{"id":5757,"date":"2022-12-06T14:22:13","date_gmt":"2022-12-06T14:22:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5757"},"modified":"2022-12-06T14:22:16","modified_gmt":"2022-12-06T14:22:16","slug":"peugeot-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Peugeot startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot \u00e4r ett k\u00e4nt namn i Europa, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r sv\u00e5rt att g\u00e5 n\u00e5gonstans utan att st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e5gra Peugeot-modeller. M\u00e4rket har varit p\u00e5 uppg\u00e5ng de senaste \u00e5ren tack vare att man har gjort snyggare och mer minnesv\u00e4rda bilar och elektrifierat hela sitt sortiment. Detta har f\u00f6rt Peugeot till den europeiska bilmarknadens framkant och bidragit till att f\u00e5 in m\u00e5nga nya kunder.<\/p>\n\n\n\n

Fokus i dagens artikel kommer inte att vara hur Peugeot g\u00f6r aff\u00e4rer, utan varf\u00f6r en Peugeot inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det. Den fr\u00e4msta orsaken till att en Peugeot inte startar beror p\u00e5 att batteriet antingen \u00e4r svagt, helt urladdat eller har korrosion ovanp\u00e5 batteripolerna som blockerar valutan fr\u00e5n att driva bilen.<\/p>\n\n\n\n

En annan lika vanlig orsak \u00e4r f\u00f6rknippad med en trasig generator som g\u00e5r hand i hand med ett d\u00f6tt batteri. Startmotorn anv\u00e4nds f\u00f6r att starta upp motorn vilket inneb\u00e4r att om du inte kan h\u00f6ra n\u00e5got startande \u00e4r det troligen startmotorn som \u00e4r skyldig. Eftersom alla nya Peugeot-modeller har nyckelknippor i st\u00e4llet f\u00f6r nycklar ska du kontrollera batteritillst\u00e5ndet i nyckelknippan eftersom detta ocks\u00e5 kan orsaka att bilen inte vill starta.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kringsboxen och t\u00e4ndstiften \u00e4r i stort sett samma historia men \u00e4r inte lika vanliga som de orsaker som n\u00e4mns ovan. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om igensatta br\u00e4nslefilter och defekta br\u00e4nslepumpar som \u00e4r s\u00e4llsynta men som tenderar att intr\u00e4ffa.<\/p>\n\n\n\n

Batterifr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

I praktiskt taget alla bilar nuf\u00f6rtiden anv\u00e4nds ett 12-voltsbatteri f\u00f6r att driva bilen och f\u00f6r att driva vissa av bilens tillbeh\u00f6r n\u00e4r man \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g. Om batteriet \u00e4r d\u00f6tt f\u00e5r du ingen str\u00f6m, vilket inneb\u00e4r att ingen av dina lampor och tillbeh\u00f6r fungerar. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att testa batteriet med hj\u00e4lp av en multimeter.<\/p>\n\n\n\n

Om avl\u00e4sningarna s\u00e4ger 12-13 volt \u00e4r ditt batteri bra, om det s\u00e4ger mindre eller mer \u00e4n s\u00e5 \u00e4r ditt batteri inte bra. Se ocks\u00e5 till att kontrollera batteripolerna f\u00f6r tecken p\u00e5 korrosion eftersom det ocks\u00e5 kommer att f\u00f6rsv\u00e5ra din f\u00f6rm\u00e5ga att starta bilen. Se till att anv\u00e4nda ett s\u00e4rskilt batterireng\u00f6ringsmedel f\u00f6r att torka bort korrosionen fr\u00e5n terminalerna innan du startar bilen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med generatorn och startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Alternatorn anv\u00e4nds f\u00f6r att ladda batteriet n\u00e4r man \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g, vilket inneb\u00e4r att om generatorn d\u00f6r kommer batteriet att bli utt\u00f6mt. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra h\u00e4r \u00e4r att starta bilen och se om generatorn verkligen laddar batteriet. Om bilen d\u00f6r eller tappar str\u00f6mmen helt och h\u00e5llet \u00e4r generatorn d\u00f6d och b\u00f6r bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Startmotorn har till uppgift att starta motorn, vilket inneb\u00e4r att om du inte kan h\u00f6ra n\u00e5got startande n\u00e4r du vrider p\u00e5 nyckeln \u00e4r det startmotorn som \u00e4r boven i dramat. Se d\u00e4rf\u00f6r till att byta startmotorn innan du f\u00f6rs\u00f6ker starta bilen igen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med batteriet i nyckelkniven<\/h2>\n\n\n\n

Alla nya Peugeot-modeller \u00e4r utrustade med en nyckelknippa i st\u00e4llet f\u00f6r en vanlig bladnyckel, vilket inneb\u00e4r att de ofta ocks\u00e5 har nyckell\u00f6s startfunktion. Ingen av dessa fungerar om batteriet i nyckelknippan \u00e4r urladdat, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut det innan du f\u00f6rs\u00f6ker starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan fortfarande har en nyckel med bladnyckel, se till att starta bilen p\u00e5 det s\u00e4ttet, f\u00f6r om den inte startar \u00e4r det inget problem med nyckelknippan. Dessutom b\u00f6r bilen ge ett varningsmeddelande om den verkligen inte kan bekr\u00e4fta att nyckeln finns i bilen.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kringsl\u00e5da och t\u00e4ndstift<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4kringsl\u00e5dan har till uppgift att skydda bilen fr\u00e5n kortslutningar och \u00f6verbelastning av el, vilket inneb\u00e4r att n\u00e4r\/om bilen upplever en str\u00f6mtopp kommer en s\u00e4kring att brinna och g\u00f6ra systemet obrukbart tills du byter ut den br\u00e4nda s\u00e4kringen mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ndstiften \u00e4r inte vanligtvis en orsak till att en bil inte startar, men de kan vara det om t\u00e4ndstiftet lossnar eller br\u00e4nns. Dessa leder oftare till felst\u00f6tningar, men om mer \u00e4n ett t\u00e4ndstift \u00e4r rostat blockerar det dig fr\u00e5n att starta bilen helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslesystemproblem<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 prata om problem med br\u00e4nslesystemet, vilket inkluderar igensatta br\u00e4nslefilter och en felaktig br\u00e4nslepump. Om br\u00e4nslefiltret blir igensatt blockerar det passagen fr\u00e5n tanken till motorn och bilen kommer inte att kunna ge n\u00e5gon kraft.<\/p>\n\n\n\n

Om br\u00e4nslepumpen \u00e5 andra sidan \u00e4r d\u00f6d kommer bilen inte att kunna leverera n\u00e5got br\u00e4nsle till motorn och d\u00e4rmed kommer bilen inte att starta. Visserligen \u00e4r dessa orsaker inte alls lika vanliga som de tre f\u00f6rsta, men de intr\u00e4ffar ibland.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett nytt Peugeot-batteri?<\/h4>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 100 och 200 euro f\u00f6r ett helt nytt 12-volts Peugeot-batteri, vilket \u00e4r n\u00e5gonstans inom ramen f\u00f6r det normala. Se dock till att kontrollera om din bil fortfarande \u00e4r under garanti eftersom batteriet brukar omfattas av garantin om det d\u00f6r ut f\u00f6r snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vad det \u00e4r, se alltid till att ers\u00e4tta batteriet med exakt samma typ av batteri, annars kommer du att f\u00e5 allvarligare problem.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan ett Peugeot-batteri h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ett Peugeot-batteri skiljer sig inte fr\u00e5n ett vanligt bilbatteri, vilket inneb\u00e4r att det b\u00f6r kunna h\u00e5lla i ungef\u00e4r fem \u00e5r om allt \u00e4r som det ska. N\u00e4r du n\u00e4rmar dig ett d\u00f6tt batteri \u00e4r det alltid b\u00e4ttre att byta ut det omedelbart och inte v\u00e4nta tills det d\u00f6r helt och h\u00e5llet eftersom det kan orsaka fler problem med bilen.<\/p>\n\n\n\n

Har Peugeot elbilar 12-voltsbatterier?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Peugeot EV-bilar har ett vanligt 12-voltsbatteri som anv\u00e4nds f\u00f6r att starta bilen och f\u00f6r att driva dess tillbeh\u00f6r. Elbilar har ingen generator eftersom batteriet laddas via en likstr\u00f6msomvandlare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot \u00e4r ett k\u00e4nt namn i Europa, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r sv\u00e5rt att g\u00e5 n\u00e5gonstans utan att st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e5gra Peugeot-modeller. M\u00e4rket har varit p\u00e5 uppg\u00e5ng de senaste \u00e5ren<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5758,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5757"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5757"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5757\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5759,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5757\/revisions\/5759"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5758"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5757"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5757"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5757"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}