{"id":5676,"date":"2022-11-20T07:59:13","date_gmt":"2022-11-20T07:59:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5676"},"modified":"2022-11-20T07:59:15","modified_gmt":"2022-11-20T07:59:15","slug":"allt-om-2023-vw-amarok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-vw-amarok\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 VW Amarok"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen har \u00e4ntligen avsl\u00f6jat den kommande 2023 VW Amarok och den nya Amarok har en hel del f\u00f6r\u00e4ndringar j\u00e4mf\u00f6rt med den utg\u00e5ende modellen. \u00c4ven om Amarok inte \u00e4r en amerikansk stors\u00e4ljare eftersom de flesta amerikanska kunder \u00e4r intresserade av pickuper tillverkade i USA och Asien, hoppas 2023 \u00e5rs Amarok kunna \u00e4ndra p\u00e5 det. S\u00e5 om du vill veta allt om 2023 VW Amarok, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste vi dock p\u00e5peka att den nya Amarok inte kommer till USA, vilket \u00e4r synd eftersom den delar sin plattform med den extremt framg\u00e5ngsrika Ford Ranger, men med sin egen identitet och design. Motorm\u00e4ssigt f\u00e5r 2023 \u00e5rs Amarok fyra diesel- och bensinmotorer, som alla \u00e4r kraftfulla, sofistikerade och relativt effektiva.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Amarok mustig och beordrande ut och skiljer sig mycket fr\u00e5n Ranger. Interi\u00f6ren f\u00e5r en stor vertikal infotainmentsk\u00e4rm och ett digitalt m\u00e4tarkluster. Den uppr\u00e4ttst\u00e5ende instrumentpanelen ser visserligen ut som den i Ranger, men \u00e4r kl\u00e4dd med material av h\u00f6gre kvalitet \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

Vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss att den nya Amarok \u00e4r lika p\u00e5litlig som Ranger eftersom den anv\u00e4nder samma underlag. Utsikterna f\u00f6r v\u00e4rde och praktiska egenskaper \u00e4r riktigt bra eftersom Amarok finns som modell med enkel eller dubbelhytt med en stor s\u00e4ng och mycket utrymme i kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Amarok – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok f\u00e5r fyra olika motorer. De tv\u00e5 dieselmotorerna finns i m\u00e5nga VW-modeller och \u00e4r de 4-cylindriga 2,0L TDI-enheterna som erbjuder antingen 168 hk eller 201 hk f\u00f6r twin-turbo-modellerna. Den h\u00f6gsta dieselmotorn i serien \u00e4r 3.0L V6:an som ger 238 hk eller 247 hk beroende p\u00e5 konfiguration och \u00f6nskad effekt.<\/p>\n\n\n\n

Vissa marknader f\u00e5r ocks\u00e5 den Ford-baserade 2,3L-motorn som ger n\u00e4stan 300 hk. Alla motorer med mer \u00e4n 200 hk kommer att kopplas till Fords v\u00e4lk\u00e4nda 10-v\u00e4xlade automatl\u00e5da, medan mindre motorer kommer att levereras med en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da eller till och med en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 vissa marknader.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller resten av drivlinan kan du v\u00e4lja mellan ett standard 4MOTION AWD-system eller ett mer avancerat valbart 4×4-system. Vissa marknader kommer dock att f\u00e5 en RWD-modell som sannolikt \u00e4r den som finns i Ford Ranger eftersom VW inte \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra bakhjulsdrivna bilar.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Amarok – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen har 2023 Amarok ett helt nytt utseende med st\u00f6rre dimensioner \u00f6ver hela linjen. Du f\u00e5r ocks\u00e5 nyare LED-lampor runt om i Amarok och en mycket h\u00f6gre framk\u00e5pa som liknar den p\u00e5 Ford Ranger. Interi\u00f6ren \u00e4r baserad p\u00e5 den som finns i Ranger, men med VW:s designidentitet vilket g\u00f6r att den ser riktigt snygg ut.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen kommer troligen att likna den med den nya Ford Ranger vilket inneb\u00e4r att Amarok kommer att vara ganska kapabel i terr\u00e4ng samtidigt som den \u00e4r f\u00f6ljsam p\u00e5 en stadsgata. Det \u00e4r ingen dynamisk pickup, men den kan h\u00e5lla sig framme i kurvorna eftersom den f\u00e5r en styv fj\u00e4dring som kan kontrollera Amarok\/Ranger-vikten riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Amarok – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

2023 VW Amarok \u00e4r inte ute \u00e4nnu vilket inneb\u00e4r att vi inte riktigt kan s\u00e4ga om det \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte. Men eftersom Amarok \u00e4r baserad p\u00e5 den nya 2023 Ranger b\u00f6r vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att den \u00e4r ganska p\u00e5litlig om den nya Ranger \u00e4r n\u00e5got i n\u00e4rheten av den utg\u00e5ende Ranger.<\/p>\n\n\n\n

2022 Ranger \u00e4r ganska annorlunda \u00e4n 2023 Ranger, men dessa delar ganska m\u00e5nga delar med varandra. Som s\u00e5dan fick 2022 Ranger ett 85\/100 J.D. Power tillf\u00f6rlitlighetsbetyg, vilket anses vara utm\u00e4rkt.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Amarok – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Nya VW Amarok kommer troligen att b\u00f6rja p\u00e5 cirka 32 000 pund inklusive moms i Storbritannien, cirka 45 890 dollar i Australien och cirka 35 000 euro i Europa. Med h\u00f6gre modeller kommer det h\u00e4r priset att stiga betydligt, men det h\u00e4r \u00e4r intervallerna f\u00f6r instegsmodellerna med dieselmotorer, RWD och enkelhyttskonfiguration.<\/p>\n\n\n\n

Om praktiska egenskaper \u00e4r ett m\u00e5ste \u00e4r Amarok med dubbla hytter r\u00e4tt f\u00f6r dig, men om du vill ha tillr\u00e4ckligt med utrymme fram och inte ofta transporterar bakre passagerare b\u00f6r enkelhyttsversionen r\u00e4cka. S\u00e4ngen \u00e4r cirka 1,5 fot stor, vilket \u00e4r samma som f\u00f6r Ranger. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra tack vare en uppr\u00e4tt k\u00f6rst\u00e4llning och inte alltf\u00f6r m\u00e5nga d\u00f6da vinklar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r 2023 VW Amarok v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en \u00e4ldre VW Amarok-modell och funderar p\u00e5 att uppgradera den \u00e4r 2023-modellen verkligen v\u00e4rd det eftersom den har en hel del uppgraderingar och troligen kommer att vara tillf\u00f6rlitlig eftersom Ford g\u00f6r tillf\u00f6rlitliga mindre pickup-lastbilar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelarna med Amarok j\u00e4mf\u00f6rt med Ranger \u00e4r att Amarok k\u00e4nns lite mer speciell och lyxigare vilket \u00e4r vad folk vill ha fr\u00e5n en daglig f\u00f6rare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Amarok b\u00e5de en bra cruiser och en hygglig arbetsh\u00e4st, vilket \u00e4r precis vad k\u00f6parna av sm\u00e5 och medelstora pickuper vill ha.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Amarok 2023 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom 2023 Amarok delar de flesta av sina delar med Ford Ranger kan vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att det \u00e4r en riktigt p\u00e5litlig lastbil. Det betyder att den kommer att f\u00e5 alla de nyaste och mest avancerade assistansfunktionerna, som blind spot assist, lane keep assist, cross-traffic alert, adaptiv farth\u00e5llare och m\u00e5nga andra tillh\u00f6rande funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt, om s\u00e4kerhet \u00e4r en prioritet b\u00f6r du inte ha n\u00e5gra problem att leva med Amarok eftersom den verkligen erbjuder en stor palett av alla moderna s\u00e4kerhetsfunktioner som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en 2023-lastbil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med VW Amarok 2023?<\/h4>\n\n\n\n

VW Amarok konkurrerar med sin bror Ford Ranger, men \u00e4ven med Chevrolet Colorado och GMC Canyon. Toyota Hilux \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt liknande lastbil medan Nissan Navara och Mitsubishi Strada ocks\u00e5 \u00e4r starka konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tycker jag att Ranger, Amarok och Toyota Hilux \u00e4r b\u00e4st i det h\u00e4r segmentet eftersom de \u00e4r mest anv\u00e4ndbara och b\u00e4st utrustade.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen har \u00e4ntligen avsl\u00f6jat den kommande 2023 VW Amarok och den nya Amarok har en hel del f\u00f6r\u00e4ndringar j\u00e4mf\u00f6rt med den utg\u00e5ende modellen. \u00c4ven om Amarok inte \u00e4r en amerikansk<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5677,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5676"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5676"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5676\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5678,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5676\/revisions\/5678"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5677"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5676"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5676"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5676"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}