{"id":5796,"date":"2022-12-14T15:32:15","date_gmt":"2022-12-14T15:32:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5796"},"modified":"2022-12-14T15:32:18","modified_gmt":"2022-12-14T15:32:18","slug":"basta-muskelbil-for-terrangkorning-2023","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-muskelbil-for-terrangkorning-2023\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta muskelbil f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning 2023"},"content":{"rendered":"\n

Offroad-muskelbilar existerar inte riktigt p\u00e5 samma s\u00e4tt som de gjorde f\u00f6r l\u00e4nge sedan. Nu handlar det om att s\u00e4tta en stor muskel-V8 i en SUV som kan g\u00f6ra allt. Detta \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en d\u00e5lig sak eftersom vissa av dessa SUV:er \u00e4r rent av otroligt kapabla. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista den b\u00e4sta offroad-muskelbilen \u00e5r 2023.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med ska vi n\u00e4mna Jeep Grand Cherokee Trackhawk, en 707 hk-maskin som fr\u00e4mst \u00e4r utformad f\u00f6r anv\u00e4ndning p\u00e5 v\u00e4g, men som kan h\u00e4vda sig \u00e4ven p\u00e5 en offroadbana. Dodge Durango SRT kan ocks\u00e5 erbjuda extrema krafter men kan ocks\u00e5 k\u00f6ra offroad.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Wrangler Rubicon med en V8 \u00e4r ocks\u00e5 en muskelbil f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eftersom den erbjuder tillr\u00e4ckligt med kraft f\u00f6r att riva ner terr\u00e4ngsp\u00e5r. H\u00f6gst upp p\u00e5 den h\u00e4r listan kommer vi att n\u00e4mna Mercedes-Benz G63 AMG. Ja, G63 \u00e4r ingen muskelbil eftersom den inte ens \u00e4r amerikansktillverkad, men ingen kan f\u00f6rneka hur muskul\u00f6s den k\u00e4nns, s\u00e4rskilt med den halsbrytande V8-motorn.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan du verkligen inte k\u00f6pa en ”\u00e4kta” muskelbil f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning nuf\u00f6rtiden. M\u00e5nga m\u00e4nniskor har konverterat befintliga muskelbilar f\u00f6r att g\u00f6ra dem mer terr\u00e4ngv\u00e4nliga, men det \u00e4r inte precis n\u00e5got man kan g\u00e5 rakt fram och k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Grand Cherokee Trackhawk<\/h2>\n\n\n\n

Jeep Grand Cherokee Trackhawk \u00e4r den mest kraftfulla Grand Cherokee genom tiderna. Den \u00e4r utrustad med en 6,2 liter komprimerad V8-motor med 707 hk och ett vridmoment p\u00e5 645 lb-ft. Trackhawk k\u00f6rs och l\u00e5ter som en riktig muskelbil, vilket inneb\u00e4r att den bokstavligen sliter \u00f6ronen ur dig om du st\u00f6ter p\u00e5 en s\u00e5dan \u00e4ven med mindre justeringar av avgaserna.<\/p>\n\n\n\n

Med AWD kan Trackhawk till och med \u00e5ka offroad \u00e4ven om den inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis var konstruerad f\u00f6r att utm\u00e4rka sig i det avseendet. \u00c4ven om Trackhawk aldrig var avsedd f\u00f6r eller testades p\u00e5 en riktig offroadbana har m\u00e5nga \u00e4gare provat det med st\u00f6rre och kraftigare d\u00e4ck. L\u00e5t oss bara s\u00e4ga att du inte kommer att ha sv\u00e5rt att fastna med s\u00e5 mycket kraft under foten hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Dodge Durango SRT<\/h2>\n\n\n\n

Den 6,4L HEMI V8-motor som finns i Durango erbjuder 475 hk och 470 lb-ft vridmoment, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att f\u00e5 dig i g\u00e5ng p\u00e5 en offroadsp\u00e5r. Visst, Hellcat Durango \u00e4r \u00e4nnu kraftfullare, men den \u00e4r inte lika bra p\u00e5 en terr\u00e4ngbana som den ”vanliga” SRT-modellen. Det \u00e4r en mycket mer kapabel \u00f6verlandningsbil \u00e4n det \u00e4r en terr\u00e4ngbil, men om du g\u00f6r sm\u00e5 justeringar kan den vara det.<\/p>\n\n\n\n

Dodge s\u00e4ger att SRT inte har det n\u00f6dv\u00e4ndiga underredsskyddet som vissa andra V8 SUV:er har fr\u00e5n fabriken, men n\u00e4r det g\u00e4ller balans, chassi och kontroll \u00e4r SRT helt perfekt. Hur som helst kommer du att h\u00f6ra om Durango SRT-\u00e4gare som \u00e5ker offroad h\u00e4r och d\u00e4r, vilket inte \u00e4r s\u00e5 ovanligt med tanke p\u00e5 att det h\u00e4r \u00e4r en AWD-SUV med 475 h\u00e4stkrafter som i sig \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e5ka vart som helst.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Wrangler Rubicon V8<\/h2>\n\n\n\n

En V8-utrustad Jeep Wrangler Rubicon \u00e4r ett odjur n\u00e4r det g\u00e4ller terr\u00e4ngk\u00f6rning. Med 470 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 470 lb-ft har den samma motor som du hittar i SRT Durango. Jeep \u00e4r dock mer av en terr\u00e4ngbil \u00e4n Durango, vilket \u00e4r vad du vill ha om du menar allvar med att \u00e5ka offroad.<\/p>\n\n\n\n

Wrangler \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r Overlanding, rock-crawling, mud-trailing, dynk\u00f6rning eller vad du \u00e4n kastar p\u00e5 den. Den har utformats fr\u00e5n grunden f\u00f6r att kunna \u00e5ka vart som helst, vilket inneb\u00e4r att det finns lite som faktiskt kan stoppa den. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Wrangler Rubicon V8 troligen den mest kapabla terr\u00e4ngbilen p\u00e5 den h\u00e4r listan, kanske med undantag f\u00f6r AMG G63 AMG som vi nu ska diskutera i n\u00e4sta stycke.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz AMG G63<\/h2>\n\n\n\n

Den m\u00e4ktiga G-bilen \u00e4r inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt en muskelbil eftersom den \u00e4r s\u00e5 tysk som tyska bilar kan bli. Den har dock en V8 under huven som k\u00e4nns som om den h\u00f6r hemma i en modern muskelbil. Med 577 hk och 627 lb-ft vridmoment kommer du inte att k\u00e4nna n\u00e5gon brist p\u00e5 kraft med G63, oavsett var du befinner dig.<\/p>\n\n\n\n

Med tre l\u00e5sbara differentialer kan G63 ta sig igenom terr\u00e4ng som bara Wrangler Rubicon kan utforska av alla bilar som n\u00e4mns i den h\u00e4r artikeln. F\u00f6rutom att vara s\u00e5 kraftfull och s\u00e5 kapabel \u00e4r G63 fullpackad med den senaste Mercedes-tekniken och alla bekv\u00e4mligheter du n\u00e5gonsin skulle vilja ha.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kan muskelbilar \u00e5ka offroad?<\/h4>\n\n\n\n

Inte riktigt. Muskelbilar var fr\u00e4mst konstruerade f\u00f6r kvarts-milslopp och lopp av ett stoppljus. Efter\u00e5t blev de mer vanliga och b\u00f6rjade vara lyxiga och teknikv\u00e4nliga. \u00c4kta muskelbilar var barbenta och hade en enorm throaty V8 som gjorde bilen extremt nosig vilket gav den den d\u00e4r signaturk\u00f6rningsupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Dessa bilar har ofta sv\u00e5rt att k\u00f6ra rakt p\u00e5 perfekt asfalterade v\u00e4gar, vilket \u00e4r anledningen till att de inte h\u00f6r hemma p\u00e5 n\u00e5gon terr\u00e4ngbana. Om du inte tror mig kan du bara googla hur m\u00e5nga Ford Mustangs som har kraschat bara genom att l\u00e4mna ett cars and coffee-evenemang.<\/p>\n\n\n\n

Finns det muskelbilar som \u00e4r SUV:er?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det byggdes aldrig n\u00e5gon ”riktig” muskel-SUV eftersom muskelbilar fr\u00e4mst var tv\u00e5d\u00f6rrars stora kup\u00e9er med V8-motorer, skarpa utseenden, breda d\u00e4ck, k\u00e5por och utst\u00e4llda kof\u00e5ngare. \u00c4ven om SUV:er som Trackhawk passar in p\u00e5 den beskrivningen, \u00e4r de inga riktiga muskelbilar eftersom riktiga muskelbilar inte existerar l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

De h\u00f6r hemma p\u00e5 60-, 70- och 80-talen och finns inte att k\u00f6pa idag. Visst, Hellcats och GT500 och ZL1 \u00e4r fantastiska, men de \u00e4r inte riktiga muskelbilar p\u00e5 samma s\u00e4tt som de var f\u00f6rr i tiden.<\/p>\n\n\n\n

Har Europa muskelbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Namnet muskelbil var och \u00e4r fortfarande f\u00f6rknippat med bilar tillverkade i USA, men om vi tittar p\u00e5 vad som gjorde en muskelbil kan vi se n\u00e5gra europeiska modeller som passar in p\u00e5 den beskrivningen. Den gamla V8 Vantage fr\u00e5n Aston Martin \u00e4r en ren muskelbil, googla bara om du inte tror mig. M\u00e5nga AMG Mercedes-modeller som E55 eller C63 \u00e4r ocks\u00e5 muskelbilar.<\/p>\n\n\n\n

DeTomaso Longchamp och Mercedes AMG ”Hammer” \u00e4r ocks\u00e5 muskelbilar fr\u00e5n europeiska biltillverkare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Offroad-muskelbilar existerar inte riktigt p\u00e5 samma s\u00e4tt som de gjorde f\u00f6r l\u00e4nge sedan. Nu handlar det om att s\u00e4tta en stor muskel-V8 i en SUV som kan g\u00f6ra allt. Detta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5770,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5796"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5796"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5796\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5797,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5796\/revisions\/5797"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5770"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5796"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5796"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5796"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}