{"id":5722,"date":"2022-12-04T09:02:38","date_gmt":"2022-12-04T09:02:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5722"},"modified":"2022-12-04T09:02:41","modified_gmt":"2022-12-04T09:02:41","slug":"allt-om-2023-vw-polo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-vw-polo\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 VW Polo"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Polo \u00e4r den minsta VW-hatchback du kan k\u00f6pa och ocks\u00e5 en av de mest l\u00e5nglivade kontinuerliga VW-modellerna eftersom den introducerades 1975. Vi \u00e4r nu inne p\u00e5 den sj\u00e4tte generationen av VW Polo som ocks\u00e5 fick en rej\u00e4l uppfr\u00e4schning redan 2021. Polo 2023 \u00e4r mestadels en carryover-modell vilket inneb\u00e4r att den inte kommer med m\u00e5nga skillnader j\u00e4mf\u00f6rt med Polo 2022.<\/p>\n\n\n\n

De mest anm\u00e4rkningsv\u00e4rda \u00e4r en genomg\u00e5ende ljusb\u00e5ge framtill, n\u00e5got omgjorda st\u00f6tf\u00e5ngare och en ny VW-logotyp. I \u00f6vrigt \u00e4r 2023 \u00e5rs VW Polo exakt likadan som 2022 \u00e5rs Polo. Detta \u00e4r inget att egentligen klaga p\u00e5 eftersom 2023 Volkswagen Polo verkligen \u00e4r en bra bil \u00f6verlag. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa den ska vi ber\u00e4tta allt om 2023 VW Polo.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med har VW ocks\u00e5 dumpat dieselmotorer f\u00f6r den nya Polo f\u00f6r att h\u00e4nga med i tiden och de allt str\u00e4ngare utsl\u00e4ppsreglerna. Det inneb\u00e4r att du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 bensinmotorer i n\u00e5gra olika l\u00e4gen. Designm\u00e4ssigt \u00e4r 2023 \u00e5rs Polo lite smidigare \u00f6verlag, men inga st\u00f6rre f\u00f6r\u00e4ndringar har skett f\u00f6rutom de som n\u00e4mns i andra stycket.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kommer 2023 \u00e5rs Polo sannolikt att f\u00f6rbli lika tillf\u00f6rlitlig som sin f\u00f6reg\u00e5ngare. Den \u00e4r tillr\u00e4ckligt praktisk f\u00f6r sin storlek, men tro inte att en nedgradering till en Polo fr\u00e5n n\u00e5got som en Golf inte kommer att g\u00e5 obem\u00e4rkt f\u00f6rbi f\u00f6r passagerarna i baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Polo – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

2023 VW Polo f\u00e5r en 1,0L 3-cylindrig instegsmotor med 3 cylindrar som ger 80 hk och 68lb-ft vridmoment, vilket \u00e4r relativt svagt med tanke p\u00e5 att detta \u00e4r en bensinmotor. Ett vridmoment p\u00e5 68lb-ft kommer att inneb\u00e4ra problem n\u00e4r det g\u00e4ller att k\u00f6ra om bussar och lastbilar, varf\u00f6r du \u00e5tminstone b\u00f6r v\u00e4lja den 3-cylindriga 1.0L-motorn med 95 hk och 129lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Om det var mina pengar skulle jag dock inte \u00f6verv\u00e4ga n\u00e5got annat \u00e4n den trecylindriga motorn med 110 hk och 147 lbft, eftersom det r\u00e4cker f\u00f6r att Polo ska vara tillr\u00e4ckligt snabb, men lika effektiv som motorn med 95 hk och till och med effektivare \u00e4n motorn med 80 hk, som m\u00e5ste jobba h\u00e5rt f\u00f6r att ge tillr\u00e4ckligt med kraft i vardagssituationer, vilket h\u00e4mmar effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha allt ska du dock v\u00e4lja en 2,0 l fyrcylindrig motor med 207 hk och 236 lbp-ft vridmoment i Polo GTI, men det kommer att kosta mycket mer pengar att tanka den. Den mest effektiva motorn (95 hk) kommer att ge cirka 45 MPG medan den minst effektiva GTI-modellen kommer att ge cirka 34 MPG.<\/p>\n\n\n\n

Alla Polo-modeller har FWD och du kan v\u00e4lja mellan en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 6-v\u00e4xlad DCT DSG dubbelkopplingsl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Polo – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan \u00e4r 2023 Polo mer eller mindre samma bil underifr\u00e5n som 2022 Polo, men den f\u00e5r nya coolare lampor med en genomg\u00e5ende ljusbalk framtill. N\u00e5gra nya hjuldesigns finns ocks\u00e5 och f\u00e5r Polo att se mer sportig och mer futuristisk ut. Interi\u00f6ren l\u00e5nar sina designknep fr\u00e5n VW Golf, vilket inneb\u00e4r sk\u00e4rmar i massor.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rm\u00e4ssigt k\u00e4nns Polo v\u00e4lisolerad och solid p\u00e5 v\u00e4gen, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man kan s\u00e4ga om m\u00e5nga subkompakta hatchbacks. Om du vill ha en sportig k\u00f6rupplevelse b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga Polo GTI eftersom den b\u00e5de \u00e4r l\u00e4gre till marken och har en mycket styvare fj\u00e4dring.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Polo – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW Polo 2023 kostar cirka 19 030 – 24 675 pund i Storbritannien, vilket inneb\u00e4r att priserna i euro kommer att ligga p\u00e5 mellan 20 000+ euro, men har \u00e4nnu inte avsl\u00f6jats. I den h\u00e4r prisklassen f\u00e5r du verkligen mycket f\u00f6r pengarna vilket g\u00f6r Polo till en riktigt konkurrenskraftig bil \u00f6verlag. GTI-modellen kommer att kosta mycket mer men \u00e4r fortfarande mycket prisv\u00e4rd med tanke p\u00e5 resten av segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken med VW Polo har aldrig varit perfekt, vilket \u00e4r anledningen till att s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor styrde bort fr\u00e5n den och valde Golf. VW Polo \u00e4r en bra stadsbil och f\u00f6r dem som inte transporterar bakre passagerare ofta. Den \u00e4r riktigt l\u00e4tt att k\u00f6ra och riktigt l\u00e4tt att parkera, men inte s\u00e5 l\u00e4tt att leva med om man \u00e4r s\u00e4rskilt l\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en 2023 VW Polo?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en subkompakt hatchback \u00e4r 2023 VW Polo ett utm\u00e4rkt alternativ. Den verkar lite mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd j\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e5got som en Ford Fiesta eller Peugeot 208, men den kan \u00e4nd\u00e5 inte matcha \u00e5tr\u00e5v\u00e4rdigheten hos sin posigare bror, Audi A1.<\/p>\n\n\n\n

Om storleken inte spelar n\u00e5gon roll kommer du sannolikt att njuta av din tid med Polo eftersom det verkligen \u00e4r en v\u00e4lutrustad och \u00f6verraskande avancerad bil eftersom den f\u00e5r i stort sett alla funktioner som du f\u00e5r i den st\u00f6rre VW Golf. Om du \u00e5 andra sidan inte kan t\u00e4nka dig att k\u00f6ra en subkompakt hatchback p\u00e5 grund av utrymmesbrist ska du inte f\u00f6rs\u00f6ka.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Polo 2023 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller Euro NCAP:s krocktester fick 2022 \u00e5rs VW Polo utm\u00e4rkta 94 % f\u00f6r skydd av vuxna passagerare, 80 % f\u00f6r skydd av barn, 70 % f\u00f6r oskyddade trafikanter och 70 % med sina s\u00e4kerhetsassistansfunktioner. Eftersom 2023-modellen kommer att ha fler assistansfunktioner \u00e4r det troligt att den blir n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n 2022-modellen, men likartad p\u00e5 andra s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 bilens storlek kan man verkligen inte klaga p\u00e5 dessa resultat eftersom m\u00e5nga mycket st\u00f6rre bilar fick resultat som \u00e4r mycket s\u00e4mre \u00e4n den h\u00e4r. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 2023 \u00e5rs Polo en s\u00e4ker bil, s\u00e4rskilt om du planerar att anv\u00e4nda den f\u00f6r pendling runt staden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Golf b\u00e4ttre \u00e4n VW Polo?<\/h4>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med Polo \u00e4r priset medan den st\u00f6rsta nedg\u00e5ngen s\u00e4kert \u00e4r storleken. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r VW Golf n\u00e5got dyrare, men mycket rymligare, vilket \u00e4r anledningen till att den sl\u00e5r VW Polo p\u00e5 alla t\u00e4nkbara s\u00e4tt. Den st\u00f6rsta rivalen till Polo \u00e4r troligen Golf eftersom de flesta inte \u00e4r beredda att kompromissa s\u00e5 mycket med utrymme och storlek.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Polo \u00e4r den minsta VW-hatchback du kan k\u00f6pa och ocks\u00e5 en av de mest l\u00e5nglivade kontinuerliga VW-modellerna eftersom den introducerades 1975. Vi \u00e4r nu inne p\u00e5 den sj\u00e4tte generationen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5723,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5722"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5722"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5722\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5724,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5722\/revisions\/5724"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5723"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5722"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5722"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5722"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}