{"id":5754,"date":"2022-12-06T14:21:18","date_gmt":"2022-12-06T14:21:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5754"},"modified":"2022-12-06T14:21:21","modified_gmt":"2022-12-06T14:21:21","slug":"tesla-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/tesla-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Tesla startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Tesla \u00e4r en nykomling i bilv\u00e4rlden, men verkar ha f\u00e5tt en hel del anh\u00e4ngare under de senaste \u00e5ren. Man kan s\u00e4ga att Tesla var den fr\u00e4msta anledningen till att vi fokuserade p\u00e5 elbilar och att s\u00e5 m\u00e5nga andra m\u00e4rken ville komma ikapp Tesla med sina EV-erbjudanden. Hur som helst \u00e4r en Tesla inte en fyrb\u00e5k av tillf\u00f6rlitlighet, och vi kommer att fokusera p\u00e5 varf\u00f6r en Tesla inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r en Tesla ocks\u00e5 utrustad med ett 12-voltsbatteri som ger den n\u00f6dv\u00e4ndiga saften f\u00f6r att starta bilen. Detta inneb\u00e4r att om batteriet \u00e4r tomt eller svagt kommer du inte att kunna starta bilen. Dessutom m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna att centralsk\u00e4rmen ibland kan kr\u00e5ngla och inte l\u00e5ta dig starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om din Tesla inte har n\u00e5gon batteriladdning kvar kommer den inte heller att starta. Tesla s\u00e4ger ocks\u00e5 att innerdatorn kan starta om sig sj\u00e4lv n\u00e5gra g\u00e5nger per \u00e5r vilket g\u00f6r att du inte kan starta bilen under n\u00e5gra minuter medan processen p\u00e5g\u00e5r. En Tesla som v\u00e4grar att starta \u00e4r inte s\u00e5 vanlig vilket inneb\u00e4r att dessa problem inte heller \u00e4r vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Om det \u00e4r n\u00e5got annat som \u00e4r orsaken \u00e4r det troligt att din Tesla beh\u00f6ver en professionell mekaniker som kan sin sak med en Tesla. Se d\u00e4rf\u00f6r till att ta din bil till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om den verkligen inte lyckas sparka ig\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Problem med 12-voltsbatteriet<\/h2>\n\n\n\n

Din f\u00f6rsta punkt av intresse b\u00f6r vara 12-voltsbatteriet som kan ta slut som i alla andra bilar. En Tesla har visserligen ett stort batteri som \u00e4r till f\u00f6r k\u00f6rning, men den har ocks\u00e5 ett vanligt 12-voltsbatteri som du vanligtvis hittar i en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. F\u00f6r att testa 12-voltsbatteriet ska du se till att ta en multimeter och kontrollera batteriets effekt. Om avl\u00e4sningarna s\u00e4ger 12-13 volt \u00e4r batteriet bra.<\/p>\n\n\n\n

Om avl\u00e4sningen s\u00e4ger mer \u00e4n s\u00e5 \u00e4r det n\u00e5got som drar str\u00f6m n\u00e4r bilen \u00e4r i standby-l\u00e4ge, vilket kan leda till ett d\u00f6tt batteri. Om avl\u00e4sningen \u00e5 andra sidan \u00e4r l\u00e4gre \u00e4n s\u00e5, n\u00e4rmar sig ditt batteri slutet av sin livsl\u00e4ngd. Sammantaget b\u00f6r du ocks\u00e5 se till att kontrollera terminalerna f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra tecken p\u00e5 korrosion, vilket inte ofta \u00e4r fallet.<\/p>\n\n\n\n

Den centrala sk\u00e4rmen blir tom<\/h2>\n\n\n\n

De flesta Tesla-modeller har stora centrala sk\u00e4rmar som anv\u00e4nds f\u00f6r att styra bilen helt och h\u00e5llet. Detta inneb\u00e4r att dessa sk\u00e4rmar inneh\u00e5ller alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner som \u00e4r utformade f\u00f6r att styra luftkonditioneringen, din k\u00f6rinformation, dina k\u00f6rl\u00e4gen, din navigering och dina s\u00e4kerhetssystem. Om sk\u00e4rmen inte g\u00e5r ig\u00e5ng kommer bilen troligen inte heller att starta p\u00e5 grund av att det \u00e4r farligt att k\u00f6ra utan att veta n\u00e5got om hastigheten.<\/p>\n\n\n\n

Om sk\u00e4rmen g\u00e5r tom b\u00f6r du fels\u00f6ka den och starta om den tills den vaknar till liv igen. Det h\u00e4r problemet verkar vara vanligt n\u00e4r du snabbladdar din Tesla eftersom peksk\u00e4rmen kan \u00f6verhettas och d\u00e4rmed st\u00e4nga av sig sj\u00e4lv f\u00f6r att f\u00f6rhindra ytterligare skador. Som s\u00e5dan tenderar detta inte att p\u00e5g\u00e5 s\u00e5 l\u00e4nge vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna k\u00f6ra om n\u00e5gra minuter g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

Ingen batteriladdning<\/h2>\n\n\n\n

Om du t\u00f6mmer batteriladdningen helt och h\u00e5llet kommer bilen inte att visa n\u00e5gra som helst livstecken och kr\u00e4ver att du \u00f6ppnar laddningsporten manuellt f\u00f6r att ladda upp bilen. Detta h\u00e4nder dock riktigt s\u00e4llan, endast om du anv\u00e4nder hela batteriet och l\u00e5ter bilen st\u00e5 stilla ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r n\u00e4ra att t\u00f6mma batteriet och inte laddar det kommer bilen att g\u00e5 in i ”djupt dvala-l\u00e4ge” som i huvudsak f\u00f6rs\u00f6ker bevara de allra sista dropparna av batteriets juice. Att inte kunna starta bilen och k\u00f6ra \u00e4r en uppenbar konsekvens eftersom bilen helt enkelt inte har tillr\u00e4ckligt med kraft f\u00f6r att f\u00f6rflytta sig fr\u00e5n punkt A till punkt B.<\/p>\n\n\n\n

Datorn startar om sig sj\u00e4lv<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen kommer vi ocks\u00e5 till avsnittet d\u00e4r vi m\u00e5ste prata om att Teslas centrala dator startar om av sig sj\u00e4lv n\u00e5gra g\u00e5nger per \u00e5r, vilket kr\u00e4ver att du st\u00e5r stilla f\u00f6r att inte hindra s\u00e4kerheten. Detta inneb\u00e4r att du inte kommer att kunna k\u00f6ra bilen medan denna process \u00e4ger rum utan m\u00e5ste v\u00e4nta n\u00e5gra minuter tills den \u00e4r klar.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att en Tesla inte \u00e4r en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r s\u00e5 vanligt att en Tesla inte startar. Men om din Tesla inte startar ska du se till att g\u00e5 igenom alla dessa i direkt ordning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett Tesla-batteri?<\/h3>\n\n\n\n

Ett 12-voltsbatteri till en Tesla kommer troligen att kosta dig runt 300 dollar, men priserna varierar kraftigt beroende p\u00e5 modell, \u00e5rstid och lagarna om utbud och efterfr\u00e5gan. Tesla t\u00e4cker 12-voltsbatteriet under garantin, vilket inneb\u00e4r att Tesla ers\u00e4tter det gratis om det d\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Ett helt nytt drivmedelsbatteri \u00e4r dock mycket dyrare \u00e4n s\u00e5 vilket inneb\u00e4r att du kan r\u00e4kna med att betala mellan 5 000 och 17 000 dollar beroende p\u00e5 modell och batteriets storlek.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Tesla p\u00e5litliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med bilar med normal f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor tillverkar Tesla tillf\u00f6rlitliga bilar, men j\u00e4mf\u00f6rt med andra elbilar \u00e4r Tesla inte det m\u00e4rke man ska g\u00e5 till om man vill ha tillf\u00f6rlitlighet. Visst har m\u00e4rket f\u00f6rb\u00e4ttrats mycket under de senaste \u00e5ren, men bilarna g\u00e5r fortfarande s\u00f6nder av m\u00e5nga olika anledningar.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r mestadels ett mysterium, men en sak \u00e4r s\u00e4ker n\u00e4r det stora batteriet d\u00f6r kommer du att st\u00e5 med enorma r\u00e4kningar f\u00f6r reparationer och batteribyte som ofta \u00e4r lite eller inte alls vettiga.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Tesla?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ett fan av Tesla och vill unna dig en toppmodern elbil \u00e4r det en upplevelse som inte liknar n\u00e5gon annan att k\u00f6pa en Tesla. M\u00e4nniskor som \u00e4lskar Tesla-bilar sv\u00e4r p\u00e5 dem och \u00e4r inte ben\u00e4gna att r\u00f6ra n\u00e5got annat \u00e4n en Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r den typen av kille och \u00e4r bekv\u00e4m med att leva med en EV \u00e4r det verkligen vettigt att k\u00f6pa en Tesla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla \u00e4r en nykomling i bilv\u00e4rlden, men verkar ha f\u00e5tt en hel del anh\u00e4ngare under de senaste \u00e5ren. Man kan s\u00e4ga att Tesla var den fr\u00e4msta anledningen till att vi<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5755,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5754"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5754"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5754\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5756,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5754\/revisions\/5756"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5755"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5754"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5754"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5754"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}