{"id":5733,"date":"2022-12-04T11:52:28","date_gmt":"2022-12-04T11:52:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5733"},"modified":"2022-12-04T11:52:31","modified_gmt":"2022-12-04T11:52:31","slug":"allt-om-2023-peugeot-3008","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-peugeot-3008\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Peugeot 3008"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 3008 \u00e4r en kompakt crossover-SUV som introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2008 och som ligger mellan Peugeot 2008 och den st\u00f6rre 5008 SUV:n. Den andra generationen introducerades 2016 och fick en ansiktslyftning 2020. Det f\u00f6rv\u00e4ntas att den nya 3008 kommer ut 2023, s\u00e5 om du vill veta allt om 2023 Peugeot 3008, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 3008 kommer troligen att ha n\u00e4sta generations drivlina som f\u00f6r n\u00e4rvarande utvecklas av Punch Powertrain och kommer att komma med mikrohybridteknik. N\u00e4sta generations 3008 kan ocks\u00e5 komma att ha en helt ny automatisk v\u00e4xell\u00e5da fr\u00e5n Peugeot som sannolikt kommer att f\u00f6r\u00e4ndra hur 3008 k\u00f6rs helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt uppger vissa k\u00e4llor att den nya 3008 kommer att ha en mer coup\u00e9liknande stil som b\u00f6r l\u00e5na sina ledtr\u00e5dar fr\u00e5n Peugeot 408. Interi\u00f6ren kommer troligen ocks\u00e5 att uppgraderas kraftigt med den senaste tekniken fr\u00e5n Peugeot. K\u00f6rm\u00e4ssigt kommer 3008 troligen att vara bekv\u00e4m och inte \u00f6verdrivet sportig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi inte s\u00e4ga n\u00e5got eftersom bilen inte \u00e4r ute \u00e4nnu. Prism\u00e4ssigt v\u00e4ntas en liten h\u00f6jning av det nuvarande priset. Praktiken kan komma att f\u00f6rs\u00e4mras n\u00e5got p\u00e5 grund av ett sportigare utseende, men Peugeot kommer inte att komma ut med en ny modell som inte \u00e4r lika rymlig som den tidigare modellen.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot 3008 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Enligt Peugeots senaste k\u00e4llor kommer alla Peugeot 2023-modeller att komma med elektriska drivlinor i n\u00e5gon form eller p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, vilket \u00e4ven inkluderar 3008. Dessutom kommer Peugeot troligen att g\u00f6ra sig av med dieselmodellerna ocks\u00e5. Detta inneb\u00e4r att de enda 3008-modeller du kommer att kunna k\u00f6pa kommer att vara antingen hybrid- eller elmodeller. Detta \u00e4r logiskt eftersom vi kommer att f\u00e5 se tv\u00e5 elektriska modeller av 3008 som kallas e-3008.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att dessa tv\u00e5 elektriska modeller kommer att ha antingen ett 87kWh- eller ett 104kWh-batteri med mer \u00e4n 250 mils r\u00e4ckvidd f\u00f6r modellen med det st\u00f6rre batteriet. Hittills har 3008 anv\u00e4nt Getrag dubbelkopplingsl\u00e5da som kommer att ers\u00e4ttas av den nya enheten som utvecklats tillsammans med Punch Powertrain.<\/p>\n\n\n\n

3008 p\u00e5 instegsniv\u00e5 kommer att komma med en uppdaterad version av den 3-cylindriga 1,2 l PureTech-motorn med en 48-volts mildhybridmotor. Du kan ocks\u00e5 f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 en FWD 3008 som standard medan vissa modeller kommer att levereras med ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot 3008 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen kommer den kommande 3008 att f\u00f6r\u00e4ndra hur 3008 ser ut fr\u00e5n utsidan eftersom den nu ska ha ett sportigare utseende fr\u00e5n b\u00f6rjan. Vissa k\u00e4llor ville g\u00e4rna till\u00e4gga att designen kommer att vara starkt inspirerad av den nya 408:an vilket inneb\u00e4r en bredare kaross och en l\u00e4gre taklinje.<\/p>\n\n\n\n

De allra senaste inredningsdesignerna fr\u00e5n Peugeot ser fantastiska ut, men vissa anser att de \u00e4r lite \u00f6verdrivet stiliserade. En av de allra senaste Peugeot-modellerna \u00e4r Peugeot 208 som ocks\u00e5 har vissa designdrag som sannolikt kommer att f\u00f6ras \u00f6ver till interi\u00f6ren i 3008.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen kommer troligen inte att f\u00f6r\u00e4ndras dramatiskt, med undantag f\u00f6r drivlinan. Detta inneb\u00e4r att den nya 3008 b\u00f6r vara bekv\u00e4m och v\u00e4lisolerad. Vi kanske f\u00e5r se en mer dynamisk version l\u00e4ngre fram, men ingen 3008-modell kommer n\u00e5gonsin att vara en riktig prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot 3008 – Teknik<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot \u00e4r inget riktigt lyxm\u00e4rke, men det betyder inte att nya 3008 inte kommer att vara fylld av teknik. F\u00f6rutom mildhybrid 48-arkitekturen kommer 3008 ocks\u00e5 att f\u00e5 massor av assistanssystem som lane keep assist, blind spot assist, automatisk bromsning, adaptiv farth\u00e5llare, park pilot, ett premiumljudsystem och uppdaterade sk\u00e4rmar i hela kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot 3008 – Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller priset kan vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att 2023 3008 kommer att kosta lite mer \u00e4n 2022 \u00e5rs modell som kostar 29 435 – 48 140 pund beroende p\u00e5 trimniv\u00e5 och modell. Toppmodellerna kommer troligen att kosta mer \u00e4n 50 000 pund medan toppmodellerna med fullt utrustad elbil kommer att kosta lika mycket som m\u00e5nga lyxiga SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken blir f\u00f6rhoppningsvis lite b\u00e4ttre, men om Peugeot verkligen utformar n\u00e4sta generations 3008 p\u00e5 ett mer coup\u00e9liknande s\u00e4tt kan huvudutrymmet bak\u00e5t bli lite av ett problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Peugeot 3008 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att den nya 3008 ska vara ute i slutet av 2022 och att nya kunder kommer att f\u00e5 sina bilar under Q1\/2 \u00e5r 2023. Det kan dock bli vissa f\u00f6rseningar p\u00e5 grund av det globala l\u00e4get i leveranskedjorna som kan f\u00f6rsv\u00e5ra Peugeots planer.<\/p>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur detta utspelar sig. P\u00e5 det hela taget kommer n\u00e4sta generations 3008 att bli en helt annan bil \u00e4n den nuvarande 3008. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad b\u00f6r du v\u00e4nta tills den nya modellen kommer ut f\u00f6r att inte missa n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot 3008?<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r segmentet \u00e4r fyllt av olika alternativ fr\u00e5n europeiska, asiatiska och amerikanska m\u00e4rken, vilket inneb\u00e4r att 3008 har h\u00e5rd konkurrens. Dessa inkluderar Nissan Qashqai, Seat Ateca, Ford Kuga, Renault Kadjar, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Toyota RAV4 och Vauxhall Grandland.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r mig \u00e4r Hyundai Tucson och Kia Sportage f\u00f6r n\u00e4rvarande b\u00e4st, men den nya 3008 kan l\u00e4tt v\u00e4nda utvecklingen n\u00e4r den \u00e4ntligen kommer ut. Faktum \u00e4r att det h\u00e4r segmentet \u00e4r otroligt konkurrensutsatt och det finns verkligen inga d\u00e5liga alternativ h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r l\u00e4gger Peugeot ner 3008-modeller med dieselmotor?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot har sagt att de kommer att dumpa alla dieseldrivna modeller eftersom de bara \u00e4r intresserade av att g\u00f6ra elektrifierade modeller i framtiden. Dieselbr\u00e4nsle blir mer och mer \u00f6k\u00e4nt eftersom det \u00e4r ”smutsigt” och inte lika raffinerat och tyst som bensin.<\/p>\n\n\n\n

Ingen kan dock f\u00f6rneka att dieselmotorer \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller vridmoment vid l\u00e5ga vridmoment och k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 3008 \u00e4r en kompakt crossover-SUV som introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2008 och som ligger mellan Peugeot 2008 och den st\u00f6rre 5008 SUV:n. Den andra generationen introducerades 2016 och fick en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5734,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5733"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5735,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5733\/revisions\/5735"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5734"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5733"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5733"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5733"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}