{"id":5715,"date":"2022-12-03T09:48:54","date_gmt":"2022-12-03T09:48:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5715"},"modified":"2022-12-03T09:48:56","modified_gmt":"2022-12-03T09:48:56","slug":"allt-om-2023-mercedes-benz-amg-c63","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-mercedes-benz-amg-c63\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Mercedes-Benz AMG C63"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz AMG-m\u00e4rket har alltid varit reserverat f\u00f6r de mest kapabla och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda Mercedes-modellerna som kombinerar prestanda och lyx som ingen annan. C63 kom ut f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 marknaden redan 2007 och den har en dundrande 6,2L V8 som producerade cirka 450 hk och anses allm\u00e4nt vara en av de b\u00e4st klingande Mercedes-modellerna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Detta blev receptet f\u00f6r alla framtida C63-modeller, men varje generation f\u00f6rb\u00e4ttrades j\u00e4mf\u00f6rt med den f\u00f6rra. Den f\u00f6reg\u00e5ende generationen C63 anv\u00e4nder en 4,0L BiTurbo V8 med 500 hk+, men den allra senaste C63 \u00e4r en helt annan typ av bil. S\u00e5 om du vill veta allt om 2023 Mercedes-Benz AMG C63, se till att stanna kvar och ta reda p\u00e5 det!<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med har nya C63 AMG en reviderad version av den motor som du vanligtvis hittar i AMG:s instegsmodell, A45. Men C63 f\u00e5r ocks\u00e5 en elektrisk drivlina som \u00f6kar kraften avsev\u00e4rt men saknar det buller som vi alla k\u00e4nner till och \u00e4lskar. C63 v\u00e4ger ocks\u00e5 mycket mer nu och \u00e4r ocks\u00e5 en fyrhjulsdriven bil.<\/p>\n\n\n\n

Den har dock kvar all lyx, och den \u00e4r st\u00f6rre och mer avancerad \u00e4n n\u00e5gonsin. AMG-purister \u00e4r dock inte s\u00e5lda p\u00e5 id\u00e9n att g\u00e5 ner fr\u00e5n en V8 till en fyrcylindrig hybrid eftersom det g\u00f6r C63 till en helt annan proposition som helhet.<\/p>\n\n\n\n

2023 Mercedes-Benz AMG C63 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan har nya C63 en 2,0 l 4-cylindrig turbomotor med 4 cylindrar som v\u00e4ckt en hel del kontroverser p\u00e5 n\u00e4tet. Denna motor erbjuder 476 hk vilket \u00e4r ganska vansinnigt f\u00f6r en 2,0L 4-cylindrig motor, men det \u00e4r inte allt eftersom nya C63 AMG ocks\u00e5 f\u00e5r en elmotor som kommer fr\u00e5n den l\u00f6jliga 4-d\u00f6rrars AMG GT som tillf\u00f6r ytterligare 204 hk vilket ger den totala effekten upp till 680 hk och 752 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r s\u00e5 mycket som 170 hk mer \u00e4n sin huvudkonkurrent BMW M3, vilket \u00e4r ganska mycket. Tiden fr\u00e5n 0 till 100 km\/h \u00e4r under 3,5 sekunder, vilket \u00e4r tack vare den nya 4MATIC+ AWD som l\u00e5nats fr\u00e5n GT 63 AMG 4-d\u00f6rrars. En uppenbar f\u00f6rdel med en fyrcylindrig hybrid j\u00e4mf\u00f6rt med en V8 \u00e4r att den kan ge upp till 33MPG, vilket ocks\u00e5 \u00e4r vansinnigt f\u00f6r en 680hk AMG-bil.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 k\u00f6ra den nya C63 AMG i enbart elektriskt l\u00e4ge i upp till 8 miles vilket ocks\u00e5 \u00e4r ganska anv\u00e4ndbart. Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r kopplad till den v\u00e4lk\u00e4nda Mercedes AMG Speedshift-v\u00e4xell\u00e5dan. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en V8 som g\u00f6r en C63, men Mercedes hoppas att 680 hk ska vara tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att du ska gl\u00f6mma V8-ljudet helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

2023 Mercedes-Benz AMG C63 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser den nya C63 ut i linje med alla andra AMG-modeller idag, vilket inneb\u00e4r att den har en stor Panamericana-frontgrill, stora intag p\u00e5 framsidan, n\u00e5got breddade fr\u00e4mre hjulhus och n\u00e5gra ytterligare detaljer som en fyrdubbel avgass\u00e4ttning, stora hjul, stora bromsar och en helt ny huva med k\u00e5pa. Interi\u00f6ren \u00e4r lika p\u00e5kostad som i den vanliga C-klassen men \u00e4r nu kl\u00e4dd med kol och Alcantara.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r tillr\u00e4ckligt smidig, men du k\u00e4nner verkligen av den extra vikten j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare C63. AMG f\u00f6rs\u00f6kte g\u00f6ra allt de kunde f\u00f6r att maskera den vikten och det lyckas de med, men snabba sv\u00e4ngande kurvor avsl\u00f6jar det. F\u00f6rutom det \u00e4r C63 utrustad med en relativt livlig fj\u00e4dring f\u00f6r daglig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

2023 Mercedes-Benz AMG C63 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi \u00e4nnu inte s\u00e4ga n\u00e5got om nya C63 AMG eftersom den precis kommit ut och \u00e4r alldeles f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r en ordentlig bed\u00f6mning av tillf\u00f6rlitligheten. Vi kan s\u00e4ga att C63 nu \u00e4r mycket mer komplex \u00e4n tidigare vilket kan vara en ink\u00f6rsport f\u00f6r vissa problem.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst f\u00e5r vi v\u00e4nta och se. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att Mercedes hade f\u00e5 eller inga allvarliga problem med denna drivlina i A45AMG, men de tillagda elmotorerna kan spela roll.<\/p>\n\n\n\n

2023 Mercedes-Benz AMG C63 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss att C63 AMG b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 85 000 dollar, vilket \u00e4r cirka 5 000 dollar mer \u00e4n M3 i instegsmodell och n\u00e4stan 10 000 dollar mer \u00e4n Audi RS5 Sportback. De h\u00f6gre E-Performance 680hp-modellerna kommer att b\u00f6rja \u00e4nnu mer \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i stort sett densamma som f\u00f6r den vanliga C-klassen vilket inneb\u00e4r att C63 \u00e4r rymlig b\u00e5de fram och bak med ett rej\u00e4lt bagageutrymme. Med alla s\u00e4kerhetsfunktioner och assistanssystem kommer C63 AMG E-Performance s\u00e4kert att vara riktigt l\u00e4tt att k\u00f6ra och leva med.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r nya 2023 Mercedes C63 AMG b\u00e4ttre \u00e4n 2022 C63?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes C63 AMG 2023 \u00e4r s\u00e4kert mycket kraftfullare och mer kapabel, men n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rarens sp\u00e4nning kan vi \u00e4nnu inte s\u00e4ga n\u00e5got om det. Varvtiderna kommer att bli mycket b\u00e4ttre, 0-60mph kommer att bli mycket b\u00e4ttre och tekniken \u00e4r mycket b\u00e4ttre, men \u00e4r det tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att r\u00e4ttf\u00e4rdiga downsizing till bokstavligen h\u00e4lften av den tidigare motorn?<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av snabba bilar och vill ha de b\u00e4sta kvartsmilstiderna \u00e4r nya C63 b\u00e4ttre, men om du vill ha en sp\u00e4nnande k\u00f6rning med ett dundrande V8-ljud \u00e4r tidigare generationer av C63 b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kan jag k\u00f6pa 2023 \u00e5rs C63 AMG?<\/h4>\n\n\n\n

C63 AMG 2024 kommer att finnas till f\u00f6rs\u00e4ljning i slutet av 2022 medan de flesta kunder kommer att f\u00e5 sina bilar 2023. Det \u00e4r v\u00e4rt att v\u00e4nta eftersom den nya C63 ocks\u00e5 kommer att finnas tillg\u00e4nglig i Mercedes AMG Edition 1-paketet som bara kommer med de f\u00f6rsta C63 AMG-modellerna som kommer ut fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r 2023 Mercedes C63 AMG b\u00e4ttre \u00e4n 2023 BMW M3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M3 har en v\u00e4lk\u00e4nd BMW M inline V6 som kanske inte \u00e4r lika kraftfull som C63-motorn, men den \u00e4r definitivt mycket mer sp\u00e4nnande. B\u00e5da dessa bilar \u00e4r dock utm\u00e4rkta och ditt k\u00f6pbeslut kommer sannolikt att avg\u00f6ras beroende p\u00e5 din m\u00e4rkeslojalitet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz AMG-m\u00e4rket har alltid varit reserverat f\u00f6r de mest kapabla och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda Mercedes-modellerna som kombinerar prestanda och lyx som ingen annan. C63 kom ut f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 marknaden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5716,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5715"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5715"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5715\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5717,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5715\/revisions\/5717"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5716"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5715"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5715"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5715"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}