{"id":5818,"date":"2022-12-19T08:45:36","date_gmt":"2022-12-19T08:45:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5818"},"modified":"2022-12-19T08:45:39","modified_gmt":"2022-12-19T08:45:39","slug":"allt-om-2023-volvo-v90","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-volvo-v90\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Volvo V90"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r det g\u00e4ller coola, men diskreta vagnar \u00e4r Volvo tillsammans med Audi de tv\u00e5 m\u00e4rken som g\u00f6r vagnar coola och diskreta. Detta \u00e4r en riktigt liten nisch p\u00e5 marknaden, men m\u00e4nniskor som \u00e4lskar den h\u00e4r typen av bilar skulle inte byta dem mot n\u00e5got annat. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Volvo V90 Volvos toppmodell av vagnar som bygger p\u00e5 den lika imponerande S90-sedanen.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi ber\u00e4tta allt om 2023 Volvo V90, vad som g\u00f6r den speciell och om du ska k\u00f6pa en. Till att b\u00f6rja med presenterar modell\u00e5ret 2023 n\u00e5gra f\u00f6r\u00e4ndringar h\u00e4r och d\u00e4r, men inget st\u00f6rre. Vi f\u00e5r nu tv\u00e5 nya trimniv\u00e5er att v\u00e4lja mellan, V90 Plus eller V90 Ultimate. Vi f\u00e5r ocks\u00e5 ett nytt infotainmentsystem som st\u00f6ds av Google.<\/p>\n\n\n\n

Alla motorer har nu mildhybridteknik och vi f\u00e5r ocks\u00e5 n\u00e5gra nya exteri\u00f6rf\u00e4rger och f\u00e4lgar att v\u00e4lja mellan. Motorn \u00e4r en 2,0 l enhet men \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt kraftfull f\u00f6r bilens storlek och anv\u00e4ndning. Designen \u00e4r cool med ett minimalistiskt tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Jag r\u00e4knar med att V90 \u00e4r en av de mycket f\u00e5 vagnar som ser b\u00e4ttre ut \u00e4n de sedans som de \u00e4r baserade p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten kommer f\u00f6rmodligen att vara densamma som i sedanen vilket \u00e4r att v\u00e4nta eftersom dessa inte skiljer sig s\u00e5 mycket fr\u00e5n varandra. Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom V90 erbjuder massor av utrymme i bagageluckan och mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r alla i bilen eftersom den \u00e4r baserad p\u00e5 en ganska l\u00e5ng mellanstor lyxsedan.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo V90 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts i inledningen har V90 en 2,0L 4-cylindrig motor, men motorn backas upp av en liten 48-volts mildhybridassistans som trycker ut 295hk, 310lb-ft av vridmoment och kan g\u00f6ra 0-60mph p\u00e5 bara 6,4 sekunder vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r vad den h\u00e4r bilen tenderar att anv\u00e4ndas till.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r detta den enda motorn f\u00f6r 2023 \u00e5rs V90, men Volvo kommer sannolikt att erbjuda PHEV- och eventuellt \u00e4ven helt elektriska modeller l\u00e4ngre fram. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en v\u00e4lbekant 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som v\u00e4xlar s\u00f6ml\u00f6st och alltid vet i vilken v\u00e4xel den beh\u00f6ver vara. Det \u00e4r en riktigt bra v\u00e4xell\u00e5da som fick en liten uppdatering av modell\u00e5ret 2023 f\u00f6r att bli lite mer sparsam.<\/p>\n\n\n\n

MPG-v\u00e4rdena \u00e4r 22MPG i staden och 29MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen vilket ocks\u00e5 \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r bilens storlek. Vi skulle g\u00e4rna se en sexcylindrig prestandavagn som kan konkurrera med Audi S6\/RS6 eller till och med en PHEV, men en PHEV V90 kommer troligen att komma ut n\u00e5gon g\u00e5ng inom en snar framtid.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo V90 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen ser V90 uppfriskande minimalistisk och diskret, men \u00e4nd\u00e5 attraktiv ut. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 den i Cross Country-versionen som har en n\u00e5got h\u00f6gre k\u00f6rh\u00f6jd f\u00f6r b\u00e4ttre markfrig\u00e5ng i d\u00e5lig terr\u00e4ng. Interi\u00f6ren \u00e4r mer eller mindre densamma som i den tidigare modellen, f\u00f6rutom nya kl\u00e4dselalternativ och ett nytt infotainmentsystem med r\u00f6ststyrning med st\u00f6d av Google.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r densamma, nedkyld och perfekt f\u00f6r cruising, V90 \u00e4r inte konstruerad f\u00f6r att vara smidig, snabb eller responsiv vilket inneb\u00e4r att den inte kan konkurrera med tyskarna i det avseendet. Det \u00e4r en bekv\u00e4m familjevagn f\u00f6re allt annat.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo V90 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Volvo V90 \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n sina tyska rivaler i tillf\u00f6rlitlighetssegmentet, men det g\u00f6r den inte problemfri. \u00c4ven om 2023-modellen fortfarande \u00e4r f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att kunna s\u00e4ga n\u00e5got, kommer den troligen att drabbas av liknande problem som 2022-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Det handlar bland annat om problem med ECM, de hydrauliska bromsarna, br\u00e4nslesystemet, olika vibrationer under k\u00f6rning, olika elektriska problem och eventuella upph\u00e4ngningsproblem. Vissa av dessa \u00e4r ganska dyra och stressande medan de flesta orsakas av bristande underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo V90 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt b\u00f6rjar V90 p\u00e5 59 545 dollar f\u00f6r instegsmodellen Plus trim medan toppmodellen Ultimate kostar 65 145 dollar. Cross Country-modellen b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 60 000 dollar f\u00f6r instegsmodellen Plus, men Ultimate-modellen kostar lite mindre \u00e4n V90 Ultimate.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken med V90 \u00e4r o\u00f6vertr\u00e4ffad eftersom den erbjuder massor av f\u00f6rvaringsutrymme, massor av sittplatser och mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med sikt runt om i bilen. Det \u00e4r en utm\u00e4rkt familjebil med l\u00e4tt\u00e5tkomliga IsoFix-monteringspunkter och m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfunktioner \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa 2023 \u00e5rs Volvo V90?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en familjefar och vill ha en bil som ska kunna transportera upp till fem personer, en hund och en massa bagage p\u00e5 det mest bekv\u00e4ma, s\u00e4kraste och enklaste s\u00e4ttet \u00e4r V90 ett riktigt bra alternativ. Visst, om du inte \u00e4r ett fan av vagnar kan du ocks\u00e5 v\u00e4lja en SUV, en XC90 skulle vara mitt val i sortimentet, men f\u00f6rst efter V90.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g, driftskostnader och allm\u00e4n komfort \u00e4r V90 mycket b\u00e4ttre \u00e4n XC90. Men om du gillar den upph\u00f6jda k\u00f6rst\u00e4llning som f\u00f6ljer med SUV:er \u00e4r XC90 det b\u00e4ttre valet f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Volvo V90?<\/h4>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta konkurrenten till Volvo V90 \u00e4r Audi A6 Avant, men V90 konkurrerar \u00e4ven med BMW 5-serien Touring och Mercedes Benz E-Klass Estate. Dessa fyra vagnar \u00e4r de b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller mellanstora lyxvagnar och alla \u00e4r fantastiska i allt de g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo V90 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Med ett imponerande betyg ”Top Safety Pick+” \u00e4r V90 en av de s\u00e4kraste vagnarna p\u00e5 marknaden, vilket g\u00f6r den perfekt f\u00f6r familjen. F\u00f6rutom s\u00e4kerheten \u00e4r den ocks\u00e5 hyfsat ekonomisk och riktigt tyst och v\u00e4lisolerad, vilket hj\u00e4lper dina barn att somna s\u00e5 att du kan slappna av.<\/p>\n\n\n\n

Lastutrymmet \u00e4r stort, det finns USB-laddningsportar f\u00f6r alla och m\u00e5nga f\u00f6rvaringsutrymmen i hela bilens interi\u00f6r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r det g\u00e4ller coola, men diskreta vagnar \u00e4r Volvo tillsammans med Audi de tv\u00e5 m\u00e4rken som g\u00f6r vagnar coola och diskreta. Detta \u00e4r en riktigt liten nisch p\u00e5 marknaden, men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5819,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5818"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5818"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5818\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5820,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5818\/revisions\/5820"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5819"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5818"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5818"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5818"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}