{"id":5751,"date":"2022-12-06T14:20:26","date_gmt":"2022-12-06T14:20:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5751"},"modified":"2022-12-06T14:20:29","modified_gmt":"2022-12-06T14:20:29","slug":"ford-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ford-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Ford startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Ford \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika och mest l\u00e5nglivade biltillverkarna i USA som s\u00e4ljer upp till 6-7 miljoner bilar varje \u00e5r. S\u00e5dana fantastiska siffror m\u00f6jligg\u00f6rs av att Ford alltid driver p\u00e5 gr\u00e4nserna ytterligare och erbjuder dussintals och \u00e5ter dussintals intressanta modeller fr\u00e5n alla m\u00f6jliga kategorier, inklusive lastbilar, SUV:er, elbilar, halvkombiar, hatchbacks och p\u00e5 senare tid \u00e4ven sedans.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi dock att fokusera p\u00e5 varf\u00f6r en Ford inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det. Vi kommer f\u00f6rst att b\u00f6rja med batteriet som vanligtvis \u00e4r den fr\u00e4msta orsaken till att en bil inte startar. De tv\u00e5 vanligaste problemen \u00e4r antingen korroderade batteripoler eller ett d\u00f6tt\/svagt batteri som inte kan ge tillr\u00e4ckligt med str\u00f6m f\u00f6r att starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Det andra problemet \u00e4r ett svagt batteri i nyckelknippan som inte kan k\u00e4nnas igen av bilen och d\u00e4rmed inte g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att starta bilen. Den tredje punkten av intresse \u00e4r f\u00f6rknippad med din generator och din startmotor som arbetar tillsammans med batteriet vilket inneb\u00e4r att de m\u00e5ste fungera korrekt f\u00f6r att en bil ska kunna starta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4sta grupp av fr\u00e5gor \u00e4r ditt br\u00e4nsleleveranssystem och dina t\u00e4ndstift\/s\u00e4kringsl\u00e5da. Dessa \u00e4r inte lika vanliga som de tre f\u00f6reg\u00e5ende orsakerna, men de kan ocks\u00e5 ibland orsaka att din bil inte vill starta. S\u00e5 om du vill veta mer om varf\u00f6r en Ford inte vill starta, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

Batterifr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i inledningen \u00e4r batteriet vanligtvis den vanligaste orsaken till att en bil inte startar eftersom det inte har tillr\u00e4ckligt med str\u00f6m f\u00f6r att driva bilens startmotor som vevar upp motorn. Som s\u00e5dan b\u00f6r du se till att hitta en multimeter f\u00f6r att testa batteriets effekt. Om batteriet visar mellan 12-13 volt \u00e4r allt bra med batteriet. Om det visar mindre \u00e4r batteriet antingen svagt eller helt urladdat.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste ocks\u00e5 rikta din uppm\u00e4rksamhet mot batteripolerna som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att korrodera i vissa bilar. Om det verkligen h\u00e4nder kommer du inte att kunna starta bilen eftersom f\u00f6rbindelsen mellan batteriet och bilen inte finns. Om s\u00e5 \u00e4r fallet ska du se till att investera i en h\u00f6gkvalitativ batterireng\u00f6rare och reng\u00f6ra batteriet medan det \u00e4r bortkopplat.<\/p>\n\n\n\n

Problem med generatorn och startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Batteriet, generatorn och startmotorn \u00e4r de tre huvudkomponenter som har till uppgift att starta bilen. Detta inneb\u00e4r att om n\u00e5gon av dessa tre g\u00e5r s\u00f6nder kommer du inte att kunna starta bilen. Alternatorn \u00e4r avsedd att ladda batteriet medan bilen \u00e4r ig\u00e5ng, vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven om du startar bilen med starthj\u00e4lp ska bilen inte ge n\u00e5gon saft eftersom batteriet inte laddas.<\/p>\n\n\n\n

Startmotorn sitter mellan motorn och generatorn och \u00e4r avsedd att starta motorn. Om du har tillr\u00e4ckligt med str\u00f6m, men motorn inte startar, \u00e4r det troligt att det \u00e4r startmotorn som \u00e4r fel. B\u00e5da dessa kan repareras, men det skulle vara en bra id\u00e9 att ers\u00e4tta dem med nya OEM Ford-delar.<\/p>\n\n\n\n

Svagt batteri i nyckelkniven<\/h2>\n\n\n\n

Alla nya Ford-modeller \u00e4r utrustade med nyckelknippor i st\u00e4llet f\u00f6r vanliga bladnycklar, vilket inneb\u00e4r att nyckelknippan nu har till uppgift att b\u00e5de starta bilen och f\u00e5 tilltr\u00e4de. Om batteriet i nyckelknippan \u00e4r d\u00f6tt kommer bilen inte att kunna k\u00e4nna igen nyckeln och l\u00e5ter dig d\u00e4rf\u00f6r inte starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att avhj\u00e4lpa detta m\u00e5ste du byta ut batteriet i nyckelknippan. Om din Ford ocks\u00e5 hade en nyckel med bladnyckel kan du testa om det verkligen beror p\u00e5 batteriet i nyckelknippan, eftersom du borde kunna starta bilen med bladnyckeln. Om s\u00e5 \u00e4r fallet \u00e4r batteriet i nyckelknippan 100 % orsaken till detta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ndstift och s\u00e4kringsl\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ndstiften har till uppgift att ant\u00e4nda br\u00e4nsle- och luftblandningen i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren, vilket inneb\u00e4r att ett br\u00e4nt eller urkopplat t\u00e4ndstift inte kommer att kunna brinna. Om detta h\u00e4nder kommer motorn antingen att stanna, ge fel t\u00e4ndningar eller v\u00e4gra att starta helt om det \u00e4r mer \u00e4n ett t\u00e4ndstift som b\u00e4r skulden.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kringsl\u00e5dan \u00e4r till f\u00f6r att h\u00e5lla din bil s\u00e4ker fr\u00e5n elektriska \u00f6verbelastningar vilket inneb\u00e4r att en s\u00e4kringsl\u00e5da kan br\u00e4nnas f\u00f6r att r\u00e4dda din bil vilket ibland kan leda till att du inte f\u00e5r starta bilen innan du bytt ut den skadade s\u00e4kringen. Om s\u00e5 verkligen \u00e4r fallet ska du se till att ers\u00e4tta s\u00e4kringen med en l\u00e4mplig str\u00f6mstyrka lika.<\/p>\n\n\n\n

Problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller ditt br\u00e4nslef\u00f6rs\u00f6rjningssystem kan br\u00e4nslepumpen och br\u00e4nslefiltren orsaka att din bil v\u00e4grar att starta. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta b\u00f6r du lyssna p\u00e5 n\u00e4r br\u00e4nslepumpen startar n\u00e4r du vrider om t\u00e4ndningsnyckeln. Om du inte kan h\u00f6ra br\u00e4nslepumpen ens med huven uppdragen \u00e4r den troligen trasig. Om br\u00e4nslefiltren \u00e4r igensatta blockerar de br\u00e4nslepassagen och l\u00e5ter dig d\u00e4rmed inte starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett Ford-batteri?<\/h4>\n\n\n\n

Ett nytt Ford-batteri kommer att kosta dig mellan 100 och 250 dollar i de flesta fall utan arbetskostnader. Dessa varierar dock mycket eftersom alla Ford-modeller inte \u00e4r likadana och alla batterier och batteristorlekar inte \u00e4r likadana. Se alltid till att anv\u00e4nda r\u00e4tt batteri f\u00f6r din Ford och det vore en bra id\u00e9 att leta efter specialerbjudanden och kuponger f\u00f6r att s\u00e4nka det priset s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan ett Ford-batteri h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ett Ford-batteri b\u00f6r kunna h\u00e5lla i minst 5 \u00e5r, vilket vanligtvis \u00e4r livsl\u00e4ngden f\u00f6r ett normalt batteri. Om batteriet tar slut tidigare \u00e4r det n\u00e5got fel p\u00e5 din bil eller p\u00e5 hur du behandlar den. Om du pressar ditt batteri \u00f6ver fem \u00e5r \u00e4r chansen stor att det kommer att d\u00f6 utan f\u00f6rvarning.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Ford p\u00e5litliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Ford-modeller brukar f\u00e5 ett genomsnittligt betyg n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket \u00e4r okej. Olika m\u00e4rken kan g\u00e5 \u00e5t b\u00e5da h\u00e5llen vilket inneb\u00e4r att vissa Ford-modeller \u00e4r riktigt p\u00e5litliga medan andra \u00e4r minst sagt tveksamma. P\u00e5 det hela taget, om du tar v\u00e4l hand om dem, \u00e4r Fordbilar byggda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika och mest l\u00e5nglivade biltillverkarna i USA som s\u00e4ljer upp till 6-7 miljoner bilar varje \u00e5r. S\u00e5dana fantastiska siffror m\u00f6jligg\u00f6rs av att Ford alltid<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5752,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5751"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5751"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5751\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5753,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5751\/revisions\/5753"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5752"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5751"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5751"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5751"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}