{"id":5549,"date":"2022-11-06T06:59:43","date_gmt":"2022-11-06T06:59:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5549"},"modified":"2022-11-06T06:59:45","modified_gmt":"2022-11-06T06:59:45","slug":"volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2\/","title":{"rendered":"Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Phaeton \u00e4r den st\u00f6rsta VW-sedanen som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som f\u00f6redrar att bli k\u00f6rda i st\u00e4llet f\u00f6r att k\u00f6ra bilen sj\u00e4lva. Den f\u00f6rsta iterationen av Phaeton kom ut redan 2002 och f\u00f6ljdes av en rej\u00e4l restyle 2014. Phaeton lades officiellt ned redan 2016, men VW planerade att sl\u00e4ppa sin efterf\u00f6ljare.<\/p>\n\n\n\n

Det var tills Dieselgate intr\u00e4ffade d\u00e5 VW var tvungna att ompr\u00f6va hela sin produktstrategi. Tack vare enorma l\u00f6neb\u00f6ter och ers\u00e4ttningar skrotades till slut den nya Volkswagen Phaeton helt och h\u00e5llet. M\u00e5nga trov\u00e4rdiga k\u00e4llor uppger att Phaeton var en av de st\u00f6rsta penningpengarna i f\u00f6retagets historia d\u00e5 VW enligt uppgift f\u00f6rlorade s\u00e5 mycket som 28 000 euro med varje s\u00e5ld enhet.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r de viktigaste orsakerna till att Phaeton aldrig blev verklighet, men i juli 2022 sl\u00e4ppte VW aldrig tidigare visade bilder p\u00e5 vad som skulle bli den nya Phaeton. De gjorde detta f\u00f6r att fira bilens 20-\u00e5rsjubileum och vi kan helhj\u00e4rtat s\u00e4ga att D2 Phaeton verkar vara ett imponerande paket.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra den f\u00f6rsta generationen av Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2 och ber\u00e4tta vad det \u00e4r vi missat. Vem vet, kanske D2 Phaeton ser dagens ljus n\u00e5gon g\u00e5ng i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r den ursprungliga VW Phaeton kom ut uppt\u00e4ckte folk snabbt att den hade vissa funktioner som inte m\u00e5nga bilar har idag. Den ursprungliga Phaeton var inte baserad p\u00e5 samma plattform som Audi A8, utan snarare p\u00e5 Bentley Flying Spur. Visst, motorerna delades mellan alla tre m\u00e4rkena, men Phaeton saknade inte n\u00e5got av detta.<\/p>\n\n\n\n

Den ursprungliga Phaeton finns med b\u00e5de diesel- och bensin V6-motorer, en bensin V8, en diesel V10 eller en bensin W12 som toppmodell. Alla modeller av Phaeton erbjuder upp\u00e5t 241 hk medan den tidigare n\u00e4mnda W12:an erbjuder 450 hk och \u00e4r en av de smidigaste drivlinor som finns i n\u00e5gon bil. De flesta modellerna hade AWD, men vissa modeller hade FWD.<\/p>\n\n\n\n

Den ursprungliga Phaeton kan nu k\u00f6pas f\u00f6r s\u00e5 lite som 5 000 dollar medan det genomsnittliga priset f\u00f6r en Phaeton av f\u00f6rsta generationen ligger runt 12 000 dollar. F\u00f6r detta pris \u00e4r VW Phaeton ett absolut och fullst\u00e4ndigt lyxbilsfynd, men underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r inte lika lockande. Hur som helst erbjuder den ursprungliga Phaeton ett enormt utrymme p\u00e5 alla s\u00e4tt och vis och det \u00e4r en riktigt bekv\u00e4m bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte bilens starka sida, mest p\u00e5 grund av att folk k\u00f6per dem billigt och tenderar att underh\u00e5lla dem billigt. Trots detta har original-Phaeton starka motorer, en riktigt bekv\u00e4m k\u00f6rning, en \u00f6verraskande m\u00e4ngd teknik och \u00e4r s\u00e4ker som en stridsvagn.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton D2<\/h2>\n\n\n\n

Tro det eller ej, men Tesla Model S var ocks\u00e5 anledningen till att D2 Phaeton aldrig kom till st\u00e5nd, eftersom det var d\u00e5 som VW beslutade att kanalisera de flesta av sina ekonomiska anstr\u00e4ngningar till elbilsplattformen MEB. Bakom kulisserna arbetade dock VW:s ingenj\u00f6rer p\u00e5 den nya generationen av Phaeton som \u00e4ntligen har sett dagens ljus sommaren 2022.<\/p>\n\n\n\n

D2 Phaeton, som endast fanns tillg\u00e4nglig med l\u00e5ng hjulbas, skulle komma med antingen en diesel-V6, en hybridbensin-V6, en diesel-V8 eller till och med en W12-motor som finns i den nuvarande Bentley Flying Spur. K\u00e4llor uppger att denna motor skulle producera cirka 650 hk och ett kolossalt vridmoment p\u00e5 664 lb-ft. VW anv\u00e4nde en del av sina l\u00e4rdomar fr\u00e5n D2 Phaeton vid tillverkningen av den nuvarande VW Phideon, som endast finns i Kina.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i D2 Phaeton \u00e4r en sann festival av teknik och lyx eftersom den liknar VW Touareg, men med material av h\u00f6gre kvalitet. Det finns tillr\u00e4ckligt med utrymme inuti D2 Phaeton f\u00f6r en fotbollsmatch eftersom den endast finns i LWB-form. Oavsett hur man ser p\u00e5 den \u00e4r D2 Phaeton en sann flaggskeppssedan.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rlden hade dock andra planer, och Dieselgate, elbilar och l\u00e5ngsam f\u00f6rs\u00e4ljning av D1 Phaeton innebar att Phaeton D2 bara var en avl\u00e4gsen dr\u00f6m.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Phaeton D2 \u00e4r en fantastisk bil, men den blev aldrig verklighet.<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att j\u00e4mf\u00f6ra en bil som har funnits ute i 20 \u00e5r och en bil som aldrig ens byggdes. D2 Phaeton g\u00f6r det dock m\u00f6jligt f\u00f6r oss att se vad som kunde ha blivit om bilar som dessa \u00e4r lika popul\u00e4ra som de en g\u00e5ng var. VW vet att om de skulle komma ut med den nya Phaeton skulle f\u00f6rs\u00e4ljningen f\u00f6rmodligen inte r\u00e4cka till.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r undrar vi om VW gjorde ett bra val h\u00e4r, men Audi A8, en bil som delar hela sin filosofi med Phaeton, minskar ocks\u00e5 snabbt i f\u00f6rs\u00e4ljning. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det mer \u00e4n troligt att D2 bara skulle bli \u00e4nnu en pengaborg f\u00f6r VW.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Phaeton en riktig lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen \u00e4r ett av de m\u00e4rken som lyckas g\u00e5 p\u00e5 gr\u00e4nsen mellan lyxbilar och mer vanliga bilar. Vissa av deras modeller som Polo, Golf eller Jetta \u00e4r inte lyxbilar \u00e4ven om de \u00e4r kvalitetsprodukter. \u00c5 andra sidan kan VW Phaeton, Touareg och eventuellt till och med VW Arteon betraktas som lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Phaeton \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset lyxigaste VW:n genom tiderna, vissa anser till och med att den \u00e4r en b\u00e4ttre bil \u00f6verlag j\u00e4mf\u00f6rt med den tyska lyxtrion fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

Hur f\u00f6rh\u00e5ller sig VW Phaeton till Mercedes S-klass, BMW 7-serien och Audi A8?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, n\u00e4r det g\u00e4ller m\u00e4rkesattraktion kan VW Phaeton helt enkelt inte m\u00e4ta sig, och med tanke p\u00e5 att de flesta m\u00e4nniskor inte ens \u00e4r s\u00e5 medvetna om hur bra Phaeton faktiskt \u00e4r, f\u00f6rlorar den s\u00e4kerligen m\u00e5nga k\u00f6pare eftersom den inte kommer med det mest premiumm\u00e4rke som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Men inneh\u00e5llsm\u00e4ssigt \u00e4r Phaeton inte bara i niv\u00e5 med sina tyska rivaler utan lyckas till och med sl\u00e5 dem i m\u00e5nga olika avseenden. Dessutom var den ursprungliga Phaeton dyrare \u00e4n den ganska tvivelaktiga W220 S-klassen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Phaeton \u00e4r den st\u00f6rsta VW-sedanen som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som f\u00f6redrar att bli k\u00f6rda i st\u00e4llet f\u00f6r att k\u00f6ra bilen sj\u00e4lva. Den f\u00f6rsta iterationen av Phaeton kom ut<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5550,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5549"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5549"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5549\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5551,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5549\/revisions\/5551"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5550"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5549"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5549"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5549"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}