{"id":5748,"date":"2022-12-06T14:19:37","date_gmt":"2022-12-06T14:19:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5748"},"modified":"2022-12-06T14:19:40","modified_gmt":"2022-12-06T14:19:40","slug":"audi-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/audi-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Audi startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Audi \u00e4r ett verkst\u00e4llande tyskt premiumm\u00e4rke som tillverkat bilar i mer \u00e4n ett sekel. Audi \u00e4r en del av VAG (Volkswagen Auto Group) som ocks\u00e5 \u00e4ger Seat, Skoda, Bentley, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Cupra och Ducati. Detta inneb\u00e4r att m\u00e5nga av dessa m\u00e4rken delar delar med varandra som och d\u00e4rmed \u00e4r likartade inom olika segment.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi dock att fokusera p\u00e5 varf\u00f6r en Audi inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det. F\u00f6r att inleda listan kommer vi f\u00f6rst att n\u00e4mna batterirelaterade problem som ett svagt\/utarmat batteri eller ett batteri med korroderade terminalanslutningar. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med nyckelknippan som oftast \u00e4r f\u00f6rknippade med antingen ett svagt eller ett helt urladdat batteri.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4refter m\u00e5ste vi tala om startmotorn och generatorn eftersom dessa tv\u00e5 tillsammans med batteriet utg\u00f6r den elektriska triangeln i en bil, och d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste alla tre vara ig\u00e5ng f\u00f6r att b\u00e5de starta bilen och h\u00e5lla den ig\u00e5ng. T\u00e4ndstiften och s\u00e4kringsboxen kan ibland vara ett problem, men de \u00e4r inte alls lika vanliga som de tidigare orsakerna.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 prata om ditt br\u00e4nsletillf\u00f6rselsystem som best\u00e5r av br\u00e4nslepumpen och br\u00e4nslefiltren som ibland kan misslyckas med att leverera br\u00e4nsle till din motor och d\u00e4rmed inte l\u00e5ta dig starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Batterifr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta problemet vi beh\u00f6ver prata om \u00e4r kopplat till batteriet. Till att b\u00f6rja med, om du inte f\u00e5r n\u00e5gon som helst str\u00f6m fr\u00e5n din bil \u00e4r det troligen batteriet som \u00e4r orsaken. F\u00f6r att testa detta ska du se till att hitta en multimeter och ansluta den till batteriet f\u00f6r att kontrollera dess utg\u00e5ng. Om multimeteret visar 12-13 volt \u00e4r allt bra med batteriet. Om den visar mindre \u00e4r det verkligen n\u00e5got fel p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

Om dina batteripoler dessutom \u00e4r korroderade kommer ditt batteri inte att kunna g\u00f6ra en anslutning till bilen, vilket \u00e4r anledningen till att dessa m\u00e5ste reng\u00f6ras med ett l\u00e4mpligt reng\u00f6ringsmedel medan batteriet \u00e4r bortkopplat. Om du startar bilen med starthj\u00e4lp, men bilen stannar eller har fortfarande elektriska problem, \u00e4r det troligt att det \u00e4r generatorn som \u00e4r orsaken till detta.<\/p>\n\n\n\n

Problem med generatorn och startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Alternatorn har till uppgift att ladda batteriet medan bilen \u00e4r ig\u00e5ng, vilket inneb\u00e4r att om batteriet d\u00f6r efter en starthj\u00e4lp eller om det verkar tappa str\u00f6m kontinuerligt, \u00e4r det troligen en trasig generator som \u00e4r orsaken. Se till att g\u00e5 in under huven och inspektera generatorn visuellt f\u00f6r att se om den verkligen \u00e4r ig\u00e5ng eller inte. Om inte m\u00e5ste den bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Startmotorn sitter mellan generatorn och motorn och \u00e4r avsedd att starta bilen. Om du inte kan h\u00f6ra n\u00e5got vevande n\u00e4r du vrider p\u00e5 nyckeln och all elektrisk str\u00f6m finns d\u00e4r, \u00e4r det troligen startmotorn som \u00e4r boven i dramat. Se d\u00e4rf\u00f6r till att reparera den om du kan, men det \u00e4r alltid en b\u00e4ttre id\u00e9 att bara byta ut den mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

Svagt batteri i nyckelkniven<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4sta orsak till att en Audi inte startar beror p\u00e5 ett svagt batteri i nyckelknippan. Audi erbjuder inte l\u00e4ngre sina bilar med gammaldags bladnycklar, vilket inneb\u00e4r att du beh\u00f6ver en nyckelknippa f\u00f6r att komma in och starta bilen. Om batteriet \u00e4r d\u00f6tt kan bilen inte k\u00e4nna igen nyckeln och l\u00e5ter dig d\u00e4rf\u00f6r inte starta bilen.<\/p>\n\n\n\n

Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att byta ut batteriet helt och h\u00e5llet, vilket inte borde vara \u00f6verdrivet dyrt eller sv\u00e5rt. Vissa Audi-modeller har en integrerad bladnyckel i nyckelknippan som kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att starta bilen manuellt i n\u00f6dfall.<\/p>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndstift och s\u00e4kringsl\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ndstiften \u00e4r viktiga komponenter i bilens f\u00f6rbr\u00e4nningskammare, vilket inneb\u00e4r att de t\u00e4nder br\u00e4nsle- och luftblandningarna som skapar kraft och driver motorn. Om du h\u00f6r misseldningar, bilen stannar och inte startar igen kan det vara n\u00e5got fel p\u00e5 t\u00e4ndstiften. De kan ibland lossna eller bli br\u00e4nda vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut dem.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kringsl\u00e5dan inneh\u00e5ller alla s\u00e4kringar som h\u00e5ller bilens elektriska system skyddade vid ett eventuellt str\u00f6mavbrott eller en kortslutning. Detta inneb\u00e4r att om en s\u00e4kring brinner kommer du inte att kunna starta bilen innan du har ersatt den med en ny s\u00e4kring.<\/p>\n\n\n\n

Problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nsletillf\u00f6rselsystemet best\u00e5r av br\u00e4nslefilter, rails, slangar och br\u00e4nslepumpen. Br\u00e4nslepumpen kan g\u00e5 s\u00f6nder, i s\u00e5 fall kommer du inte att kunna h\u00f6ra den vid start. Om br\u00e4nslefiltren \u00e4r igensatta blockerar de br\u00e4nslet fr\u00e5n att komma in i motorn och l\u00e5ter d\u00e4rmed inte motorn starta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

G\u00f6r Audi p\u00e5litliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Audi tillverkar hyfsat p\u00e5litliga bilar, vilket \u00e4r fallet med de flesta av sina konkurrenter, men dessa \u00e4r inte p\u00e5 l\u00e5nga v\u00e4gar de mest p\u00e5litliga lyxbilarna som finns. Verkligheten \u00e4r att Audi, BMW och Mercedes \u00e4r mer intresserade av lyxsidan, vilket inneb\u00e4r att de prioriterar lyx, innovation, komfort, teknik och s\u00e4kerhet framf\u00f6r tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett Audi-batteri?<\/h4>\n\n\n\n

Ett nytt batteri till en Audi kommer sannolikt att kosta dig mellan 100 och 450 dollar, vilket inte inkluderar n\u00e5gra installationskostnader. En kostnad f\u00f6r ett batteri till en lyxbil kan variera kraftigt beroende p\u00e5 biltypen och alla olika faktorer som \u00e4r f\u00f6rknippade med sj\u00e4lva m\u00e4rket. Allt som allt, om du hittar n\u00e5gra erbjudanden och rabatter, kommer du inte att betala n\u00e5gra hundra dollar f\u00f6r ett nytt Audi-batteri.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Audi-batterier h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r kunna pressa runt 5 \u00e5r ur ett enda batteri om allt \u00e4r som det ska vara med b\u00e5de din bil och ditt batteri. Om n\u00e5got \u00e4r trasigt eller inte fungerar som det ska kommer ditt batteri att h\u00e5lla mycket kortare tid \u00e4n s\u00e5. Om ditt batteri har stora problem kan du r\u00e4kna med att det d\u00f6r p\u00e5 bara n\u00e5gra dagar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi \u00e4r ett verkst\u00e4llande tyskt premiumm\u00e4rke som tillverkat bilar i mer \u00e4n ett sekel. Audi \u00e4r en del av VAG (Volkswagen Auto Group) som ocks\u00e5 \u00e4ger Seat, Skoda, Bentley, Porsche,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5749,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5748"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5748"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5748\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5750,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5748\/revisions\/5750"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5749"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}