{"id":5760,"date":"2022-12-06T14:23:06","date_gmt":"2022-12-06T14:23:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5760"},"modified":"2022-12-06T14:23:09","modified_gmt":"2022-12-06T14:23:09","slug":"citroen-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/citroen-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Citro\u00ebn startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Varum\u00e4rket Citro\u00ebn \u00e4gs av Stellantis som ocks\u00e5 \u00e4ger n\u00e5gra v\u00e4lrenommerade Europabaserade varum\u00e4rken som Vauxhall, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, DS, Lancia och RAM. Alla dessa m\u00e4rken delar olika delar med varandra och \u00e4r byggda p\u00e5 liknande plattformar. Hur som helst kommer vi i den h\u00e4r artikeln att fokusera p\u00e5 varf\u00f6r en Citro\u00ebn inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta och sannolikt vanligaste orsaken till att en Citro\u00ebn inte startar beror p\u00e5 ett utt\u00f6mt batteri. Batteriet kan dock antingen vara svagt eller korroderat f\u00f6r att ocks\u00e5 hindra dig fr\u00e5n att starta bilen. Andra orsaker \u00e4r problem med generatorn som inte laddar upp batteriet eller med startmotorn som inte startar bilen.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom alla nya Citroen-modeller levereras med nyckelknippor i st\u00e4llet f\u00f6r vanliga bladnycklar b\u00f6r du kontrollera batteriet i nyckelknippan eftersom ett d\u00f6tt batteri i nyckelknippan ocks\u00e5 kan leda till att bilen v\u00e4grar att starta. T\u00e4ndstiften och s\u00e4kringsboxen kan ocks\u00e5 orsaka samma problem, men dessa \u00e4r inte lika vanliga.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att kr\u00f6na listan ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med br\u00e4nslesystemet, vilket inkluderar igensatta br\u00e4nslefilter och en defekt br\u00e4nslepump, som b\u00e5da kan blockera br\u00e4nslepassagen till motorn och d\u00e4rf\u00f6r inte l\u00e5ter motorn starta.<\/p>\n\n\n\n

Problem med batteriet<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta orsaken till att en Citroen inte startar \u00e4r f\u00f6rknippad med n\u00e5gra batterirelaterade problem. Det mest uppenbara \u00e4r ett d\u00f6tt batteri som helt misslyckas med att leverera str\u00f6m till bilen, vilket inneb\u00e4r att ingen av dina elektriska system fungerar. F\u00f6r att testa batteriet m\u00e5ste du ansluta det till en multimeter som ska visa 12-13 volt, vilket \u00e4r vad du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av ett friskt batteri.<\/p>\n\n\n\n

Om avl\u00e4sningarna \u00e4r h\u00f6gre eller l\u00e4gre \u00e4n s\u00e5 \u00e4r det ibland fel p\u00e5 batteriet. Dessutom kan batteriet ocks\u00e5 vara t\u00e4ckt av korrosion \u00f6ver sina poler som m\u00e5ste reng\u00f6ras f\u00f6r att batteriet ska kunna g\u00f6ra sitt jobb. Som s\u00e5dan m\u00e5ste du koppla bort batteriet och reng\u00f6ra terminalerna med ett s\u00e4rskilt batterireng\u00f6ringsmedel.<\/p>\n\n\n\n

Problem med nyckelkniven<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan du verkligen inte hitta moderna Citroen-modeller som inte \u00e4r utrustade med en nyckelknippa eftersom bladnycklar har blivit n\u00e5got som h\u00f6r till det f\u00f6rflutna. Dessa har vanligtvis nyckell\u00f6sa start- och startfunktioner som inte kommer att kunna fungera om batteriet i nyckelknippan \u00e4r slut. Bilen kommer inte att kunna k\u00e4nna igen att nyckeln \u00e4r i n\u00e4rheten och det kommer d\u00e4rf\u00f6r att leda till att bilen inte vill starta.<\/p>\n\n\n\n

Om du fick en bladnyckel ocks\u00e5, f\u00f6rs\u00f6k att starta bilen manuellt f\u00f6r att se om den startar. Om den inte startar \u00e4r det kanske inte din nyckelknippa som \u00e4r problemet. Om den g\u00f6r det \u00e4r det definitivt nyckelknippan som \u00e4r orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Problem med generatorn och startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Alternatorn \u00e4r avsedd att ladda batteriet n\u00e4r du \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g, vilket inneb\u00e4r att om generatorn \u00e4r d\u00f6d leder det vanligtvis till ett d\u00f6tt batteri. Om bilen senare stannar och f\u00f6rlorar all elektrisk kraft beror det sannolikt p\u00e5 en trasig generator som m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Startmotorn \u00e4r placerad mellan generatorn och motorn och \u00e4r avsedd att starta motorn. Om du inte h\u00f6r n\u00e5gra vevningsljud n\u00e4r du vrider p\u00e5 bilen f\u00f6r att starta den \u00e4r det troligt att det \u00e4r startmotorn som \u00e4r fel och m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Problem med s\u00e4kringsl\u00e5da och t\u00e4ndstift<\/h2>\n\n\n\n

Din s\u00e4kringsl\u00e5da och dina t\u00e4ndstift kan ocks\u00e5 ibland orsaka att bilen inte startar, men dessa \u00e4r inte alls lika vanliga som alla de orsaker som n\u00e4mns ovan. Om ett t\u00e4ndstift br\u00e4nns eller lossnar kommer det att p\u00e5verka f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen och bilen kommer sannolikt att ha fel t\u00e4ndning. Om mer \u00e4n ett t\u00e4ndstift \u00e4r rostat kanske bilen inte ens startar alls.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kringsl\u00e5dan har den till uppgift att h\u00e5lla bilens elsystem s\u00e4kert fr\u00e5n kortslutningar och \u00f6verbelastning, vilket inneb\u00e4r att den tenderar att br\u00e4nnas om n\u00e5got inte \u00e4r okej. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du byta ut den tillh\u00f6rande s\u00e4kringen mot en som ger samma amperev\u00e4rden.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslesystemproblem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta v\u00e5r lista m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med br\u00e4nsletillf\u00f6rselsystemen, vilket inneb\u00e4r igensatta br\u00e4nslefilter som misslyckas med att leverera br\u00e4nsle till motorn eller en defekt br\u00e4nslepump som inte kan pumpa bort br\u00e4nsle fr\u00e5n tanken. Du kan h\u00f6ra br\u00e4nslepumpen n\u00e4r du sl\u00e5r p\u00e5 t\u00e4ndningen, om du inte g\u00f6r det \u00e4r det troligt att den \u00e4r trasig.
N\u00e4r det g\u00e4ller igensatta br\u00e4nslefilter m\u00e5ste dessa bytas ut f\u00f6r att bilen ska kunna starta igen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett nytt Citroen-batteri?<\/h4>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 100 och 200 euro f\u00f6r ett nytt Citroen 12-voltsbatteri, vilket anses vara det normala i dagens bilbatteriernas tid. Om ditt batteri d\u00f6r medan bilen fortfarande \u00e4r under garanti \u00e4r du sannolikt ber\u00e4ttigad till ett helt nytt batteri som omfattas av garantin.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Citroen p\u00e5litliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen \u00e4r inte ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra v\u00e4rldens mest tillf\u00f6rlitliga bilar, men det \u00e4r inte heller ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r raka motsatsen. Citroen ligger n\u00e5gonstans i mitten, vilket inneb\u00e4r att Citroen-bilar \u00e4r hyfsat p\u00e5litliga om de tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Visst, de \u00e4r inte alls i topp, men de flesta problem \u00e4r f\u00f6rknippade med underm\u00e5ligt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citroen?<\/h4>\n\n\n\n

De fr\u00e4msta sk\u00e4len till varf\u00f6r n\u00e5gon skulle k\u00f6pa en Citroen \u00e4r f\u00f6rknippade med att m\u00e4rket erbjuder relativt prisv\u00e4rda, men \u00e4nd\u00e5 moderna och udda stadsbilar som erbjuds med bensin-, hybrid- och eldrift. De flesta Citroen-modeller \u00e4r ungdomliga och popul\u00e4ra bland europeiska f\u00f6rare. De \u00e4r inte lyxbilar, men de har en hel del avancerade funktioner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Varum\u00e4rket Citro\u00ebn \u00e4gs av Stellantis som ocks\u00e5 \u00e4ger n\u00e5gra v\u00e4lrenommerade Europabaserade varum\u00e4rken som Vauxhall, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, DS, Lancia och RAM. Alla dessa m\u00e4rken delar olika<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5761,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5760"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5760"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5760\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5762,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5760\/revisions\/5762"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5761"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5760"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5760"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5760"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}