{"id":5574,"date":"2022-11-07T15:25:59","date_gmt":"2022-11-07T15:25:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5574"},"modified":"2022-11-07T15:26:01","modified_gmt":"2022-11-07T15:26:01","slug":"vanliga-problem-med-citroen-e-jumpy","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-e-jumpy\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (\u00eb-Dispatch) \u00e4r en helt eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att ge dig allt det utrymme och den funktionalitet som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en sk\u00e5pbil, med den extra f\u00f6rdelen att den inte f\u00f6rorenar milj\u00f6n. \u00eb-Jumpy anv\u00e4nder en ganska v\u00e4lk\u00e4nd plattform som anv\u00e4nds f\u00f6r m\u00e5nga Stellantis-baserade bilar, t.ex. dess fr\u00e4msta rivaler.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 p\u00e5 djupet om alla vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en av dessa. Innan vi g\u00f6r det b\u00f6r vi n\u00e4mna att \u00eb-Jumpy fortfarande \u00e4r f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att vi ska kunna g\u00f6ra en ordentlig bed\u00f6mning av dess l\u00e5ngsiktiga tillf\u00f6rlitlighet, men det finns tillr\u00e4ckligt med data d\u00e4r ute f\u00f6r att vi ska kunna g\u00f6ra en kvalificerad gissning.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med verkar \u00eb-Jumpy lida av vissa problem i samband med bilens laddningssystem och andra huvudsakliga\/sekund\u00e4ra elektriska system. Vissa modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av utrustningsrelaterade problem, problem med krockkuddarna och problem med den maximalt tillg\u00e4ngliga r\u00e4ckvidden.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r \u00eb-Jumpy en mycket mer tillf\u00f6rlitlig sk\u00e5pbil j\u00e4mf\u00f6rt med alla sina motsvarigheter med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer eftersom elbilar generellt sett tenderar att vara mindre problematiska. Som s\u00e5dan kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att \u00eb-Jumpy \u00e4r ett bra l\u00e5ngsiktigt fordon som inte kommer att l\u00e4mna dig strandsatt.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Laddning och elproblem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga moderna elbilar tenderar att lida av olika laddningssystemrelaterade problem nuf\u00f6rtiden och \u00eb-Jumpy \u00e4r inte annorlunda. N\u00e5gra \u00e4gare klagade p\u00e5 intermittent str\u00f6mavbrott som vanligtvis kan l\u00f6sas genom att helt enkelt starta om bilen. Om problem som dessa intr\u00e4ffar n\u00e4r man \u00e4r p\u00e5 motorv\u00e4gen kan de dock vara ganska farliga.<\/p>\n\n\n\n

Det mest framtr\u00e4dande problemet med \u00eb-Jumpy i samband med laddningssystemet \u00e4r ett problem d\u00e4r laddaren v\u00e4grar att utnyttja den maximalt till\u00e5tna snabbladdningshastigheten. Dessutom blir laddningsupplevelsen mycket mindre sp\u00e4nnande n\u00e4r du m\u00f6ter kallt v\u00e4der som kan s\u00e4nka laddningsutg\u00e5ngen med ganska stor marginal.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy \u00e4r utformad f\u00f6r b\u00e5de kommersiellt och privat bruk, vilket inneb\u00e4r att den ofta anv\u00e4nds av f\u00f6retag och privatpersoner. Skjutd\u00f6rrarna p\u00e5 sidan av \u00eb-Jumpy g\u00f6r den mycket l\u00e4ttare att leva med eftersom du inte beh\u00f6ver lasta last uteslutande via baksidan. Skjutd\u00f6rrarnas sp\u00e4rr\/l\u00e5s kan dock ibland g\u00e5 s\u00f6nder vilket g\u00f6r d\u00f6rrarna helt oanv\u00e4ndbara.<\/p>\n\n\n\n

Andra utrustningsproblem \u00e4r problem med centrall\u00e5smekanismen eftersom Citro\u00ebn \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att anv\u00e4nda ganska \u00f6mt\u00e5liga tr\u00e5dar och clips som kan g\u00e5 s\u00f6nder v\u00e4ldigt l\u00e4tt. Luftkonditioneringen \u00e4r inte heller fri fr\u00e5n fel, vilket inneb\u00e4r att du ibland inte kan v\u00e4rma upp eller kyla ner din kup\u00e9 snabbt och effektivt. P\u00e5 det hela taget finns det en hel del utrustningsproblem med \u00eb-Jumpy, men de \u00e4r oftast l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – problem med krockkuddarna<\/h2>\n\n\n\n

Problem med krockkuddar \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen p\u00e5 alla moderna bilar eftersom bilarna i dag har massor av dem. Eftersom dessa \u00e4r obligatoriska f\u00f6r praktiskt taget alla regeringar runt om i v\u00e4rlden, \u00e4r det troligt att alla problem med dem kommer att bli ganska offentliga. \u00eb-Jumpy \u00e4r inte fr\u00e4mmande f\u00f6r problem med krockkuddar, vilket \u00e4r anledningen till att Citro\u00ebn \u00e5terkallade en hel del Citro\u00ebn-modeller p\u00e5 grund av problem med krockkuddar, inklusive Jumpy.<\/p>\n\n\n\n

I vilket fall som helst b\u00f6r du vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 alla aktiva \u00e5terkallelser som kan p\u00e5verka din bil, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ett m\u00e5ste att ringa din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Detta beror p\u00e5 att \u00e5terkallelser brukar vara kostnadsfria och att de tar hand om n\u00e5gra riktigt viktiga s\u00e4kerhetsaspekter av din bil, och ingen annan s\u00e4kerhetsdel \u00e4r s\u00e5 viktig som krockkudden.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Problem med maximal r\u00e4ckvidd<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy finns med tv\u00e5 batteristorlekar, ett mindre 50 kWh-batteri och ett st\u00f6rre 75 kWh-batteri, och den maximala r\u00e4ckvidden f\u00f6r modellen med stort batteri \u00e4r cirka 260 km. Om du m\u00f6ter kallt v\u00e4der kan du dock f\u00f6rv\u00e4nta dig att denna maximala r\u00e4ckvidd minskar med upp till 20-40 % i vissa fall, vilket \u00e4r ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

Om du dessutom packar din \u00eb-Jumpy full med m\u00e4nniskor och last kommer den maximala r\u00e4ckvidden att minska \u00e4nnu mer. Detta \u00e4r inte n\u00e5got som de flesta \u00e4gare av elfordon \u00e4r beredda att tala om, men att ha mindre \u00e4n 150 eller 100 kilometers r\u00e4ckvidd efter en full laddning \u00e4r ett problem som m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas, oavsett omst\u00e4ndigheterna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, det beror p\u00e5 vad du beg\u00e4r av den. Om du verkligen gillar elektriska sk\u00e5pbilar (det \u00e4r inte m\u00e5nga som g\u00f6r det) kommer du f\u00f6rmodligen att \u00e4lska \u00eb-Jumpy eftersom det \u00e4r en av de b\u00e4sta elektriska sk\u00e5pbilarna p\u00e5 marknaden. Dessa \u00e4r utformade f\u00f6r att anv\u00e4ndas av stadspendlare och om du har ett laddningsuttag i ditt garage \u00e4r det mycket vettigt att k\u00f6pa \u00eb-Jumpy.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte har regelbunden tillg\u00e5ng till ett personligt laddningsuttag eller om du tenderar att g\u00f6ra l\u00e5ngv\u00e4ga resor i f\u00f6rsta hand \u00e4r \u00eb-Jumpy kanske inte den b\u00e4sta bilen du kan k\u00f6pa. Oavsett vad n\u00e5gon s\u00e4ger, om l\u00e5ngv\u00e4ga transporter och k\u00f6rning \u00e4r vad du beh\u00f6ver, kommer en dieselbil att vara en bra l\u00f6sning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (\u00eb-Dispatch) \u00e4r en helt eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att ge dig allt det utrymme och den funktionalitet som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en sk\u00e5pbil, med den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5574"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5574"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5574\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5575,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5574\/revisions\/5575"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5574"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5574"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5574"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}