{"id":582,"date":"2021-05-07T13:23:55","date_gmt":"2021-05-07T13:23:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=582"},"modified":"2021-05-07T13:23:55","modified_gmt":"2021-05-07T13:23:55","slug":"vilken-bmw-motor-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bmw-motor-ar-bast\/","title":{"rendered":"Vilken BMW-motor \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Under \u00e5ren har BMW utvecklat m\u00e5nga fyrcylindriga motorer som har gjort skillnad p\u00e5 marknaden. De \u00e4r dock mest k\u00e4nda f\u00f6r sina sexcylindriga motorer i rad som gjort varum\u00e4rket till vad det \u00e4r idag. BMW:s S54-motor \u00e4r k\u00e4nd bland experter som deras magnum opus av motorer.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r BMW S54-motorn s\u00e5 speciell?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r vi letar efter den b\u00e4sta BMW-motorn letar vi efter kraft, snabbhet och tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 samma g\u00e5ng. S54-motorn \u00e4r den h\u00f6gre niv\u00e5n n\u00e4r det g\u00e4ller effekt bredvid BMW M54-motorn, som vanligtvis anv\u00e4nds i E46 M3- och Z3M-modellerna. S54 \u00e4r ett sexcylindriskt 3,25 liter stort odjur med dubbla vanos och h\u00f6gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande j\u00e4mf\u00f6rt med tidigare modeller.
S54 \u00e4r en M3 l6-motor med naturlig insugning, med 320 hk, som anv\u00e4ndes i sport-BMW:s i b\u00f6rjan av 2000-talet. Nackdelen med en motor med naturlig insugning \u00e4r att det \u00e4r ganska dyrt att \u00f6ka dess effekt.
Det \u00e4r m\u00f6jligt att turboladda motorn, men det kostar ganska mycket. Om modifieringar g\u00f6rs kan S54 n\u00e5 hela v\u00e4gen upp till 600 whp. H\u00e4stkraftsrekordet innehas av en motor som \u00e4r uppladdad till 902 whp med ett vridmoment p\u00e5 664 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

BMW-bilar med S54-motor<\/h3>\n\n\n\n

Den sexcylindriga S54-motorn anv\u00e4nds i ett stort antal BMW-bilar fr\u00e5n 2000 – 2011. Modellerna som anv\u00e4nde denna fantastiska motor \u00e4r f\u00f6ljande:
\u25cf 2000 – 2002: E36, 37, 38 Z3M
\u25cf 2000 – 2006: E46 M3
\u25cf 2002 – 2011: MF3 Roadster Wiesmann
\u25cf 2003 – 2004: M3 CSL E46
\u25cf 2006 – 2008: E86 och E85 Z4M<\/p>\n\n\n\n

BMW:s S54-motor tillf\u00f6rlitlighet<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 tal om tillf\u00f6rlitlighet s\u00e5 \u00e4r S54-motorn utan tvekan den mest tillf\u00f6rlitliga BMW M-seriemotorn som n\u00e5gonsin producerats. N\u00e4r man talar om tillf\u00f6rlitlighet b\u00f6r man naturligtvis ta h\u00e4nsyn till underh\u00e5ll och service, eftersom de spelar en stor roll f\u00f6r att h\u00e5lla en motor ig\u00e5ng utan problem.
Alla motorer \u00e5ldras, \u00e4ven S54. Vi har dock sett den h\u00e4r motorn h\u00e5lla i m\u00e5nga \u00e5r, med endast n\u00e5gra f\u00e5 vanliga underh\u00e5llsingrepp som beh\u00f6vs.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller en S54-motor?<\/h4>\n\n\n\n

S54-motorn har begr\u00e4nsade konstruktionsfel och de \u00e4r s\u00e4llan \u00f6desdigra. De flesta av dessa sportmotorer h\u00e5ller hela v\u00e4gen upp till 100 000 – 125 000 mil. Vissa S54-motorer har h\u00e5llit mer \u00e4n 250 000 mil.
N\u00e4r du har passerat mer \u00e4n 80 000 mil p\u00e5 en BMW kommer du troligen att vilja byta st\u00e4vlager, styrkedja och sp\u00e4nnare i din motor.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga S54-problem<\/h3>\n\n\n\n

Naturligtvis finns det en del motorproblem. Som med alla motorer som finns d\u00e4r ute m\u00e5ste du vara f\u00f6rberedd p\u00e5 underh\u00e5llet och veta vilka problem som kan uppst\u00e5. De vanligaste problemen med S54-motorn \u00e4r problem med vanos-oljepumpenheten och fel. Det kommer att kosta dig mellan 1 000 och 2 000 dollar att reparera den.
Vattenpumpen \u00e4r ett annat vanligt element som g\u00e5r s\u00f6nder i de flesta BMW:er och den m\u00e5ste bytas ut var 100 000:e mil. Dessa varierar mellan 400 och 800 dollar och det finns \u00e4ven n\u00e5gra DIY-alternativ under 300 dollar.
Om din bil tillverkades mellan 2000 och 2003 och har en S54-motor kan du ocks\u00e5 ha problem med stavlager. Den h\u00e4r delen har \u00e5tg\u00e4rdats f\u00f6r motorer som tillverkats under andra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Hur du underh\u00e5ller din BMW S54-motor p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt<\/h4>\n\n\n\n

Som de flesta BMW-motorer m\u00e5ste du byta vattenpumparna var 80 000 eller 100 000 mil. Byt ut dina kugellager vid samma k\u00f6rstr\u00e4cka som vattenpumparna. Oljebyte rekommenderas i allm\u00e4nhet var 5 000:e mil, men byt dem senast var 7 500:e mil.
Dina t\u00e4ndspolar och t\u00e4ndstift m\u00e5ste bytas ut minst en g\u00e5ng per 50 000 mil. Och sist men inte minst b\u00f6r remskivor och remmar i din S54-motor bytas ut minst en g\u00e5ng var 100 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda BMW-motorer<\/h2>\n\n\n\n

S62-motor<\/h3>\n\n\n\n

Denna n\u00e4stan femliters V8-monstrositet g\u00f6r BMW E39 M5 till den bestialiska sportbil den \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara. Det \u00e4r en sugmotor som tillverkades mellan 1995 och 2005. Den finns i 8 olika alternativ som str\u00e4cker sig fr\u00e5n 3 498 cc till 4 941 cc i S62SB50. S62-motorn anv\u00e4ndes i stor utstr\u00e4ckning i BMW 5-serien (E39) 1996-1998 samt BMW 7-serien (E38). Dessa motorer har sedan dess vunnit i popularitet och har blivit st\u00e4mplade som skotts\u00e4kra.<\/p>\n\n\n\n

N55-motor<\/h4>\n\n\n\n

N55 ersattes av den nyare och kraftfullare B58-motorn i senare modeller. N55 var det som gav ett bra argument f\u00f6r att anv\u00e4nda direktinsprutade, turboladdade raka sexcylindriga motorer i BMW. Den h\u00e4r motorn drabbades av m\u00e5nga fel men visade sig ha en h\u00f6g prestanda.<\/p>\n\n\n\n

S65-motor<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en annan V8-motor med naturlig insugning som var ganska innovativ genom att ta V10-tekniken fr\u00e5n Formel 1 och g\u00f6ra den till sin egen sak, som fungerade i en sportbil. Det \u00e4r en mindre och l\u00e4ttare motor som passade till M3 BMW:erna p\u00e5 den tiden. Med en h\u00f6gsta varvtalsgr\u00e4ns p\u00e5 8 400 varv per minut \u00e4r ljudet som den h\u00e4r motorn ger upphov till h\u00e4pnadsv\u00e4ckande.<\/p>\n\n\n\n

BMW-motor FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Var tillverkas motorerna till BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Motorerna till BMW-bilar tillverkas och monteras i allm\u00e4nhet i M\u00fcnchen i Tyskland. BMW 3-serien blev s\u00e5 sm\u00e5ningom s\u00e5 popul\u00e4r att BMW inte kunde h\u00e5lla j\u00e4mna steg med efterfr\u00e5gan och var tvungna att ut\u00f6ka sin produktion i Regensburg, Bayern.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s motorer bra?<\/h4>\n\n\n\n

Trots m\u00e5nga \u00e5sikter om BMW:s tillf\u00f6rlitlighet har BMW-motorerna gjort sig ett namn f\u00f6r sig sj\u00e4lva. Bra prestanda och snabbhet \u00e4r allt de bryr sig om. Fr\u00e5n raka sexcylindriga motorer till vansinnigt kraftfulla V8- och V12-motorer har BMW gjort allt genom att i \u00e5ratal ge allm\u00e4nheten vad den vill ha – k\u00f6rgl\u00e4dje n\u00e4r den \u00e4r som b\u00e4st. Ja, BMW-motorer \u00e4r bra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s raka sexmotor bra?<\/h4>\n\n\n\n

V6-motorer \u00e4r bra f\u00f6r mindre sportbilar, som de BMW gillar att tillverka. Den speciella form som den sexcylindriga V6-motorn har \u00f6ppnar utrymme under huven f\u00f6r modifieringar och turbos. Inte bara det, V6-motorerna \u00e4r monterade mycket l\u00e4gre, vilket ytterligare s\u00e4nker fordonets tyngdpunkt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under \u00e5ren har BMW utvecklat m\u00e5nga fyrcylindriga motorer som har gjort skillnad p\u00e5 marknaden. De \u00e4r dock mest k\u00e4nda f\u00f6r sina sexcylindriga motorer i rad som gjort varum\u00e4rket till vad<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":583,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/582"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=582"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/582\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/583"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=582"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=582"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=582"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}