{"id":5584,"date":"2022-11-08T15:20:18","date_gmt":"2022-11-08T15:20:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5584"},"modified":"2022-11-08T15:20:20","modified_gmt":"2022-11-08T15:20:20","slug":"vanliga-problem-med-hyundai-i30n","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-hyundai-i30n\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Hyundai i30N"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i30N \u00e4r den mest popul\u00e4ra Hyundai hot hatchback, vilket inneb\u00e4r att den kombinerar alla f\u00f6rdelar som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en hatchback med en raspig motor och en v\u00e4l avst\u00e4md sportfj\u00e4dring och ett v\u00e4ltrimmat sportchassi. i30 N introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2016 som en del av den tredje generationen i30. \u00c4nda sedan dess har i30 N varit riktigt popul\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas Hyundai i30 N vara lika p\u00e5litlig som sin basmodell i30. Detta \u00e4r ett otroligt bra resultat eftersom i30 generellt sett \u00e4r riktigt p\u00e5litlig. Hur som helst \u00e4r ingen bil perfekt och vi kommer nu att lista alla vanliga problem med Hyundai 30N. Vi kommer att ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste fokusera p\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa i30N via begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst lider i30N av olika elektriska problem som \u00e4r ganska vanliga med m\u00e5nga Hyundai-modeller. Andra problem \u00e4r problem med olika aktiva s\u00e4kerhetssystem, problem med br\u00e4nslepumpen och potentiella problem med byggkvaliteten och interi\u00f6rens skrammel och gnissel.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r i30N en oerh\u00f6rt p\u00e5litlig bil om den tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. \u00c4ven om i30N \u00e4r en het hatchback lyckas den fortfarande vara ganska prisv\u00e4rd att k\u00f6ra. Att k\u00f6pa begagnade i30 N-modeller borde d\u00e4rf\u00f6r inte vara n\u00e5got st\u00f6rre problem om du vet vad du letar efter.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att inleda den h\u00e4r listan m\u00e5ste vi f\u00f6rst n\u00e4mna olika elektriska problem som tenderar att pl\u00e5ga i30N. Infotainmentsystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att st\u00f6ka till eller g\u00e5 helt tomt. Detta kan l\u00f6sas genom att starta om bilen, men ibland m\u00e5ste du antingen uppdatera systemet eller \u00e5terst\u00e4lla det helt. A\/C kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder, n\u00e4rmare best\u00e4mt A\/C-kondensatorn.<\/p>\n\n\n\n

Se ocks\u00e5 till att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 alla inredningstillbeh\u00f6r, knappar och str\u00f6mbrytare eftersom dessa kan g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 \u00e4ldre i30 N-modeller. Batteriet och generatorn f\u00e5r inte ofta problem, men n\u00e4r de g\u00f6r det \u00e4r s\u00e5dana problem oftast allvarliga. Se d\u00e4rf\u00f6r till att inspektera \u00e4ven dessa.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Problem med aktiva s\u00e4kerhetssystem<\/h2>\n\n\n\n

Dagens Hyundai-modeller har alla toppmoderna aktiva s\u00e4kerhetssystem som \u00e4r utformade f\u00f6r att h\u00e5lla dig s\u00e4ker hela tiden. Vissa av dessa system \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra. Det aktiva systemet f\u00f6r assistans vid k\u00f6rf\u00e4ltsk\u00f6rning kan inte st\u00e4ngas av helt och h\u00e5llet p\u00e5 vissa marknader, vilket \u00e4r tr\u00e5kigt, s\u00e4rskilt om systemet b\u00f6rjar st\u00e4lla till problem.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare klagade p\u00e5 att i30N drar \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet, vilket kan vara stressande p\u00e5 l\u00e5nga motorv\u00e4gsk\u00f6rningar. Andra problem med s\u00e4kerhetssystemet \u00e4r f\u00f6rknippade med alltf\u00f6r k\u00e4nsliga parkeringssensorer som kan aktiveras \u00e4ven n\u00e4r det inte finns n\u00e5gra fysiska f\u00f6rem\u00e5l i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Problem med br\u00e4nslepumpen<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om m\u00e5nga \u00e4gare har rapporterat att i30N ibland lider av problem med br\u00e4nslepumpen. Om du m\u00e4rker n\u00e5gra gn\u00e4llande ljud, sprutade ljud vid acceleration, problem med att starta motorn eller om bilen stannar vid start \u00e4r chansen stor att det \u00e4r br\u00e4nslepumpen som b\u00e4r skulden. Dessa br\u00e4nslepumpar \u00e4r f\u00f6rbrukningsbara, vilket inneb\u00e4r att du sannolikt kommer att beh\u00f6va byta ut dem n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r br\u00e4nslefiltret ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r att bli igensatt. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra i det h\u00e4r l\u00e4get \u00e4r att testa br\u00e4nslepumpens tryck fr\u00e5n b\u00e5da sidor av pumpen. Du kan ocks\u00e5 h\u00f6ra br\u00e4nslepumpen n\u00e4r du sl\u00e5r p\u00e5 t\u00e4ndningen. Om du h\u00f6r pumpen fungera \u00e4r chansen stor att br\u00e4nslepumpen fungerar som den ska och att problemet beror p\u00e5 n\u00e5got annat.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Byggkvalitetsproblem och inredningsdetaljer som skramlar och gnisslar<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan sagt att i30N \u00e4r en riktigt p\u00e5litlig bil, men det betyder inte att den utstr\u00e5lar kvalitet i interi\u00f6ren. I30 N kostar runt 43 000 dollar vilket \u00e4r mycket pengar f\u00f6r en i30, men inte f\u00f6r mycket pengar f\u00f6r en varm hatchback. Hur som helst, f\u00f6r 43 000 dollar f\u00f6rv\u00e4ntar man sig att bilen ska ha material av h\u00f6gre kvalitet p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre i30 N-modeller \u00e4r \u00e4nnu v\u00e4rre eftersom dessa tenderar att drabbas av olika skrammel och gnissel bara n\u00e5gra \u00e5r efter k\u00f6pet. Problemet f\u00f6rv\u00e4rras till och med av att dessa inte kan \u00e5tg\u00e4rdas enkelt eftersom du aldrig \u00e4r 100 % s\u00e4ker p\u00e5 vad som orsakar problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Hyundai i30N?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r n\u00e5gon som gillar att k\u00f6ra en hatchback, men du anser att de \u00e4r extremt tr\u00e5kiga, kan i30 N vara den perfekta bilen f\u00f6r dig. Med en raspig 4-cylindrig motor, ett sp\u00e4nnande motorljud och bra k\u00f6regenskaper \u00e4r i30N mycket vassare \u00e4n en vanlig hatchback, vilket \u00e4r anledningen till att s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4lskar i30N.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid att k\u00f6ra st\u00f6rre bilar kommer i30N att k\u00e4nnas lite f\u00f6r tr\u00e5ng f\u00f6r dig. Det \u00e4r inte heller den mest lyxiga bilen, s\u00e4rskilt inte f\u00f6r priset. F\u00f6r att kunna fatta ett bra k\u00f6pbeslut m\u00e5ste du best\u00e4mma dig f\u00f6r vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest, ett premiumm\u00e4rke, komfort och lyx, eller hastighet, sp\u00e4nning och hantering.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Hyundai i30N h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att korrekt bed\u00f6ma hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla eftersom det finns m\u00e5nga faktorer som spelar in. Med tanke p\u00e5 att i30N \u00e4r en riktigt p\u00e5litlig bil finns det ingen anledning att tro att en s\u00e5dan inte skulle kunna h\u00e5lla minst 200 000 mil. Men vi m\u00e5ste ocks\u00e5 ta h\u00e4nsyn till att i30N \u00e4r en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

Det inneb\u00e4r att dessa bilar tenderar att k\u00f6ras mycket mer aggressivt till skillnad fr\u00e5n vanliga i30-modeller. Aggressivare k\u00f6rning kr\u00e4ver mer frekvent service, vilket inneb\u00e4r att det allvarligt kan p\u00e5verka livsl\u00e4ngden f\u00f6r alla bilar, s\u00e4rskilt en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30N en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i30N kan anv\u00e4ndas som familjebil, men det \u00e4r definitivt inte den prim\u00e4ra rollen f\u00f6r den h\u00e4r bilen. Sittutrymmet \u00e4r relativt begr\u00e4nsat, s\u00e4rskilt f\u00f6r en bil som kostar s\u00e5 h\u00e4r mycket pengar. Om du har en yngre familj och gillar prestandabilar kan i30N r\u00e4cka till.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot har en st\u00f6rre familj b\u00f6r du hoppa \u00f6ver i30N eftersom den inte \u00e4r lika bekv\u00e4m som m\u00e5nga andra bilar i den h\u00e4r prisklassen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i30N \u00e4r den mest popul\u00e4ra Hyundai hot hatchback, vilket inneb\u00e4r att den kombinerar alla f\u00f6rdelar som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en hatchback med en raspig motor och en v\u00e4l<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5582,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5584"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5584"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5584\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5585,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5584\/revisions\/5585"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5582"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5584"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5584"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5584"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}