{"id":5533,"date":"2022-11-03T18:13:42","date_gmt":"2022-11-03T18:13:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5533"},"modified":"2022-11-03T18:13:44","modified_gmt":"2022-11-03T18:13:44","slug":"citroen-e-jumpy-electric-vs-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/citroen-e-jumpy-electric-vs-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy electric vs liknande elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (e-Dispatch) \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som tillverkas av Citro\u00ebn f\u00f6r att konkurrera med Peugeot e-Traveller, Opel\/Vauxhall Vivaro-e och Toyota Proace Verso. Alla dessa fyra \u00e4r baserade p\u00e5 samma Stellantis-plattform f\u00f6r elektriska sk\u00e5pbilar, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r n\u00e4stan identiska, med undantag f\u00f6r n\u00e5gra faktorer som pris, utrymme, utseende och \u00f6nskv\u00e4rdighet.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy electric med liknande elbilar och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy kommer i tv\u00e5 tillg\u00e4ngliga storlekar som \u00e4r samma som alla andra sk\u00e5pbilar fr\u00e5n den h\u00e4r listan, f\u00f6rutom Toyota som kommer i vissa underkategorier som till exempel en skyttelmodell, men vissa erbjuder inte plats f\u00f6r 9 personer.<\/p>\n\n\n\n

Vauxhall\/Opel Vivaro-e och \u00eb-Jumpy ligger riktigt n\u00e4ra varandra n\u00e4r det g\u00e4ller priset medan Peugeot e-Traveller \u00e4r den dyraste bilen p\u00e5 den h\u00e4r listan. Toyota Proace Verso kan f\u00e5s f\u00f6r det l\u00e4gsta priset, men bara om du inte beh\u00f6ver plats f\u00f6r upp till 9 personer.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r alla fyra riktigt lika varandra och det \u00e4r ganska j\u00e4mnt mellan dem. Ditt k\u00f6pbeslut kommer troligen att baseras p\u00e5 din m\u00e4rkeslojalitet och det b\u00e4sta priset du kan f\u00e5 f\u00f6r var och en av dem. Oavsett vilken av dem du k\u00f6per kan du verkligen inte g\u00f6ra n\u00e5got fel h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy finns i tv\u00e5 olika varianter beroende p\u00e5 batteristorlek och layout. Den medelstora 50 kW-modellen \u00e4r den billigaste och kostar cirka 51 000 euro, medan 75 kWh XL-modellen \u00e4r den dyraste och kostar 56 000 euro. 50kWh-modellen har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 180 km medan 75kWh-modellen har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 260 km.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdningen \u00e4r begr\u00e4nsad till 100 kW, vilket inneb\u00e4r att du kan ladda \u00eb-Jumpy fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 28 minuter. Designm\u00e4ssigt skulle jag s\u00e4ga att \u00eb-Jumpy ser b\u00e4st ut av dem alla. Den har en bra rymdhantering vilket inneb\u00e4r att du kan fylla den med m\u00e4nniskor och last utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan \u00e4r e-Traveller n\u00e4stan identisk med \u00eb-Jumpy eftersom alla dessa sk\u00e5pbilar \u00e4r baserade p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis-plattformen som ger dig m\u00f6jlighet att v\u00e4lja mellan en 50kWh-modell och en 75kWh-modell. R\u00e4ckvidden \u00e4r begr\u00e4nsad till 175 km f\u00f6r 50kWh-modellen och 255 km f\u00f6r 75kWh-modellen. E-Traveller kan ocks\u00e5 f\u00e5s i mellanstorlek eller XL-form.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdningshastigheterna \u00e4r identiska med \u00eb-Jumpy medan l\u00e5ngsam laddning fr\u00e5n ett vanligt v\u00e4xelstr\u00f6msuttag i hemmet tar cirka 8-9 timmar f\u00f6r 50kWh-modellen och 11 timmar f\u00f6r 75kWh-modellen. (Denna statistik \u00e4r densamma f\u00f6r alla sk\u00e5pbilar h\u00e4r). Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 63 000 euro \u00e4r e-Traveller den dyraste sk\u00e5pbilen h\u00e4r, men den anv\u00e4nder ocks\u00e5 inredningsmaterial av h\u00f6gre kvalitet och m\u00e5nga anser att den \u00e4r bekv\u00e4mare.<\/p>\n\n\n\n

Vauxhall\/Opel Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

Vivaro-e \u00e4r den tredje utmanaren p\u00e5 den h\u00e4r listan och b\u00f6rjar p\u00e5 51 000 euro f\u00f6r den mindre mellanstora 50kWh-modellen medan toppmodellen XL 75kWh kostar 57 000 euro, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r den billigaste XL 75kWh-modellen av dem alla. Alla versioner f\u00e5r upp till 9 platser och Vivaro-e \u00e4r en hyfsat bekv\u00e4m och rymlig sk\u00e5pbil.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r den kanske inte lika cool som alla andra sk\u00e5pbilar p\u00e5 den h\u00e4r listan eftersom Opel har valt att anv\u00e4nda ganska stillsamma linjer som inte f\u00e5r Vivaro-e att sticka ut. Vissa m\u00e4nniskor \u00e4lskar dock detta och d\u00e4rf\u00f6r kommer Vivaro-e s\u00e4kert att f\u00e5 po\u00e4ng som dessa typer av k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Proace Verso<\/h2>\n\n\n\n

Den sista utmanaren p\u00e5 den h\u00e4r listan \u00e4r Toyota Proace Verso som \u00f6verraskande nog ocks\u00e5 l\u00e5nar Stellantis elektriska plattform, men Toyota f\u00f6rvaltas inte av Stellantis vilket inneb\u00e4r att Toyota k\u00f6pte plattformen f\u00f6r att anv\u00e4nda den med sina modeller. Detta kommer som en \u00f6verraskning eftersom Toyota vanligtvis \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att utveckla sin egen plattform, men detta \u00e4r troligen det billigare alternativet.<\/p>\n\n\n\n

Proace Verso finns i mellan- och XL-form med b\u00e5de en 50kWh- och en 75kWh-form och alla specifikationer \u00e4r desamma som f\u00f6r alla andra sk\u00e5pbilar p\u00e5 den h\u00e4r listan. Proace finns dock i antingen en 8- eller 9-sitsig konfiguration och en speciell skyttelmodell som \u00e4r utformad f\u00f6r persontransporter. Ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 50 000 euro g\u00f6r den 8-sitsiga 50kWh Proace till den billigaste, men en 75kWh-modell med 9 platser kostar n\u00e4rmare 60 000 euro.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nder alla dessa elektriska sk\u00e5pbilar samma plattform?<\/h4>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 denna fr\u00e5ga \u00e4r ganska enkelt – kostnader. Att utveckla en frist\u00e5ende elbilsplattform kostar sannolikt n\u00e5gra miljarder dollar, vilket \u00e4r anledningen till att det inte finns m\u00e5nga m\u00e4rken som har r\u00e5d med det. VAG utvecklade en egen, men den plattformen anv\u00e4nds f\u00f6r Audi, Porsches, Skoda och alla andra VAG-produkter.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att inte begrava ett f\u00f6retag ekonomiskt \u00e4r det vettigt att utveckla dessa plattformar tillsammans med andra biltillverkare eftersom det s\u00e4nker det totala riset ganska mycket. Dessutom s\u00e4ljer elbilar \u00e4nnu inte s\u00e5 mycket, vilket inneb\u00e4r att de verkliga vinsterna troligen kommer att komma senare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en laddhybridbil b\u00e4ttre \u00e4n en elbil?<\/h4>\n\n\n\n

En plug-in hybrid van kan vara ett bra val f\u00f6r dem som \u00e4nnu inte \u00e4r redo att byta till en helt elektrisk drivlina, men det finns verkligen inte m\u00e5nga plug-in hybrid vans du kan v\u00e4lja mellan. \u00c5 andra sidan finns det ganska m\u00e5nga elektriska sk\u00e5pbilar.<\/p>\n\n\n\n

Jag skulle s\u00e4ga att om du kan utnyttja en eldriven sk\u00e5pbil till sin fulla potential s\u00e5 \u00e4r det vettigt att v\u00e4lja en eldriven sk\u00e5pbil i 99 procent av situationerna. Men om du inte kan det och om du tror att det ibland kommer att vara sv\u00e5rt att ladda din sk\u00e5pbil b\u00f6r du v\u00e4nta ett tag innan du kan g\u00f6ra det bekv\u00e4mt och d\u00e4rmed v\u00e4lja en PHelectric-bil av n\u00e5got slag.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Citro\u00ebn bra elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebns elbilar samlar ganska mycket intresse p\u00e5 sistone vilket inneb\u00e4r att de uppenbarligen g\u00f6r n\u00e5got r\u00e4tt. Visst, det finns verkligen inga ”lyxiga” elbilar d\u00e4r, men Citro\u00ebn g\u00f6r bra halvprisv\u00e4rda elbilar, s\u00e4rskilt bilar som e-C4 som \u00e4r den moderna iterationen av hur en bil fr\u00e5n det mest popul\u00e4ra segmentet ska se ut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (e-Dispatch) \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som tillverkas av Citro\u00ebn f\u00f6r att konkurrera med Peugeot e-Traveller, Opel\/Vauxhall Vivaro-e och Toyota Proace Verso. Alla dessa fyra \u00e4r baserade p\u00e5 samma<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5533"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5533"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5533\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5534,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5533\/revisions\/5534"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5533"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5533"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5533"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}