{"id":5663,"date":"2022-11-18T13:02:02","date_gmt":"2022-11-18T13:02:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5663"},"modified":"2022-11-18T13:02:04","modified_gmt":"2022-11-18T13:02:04","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-tesla-model-3-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-ioniq-5-vs-tesla-model-3-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Tesla Model 3 – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla har blivit en synonym f\u00f6r elbilen eftersom f\u00f6retaget startade en av de st\u00f6rsta revolutionerna inom bilindustrin som helhet. Tesla Model 3 \u00e4r den mest popul\u00e4ra och troligen den b\u00e4sta Tesla-elbilen du kan k\u00f6pa, vilket placerar den i toppen av elbilsspelet. M\u00e5nga andra biltillverkare f\u00f6ljde dock snart efter med sina egna iterationer av elbilen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai \u00e4r en av de st\u00f6rsta biltillverkarna i v\u00e4rlden vilket \u00e4r ganska uppenbart eftersom de st\u00e4ndigt pumpar ut nya bilar till v\u00e4nster, h\u00f6ger och mitten. En av de mest intressanta bilarna som Hyundai tillverkar \u00e4r Ioniq 5. \u00c4nda sedan Ioniq 5 kom ut var folk snabba med att j\u00e4mf\u00f6ra den med Tesla Model 3. S\u00e5 Hyundai Ioniq 5 vs Tesla Model 3 – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 5 \u00e4r direkta konkurrenter p\u00e5 marknaden f\u00f6r kompakta till mellanstora lyxiga elbilar. Tesla Model 3 \u00e4r den sportigare bilen av de tv\u00e5 och den finns i n\u00e5gra olika iterationer medan Hyundai Ioniq 5-sortimentet \u00e4r lite enklare i j\u00e4mf\u00f6relse. B\u00e5da dessa bilar ser riktigt futuristiska och i\u00f6gonfallande ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt likartad mellan de tv\u00e5, men Tesla Model 3 har haft en tuffare start. Tesla kommer med ett st\u00f6rre bagageutrymme och mer utrymme framtill medan Ioniq 5 erbjuder b\u00e4ttre sikt och mer utrymme baktill. Om du vill veta varf\u00f6r du ska ta \u00f6ver den andra, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 49 000 dollar och den f\u00e5r en hel del standardutrustning vilket inneb\u00e4r att du verkligen inte beh\u00f6ver l\u00e4gga mycket pengar p\u00e5 extrautrustning. N\u00e4r det g\u00e4ller drivlinan kan du v\u00e4lja mellan tre batteristorlekar som b\u00f6rjar med ett mindre 50-60kWh-batteri, ett mellanniv\u00e5 75kWh-batteri eller toppbatteriet 82kWh.<\/p>\n\n\n\n

Effekten str\u00e4cker sig fr\u00e5n 283 hk hela v\u00e4gen upp till 513 hk f\u00f6r den toppspecificerade prestandamodellen. AWD ing\u00e5r som standard i de h\u00f6gre modellerna och du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig upp till 358 mil p\u00e5 en full laddning med Long Range Plus-modellen. Tesla kan ladda med hastigheter p\u00e5 upp till 250 kW vilket kan ge dig n\u00e4stan 80 % av batteriladdningen p\u00e5 bara 30 minuter eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 Model 3 \u00e4r i linje med resten av Teslas sortiment tack vare mjuka veck och ett bubbelliknande passagerarutrymme. Interi\u00f6ren \u00e4r s\u00e5 minimalistisk som den kan bli eftersom Model 3 inte ens f\u00e5r ett m\u00e4tarkluster. Model 3 f\u00e5r dock en hel del anv\u00e4ndbara och gimmicky tekniska funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten har ett tak p\u00e5 cirka 75\/100 hos J.D. Power, vilket inneb\u00e4r att nyare Model 3-modeller \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n tidigare modeller. Praktiken \u00e4r tillr\u00e4cklig eftersom Model 3 f\u00e5r ett stort bagageutrymme, men den lider lite n\u00e4r det g\u00e4ller huvudutrymmet bak\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 42 000 dollar \u00e4r Ioniq 5 n\u00e5gra tusen dollar billigare \u00e4n Model 3, men den f\u00e5r inte lika mycket standardutrustning, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste spendera mer f\u00f6r att matcha Tesla spec f\u00f6r spec. Ioniq 5 kommer med tv\u00e5 batteristorlekar, ett mindre 58 kWh-batteri eller ett st\u00f6rre 77 kWh-batteri medan effekten varierar mellan 170 hk och 306 hk respektive.<\/p>\n\n\n\n

FWD \u00e4r ocks\u00e5 standard med Ioniq 5 medan AWD finns som tillval. Den maximala r\u00e4ckvidden f\u00f6r Ioniq 5 \u00e4r 303 miles, den maximala laddningshastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 350 kW, vilket inneb\u00e4r att Ioniq 5 kan ladda fr\u00e5n 0 till 80 % p\u00e5 bara 18 minuter. M\u00e5nga s\u00e4ger dock att Ioniq 5 har ett maxv\u00e4rde p\u00e5 230 kW och laddar fr\u00e5n 0 till 80 % ungef\u00e4r lika snabbt som Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Ioniq 5 riktigt autentisk ut med sin retro-futur som verkligen drar till sig uppm\u00e4rksamhet. Interi\u00f6ren \u00e4r mycket mer livlig \u00e4n i Tesla vilket g\u00f6r att den k\u00e4nns som en vanlig bil. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r n\u00e5got s\u00e4mre med 73\/100 hos J.D. Power, men Hyundai s\u00e4ger att nyare Ioniq 5-modeller \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom Ioniq 5 erbjuder mycket utrymme baktill, men ligger under Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller bagageutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Tesla Model 3 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 erbjuder mer variation n\u00e4r det g\u00e4ller drivlinor, s\u00e4rskilt om du gillar prestandabilar. Performance-versionen av Model 3 kommer att l\u00e4mna Ioniq 5 i sticket tack vare sina 500 hk+, men Model 3 \u00e4r ocks\u00e5 den mer engagerande bilen att k\u00f6ra i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Ioniq 5 erbjuder en avsev\u00e4rd teknisk palett kommer Model 3 med mer avancerad teknik f\u00f6r autonom k\u00f6rning och \u00e4r den mer teknikintensiva bilen i allm\u00e4nhet. Model 3 anv\u00e4nder ocks\u00e5 mjukare interi\u00f6rmaterial och k\u00e4nns helt enkelt som den mer premiumbilen \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r Ioniq 5 i grundutf\u00f6rande effektivare \u00e4n Model 3 i grundutf\u00f6rande och den har ocks\u00e5 en mer intressant design, b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla Model 3 s\u00e4krare \u00e4n Hyundai Ioniq 5?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 5 fick IIHS utm\u00e4rkelse ”Top Safety Pick Plus”, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 elbilar \u00e4r n\u00e5gra av de s\u00e4kraste elbilarna p\u00e5 marknaden. Tesla f\u00e5r n\u00e5gra pluspo\u00e4ng p\u00e5 grund av sina avancerade s\u00e4kerhetsfunktioner som Sentry mode som endast finns p\u00e5 Tesla-bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla Model 3 en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n Hyundai Ioniq 5?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 kan vara mer praktisk f\u00f6r familjen tack vare b\u00e4ttre sikt och enklare insteg i bilen. \u00c5 andra sidan \u00e4r Model 3 troligen den r\u00e4tta om du vill att dina barn ska underh\u00e5llas under en l\u00e5ng resa. Summan av kardemumman \u00e4r att b\u00e5da dessa bilar \u00e4r perfekta f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning, och du kan inte fatta n\u00e5got fel beslut h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Kan Hyundais elbilar anv\u00e4nda Teslas superladdare?<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 vissa platser runt om i v\u00e4rlden kan Hyundai-\u00e4gare anv\u00e4nda Tesla Superchargers. I de flesta fall kan du dock inte anv\u00e4nda Tesla Superchargers med andra bilar eftersom dessa har olika laddare och olika maximala kW-laddningshastigheter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla har blivit en synonym f\u00f6r elbilen eftersom f\u00f6retaget startade en av de st\u00f6rsta revolutionerna inom bilindustrin som helhet. Tesla Model 3 \u00e4r den mest popul\u00e4ra och troligen den b\u00e4sta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42,16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5663"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5663"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5663\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5664,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5663\/revisions\/5664"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5663"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5663"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5663"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}