{"id":5581,"date":"2022-11-08T15:19:33","date_gmt":"2022-11-08T15:19:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5581"},"modified":"2022-11-08T15:19:35","modified_gmt":"2022-11-08T15:19:35","slug":"ar-hyundai-i30n-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-i30n-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai i30N en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i30N \u00e4r prestandaversionen av Hyundai i30, en av de mest popul\u00e4ra och mest s\u00e5lda Hyundai hatchbacks genom tiderna. i30N introducerades f\u00f6rst med modell\u00e5ret 2016 som markerade b\u00f6rjan p\u00e5 den tredje generationen av i30 i allm\u00e4nhet. Sedan dess har Hyundai erbjudit i30N som en del av sin ordinarie katalog. S\u00e5 \u00e4r Hyundai i30N en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N \u00e4r definitivt en bra bil eftersom den lyckas kombinera det praktiska, anv\u00e4ndarv\u00e4nliga, prisv\u00e4rda och effektiva hos den vanliga i30 med den sp\u00e4nning som kommer fr\u00e5n en motor p\u00e5 \u00f6ver 200 hk och massor av prestandauppgraderingar. Motorn som erbjuds \u00e4r potent, sp\u00e4nnande och den l\u00e5ter faktiskt riktigt bra f\u00f6r en s\u00e5 liten motor.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r i30N mycket seri\u00f6sare \u00e4n den vanliga i30. Den f\u00e5r speciella exteri\u00f6rf\u00e4rger, f\u00f6rst\u00e4rkta st\u00f6tf\u00e5ngare, h\u00e4ftiga hjul och en hel del visuella och aerodynamiska uppgraderingar. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 mer seri\u00f6s \u00e4n i den vanliga i30, men skillnaderna \u00e4r inte lika uttalade som p\u00e5 utsidan. Praktiken skiljer sig inte fr\u00e5n den vanliga i30 medan v\u00e4rdeaspekten \u00e4r lite mer komplicerad.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas i30N vara lika tillf\u00f6rlitlig som den vanliga i30, vilket verkligen \u00e4r bra. De vanligaste problemen \u00e4r problem med el, br\u00e4nslepumpen, inredningsdetaljer och vissa aktiva s\u00e4kerhetssystem. P\u00e5 det hela taget \u00e4r i30N en av de mest p\u00e5litliga heta hatchbacks p\u00e5 marknaden, s\u00e5 mycket att du skulle bli f\u00f6rv\u00e5nad.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i30N finns tillg\u00e4nglig med ett enda motoralternativ, en 2,0 liter l\u00e5ng 4-cylindrig radmotor med antingen 250 hk eller 275 hk f\u00f6r toppversionen Performance. Vridmomentet \u00e4r begr\u00e4nsat till 260lb-ft f\u00f6r b\u00e5da varianterna vilket s\u00e4kert \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en liten hatchback. I30N kommer med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en snabbv\u00e4xlande DCT-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Sprinten 0-60mph g\u00f6rs p\u00e5 bara 6,1 sekunder med den manuella versionen med hatchback, medan DCT-varianterna kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 bara 5,3 sekunder respektive. FWD \u00e4r det enda alternativet du f\u00e5r med i30N, men det tar inte bort sp\u00e4nningen eftersom i30N ocks\u00e5 f\u00e5r en fr\u00e4mre differential med begr\u00e4nsad glidning.<\/p>\n\n\n\n

Effektivitetsm\u00e4ssigt kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att i30N i b\u00e4sta fall ger upp till 35MPG, vilket \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r en bil som klarar 0-60mph p\u00e5 5-6 sekunder. P\u00e5 det hela taget erbjuder i30N en sp\u00e4nnande motor med ett avgassystem som bjuder p\u00e5 en hel del teater.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

I30N f\u00e5r en hel del uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga i30 vilket g\u00f6r att den faktiskt ser attraktiv ut f\u00f6r en g\u00e5ngs skull. Du kan f\u00e5 speciella exteri\u00f6rf\u00e4rger, h\u00e4ftiga sporthjul, stora avgasr\u00f6r, delar i kontrastf\u00e4rg som till exempel den fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngaren och diverse andra komponenter genomg\u00e5ende. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 en stor spoiler som g\u00f6r att i30N ser \u00e4nnu mer seri\u00f6s ut.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen i i30N \u00e4r inriktad p\u00e5 hantering snarare \u00e4n komfort, vilket m\u00e4rks om du \u00e4r van att k\u00f6ra den vanliga i30. Den h\u00e4r bilen h\u00e5ller sig platt i kurvorna och den kan k\u00e4nnas lite f\u00f6r styv f\u00f6r den som inte \u00e4r van att k\u00f6ra prestandabilar.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r i30N lika tillf\u00f6rlitlig som den vanliga i30, vilket verkligen \u00e4r en h\u00f6g order f\u00f6r en prestandabil. Dessutom \u00e4r i30 i sig sj\u00e4lv en enormt p\u00e5litlig bil som st\u00e4ndigt vinner alla m\u00f6jliga utm\u00e4rkelser i detta segment. Dessutom \u00e4r underh\u00e5llskostnaderna ocks\u00e5 riktigt l\u00e5ga, vilket g\u00f6r i30N till en helhetsl\u00f6sning.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste i30N-problemen inkluderar problem med elutrustningen, problem med br\u00e4nslepumpen, problem med vissa aktiva s\u00e4kerhetssystem samt problem med den inre byggkvaliteten och eventuella gnissel och skrammel.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30N – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 \u00f6ver 40 000 dollar \u00e4r en Hyundai hatchback definitivt sv\u00e5r att s\u00e4lja. Endast de som vet vad i30N har att erbjuda kommer att k\u00f6pa den, vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt. Praktiken skiljer sig inte alltf\u00f6r mycket fr\u00e5n den vanliga i30 vilket inneb\u00e4r att i30N \u00e4r tillr\u00e4ckligt rymlig f\u00f6r en hatchback, men det \u00e4r ingen familjebil.<\/p>\n\n\n\n

Begagnade i30N-modeller \u00e4r riktigt popul\u00e4ra p\u00e5 andrahandsmarknaden eftersom de f\u00f6rlorar sitt v\u00e4rde ganska snabbt och blir fynd mycket snabbt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns Hyundai i30N?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r helt normalt att ifr\u00e5gas\u00e4tta behovet av en 275 hk stark Hyundai hatchback med framdrift och ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 \u00f6ver 40 000 dollar. Den h\u00e4r typen av bilar \u00e4r trots allt s\u00e4llsynta, s\u00e4rskilt j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra i30-varianter och undervarianter. Men efterfr\u00e5gan finns uppenbarligen d\u00e4r eftersom Hyundai forts\u00e4tter att erbjuda i30N \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Det kan tyckas vara en sv\u00e5r f\u00f6rs\u00e4ljning f\u00f6r vissa, men i30N \u00e4r en \u00e4lskad bil av m\u00e5nga eftersom den \u00e4r sp\u00e4nnande, snabb och mycket mer k\u00e4nslosam \u00e4n n\u00e5gon annan Hyundai hatchback n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai i30N?<\/h4>\n\n\n\n

Marknaden f\u00f6r heta hatchbackar p\u00e5 mellanniv\u00e5 \u00e4r faktiskt full av alternativ och i30N \u00e4r i rej\u00e4lt s\u00e4llskap. Vi m\u00e5ste f\u00f6rst n\u00e4mna bilar som Honda Civic Type R som har funnits l\u00e4nge och blivit legender i det h\u00e4r segmentet. VW Golf GTI \u00e4r mycket likadan, s\u00e4rskilt eftersom den ber\u00f6r premiummarknaden n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet och teknik.<\/p>\n\n\n\n

Andra rivaler \u00e4r Ford Focus ST och till och med nya Toyota GR Yaris som tog v\u00e4rlden med storm f\u00f6rra \u00e5ret. I30N konkurrerar ocks\u00e5 med Renault Megane RS CUP i Europa d\u00e4r RS CUP blir allt mer popul\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30N v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att i30N \u00e4r en relativt dyr bil f\u00f6r en Hyundai hatchback. F\u00f6r detta pris kan du k\u00f6pa en premium hatchback fr\u00e5n v\u00e4lrenommerade tyska m\u00e4rken som Audi, BMW och Mercedes. Fr\u00e5gan om det \u00e4r v\u00e4rt att betala ett s\u00e5 h\u00f6gt pris f\u00f6r en Hyundai beror p\u00e5 vad du vill ha av en bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en person som verkligen uppskattar en snabb bil och du vet hur du ska njuta av den, s\u00e5 \u00e4r i30N inte bara v\u00e4rd det, det \u00e4r en fantastisk bil f\u00f6r priset. Om du d\u00e4remot inte \u00e4r intresserad av prestandabilar kommer i30N att vara sl\u00f6seri med pengar f\u00f6r dig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i30N \u00e4r prestandaversionen av Hyundai i30, en av de mest popul\u00e4ra och mest s\u00e5lda Hyundai hatchbacks genom tiderna. i30N introducerades f\u00f6rst med modell\u00e5ret 2016 som markerade b\u00f6rjan p\u00e5 den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5582,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5581"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5581"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5581\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5583,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5581\/revisions\/5583"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5582"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5581"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5581"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5581"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}