{"id":5661,"date":"2022-11-18T12:01:38","date_gmt":"2022-11-18T12:01:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5661"},"modified":"2022-11-18T12:01:41","modified_gmt":"2022-11-18T12:01:41","slug":"hyundai-tucson-vs-honda-hr-v-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-tucson-vs-honda-hr-v-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai Tucson vs Honda HR-V – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Det kompakta crossover-segmentet \u00e4r numera det mest popul\u00e4ra bilsegmentet p\u00e5 marknaden. Det senaste decenniet eller s\u00e5 signalerade SUV:ernas och crossovernas era och det verkar som om kompakta crossovers \u00e4r de mest s\u00e5lda bilarna i allm\u00e4nhet. Sk\u00e4len till det \u00e4r ganska enkla, dessa bilar \u00e4r praktiska, snygga, s\u00e4kra, l\u00e4tta att leva med och har perfekt storlek f\u00f6r b\u00e5de motorv\u00e4g och stadsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

I dagens artikel ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Hyundai Tucson och Honda HR-V och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem inom en rad olika segment som drivlina, design, tillf\u00f6rlitlighet, v\u00e4rde, praktiska egenskaper och m\u00e5nga specifika aspekter som effektivitet, s\u00e4kerhet och teknik.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 Hyundai Tucson vs Honda HR-V – vilken \u00e4r b\u00e4st? P\u00e5 drivmedelsavdelningen \u00e4r dessa tv\u00e5 verkligen lika eftersom b\u00e5da m\u00e4rkena erbjuder antingen bensin- eller hybridvarianter. Automatiska v\u00e4xell\u00e5dor och FWD \u00e4r standard f\u00f6r b\u00e5da, men du kan uppgradera till AWD om du s\u00e5 \u00f6nskar. Designen \u00e4r ganska subjektiv, men b\u00e5da ser moderna och i linje med resten av segmentet ut.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet ligger b\u00e5de Honda HR-V och Hyundai Tucson i toppen av tillf\u00f6rlitlighetsspelet, vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra problem h\u00e4r. V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan du r\u00e4kna med att betala n\u00e5got mindre f\u00f6r HR-V, men prisskillnaden kan m\u00e4rkas. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 likartad, men Tucson \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4ven i detta avseende.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Tucson<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 27 000 dollar \u00e4r Tucson inte den billigaste kompakta crossoveren, men den lyckas \u00e4nd\u00e5 s\u00e4lja i stora m\u00e4ngder. Om du vill ha en grundligt specificerad modell f\u00e5r du r\u00e4kna med minst runt 37 000 dollar. F\u00f6r detta pris kan du v\u00e4lja mellan tv\u00e5 motorer, en fyrcylindrig bensinmotor p\u00e5 1,6 liter med 150 h\u00e4stkrafter eller en HEV\/PHEV-hybridversion som erbjuder 1,6 liter-motorn och en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 230 h\u00e4stkrafter\/265 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Tucson en enorm uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare modellen eftersom den nu ser riktigt autentisk och attraktiv ut. Interi\u00f6rdesignen \u00e4r ocks\u00e5 en enorm uppgradering tack vare tv\u00e5 stora sk\u00e4rmar, ambient belysning och en svepande design av instrumentpanelen. Tucson k\u00f6rs p\u00e5 ett ganska normalt s\u00e4tt vilket inneb\u00e4r att det inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt \u00e4r en dynamisk SUV.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet f\u00e5r Tucson 88\/100 av J.D. Power, vilket placerar den i toppen av segmentet och bara sl\u00e4par efter de mest tillf\u00f6rlitliga kompakta crossoverna p\u00e5 marknaden. Med cirka 29MPG kombinerad f\u00f6r den vanliga bensinmodellen och cirka 40MPG f\u00f6r hybridmodellen \u00e4r Tucson ocks\u00e5 riktigt effektiv. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 bra tack vare det stora bagageutrymmet och de stora baks\u00e4tena.<\/p>\n\n\n\n

Honda HR-V<\/h2>\n\n\n\n

Honda HR-V b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 25 000 dollar medan v\u00e4lutrustade modeller g\u00e5r f\u00f6r cirka 30 000 dollar, vilket \u00e4r en rej\u00e4l besparing j\u00e4mf\u00f6rt med Hyundai Tucson. N\u00e4r det g\u00e4ller motorer kan HR-V f\u00e5s med antingen en 2,0 l 4-cylindrig bensinmotor med 158 hk eller en 1,5 l 4-cylindrig hybridmotor i linje med 107 hk. \u00c4ven om dessa hybridsiffror inte \u00e4r \u00f6verdrivet sp\u00e4nnande \u00e4r de tillr\u00e4ckliga f\u00f6r att HR-V hybrid ska kunna ge upp till 56MPG.<\/p>\n\n\n\n

Den vanliga 1,5L fyrcylindriga HR-V med radermotor kan ge upp till 30 MPG, vilket ocks\u00e5 sl\u00e5r Tucson. N\u00e4r det g\u00e4ller designen ser Honda HR-V lite obeslutsam ut enligt min mening. Sidoprofilen ser riktigt snygg och modern ut medan b\u00e5de fram- och bakljusen inte \u00e4r n\u00e5got speciellt f\u00f6r en 2023 \u00e5rs modell. Interi\u00f6ren ser bra ut men \u00e4r inget speciellt.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r toppad till 75\/100 vilket \u00e4r ett n\u00e5got s\u00e4mre resultat j\u00e4mf\u00f6rt med Tucson. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska likartad, men Honda HR-V \u00e4r n\u00e5got mer dynamisk. D\u00e4r HR-V \u00e4r mest vettig \u00e4r v\u00e4rdet eftersom dessa kan f\u00e5s f\u00f6r betydande rabatter just nu. Inredningsutrymmet \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor, och det samma g\u00e4ller det bakre bagageutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Hyundai Tucson \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai HR-V \u00e4r en riktig tungviktare i den h\u00e4r divisionen n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljning, men Tucson \u00e4r helt enkelt b\u00e4ttre p\u00e5 n\u00e4stan alla s\u00e4tt. Tucsons hybridmodeller \u00e4r mycket kraftfullare men fortfarande tillr\u00e4ckligt effektiva. Tucson ser ocks\u00e5 mer attraktiv ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt tack vare material av h\u00f6gre kvalitet och ett mer autentiskt formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller utrymme har Tucson 8 kubikfot mer utrymme \u00e4n HR-V samtidigt som det finns mer huvud- och benutrymme i alla s\u00e4ten. Tucson \u00e4r ocks\u00e5 mer tillf\u00f6rlitlig, har b\u00e4ttre teknik och \u00e4r den mer eftertraktade crossoveren \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rmed inte sagt att HR-V \u00e4r d\u00e5lig, f\u00f6r det \u00e4r ocks\u00e5 en bra bil. Men det finns niv\u00e5er i det h\u00e4r spelet och det \u00e4r helt logiskt att Tucson kostar mer \u00e4n HR-V.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Tucson s\u00e4krare \u00e4n Honda HR-V?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Tucson \u00e4r ocks\u00e5 en betydligt s\u00e4krare bil \u00e4n Honda HR-V eftersom IIHS tilldelade Tucson sin mest prestigefyllda utm\u00e4rkelse ”Top Safety Pick Plus” medan HR-V misslyckades n\u00e4r det g\u00e4ller skydd vid sidokrockar. Som s\u00e5dan \u00e4r HR-V inte ens i n\u00e4rheten av Tucson eftersom den ocks\u00e5 misslyckas n\u00e4r det g\u00e4ller str\u00e5lkastarteknik.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Tucson en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n Honda HR-V?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Tucson \u00e4r en st\u00f6rre bil totalt sett vilket inneb\u00e4r att den erbjuder betydligt mer utrymme \u00e4n HR-V. Det \u00e4r ocks\u00e5 mycket l\u00e4ttare att montera en barnstol i Tucson eftersom d\u00f6rrarna \u00f6ppnas bredare och det finns helt enkelt mer utrymme f\u00f6r att man\u00f6vrera en barnstol i Tucson. HR-V \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt bra bil, men dess resultat i fr\u00e5ga om krockskydd \u00e4r en dealbreaker f\u00f6r m\u00e5nga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Tucson bekv\u00e4mare \u00e4n Honda HR-V?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt trov\u00e4rdiga biljournalister som spenderat mycket tid i b\u00e5da dessa kan vi l\u00e4tt konstatera att HR-V \u00e4r lika bekv\u00e4m som Tucson. De \u00e4r inte de mest bekv\u00e4ma crossovers p\u00e5 marknaden, men de \u00e4r mer \u00e4n bekv\u00e4ma nog f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du vill att dessa ska vara s\u00e5 behagliga som m\u00f6jligt b\u00f6r du v\u00e4lja h\u00f6gre utrustade modeller eftersom de l\u00e4gre trims \u00e4r lite sparsamma.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det kompakta crossover-segmentet \u00e4r numera det mest popul\u00e4ra bilsegmentet p\u00e5 marknaden. Det senaste decenniet eller s\u00e5 signalerade SUV:ernas och crossovernas era och det verkar som om kompakta crossovers \u00e4r de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5315,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36,42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5661"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5661"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5661\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5662,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5661\/revisions\/5662"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5315"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5661"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5661"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5661"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}