{"id":5668,"date":"2022-11-19T16:08:44","date_gmt":"2022-11-19T16:08:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5668"},"modified":"2022-11-19T16:08:46","modified_gmt":"2022-11-19T16:08:46","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-audi-q4-e-tron-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-ioniq-5-vs-audi-q4-e-tron-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Med elbilarnas era som l\u00e5ngsamt tar plats \u00e4r de flesta framst\u00e5ende biltillverkare angel\u00e4gna om att komma ut med sina egna elbilar och g\u00f6ra dem s\u00e5 konkurrenskraftiga som m\u00f6jligt. H\u00f6gklassiga premiumm\u00e4rken som Mercedes, Audi, BMW, Jaguar och m\u00e5nga andra hoppas p\u00e5 att \u00f6versv\u00e4mmas av premium elbilssegmentet medan m\u00e4rken som Hyundai, Kia, Mazda och Honda f\u00f6rs\u00f6ker satsa p\u00e5 segmentet f\u00f6r prisv\u00e4rda bilar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa senaste elbilar \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att sudda ut gr\u00e4nserna mellan premium och ”prisv\u00e4rd” eftersom elbilstekniken helt enkelt \u00e4r alldeles f\u00f6r ny och m\u00e5nga premiumbiltillverkare helt enkelt inte har den n\u00f6dv\u00e4ndiga erfarenheten och pengarna f\u00f6r att g\u00f6ra premiumprodukter som verkligen k\u00e4nns mer premium \u00e4n m\u00e5nga modeller fr\u00e5n billigare m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r i stort sett samma sak h\u00e4r med Hyundai Ioniq 5 och Audi Q4 E Tron n\u00e4r den billigare elbilen f\u00f6rs\u00f6ker konkurrera med den dyrare elbilen. S\u00e5 Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – vilken \u00e4r b\u00e4st? Vi skulle s\u00e4ga att den h\u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsen inte \u00e4r s\u00e5 logisk som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig att den ska vara. B\u00e5da kommer med tv\u00e5 batteristorlekar med liknande effekt.<\/p>\n\n\n\n

Designen \u00e4r en fr\u00e5ga om personlig smak och Audi f\u00f6ljer sitt v\u00e4lk\u00e4nda teknikdrivna formspr\u00e5k medan Hyundai Ioniq 5 tar ett helt eget steg fr\u00e5n resten av Hyundai-familjen. Praktiken \u00e4r en ensidig historia medan tillf\u00f6rlitligheten ocks\u00e5 \u00e4r ensidig.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r Hyundai Ioniq 5 \u00e4r cirka 42 000 dollar vilket \u00e4r l\u00e4gre \u00e4n vad du skulle betala f\u00f6r en elbil i premiumklassen. Du kan v\u00e4lja mellan ett mindre 58 kWh-batteri som ger antingen 170 hk eller 235 hk beroende p\u00e5 om du vill ha bakhjulsdrift eller AWD. Det andra valet \u00e4r det st\u00f6rre 78kWh-batteriet med antingen 217hp eller 306hp beroende p\u00e5 om du vill ha bakhjulsdrift eller AWD.<\/p>\n\n\n\n

Den maximala r\u00e4ckvidden du kan f\u00e5 fr\u00e5n Ioniq 5 \u00e4r cirka 303 miles medan snabb DC-laddning \u00e4r maximerad till 350kW, men m\u00e5nga \u00e4gare uppger att den ”verkliga” laddningshastigheten \u00e4r cirka 230kW. Detta borde i teorin r\u00e4cka f\u00f6r att ladda Ioniq 5 fr\u00e5n 0 % till 80 % p\u00e5 bara 18 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Ioniq 5 helt annorlunda ut \u00e4n alla andra Hyundai-modeller som finns, och de flesta brukar h\u00e5lla med om att Ioniq 5 ser riktigt bra ut. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4lutrustad eftersom Ioniq 5 f\u00e5r allt du vill ha. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r 72\/100 fr\u00e5n J.D. Power vilket g\u00f6r den bra, men inte den b\u00e4sta.
Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r segmentet eftersom Ioniq 5 erbjuder en l\u00e5ng hjulbas som i sin tur ger mycket sittplatsutrymme. Sikten \u00e4r riktigt bra och bagageutrymmet \u00e4r riktigt stort.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 E Tron<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q4 E Tron b\u00f6rjar p\u00e5 54 000 dollar vilket \u00e4r en rej\u00e4l pris\u00f6kning j\u00e4mf\u00f6rt med Ioniq 5. F\u00f6r detta pris f\u00e5r du 55kW-modellen med 170 hk. Om du vill ha n\u00e5got mer m\u00e5ste du uppgradera till 82kWh-batteriet som ger antingen 204hk, 265hk eller 299hk max. Q4 E Tron ska kunna k\u00f6ra cirka 320 mil p\u00e5 en full laddning vilket \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller laddningshastigheter klarar Q4 E Tron laddningshastigheter p\u00e5 upp till 125 kW medan de flesta modeller bara klarar 100 kW. Detta inneb\u00e4r att 0-80 % tar n\u00e4stan 40 minuter vilket \u00e4r mycket s\u00e4mre j\u00e4mf\u00f6rt med Ioniq 5. Q4 ser dock futuristisk och riktigt attraktiv ut, vilket \u00e4r fallet med alla Audi-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Man kan se att Q4 delar grundstomme med sin billigare bror, VW .ID4. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad och futuristisk, men lite f\u00f6r plastig f\u00f6r en Audi. J.D. Power har inte betygsatt Q4 E Tron f\u00f6r tillf\u00f6rlitlighet \u00e4nnu, men det verkar som om Q4 E Tron \u00e4r en ganska problematisk bil vid de flesta tillf\u00e4llen. Praktiken \u00e4r okej, men Q4 E Tron \u00e4r inte b\u00e4st p\u00e5 n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Hyundai Ioniq 5 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e5t oss inse att Audi Q4 E Tron bara \u00e4r en omgjord version av den 15 000 dollar billigare VW .ID4, och .ID4 kan \u00e4nd\u00e5 inte m\u00e4ta sig med Ioniq 5. Q4 E Tron \u00e4r mycket s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller de maximala laddningshastigheterna, den \u00e4r mycket s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller priss\u00e4ttningen och den \u00e4r mycket s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper och inredningsutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Audi m\u00e5ste ompr\u00f6va sitt utbud av mindre elbilar eftersom de inte alls \u00e4r konkurrenskraftiga. En maxladdningshastighet p\u00e5 100 kW f\u00f6r en bil som kostar \u00f6ver 50 000 dollar \u00e4r l\u00f6jligt. Det \u00e4r ganska uppenbart att Audi f\u00f6rs\u00f6ker vara konkurrenskraftig i den h\u00f6gre delen av marknaden med E Tron GT, men modeller som dessa kan bara f\u00f6rst\u00f6ra Audis rykte som ett teknikdrivet f\u00f6retag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 s\u00e4krare \u00e4n Audi Q4 E Tron?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att b\u00e5da \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra. Audi \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra extremt s\u00e4kra bilar och Hyundai \u00e4r inte annorlunda. Som s\u00e5dan kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig en sann femstj\u00e4rnig prestanda i h\u00e4ndelse av en krock.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller avancerade aktiva s\u00e4kerhetssystem vill Audi att du ska betala mycket pengar f\u00f6r vissa funktioner som borde vara standard medan Ioniq 5 kan ha problem med vissa s\u00e4kerhetssystem, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller hur aggressiv och sj\u00e4lvs\u00e4ker k\u00f6rf\u00e4ltsassistenten kan bli.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 ett b\u00e4ttre k\u00f6p \u00e4n Audi Q4 E Tron?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. F\u00f6r ett pris som motsvarar priset f\u00f6r en Q4 E Tron i instegsutf\u00f6rande kan du f\u00e5 en grundligt utrustad Ioniq 5 som alltid kommer att k\u00e4nnas som en \u00f6verl\u00e4gsen bil. Detta \u00e5terspeglas ocks\u00e5 i v\u00e4rdet p\u00e5 begagnade bilar eftersom Ioniq 5 skrivs av mycket l\u00e5ngsammare j\u00e4mf\u00f6rt med Q4 E Tron.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 effektivare \u00e4n Audi Q4 E Tron?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai s\u00e4ger att Ioniq 5 ger 127 MPGe i staden och 94 MPGe p\u00e5 motorv\u00e4gen. Audi s\u00e4ger att Q4 E TRON \u00e4r bra f\u00f6r 78MPGe i staden och 77MPGe p\u00e5 motorv\u00e4gen vilket \u00e4r mycket s\u00e4mre \u00e4n Ioniq 5. Detta bekr\u00e4ftar bara ytterligare att Ioniq 5 \u00e4r ett mycket b\u00e4ttre paket \u00f6verlag.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Med elbilarnas era som l\u00e5ngsamt tar plats \u00e4r de flesta framst\u00e5ende biltillverkare angel\u00e4gna om att komma ut med sina egna elbilar och g\u00f6ra dem s\u00e5 konkurrenskraftiga som m\u00f6jligt. H\u00f6gklassiga premiumm\u00e4rken<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5668"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5668"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5668\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5669,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5668\/revisions\/5669"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5668"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5668"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5668"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}