{"id":566,"date":"2021-05-07T13:16:57","date_gmt":"2021-05-07T13:16:57","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=566"},"modified":"2021-05-07T13:16:57","modified_gmt":"2021-05-07T13:16:57","slug":"tillverkar-bmw-en-sportbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/tillverkar-bmw-en-sportbil\/","title":{"rendered":"Tillverkar BMW en sportbil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW tillverkar fr\u00e4mst lyxiga sedans, men de flesta BMW-serier har en frist\u00e5ende M-sportbil. Popul\u00e4ra BMW-sportbilsmodeller \u00e4r bland annat i8, M1, M2, M3, M4, M5 och M8. Dessutom finns det lyxiga crossover BMW sport-SUV:er som X3 M, X4 M, X5 M och X6 M.
Dessutom erbjuder BMW \u00e4ven M-prestandamodeller som modifieringar f\u00f6r olika BMW-fordon. V\u00e5ra b\u00e4sta BMW sportbilsval \u00f6verlag \u00e4r i8 och M8 Competition.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8: Den snyggaste BMW-sportbilen<\/h2>\n\n\n\n

BMW i8 \u00e4r en hybridsportbil som tillverkas av BMW. I8 \u00e4r mer en vardagsbil \u00e4n en professionell sportbil, men den har ett \u00f6verl\u00e4gset utseende och erbjuder fortfarande en solid drivlina under huven.
Med en fyrhjulsdrift och en 1,5-liters trecylindrig gasmotor och ett batteripaket med tv\u00e5 elmotorer \u00e4r detta l\u00e5ngt ifr\u00e5n en vanlig BMW. Den ger 369 h\u00e4stkrafter och sprintar fr\u00e5n 0 till 60 miles per timme p\u00e5 4,1 sekunder. Detta placerar den inte ens bland de fem snabbaste BMW:erna, men den har st\u00e4mplats som en sportbil p\u00e5 grund av sin design och motor.
\u00c4nd\u00e5 handlar det h\u00e4r fordonet mer om att se snygg ut \u00e4n att leverera toppfart. Att k\u00f6ra den k\u00e4nns som en sportbil med en avancerad fj\u00e4dring, bra hantering och l\u00e4ttare styrning \u00e4n vad du kan uppleva i de flesta BMW:er. Detta kan naturligtvis vara b\u00e5de bra och d\u00e5ligt, beroende p\u00e5 vad du vill ha av fordonet.<\/p>\n\n\n\n

BMW M8 Competition: Den snabbaste BMW-sportbilen<\/h2>\n\n\n\n

Den snabbaste BMW:n \u00e4r BMW M8 Competition Coupe som delar samma motor som den snabba M5 Competition. P\u00e5 grund av dess l\u00e4ttare stomme och mer aerodynamiska form lyckas den n\u00e5 60 miles per timme p\u00e5 hela 3,1 sekunder. M8 Competition b\u00f6rjar vid 140 000 dollar men ger v\u00e4rde f\u00f6r varje dollar i form av kraft och hastighet.<\/p>\n\n\n\n

Motor och v\u00e4xell\u00e5da i BMW M8 Competition<\/h4>\n\n\n\n

Med en 4,4-liters V-8-motor och 617 h\u00e4stkrafter lider det h\u00e4r odjuret n\u00e4r det g\u00e4ller miles per gallon. Som v\u00e4ntat \u00e4r de ber\u00e4knade miles per gallon f\u00f6r stadsbruk 15 och mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen \u00e4r l\u00e5ga 21. Tja, man kan inte ha b\u00e5de toppfart och bra br\u00e4nsleekonomi.
BMW M8 Competition levereras med en automatisk 8-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och en xDrive fyrhjulsdrift. Det \u00e4r en BMW, s\u00e5 som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig \u00e4r fyrhjulsdriften bak\u00e5triktad. Vridmomentet korrigeras naturligt av ett intelligent system till varje hjul d\u00e4r det beh\u00f6vs. Dessutom kan drivsystemets beteende justeras beroende p\u00e5 vilket l\u00e4ge du k\u00f6r bilen i.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6r och utrymme i kup\u00e9n<\/h4>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog \u00e4r M8:s passagerar- och k\u00f6rutrymme gott om och den levereras med vackert sydda l\u00e4derytor och 12,1-tums infotainmentsk\u00e4rm. Passagerarna i baks\u00e4tet skulle d\u00e4remot k\u00e4nna sig ganska obekv\u00e4ma om de inte \u00e4r barn. Men folk k\u00f6per s\u00e4llan en BMW M8 f\u00f6r att k\u00f6ra runt v\u00e4nner i baks\u00e4tet.
BMW har naturligtvis f\u00f6rutsett att detta kan bli ett problem och har gjort Gran Coupe M8-alternativet tillg\u00e4ngligt. Om du vill ha en rymligare bil med samma grymma kraft l\u00f6ser detta problemet. Det h\u00e4r odjuret av en bil finns i alternativen cabriolet, coup\u00e9 eller gran coupe, beroende p\u00e5 vad som b\u00e4st passar dina behov.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet och f\u00f6rarst\u00f6d<\/h4>\n\n\n\n

BMW M8 Competition 2020 har \u00e4nnu inte krocktestats av National Highway Traffic Safety Administration. Den har \u00e4nnu inte heller testats av IIHS. Den levereras dock med en myriad av teknik f\u00f6r f\u00f6rarassistans som inkluderar funktioner som sj\u00e4lvparkeringshj\u00e4lp, m\u00f6rkerseende och m\u00e5nga fler.
M8 har ett avancerat integrerat bromssystem som drivs av ett elektroniskt st\u00e4lldon i st\u00e4llet f\u00f6r en vakuumf\u00f6rst\u00e4rkare, som vanligtvis anv\u00e4nds i de flesta fordon. Det \u00e4r ganska snabbt att reagera och mer tillf\u00f6rlitligt p\u00e5 det ocks\u00e5.
Adaptiv farth\u00e5llare och stopp-start-teknik \u00e4r ocks\u00e5 implementerade f\u00f6r att g\u00f6ra k\u00f6rningen mer bekv\u00e4m. Varning f\u00f6r fram\u00e5triktad kollision och automatiserad n\u00f6dbromsning ing\u00e5r i s\u00e4kerhetspaketet, liksom ett \u00f6vervakningssystem f\u00f6r d\u00f6da vinklar.
Att k\u00f6ra BMW M8 Competition k\u00e4nns exakt n\u00e4r det g\u00e4ller hanteringen, v\u00e4lutvecklad och ganska kraftfull under huven. \u00c5 andra sidan kan man k\u00e4nna av den tyngre bulkvikten p\u00e5 1960 kilo, vilket g\u00f6r den mindre smidig och man\u00f6vrerbar \u00e4n andra mindre och l\u00e4ttare sportbilar.\u2003<\/p>\n\n\n\n

Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda omn\u00e4mnanden<\/h2>\n\n\n\n

Batmobile 3.0 CSL<\/h4>\n\n\n\n

BMW vann ursprungligen mer \u00e4n 100 t\u00e4vlingar och medaljer med 3.0 CSL ”Batmobile” fr\u00e5n 1973. Senare gjorde de en ”hyllning” till fordonet 2015, n\u00e4r de skapade 2015 \u00e5rs BMW CSL 3.0 Hommage-version f\u00f6r att fira framg\u00e5ngen med sin f\u00f6reg\u00e5ngare. Den h\u00e4r modellen har f\u00f6rblivit i historien som den mest framg\u00e5ngsrika t\u00e4vlingsbilen som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat.<\/p>\n\n\n\n

2018 F90 BMW M5<\/h3>\n\n\n\n

F90 M5 n\u00e5r 62 miles per timme p\u00e5 bara 3,2 sekunder, endast 0,1 sekunder l\u00e5ngsammare \u00e4n M8 Competition, som leder BMW:s topplista. Den drivs av en 4,4-liters V-8-motor med dubbelturbo och 600 h\u00e4stkrafter.
Den b\u00e4r samma motor som M8 Competition, men har en tyngre och mindre aerodynamisk form, vilket g\u00f6r att den \u00e4r en tiondels sekund l\u00e5ngsammare n\u00e4r det g\u00e4ller att n\u00e5 62 miles per timme.<\/p>\n\n\n\n

Mer information om BMW<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den snabbaste BMW som produceras i stor skala f\u00f6r allm\u00e4nheten?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M8 Competition \u00e4r den snabbaste BMW som finns i stor skala att k\u00f6pa i de flesta l\u00e4nder. Den accelererar fr\u00e5n 0 till 60 miles per timme p\u00e5 bara 3,1 sekunder. Den har samma motor som BMW M5 Competition, som ocks\u00e5 kan betecknas som snabbast, men M8 \u00e4r mycket l\u00e4ttare och har b\u00e4ttre aerodynamik vilket g\u00f6r att den kan n\u00e5 toppfart snabbare.<\/p>\n\n\n\n

Vilken BMW har flest h\u00e4stkrafter?<\/h4>\n\n\n\n

Om vi talar om BMW som \u00e4r tillg\u00e4ngliga f\u00f6r allm\u00e4nheten och som produceras i stor skala, har BMW M8 Competition eller M5 Competition den mest kraftfulla motorn n\u00e4r det g\u00e4ller h\u00e4stkrafter. B\u00e5da modellerna genererar hela 823 h\u00e4stkrafter.
Detta \u00e4r med uppgraderingen av MANHART MH8 800, en modifierad version av BMW M8 Coupe. Den kan rusa fr\u00e5n 0 till 62 miles i timmen p\u00e5 bara 2,6 sekunder. Detta \u00e4r bara 0,2 sekunders skillnad mot Bugatti Chiron som n\u00e5r 62 mph p\u00e5 bara 2,4 sekunder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW tillverkar fr\u00e4mst lyxiga sedans, men de flesta BMW-serier har en frist\u00e5ende M-sportbil. Popul\u00e4ra BMW-sportbilsmodeller \u00e4r bland annat i8, M1, M2, M3, M4, M5 och M8. Dessutom finns det lyxiga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":567,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/566"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=566"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/566\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/567"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=566"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=566"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=566"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}