{"id":5621,"date":"2022-11-14T14:30:18","date_gmt":"2022-11-14T14:30:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5621"},"modified":"2022-11-14T14:30:21","modified_gmt":"2022-11-14T14:30:21","slug":"ar-citroen-e-jumpy-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-e-jumpy-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda dig funktionaliteten hos en vanlig sk\u00e5pbil med de extra f\u00f6rdelar som f\u00f6ljer med en elektrisk drivlina. \u00eb-Jumpy \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n det enda alternativet i detta segment eftersom det finns s\u00e5 mycket som tre andra sk\u00e5pbilar som anv\u00e4nder samma plattform som denna. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy kan vara en riktigt bra bil om du \u00e4r ute efter en eldriven sk\u00e5pbil som kan g\u00f6ra allt annat du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en sk\u00e5pbil. Som s\u00e5dan erbjuder \u00eb-Jumpy dig valet mellan tv\u00e5 olika batteristorlekar beroende p\u00e5 vad du beh\u00f6ver. Designen \u00e4r ganska sj\u00e4lvs\u00e4ker, men \u00eb-Jumpy \u00e4r inte s\u00e4rskilt vacker.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen finns det egentligen inget speciellt med \u00eb-Jumpy eftersom den k\u00f6rs som vilken annan eldriven sk\u00e5pbil som helst. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r fortfarande n\u00e5got av ett mysterium eftersom \u00eb-Jumpy \u00e4r f\u00f6r ny i bruk f\u00f6r att man ska kunna bed\u00f6ma hur tillf\u00f6rlitlig den \u00e4r p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt m\u00e5ste du l\u00e4gga ganska mycket pengar f\u00f6r e-Jumpy, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r en eldriven sk\u00e5pbil, \u00e4ven en med Citro\u00ebn-m\u00e4rke. Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom \u00eb-Jumpy erbjuder plats f\u00f6r upp till nio personer och en hel del lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

\u00eb-Jumpy kan f\u00e5s med antingen ett batteri p\u00e5 50 kWh eller ett st\u00f6rre p\u00e5 75 kWh. Det mindre 50 kWh-batteriet r\u00e4cker f\u00f6r att ge dig cirka 180 km r\u00e4ckvidd medan det st\u00f6rre 75 kWh-batteriet ger dig cirka 260 km r\u00e4ckvidd p\u00e5 en full laddning. B\u00e5da kommer med en enda elmotor monterad p\u00e5 framaxeln med en effekt p\u00e5 136 hk och FWD.<\/p>\n\n\n\n

Att ladda 50kWh-batteriet med en 100kW DC-snabbladdare tar 28 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning tar cirka 7-8 timmar. \u00c5 andra sidan kan den st\u00f6rre modellen med 75 kWh-batteri laddas p\u00e5 cirka 28 minuter med en 100 kW snabbladdare och l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning tar n\u00e4stan 11 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Om du lyckas hitta en 100kW-laddare kan du f\u00e5 ytterligare cirka 80 km r\u00e4ckvidd med bara 10 minuters snabbladdning. Denna k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r ben\u00e4gen att minska ganska mycket om du st\u00f6ter p\u00e5 riktigt kallt v\u00e4der och om du packar \u00eb-Jumpy till bristningsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Citro\u00ebn k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra udda, ungdomliga och autentiska bilar och \u00eb-Jumpy \u00e4r ingen skillnad. Visst, den kanske inte \u00e4r den snyggaste sk\u00e5pbilen som finns, men den kommer inte heller att f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4ldigt snyggt utformad vilket g\u00f6r att den \u00e4r l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 och l\u00e4tt att leva med som helhet.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska vanlig och det finns egentligen inget speciellt med den. \u00eb-Jumpy k\u00f6rs som vilken annan sk\u00e5pbil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som helst, men en n\u00e5got l\u00e4gre tyngdpunkt g\u00f6r den mer stabil i kurvor med h\u00f6gre hastighet.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om \u00eb-Jumpy \u00e4r en p\u00e5litlig bil p\u00e5 l\u00e5ng sikt, men den kommer s\u00e4kert att vara mer p\u00e5litlig \u00e4n sina motsvarigheter med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som generellt sett kr\u00e4ver mer underh\u00e5ll. Det finns dock en del tillg\u00e4ngliga uppgifter om den befintliga Stellantis-plattformen som \u00eb-Jumpy anv\u00e4nder och det verkar som om \u00eb-Jumpy ocks\u00e5 lider av vissa problem som \u00e4r vanliga p\u00e5 andra Citro\u00ebn-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med m\u00e5ste vi n\u00e4mna att \u00eb-Jumpy kan f\u00e5 problem vid laddning d\u00e4r laddaren inte alltid kan leverera sina fulla 100 kW. Andra problem \u00e4r bland annat problem med olika utrustningsdelar som skjutd\u00f6rrar och krockkuddar. Den maximala r\u00e4ckvidden \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att minska i vissa milj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 51 100 euro f\u00f6r instegsmodellen 50kWh \u00e4r \u00eb-Jumpy s\u00e4kert dyr, men det \u00e4r ingenting j\u00e4mf\u00f6rt med XL 75kWh-modellen som kostar n\u00e4rmare 60 000 euro i b\u00e4ttre utf\u00f6rande. Det \u00e4r mycket pengar att betala f\u00f6r en Citro\u00ebn och m\u00e5nga anser att det \u00e4r f\u00f6r dyrt f\u00f6r en sk\u00e5pbil. Hur som helst \u00e4r detta en vanlig f\u00f6reteelse med elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r o\u00f6vertr\u00e4ffad eftersom \u00eb-Jumpy erbjuder upp till nio bekv\u00e4ma och rymliga sittplatser och ett enormt lastutrymme. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 fantastisk eftersom du kan f\u00e5 \u00eb-Jumpy med m\u00e5nga assistansfunktioner som garanterat kommer att g\u00f6ra ditt liv enklare och s\u00e4krare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy samma sak som Citro\u00ebn e-Dispatch?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, de flesta marknader runt om i v\u00e4rlden f\u00e5r namnet Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy medan vissa ocks\u00e5 f\u00e5r namnet e-Dispatch. Hur som helst \u00e4r dessa tv\u00e5 ganska identiska vilket inneb\u00e4r att den enda skillnaden mellan dem \u00e4r namnet.<\/p>\n\n\n\n

Visst, vissa marknader har h\u00f6gre prislappar som fr\u00e4mst beror p\u00e5 h\u00f6gre skatter och tillh\u00f6rande kostnader, men p\u00e5 det hela taget \u00e4r de tv\u00e5 identiska. E-Jumpy\/e-Dispatch har funnits sedan 1994 och \u00e4r en av de mest s\u00e5lda sk\u00e5pbilarna i Europa \u00e4nda sedan den kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Finns Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy i olika storlekar?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy finns i tv\u00e5 storlekar, en mellanstor E-Jumpy och en XL-stor E-Jumpy. P\u00e5 vissa marknader finns dock ytterligare en modell, XS e-Jumpy, XS \u00eb-Jumpy har en l\u00e4ngd p\u00e5 4,60 meter medan den mellanstora \u00eb-Jumpy har en l\u00e4ngd p\u00e5 4,95 meter. Toppmodellen XL \u00e4r 5,30 meter l\u00e5ng och \u00e4r den st\u00f6rsta \u00eb-Jumpy som n\u00e5gonsin har kommit ut.<\/p>\n\n\n\n

Alla Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy-modeller \u00e4r 1,90 meter h\u00f6ga, vilket inneb\u00e4r att de f\u00e5r plats i praktiskt taget alla parkeringsgarage \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy en popul\u00e4r sk\u00e5pbil?<\/h3>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy delar m\u00e5nga av sina delar med vissa Peugeot-, Vauxhall\/Opel- och Toyota-modeller. Men \u00eb-Jumpy \u00e4r den mest s\u00e5lda MPV\/LCV som kommer fr\u00e5n Frankrike, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r en av de mest s\u00e5lda bilarna fr\u00e5n sitt segment i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget hoppas Citro\u00ebn att \u00eb-Jumpy ska bli en av de mest popul\u00e4ra sk\u00e5pbilarna i v\u00e4rlden, vilket f\u00f6rmodligen \u00e4r mycket l\u00e4ttare att g\u00f6ra om man \u00e4r biltillverkaren med den mest s\u00e5lda kombi-sk\u00e5pbilen i Europa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda dig funktionaliteten hos en vanlig sk\u00e5pbil med de extra f\u00f6rdelar som f\u00f6ljer med en elektrisk drivlina. \u00eb-Jumpy \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5621"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5621"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5621\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5622,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5621\/revisions\/5622"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5621"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5621"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5621"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}