{"id":5638,"date":"2022-11-15T16:06:31","date_gmt":"2022-11-15T16:06:31","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5638"},"modified":"2022-11-15T16:06:33","modified_gmt":"2022-11-15T16:06:33","slug":"allt-om-2023-vw-atlas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-vw-atlas\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 VW Atlas"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Atlas \u00e4r en av de mer underskattade tre-radiga SUV:erna p\u00e5 marknaden eftersom den erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme, teknik och bekv\u00e4mligheter, samtidigt som den inte kostar s\u00e5 mycket med tanke p\u00e5 segmentet och n\u00e5gra av sina konkurrenter. Atlas 2023 \u00e4r mestadels en carryover-modell fr\u00e5n Atlas 2022, vilket inneb\u00e4r att den bara f\u00e5r subtila f\u00f6r\u00e4ndringar, varken mer eller mindre.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du vill veta allt om 2023 VW Atlas, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln eftersom vi kommer att ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta. F\u00f6rst och fr\u00e4mst b\u00f6rjar f\u00f6r\u00e4ndringarna med 2023 \u00e5rs modell med att ing\u00e5ngsutrustningen S f\u00f6rsvinner eftersom SE nu \u00e4r ing\u00e5ngsmodellen. Det inneb\u00e4r att alla 2023 \u00e5rs Atlas-modeller f\u00e5r den 10,25-tums Cockpit-displayen.<\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver det \u00e4r 2023 \u00e5rs Atlas samma som 2022 \u00e5rs Atlas. Motorm\u00e4ssigt f\u00e5r du tv\u00e5 motorval, en mindre 4-cylindrig och en st\u00f6rre 6-cylindrig motor. FWD erbjuds med de l\u00e4gre modellerna medan 4MOTION \u00e4r standard med den 6-cylindriga motorn. Designm\u00e4ssigt ser Atlas modern ut och ligger i linje med andra VW-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r en blandad kompott eftersom Atlas \u00e4r alldeles f\u00f6r varierande. V\u00e4rdeutsikterna \u00e4r s\u00e4kert lockande eftersom Atlas underskrider de flesta av sina konkurrenter. Praktiken \u00e4r bra eftersom du kan sitta upp till sju personer i Atlas utan n\u00e5gra som helst problem. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 stort och sikten \u00e4r utm\u00e4rkt.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Atlas – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Atlas motorprogram b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 2,0L-modellen som erbjuder 235 hk och 258 lb-ft vridmoment. Effektivitetsm\u00e4ssigt kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 upp till 23MPG kombinerat med den 4-cylindriga 2,0L-modellen. Om du vill ha en kraftfullare motor m\u00e5ste du uppgradera till 3.6L V6-modellen som ger 276 hk och 266 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn ger upp till 20MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan f\u00e5r du ett FWD-system med instegsmodellen 2,0L Atlas, men du kan uppgradera till 4MOTION om du betalar lite mer pengar. 3.6L har ocks\u00e5 FWD som standard, men vi rekommenderar starkt att du v\u00e4ljer 4MOTION AWD eftersom detta \u00e4r en stor och tung SUV som beh\u00f6ver all dragkraft den kan f\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Du f\u00e5r en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare med alla Atlas-modeller. Den h\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r inte v\u00e4rldens snabbaste, men den passar den h\u00e4r bilens karakt\u00e4r eftersom det \u00e4r smidigt och s\u00f6ml\u00f6st att v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Atlas – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

2023 VW Atlas ser ut som en kolossal version av VW Tiguan vilket inneb\u00e4r att den ser imponerande och lyxig ut. Om du vill ha lite mer stil och uppm\u00e4rksamhet ska du v\u00e4lja Cross Sport-modellen som erbjuder en coup\u00e9liknande lutande taklinje som f\u00e5r Atlas att se mycket coolare ut, men som dock offrar det bakre huvudutrymmet en aning. Interi\u00f6ren \u00e4r verkligen snyggt utformad med hygglig materialkvalitet och m\u00e5nga anv\u00e4ndbara funktioner.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen k\u00e4nns stor och dominerande, vilket \u00e4r vad de flesta vill ha fr\u00e5n en stor SUV. Atlas \u00e4r ingen terr\u00e4ngk\u00f6rare, men den kan klara av mild terr\u00e4ngk\u00f6rning utan problem. P\u00e5 det hela taget rullar den ganska mycket, vilket \u00e4r anledningen till att den f\u00f6redrar cruising i st\u00e4llet f\u00f6r en mer dynamisk k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Atlas – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW Atlas tillf\u00f6rlitlighet har f\u00e5tt betyget 70\/100 av J.D. Power, vilket g\u00f6r att den i b\u00e4sta fall \u00e4r genomsnittlig. De vanligaste problemen med VW Atlas \u00e4r defekta br\u00e4nsleinsprutare, en sviktande br\u00e4nslepump, en hel del problem med rattfj\u00e4dringen, f\u00f6rlust av kylv\u00e4tska och konstiga motorljud och vibrationer, s\u00e4rskilt n\u00e4r man st\u00e4nger av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem kan vara ganska stressiga och dyra att \u00e5tg\u00e4rda, vilket \u00e4r anledningen till att vissa m\u00e4nniskor h\u00e5ller sig borta fr\u00e5n Atlas. Men om du tar v\u00e4l hand om den och inte missbrukar den kan Atlas vara en p\u00e5litlig och l\u00e5nglivad SUV, vilket \u00e4r fallet med de flesta VW-modeller nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Atlas – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Basmodellen SE-Trim Atlas b\u00f6rjar p\u00e5 34 600 dollar medan den h\u00f6gre modellen SEL b\u00f6rjar p\u00e5 44 390 dollar. Modellen SEL R-Line Black kostar 48 090 dollar medan toppmodellen SEL Premium R-Line trim kostar 51 790 dollar och den f\u00e5r i stort sett allt du vill ha av den. Det h\u00e4r priset \u00e4r bra med tanke p\u00e5 storleken och vad Atlas erbjuder, s\u00e4rskilt j\u00e4mf\u00f6rt med liknande modeller.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan bli eftersom Atlas har plats f\u00f6r upp till sju personer i en kolossal kup\u00e9 med ett ganska stort bagageutrymme. Det \u00e4r ocks\u00e5 riktigt enkelt att ta sig in och ut ur Atlas samtidigt som det \u00e4r l\u00e4tt att montera en bilbarnstol tack vare de vid\u00f6ppna d\u00f6rrarna och de l\u00e4ttillg\u00e4ngliga IsoFix-monteringspunkterna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas 2023 v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en stor, rymlig, s\u00e4ker och bekv\u00e4m SUV med tre s\u00e4tesrader \u00e4r 2023 \u00e5rs Atlas definitivt v\u00e4rd det. Det \u00e4r en SUV som underskrider de flesta liknande europeiska stora SUV:er med ganska stor marginal samtidigt som den erbjuder en n\u00e4stan identisk upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6ga driftskostnader \u00e4r n\u00e5got av en n\u00f6dv\u00e4ndighet i det h\u00e4r segmentet, s\u00e5 det \u00e4r inget som kommer att demotivera de flesta k\u00f6pare. Den 4-cylindriga 2,0L-modellen \u00e4r betydligt billigare att leva med, vilket \u00e4r anledningen till att det \u00e4r den mest popul\u00e4ra modellen, s\u00e4rskilt med 4MOTION.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Atlas 2023 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Atlas \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil \u00e4r fick ett perfekt betyg fr\u00e5n alla trov\u00e4rdiga krocktestorganisationer, inklusive IIHS. Som s\u00e5dan beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r s\u00e4kerheten med Atlas eftersom den f\u00e5r ett \u00f6verfl\u00f6d av krockkuddar och en hel del tekniska assistansfunktioner som b\u00e5de kommer att h\u00e5lla dig s\u00e4ker och bekv\u00e4m oavsett milj\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med VW Atlas?<\/h4>\n\n\n\n

Atlas j\u00e4mf\u00f6r sig med SUV:er som Kia Telluride, Hyundai Palisade, Honda Pilot, Grand Cherokee, Ford Explorer och Chevy Tahoe. Av alla dessa skulle jag s\u00e4ga att Atlas k\u00e4nns mest lyxig och speciell, men m\u00e5nga andra SUV:er i det h\u00e4r segmentet sl\u00e5r Atlas n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Atlas \u00e4r en av de mer underskattade tre-radiga SUV:erna p\u00e5 marknaden eftersom den erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme, teknik och bekv\u00e4mligheter, samtidigt som den inte kostar s\u00e5 mycket med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5639,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5638"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5638"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5638\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5640,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5638\/revisions\/5640"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5639"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5638"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5638"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5638"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}