{"id":5827,"date":"2022-12-20T12:55:33","date_gmt":"2022-12-20T12:55:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5827"},"modified":"2022-12-20T12:56:07","modified_gmt":"2022-12-20T12:56:07","slug":"hyundai-i10-vs-ford-fiesta-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i10-vs-ford-fiesta-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i10 vs Ford Fiesta – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i10<\/a> och Ford Fiesta<\/a> \u00e4r tv\u00e5 subkompakta hatchbacks som i f\u00f6rsta hand \u00e4r utformade f\u00f6r intercitybruk. Det betyder inte att dessa inte kan klara av motorv\u00e4g och andra typer av l\u00e5ngdistansresor, men de flesta m\u00e4nniskor tenderar att inte anv\u00e4nda dem p\u00e5 det s\u00e4ttet. Med ett s\u00e5 litet fotavtryck \u00e4r en subkompakt hatchback prisv\u00e4rd, effektiv, l\u00e4tt att anv\u00e4nda och tenderar att vara riktigt popul\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Den senaste i10 introducerades 2019\/2020 vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r den mest moderna Hyundai-modellen d\u00e4r ute. Ford Fiesta introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1976 och har sedan dess gett upphov till sju olika generationer.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att ber\u00e4tta hur dessa tv\u00e5 sm\u00e5bilar st\u00e5r sig mot varandra och varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra deras motorer, design, tillf\u00f6rlitlighet, k\u00f6rupplevelse, v\u00e4rde, praktiska egenskaper, s\u00e4kerhet, effektivitet och hur bekv\u00e4ma och ”lyxiga” de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan vi redan nu s\u00e4ga att b\u00e5da dessa bilar \u00e4r bra p\u00e5 det de g\u00f6r och du kan egentligen inte fatta n\u00e5got fel beslut h\u00e4r. S\u00e5, Hyundai i10 vs Ford Fiesta – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 befinner sig i Hyundais mest prisv\u00e4rda hatchback-segment, vilket inneb\u00e4r att i10 \u00e4r en Hyundai p\u00e5 instegsniv\u00e5 i allm\u00e4nhet. Motorm\u00e4ssigt kan du v\u00e4lja mellan tv\u00e5 olika drivlinor som alla \u00e4r bensindrivna. Instegsmodellen f\u00e5r en 1,0L 3-cylindrig motor med antingen 67 hk eller 100 hk eller den st\u00f6rre 1,2L 4-cylindriga som ger 84 hk.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r i10 inte n\u00e5got speciellt, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r de flesta bilar i det h\u00e4r segmentet. Den senaste i10 ser visserligen snyggare ut \u00e4n tidigare i10-generationer, men man kan verkligen inte f\u00f6rv\u00e4nta sig att en s\u00e5 liten bil som denna ska vara n\u00e5got speciellt n\u00e4r det g\u00e4ller design. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4lutrustad, men inte heller n\u00e5got att skryta med.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r enkel, avslappnande och ganska rak eftersom i10 inte alls f\u00f6rs\u00f6ker vara dynamisk. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt, vilket \u00e4r fallet med de flesta Hyundai-modeller p\u00e5 den aktuella marknaden. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa tenderar att vara starka under l\u00e5ng tid eftersom i10 inte v\u00e4rdeminskar lika snabbt som vissa st\u00f6rre Hyundai hatchbacks.
Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med andra bilar i detta segment, vilket inneb\u00e4r att dessa inte \u00e4r utformade f\u00f6r att transportera passagerare s\u00e5 ofta. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att i10 \u00e4r en strikt FWD-bil och att de flesta av dem kommer med manuell v\u00e4xell\u00e5da medan en automat finns som tillval.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta<\/h2>\n\n\n\n

Ford Fiesta kostar n\u00e5gra tusen dollar mer \u00e4n Hyundai i10 i s\u00e5 gott som varje steg och j\u00e4mf\u00f6rbar utrustningsniv\u00e5, men Fiesta erbjuder mer \u00e4n i10 n\u00e4r det g\u00e4ller motorval. Du kan v\u00e4lja mellan en mindre 3-cylindrig 1,0 liter eller en 3-cylindrig 1,1 liter med b\u00e5da med mellan 75 och 125 hk f\u00f6r den kraftfullare EcoBoost-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Fiesta finns dock \u00e4ven i den prestationsinriktade ”ST”-formen med sin 4-cylindriga 1,5L EcoBoost-motor som ger imponerande 200 hk. Alla Fiesta-modeller kommer ocks\u00e5 med ett FWD-system och en manuell medan automatisk \u00e4r ett alternativ. Designm\u00e4ssigt ser nya Fiesta riktigt bra ut tack vare ett snyggt ansikte, men \u00e4r inte heller n\u00e5got speciellt som helhet.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i nya Fiesta \u00e4r trevligt inredd, kanske till och med lite b\u00e4ttre \u00e4n i10, men \u00e4nd\u00e5 inget speciellt. D\u00e4r Fiesta g\u00f6r skillnad \u00e4r k\u00f6rupplevelsen, f\u00f6r \u00e4ven den vanliga Fiesta k\u00e4nns ganska dynamisk, f\u00f6r att inte tala om den prestationsinriktade ST-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra medan avskrivningen inte alls \u00e4r d\u00e5lig. Praktiken \u00e4r lika d\u00e5lig som med i10 vilket inneb\u00e4r att dessa bilar \u00e4nd\u00e5 inte \u00e4r avsedda f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Ford Fiesta \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Anledningen till att vi valde Fiesta att vinna den h\u00e4r matchen \u00e4r att den erbjuder en mer sammanh\u00e4ngande upplevelse som helhet. Till att b\u00f6rja med kommer Fiesta med mer sp\u00e4nnande och kraftfulla motorer. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att Ford Fiesta klarar av att ge upp till 51MPG medan i10 klarar av att ge upp till 48MPG enligt n\u00e5gra trov\u00e4rdiga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt k\u00e4nns Fiesta bara lite mer kontinuerlig, s\u00e4rskilt p\u00e5 insidan d\u00e4r utrymmet \u00e4r mycket mer av en handelsvara \u00e4n i i10. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4ttre med Fiesta, f\u00f6r att inte tala om ST-modellen. I10 \u00e4r ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt bil och det finns egentligen inte mycket mellan de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

I10 \u00e4r den mer p\u00e5litliga bilen, den \u00e4r billigare, den har mer s\u00e4kerhetsutrustning som standard och den k\u00e4nns b\u00e4ttre utrustad p\u00e5 vissa j\u00e4mf\u00f6rbara utrustningsniv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 lyxigare \u00e4n Ford Fiesta?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r lite sv\u00e5r att besvara eftersom vi inte kan s\u00e4ga att n\u00e5gon av dessa tv\u00e5 \u00e4r lyxig. I10 k\u00e4nns ibland som en produkt i h\u00f6gre prisklass, men v\u00e4lutrustade modeller \u00e4r i stort sett likv\u00e4rdiga. Jag skulle s\u00e4ga att det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att inte betrakta n\u00e5gon av dessa som lyxig p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Dessa \u00e4r utformade f\u00f6r att vara prisv\u00e4rda och det finns egentligen inga riktigt lyxiga bilar i detta segment, f\u00f6rutom kanske Audi A1.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 s\u00e4krare \u00e4n Ford Fiesta?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om Hyundai i10 lyckas vara en s\u00e4krare bil j\u00e4mf\u00f6rt med Ford Fiesta, s\u00e4rskilt som vissa utgivare n\u00e4mner Ford Fiesta som en ganska os\u00e4ker bil i allm\u00e4nhet. Sammantaget \u00e4r Ford Fiesta ocks\u00e5 en 5-stj\u00e4rnig bil vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r s\u00e4ker \u00f6verlag, \u00e4ven om vissa aspekter av Ford Fiesta inte \u00e4r de b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

I10 \u00e4r \u00e5 andra sidan en av de s\u00e4kraste bilarna i det h\u00e4r segmentet och den levereras ocks\u00e5 med hyfsad s\u00e4kerhetsutrustning fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai 10 mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd \u00e4n Ford Fiesta?<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 platser som Storbritannien d\u00e4r b\u00e5da dessa \u00e4r riktigt popul\u00e4ra lyckas Ford Fiesta s\u00e4lja mycket b\u00e4ttre vilket g\u00f6r den mer eftertraktad som helhet. I10 \u00e4r ocks\u00e5 en av de b\u00e4st s\u00e5lda bilarna i detta segment, men inte alls lika mycket som Fiesta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i10 och Ford Fiesta \u00e4r tv\u00e5 subkompakta hatchbacks som i f\u00f6rsta hand \u00e4r utformade f\u00f6r intercitybruk. Det betyder inte att dessa inte kan klara av motorv\u00e4g och andra typer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34,42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5827"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5827"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5827\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5828,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5827\/revisions\/5828"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5827"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5827"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5827"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}