{"id":5679,"date":"2022-11-20T09:09:04","date_gmt":"2022-11-20T09:09:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5679"},"modified":"2022-11-20T09:09:07","modified_gmt":"2022-11-20T09:09:07","slug":"allt-om-2023-volvo-xc90","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-volvo-xc90\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Volvo XC90"},"content":{"rendered":"\n

Volvo XC90 \u00e4r den st\u00f6rsta och lyxigaste SUV med Volvo-m\u00e4rke som finns tillg\u00e4nglig idag. XC90 avsl\u00f6jades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2002 och den nuvarande generationen debuterade redan 2015 medan faceliftet skedde f\u00f6r modell\u00e5ret 2019\/2020. Detta inneb\u00e4r att XC90 n\u00e4rmar sig slutet av sin livstid och snart kommer att ers\u00e4ttas med en helt ny modell.<\/p>\n\n\n\n

XC90 2023 f\u00e5r ocks\u00e5 n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda f\u00f6r\u00e4ndringar j\u00e4mf\u00f6rt med modell\u00e5ret 2022. Den st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringen \u00e4r att Volvo helt \u00f6verger sina tidigare trimniv\u00e5er som nu har ersatts av trimniv\u00e5erna Volvo XC90 Core, Pro och Ultimate. Motorpaletten f\u00f6rblir densamma vilket inneb\u00e4r en 2,0 l 4-cylindrig motor i hela sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer dock troligen att f\u00e5 se lite mer r\u00e4ckvidd fr\u00e5n toppmodellen Recharge. Andra f\u00f6r\u00e4ndringar inkluderar ett nytt Google-baserat AI-r\u00f6st-infotainmentsystem med AI-r\u00f6st och over-the-air-uppdateringar. Ut\u00f6ver detta verkar det som om XC90 f\u00f6rblir mer eller mindre densamma som modell\u00e5ret 2022, vilket inte \u00e4r n\u00e5got d\u00e5ligt eftersom XC90 \u00e4r en riktigt snygg och otroligt s\u00e4ker SUV.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r genomsnittlig f\u00f6r klassen vilket inneb\u00e4r att XC90 \u00e4r bra, men inget \u00f6verdrivet. Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt och utg\u00e5ngspriset kommer att stiga j\u00e4mf\u00f6rt med modell\u00e5ret 2022, men inte s\u00e4rskilt mycket.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo XC90 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan kommer vi inte att f\u00e5 alltf\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ndringar med XC90:s drivlina, vilket inneb\u00e4r att du fortfarande kan v\u00e4lja mellan en rad 4-cylindriga motorer p\u00e5 2,0 liter, men alla \u00e4r nu utrustade med mildhybridteknik. Den 4-cylindriga 2.0L-motorn i instegsmodellen har 247 hk medan den h\u00f6gre 2.0L-modellen har 295 hk.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en PHEV XC90 kan du v\u00e4lja XC90 Recharge som erbjuder 455 hk fr\u00e5n sin kombination av en elmotor och en 2,0L 4-cylindrig motor. MPG-v\u00e4rdena \u00e4r 22\/28MPG f\u00f6r 247hp-modellen, 20\/26MPG f\u00f6r 295hp-modellen och 66MPGe f\u00f6r Recharge PHEV-modellen. Alla dessa kommer med en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och AWD.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget skulle vissa f\u00f6redra att se en 6-cylindrig motor i XC90, men Volvo har visat att man inte beh\u00f6ver ha en 6-cylindrig motor f\u00f6r att f\u00e5 en stor SUV att k\u00e4nnas tillr\u00e4ckligt kraftfull.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo XC90 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC90 2023 ser likadan ut som 2022 \u00e5rs modell, vilket inte \u00e4r n\u00e5got d\u00e5ligt eftersom XC90 ser minimalistisk ut, men \u00e4nd\u00e5 riktigt snygg och stilren. Fronten \u00e4r sl\u00e4t medan sidoprofilen \u00e4r lite mer boxig. B\u00e5de de fr\u00e4mre och bakre str\u00e5lkastarna ser futuristiska ut och \u00e4r helt LED. Interi\u00f6ren \u00e4r s\u00e5 svensk som den kan bli med otroligt bekv\u00e4ma s\u00e4ten, en st\u00e5ende infotainmentsk\u00e4rm och en uppr\u00e4tt instrumentpanel.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget speciellt d\u00e5 XC90 k\u00f6rs som de flesta andra lyxiga SUV:er g\u00f6r. Den \u00e4r inte dynamisk p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt vilket inneb\u00e4r att BMW X5 k\u00e4nns mycket mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det bara en stor familje-SUV som prioriterar komfort, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och cruising framf\u00f6r hastighet, smidighet och hantering.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo XC90 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

J.D. Power tilldelade 2022 XC90 en tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 70\/100, vilket inneb\u00e4r att XC90 \u00e4r genomsnittlig. Det inneb\u00e4r att den kan drabbas av en m\u00e4ngd olika problem, varav en del kan kosta en ordentlig summa pengar att \u00e5tg\u00e4rda. Detta \u00e4r dock standard f\u00f6r n\u00e4stan alla lyxiga SUV:er fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet eftersom dessa SUV:er \u00e4r fullsp\u00e4ckade med teknik.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste XC90-problemen \u00e4r problem med vattenl\u00e4ckor, h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning, problem med br\u00e4nslep\u00e5fyllningsr\u00f6ret, problem med bromsarna och problem med elen.<\/p>\n\n\n\n

2023 Volvo XC90 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Priset f\u00f6r en ny 2023 XC90 b\u00f6rjar vid 57 000 dollar f\u00f6r Core-modellen, 60 000 dollar f\u00f6r Core Plus, 70 000 dollar f\u00f6r Ultimate-modellen om den \u00e4r utrustad med B-seriens motorer. Om du d\u00e4remot vill ha Recharge PHEV varierar priserna mellan 70 000 och 80 000 dollar f\u00f6r toppmodellen Recharge Ultimate.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom XC90 erbjuder sju sittplatser, ett stort bagageutrymme och mycket utrymme p\u00e5 de tv\u00e5 fr\u00e4mre raderna. Det \u00e4r ocks\u00e5 en enkel bil att kliva in och ut ur samtidigt som sikten \u00e4r utm\u00e4rkt. Det \u00e4r en bra familje-SUV med m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner genomg\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa 2023 \u00e5rs Volvo XC90?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo XC90 2023 representerar en liten f\u00f6r\u00e4ndring j\u00e4mf\u00f6rt med modell\u00e5ret 2022, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r vara n\u00f6jd med antingen 2022- eller 2023-modellen. Det st\u00e4mmer att 2023 \u00e5rs modell f\u00e5r n\u00e5got mer ekonomiska motorer, men i stort sett \u00e4r 2022 \u00e5rs och 2023 \u00e5rs modellerna likadana.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Volvo XC90 en riktigt bra SUV genomg\u00e5ende eftersom den erbjuder bokstavligen allt du vill ha av en SUV. Som s\u00e5dan, om du gillar Volvos styling och du inte \u00e4r sugen p\u00e5 en prestandasupv eller en SUV med en 6-cylindrig motor, \u00e4r Volvo XC90 ett riktigt bra val.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo XC90 en lyxig SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo XC90 \u00e4r en riktig lyx-SUV och den konkurrerar med Audi Q7 eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r v\u00e4ldigt lika varandra. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r b\u00e5da de st\u00f6rsta SUV:erna fr\u00e5n b\u00e5da tillverkarna, men ingen av dem \u00e4r verkligen en fullstor SUV. De kommer med femsitsiga konfigurationer som standard, men kan ocks\u00e5 f\u00e5s med upp till sju platser.<\/p>\n\n\n\n

Det finns inget med XC90 som inte \u00e4r p\u00e5 en riktig lyx-SUV-niv\u00e5, vilket \u00e4r anledningen till att dess pris ocks\u00e5 ligger fast i lyx-SUV-segmentet. P\u00e5 det hela taget finns den med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en lyx-SUV, men bara i en Volvodr\u00e4kt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer n\u00e4sta generation av Volvo XC90 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Volvo har just dragit upp t\u00e4ckmanteln f\u00f6r den helt nya EX90 som mer eller mindre \u00e4r den elektriska versionen av nya XC90. Det betyder att vi troligen snart f\u00e5r se n\u00e4sta generation av XC90 som s\u00e4kert kommer att dela de flesta av sina designk\u00e4nnetecken med nya Volvo EX90.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo XC90 \u00e4r den st\u00f6rsta och lyxigaste SUV med Volvo-m\u00e4rke som finns tillg\u00e4nglig idag. XC90 avsl\u00f6jades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2002 och den nuvarande generationen debuterade redan 2015 medan faceliftet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5680,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5679"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5679"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5679\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5681,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5679\/revisions\/5681"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5680"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5679"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5679"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5679"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}