{"id":5745,"date":"2022-12-06T14:18:39","date_gmt":"2022-12-06T14:18:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5745"},"modified":"2022-12-06T14:18:42","modified_gmt":"2022-12-06T14:18:42","slug":"porsche-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-startar-inte-orsaker-och-hur-man-atgardar-det\/","title":{"rendered":"Porsche startar inte – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det"},"content":{"rendered":"\n

Porsche \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka n\u00e5gra av de b\u00e4st konstruerade bilarna som v\u00e4rlden n\u00e5gonsin har sett. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att Porsche tenderar att vara p\u00e5litliga, men det betyder inte att de inte kan g\u00e5 s\u00f6nder. Tv\u00e4rtom eftersom Porschemodeller som inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder riktigt ofta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r de g\u00f6r det r\u00e5kar det ocks\u00e5 vara dyrt att reparera dem. Utan att g\u00e5 in p\u00e5 detaljer om vad som kan g\u00e5 fel med en Porsche kommer vi att fokusera p\u00e5 varf\u00f6r en Porsche inte startar – orsaker och hur man \u00e5tg\u00e4rdar det. Den vanligaste orsaken till att en Porsche inte startar \u00e4r f\u00f6rknippad med batteriet som kan vara antingen urladdat, svagt eller t\u00e4ckt av korrosion p\u00e5 sina poler.<\/p>\n\n\n\n

Andra orsaker \u00e4r ett svagt batteri i nyckelkniven som d\u00e5 inte kan k\u00e4nnas igen av bilen. Problem med startmotorn och generatorn \u00e4r ocks\u00e5 vanliga orsaker till att en Porsche inte startar. Stoppade br\u00e4nslefilter och problem med br\u00e4nslepumpen \u00e4r inte lika vanliga, men kan \u00e5terigen orsaka att en Porsche inte startar.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen ska du ocks\u00e5 se till att g\u00e5 igenom t\u00e4ndstiften och s\u00e4kringsl\u00e5dan eftersom dessa ocks\u00e5 kan n\u00e5got g\u00f6ra susen. Om du inte lyckades \u00e5tg\u00e4rda din Porsche med n\u00e5gon av dessa f\u00f6resl\u00e5r vi starkt att du tar bilen till en erfaren mekaniker eftersom det finns m\u00e5nga andra mer komplicerade orsaker till att en Porsche inte startar.<\/p>\n\n\n\n

Batterifr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Din f\u00f6rsta punkt av intresse b\u00f6r vara att visuellt inspektera batteriet och se om det \u00e4r i gott skick och hur gammalt det \u00e4r. N\u00e4r det g\u00e4ller dess effekt \u00e4r det b\u00e4st att anv\u00e4nda en multimeter f\u00f6r att se hur effektivt ditt batteri \u00e4r och 12-13 volt anses vara ett friskt batteri. Om din multimeter visar mindre \u00e4n s\u00e5, n\u00e4rmar sig ditt batteri slutet av sin livsl\u00e4ngd och b\u00f6r bytas ut om allt \u00e4r okej med din generator.<\/p>\n\n\n\n

En annan sak att t\u00e4nka p\u00e5 \u00e4r att koppla bort batteriet och kontrollera batteripolerna f\u00f6r att se om det finns n\u00e5gra tecken p\u00e5 korrosion ovanp\u00e5 dem. Om s\u00e5 \u00e4r fallet, g\u00e5 vidare och k\u00f6p ett s\u00e4rskilt batterireng\u00f6ringsmedel f\u00f6r att reng\u00f6ra korrosionen och upprepa sedan multimeterprocessen enligt ovan.<\/p>\n\n\n\n

Problem med nyckelkniven<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla moderna bilar har nyckelknippor i st\u00e4llet f\u00f6r vanliga nyckelknippor, eftersom detta ofta anses vara coolare och lyxigare och fungerar tillsammans med moderna nyckell\u00f6sa start- och startfunktioner. En nyckelknippa inneb\u00e4r dock ett annat problem eftersom batteriet i nyckelknippan tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom och m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det d\u00f6r kommer du sannolikt inte att kunna g\u00e5 in i bilen eller bara starta den. Om du har en relativt \u00e4ldre Porsche-nyckelknapp ska du se till att ta ut bladnyckeln och f\u00f6rs\u00f6ka starta bilen med bara en bladnyckel. Om den startar \u00e4r det din nyckelknippa som b\u00e4r skulden, om inte \u00e4r det troligt att det \u00e4r n\u00e5gra andra saker fr\u00e5n den h\u00e4r listan som \u00e4r orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Problem med generatorn och startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Alternatorn har till uppgift att ladda batteriet, utan den skulle alla batterier s\u00e5 sm\u00e5ningom d\u00f6. Om generatorn \u00e4r trasig kommer batteriet snart att f\u00f6lja med. Se d\u00e4rf\u00f6r till att testa generatorn och byta ut den s\u00e5 snart som m\u00f6jligt eftersom du inte vill att batteriet ocks\u00e5 ska d\u00f6 eftersom Porsche-generatorer och batteribyten \u00e4r allt annat \u00e4n billiga.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r startmotorn en liten komponent som har till uppgift att starta motorn. Om du h\u00f6r ett klick n\u00e4r du vrider p\u00e5 nyckeln och ingen start \u00e4r det troligt att startmotorn \u00e4r trasig och beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

Ditt br\u00e4nslef\u00f6rs\u00f6rjningssystem best\u00e5r av en h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump som sitter n\u00e4ra motorn, en l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepump som sitter i br\u00e4nsletanken, en rad slangar och ledningar och n\u00e5gra filter d\u00e4remellan. Av alla dessa \u00e4r den vanligaste orsaken till att en bil inte startar ett igensatt br\u00e4nslefilter som blockerar passagen.<\/p>\n\n\n\n

Om s\u00e5 \u00e4r fallet kommer din bil att f\u00f6rses med all den vanliga elektriska str\u00f6mmen, din startmotor kommer att f\u00f6rs\u00f6ka veva motorn, men den startar inte, eller s\u00e5 kommer den att stanna kort d\u00e4refter. Om det \u00e4r br\u00e4nslepumpen som b\u00e4r skulden kan du vanligtvis h\u00f6ra att br\u00e4nslepumpen sparkar n\u00e4r du vrider p\u00e5 t\u00e4ndningen i bilen. Om du inte h\u00f6r den \u00e4r den troligen trasig.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kringsl\u00e5da och t\u00e4ndstift<\/h4>\n\n\n\n

V\u00e5ra sista punkter av intresse \u00e4r t\u00e4ndstift och s\u00e4kringsboxen, som b\u00e5da kan g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka problem n\u00e4r du f\u00f6rs\u00f6ker starta bilen. Som s\u00e5dan \u00e4r det bara att se till att inspektera dem och byta ut dem om det beh\u00f6vs. N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kringen ska du alltid satsa p\u00e5 samma str\u00f6mstyrka f\u00f6r varje enskild s\u00e4kring.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar ett nytt Porsche-batteri?<\/h4>\n\n\n\n

Ett nytt Porsche-batteri kommer sannolikt att kosta dig omkring 300-600 dollar beroende p\u00e5 vilken typ av Porsche du \u00e4ger. Om du \u00e4ger en klassisk s\u00e4llsynt modell kommer ditt batteri att kosta mycket mer medan batterier till vanliga Porsche-modeller tenderar att vara j\u00e4mf\u00f6relsevis mycket billigare.<\/p>\n\n\n\n

Ibland m\u00e5ste du ocks\u00e5 betala f\u00f6r installationskostnader, vid andra tillf\u00e4llen ing\u00e5r installationskostnaderna i listningspriset.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge ska ett Porsche-batteri h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga faktorer p\u00e5verkar hur l\u00e4nge ett Porsche-batteri kan h\u00e5lla, men de flesta Porsche-mekaniker kommer att s\u00e4ga att du b\u00f6r str\u00e4va efter att byta batteriet vart 5-6:e \u00e5r. Om ditt batteri h\u00e5ller mindre \u00e4n s\u00e5 \u00e4r risken stor att n\u00e5got \u00e4r fel s\u00e5 se till att ta in din bil f\u00f6r en inspektion.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche-bilar p\u00e5litliga?<\/h4>\n\n\n\n

I v\u00e4rlden av lyxbilar i premiumklassen \u00e4r tillf\u00f6rlitligheten inte lika viktig som i ekonomisegmenten eftersom m\u00e4rkena h\u00e4r \u00e4r mer inriktade p\u00e5 lyx, prestanda, teknik, exklusivitet och \u00f6nskv\u00e4rdhet. Porsche \u00e4r dock ett av f\u00e5 s\u00e4llsynta m\u00e4rken som tillverkar tillf\u00f6rlitliga lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Det finns egentligen inte s\u00e5 m\u00e5nga p\u00e5litliga lyxm\u00e4rken som tillverkar p\u00e5litliga bilar f\u00f6rutom Porsche och Lexus.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka n\u00e5gra av de b\u00e4st konstruerade bilarna som v\u00e4rlden n\u00e5gonsin har sett. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att Porsche tenderar att vara p\u00e5litliga,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5746,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5745"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5745"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5745\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5747,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5745\/revisions\/5747"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5746"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5745"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5745"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5745"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}