{"id":5665,"date":"2022-11-18T13:18:59","date_gmt":"2022-11-18T13:18:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5665"},"modified":"2022-11-18T13:19:02","modified_gmt":"2022-11-18T13:19:02","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-polestar-2-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-ioniq-5-vs-polestar-2-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Polestar 2 – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Under det senaste decenniet har elbilar blivit allt popul\u00e4rare och de flesta biltillverkare har tagit fram sina egna versioner av elbilar. Tesla har Model 3, Kia har elbilen6, VW har.ID 4, Hyundai har Ioniq 5 och Polestar har Polestar 2. I den h\u00e4r artikeln kommer vi bara att fokusera p\u00e5 Ioniq 5 och Polestar 2. S\u00e5 Hyundai Ioniq 5 vs Polestar 2 – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2021 och den tog v\u00e4rlden med storm. F\u00f6rst och fr\u00e4mst ser Ioniq 5 fantastisk ut tack vare sin boxformade design med autentiska designdrag som h\u00f6jer upplevelsen avsev\u00e4rt. Polestar var tidigare Volvos prestandadivision, men de grenade senare ut sig och blev ett separat varum\u00e4rke med en elbilsvision, och den f\u00f6rsta elbilen fr\u00e5n Polestar i massproduktion \u00e4r Polestar 2 fr\u00e5n 2022.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Ioniq 5 och Polestar 2 ligger i den absoluta toppen n\u00e4r det g\u00e4ller de mest s\u00e5lda elbilarna p\u00e5 den nuvarande marknaden eftersom b\u00e5da erbjuder kraft, effektivitet, utrymme, s\u00e4kerhet, teknik och \u00f6nskv\u00e4rd kvalitet. Du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 batteristorlekar f\u00f6r b\u00e5da modellerna, bakhjulsdrift \u00e4r standard, men du kan v\u00e4lja AWD om du s\u00e5 \u00f6nskar.<\/p>\n\n\n\n

Designen \u00e4r helt subjektiv, men vi kan inte s\u00e4ga att de h\u00e4r inte ser d\u00e5liga ut. De verkar ocks\u00e5 vara ganska p\u00e5litliga, vilket man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en elbil. Prism\u00e4ssigt kostar Polestar 2 n\u00e5got mindre \u00e4n Ioniq 5, men v\u00e4lutrustade modeller skiljer sig inte alltf\u00f6r mycket \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 42 000 dollar kommer Ioniq 5 med tv\u00e5 olika batteristorlekar, ett mindre 58kWh-batteri och ett st\u00f6rre 77kWh-batteri. Den f\u00f6rstn\u00e4mnda erbjuder antingen 170 hk eller 235 hk beroende p\u00e5 om du v\u00e4ljer AWD eller inte medan den sistn\u00e4mnda erbjuder antingen 217 hk eller 306 hk, ocks\u00e5 beroende p\u00e5 om du v\u00e4ljer AWD eller inte. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att Ioniq 5 klarar sig s\u00e5 l\u00e5ngt som 303 mil p\u00e5 en full laddning maximalt.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai s\u00e4ger att Ioniq 5 st\u00f6der snabb DC-laddning med upp till 350 kW som kan ladda Ioniq 5 fr\u00e5n 0 % till 80 % p\u00e5 knappt 18 minuter. M\u00e5nga \u00e4gare uppgav dock att Ioniq 5 oftast maxar vid 230kW och att 350kW kan st\u00f6djas under en riktigt kort tid.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Ioniq 5 verkligen utm\u00e4rkt eftersom den ser autentisk ut genom och genom. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med allt du beh\u00f6ver f\u00f6r att njuta av Ioniq 5. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte lika sportig som Tesla Model 3 eller n\u00e5gra andra sportiga elbilar fr\u00e5n detta segment, det handlar mer om komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet \u00e4n om varvtider.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r bed\u00f6md till 73\/100 vilket \u00e4r ett riktigt bra resultat, men inte det b\u00e4sta f\u00f6r en elbil. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom Ioniq 5 erbjuder massor av sittplatser i baks\u00e4tet, men bagageutrymmet \u00e4r inte n\u00e5got att skryta med.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2<\/h2>\n\n\n\n

Med ett startpris p\u00e5 45 000 dollar \u00e4r Polestar 2 ganska lik Ioniq 5. Motorm\u00e4ssigt kan du v\u00e4lja mellan en 225 hk-motor med ett 68 kWh-batteri, en 408 hk-motor med ett 78 kWh-batteri eller en 231 hk-motor med samma 78 kWh-batteri. Den maximala r\u00e4ckvidden f\u00f6r Polestar 2 \u00e4r cirka 317 mil vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r riktigt n\u00e4ra matchade.<\/p>\n\n\n\n

Den maximala snabbladdningshastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 150 kW, vilket \u00e4r betydligt mindre \u00e4n n\u00e5gonsin Ioniqs ”riktiga” laddningshastighet som f\u00f6r det mesta sv\u00e4var runt 230 kW. Detta inneb\u00e4r att du kan ladda Polestar 2 fr\u00e5n 0 % till 80 % p\u00e5 ungef\u00e4r 30 minuter eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Polestar 2 mycket enklare \u00e4n Ioniq 5 eftersom Polestar str\u00e4var efter att g\u00f6ra Polestar 2 minimalistisk. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 riktigt snyggt utformad med massor av mjuka material som syftar till att lyfta upplevelsen till lyxbilsniv\u00e5. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r maximerad till 58\/100 vilket \u00e4r mycket s\u00e4mre \u00e4n med Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra, men Polestar 2 skulle kunna beh\u00f6va ett n\u00e5got st\u00f6rre bakre sittutrymme eftersom det \u00e4r ett av de s\u00e4msta i klassen.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Hyundai Ioniq 5 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

De h\u00e4r tv\u00e5 vanliga elbilarna har mycket att erbjuda och det var verkligen sv\u00e5rt att utse en vinnare h\u00e4r. Till att b\u00f6rja med \u00e4r Ioniq 5 en mer praktisk bil med fler sittplatser, st\u00f6rre bagageutrymme och b\u00e4ttre sikt. \u00c4ven om Polestar 2 kan f\u00e5s med upp\u00e5t 400 hk finns det egentligen inga st\u00f6rre f\u00f6rdelar n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att ingen av dessa tv\u00e5 \u00e4r en prestandabilad elbil och det \u00e4r ganska uppenbart. Ioniq 5 har ocks\u00e5 en l\u00e4ngre hjulbas vilket g\u00f6r att den \u00e4r bekv\u00e4mare \u00e4n Polestar 2. Ioniq 5 f\u00e5r ocks\u00e5 vissa s\u00e4kerhetsfunktioner som downhill assist som standard medan Polestar 2 inte har det.<\/p>\n\n\n\n

Till r\u00e5ga p\u00e5 allt \u00e4r Hyundai Ioniq 5 en m\u00e4rkbart mer p\u00e5litlig bil vilket inneb\u00e4r att den borde kunna erbjuda dig en mycket mer p\u00e5litlig upplevelse. Polestar 2 k\u00e4nns visserligen som en mer premiumprodukt p\u00e5 insidan, men det \u00e4r i stort sett den enda sak d\u00e4r Polestar verkligen sl\u00e5r Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 s\u00e4krare \u00e4n Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 har vissa s\u00e4kerhetsfunktioner som standard, t.ex. backningsassistans eller p\u00e5minnelse f\u00f6r baks\u00e4tet, som inte finns i Polestar 2. Ioniq 5 har ocks\u00e5 kollisionsvarnare bak\u00e5t som standard medan Polestar erbjuder den som tillval. N\u00e4r det g\u00e4ller krockskydd \u00e4r b\u00e5da bilarna 5-stj\u00e4rniga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 lyxigare \u00e4n Polestar 2?<\/h4>\n\n\n\n

Ioniq 5 \u00e4r den n\u00e5got mer bekv\u00e4ma bilen mellan de h\u00e4r tv\u00e5, men Polestar 2 har h\u00f6gre interi\u00f6rmaterial och en n\u00e5got tystare k\u00f6rning. Det inneb\u00e4r att b\u00e5da \u00e4r bekv\u00e4ma och trevliga, men om vi skulle v\u00e4lja vilken som \u00e4r lyxigare m\u00e5ste det bli Polestar 2.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n Polestar 2?<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r ett omr\u00e5de d\u00e4r b\u00e5da dessa tenderar att klara sig riktigt bra, men de flesta familjer \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 att v\u00e4lja Ioniq 5. Den har helt enkelt vissa funktioner som hj\u00e4lper dig om du st\u00e4ndigt transporterar flera personer. Polestar 2 kanske k\u00e4nns som en trevligare plats att tillbringa tid p\u00e5, men Ioniq 5 k\u00e4nns som ett b\u00e4ttre paket \u00f6verlag.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under det senaste decenniet har elbilar blivit allt popul\u00e4rare och de flesta biltillverkare har tagit fram sina egna versioner av elbilar. Tesla har Model 3, Kia har elbilen6, VW har.ID<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,40],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5665"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5665"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5665\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5666,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5665\/revisions\/5666"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5665"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5665"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5665"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}