{"id":5529,"date":"2022-11-03T15:55:23","date_gmt":"2022-11-03T15:55:23","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5529"},"modified":"2022-11-03T15:55:25","modified_gmt":"2022-11-03T15:55:25","slug":"kommer-det-att-finnas-en-vw-passat-2023","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kommer-det-att-finnas-en-vw-passat-2023\/","title":{"rendered":"Kommer det att finnas en VW Passat 2023?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Passat \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra Volkswagen-modellerna och en av de b\u00e4sta familjebilarna man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Den allra f\u00f6rsta Passat-modellen introducerades 1973 och har sedan dess gett upphov till 8 olika generationer. Hur som helst f\u00f6r\u00e4ndras tiderna och VW Passat kan komma att ta slut mycket snart.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att svara p\u00e5 huvudfr\u00e5gan kommer det att finnas en Passat 2023, men vissa f\u00f6r\u00e4ndringar kommer att ske. Till att b\u00f6rja med kommer en sedanversion av Volkswagen Passat sannolikt att upph\u00f6ra av n\u00e5gra olika sk\u00e4l och du kommer endast att kunna k\u00f6pa VW Passat Variant (kombiversion).<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att sedanen l\u00e4ggs ned \u00e4r att Volkswagen Arteon finns och att det inte finns n\u00e5got behov f\u00f6r VW att tillverka tv\u00e5 riktigt likadana och lika stora sedaner. Dessutom lever vi i en tid av SUV:er och crossovers, vilket \u00e4r anledningen till att f\u00f6rs\u00e4ljningen av sedaner minskar i allm\u00e4nhet. Den kommande VW ID. AERO kommer ocks\u00e5 att fylla Passats skor p\u00e5 elbilsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Det finns helt enkelt inget behov av Passat eftersom den inte kan matcha Arteon och eftersom VW ID. AERO finns. Vi kommer troligen ocks\u00e5 att f\u00e5 se vissa f\u00f6r\u00e4ndringar med den nya Arteon-utbudet f\u00f6r att g\u00f6ra den \u00e4nnu mer konkurrenskraftig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Passat en bra bil?<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Passat \u00e4r faktiskt en riktigt bra bil av m\u00e5nga sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med \u00e4r det en bil som erbjuder bekv\u00e4ma sittplatser f\u00f6r upp till fem passagerare samtidigt och den erbjuder en klassledande bagagestorlek. Det \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil \u00f6verlag eftersom den har f\u00e5tt ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg b\u00e5de hos EuroNCAP och det USA-baserade IIHS.<\/p>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt placerar sig Volkswagen Passat under Audi A6, BMW 5-serien, Mercedes Benz E-klass och Volvo S90, d\u00e4r den lyckats s\u00e4lja b\u00e4st. Dessa fyra premiumsedaner \u00e4r dyrare, men erbjuder ocks\u00e5 mycket mer n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, komfort, praktiska egenskaper och teknik.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Passat \u00e4r ocks\u00e5 en bil som finns i m\u00e5nga olika motorvarianter som inkluderar dieselmotorer med en effekt som varierar mellan 116 och 240 hk. Den 4-cylindriga 2.0LTDI-motorn med 240 hk \u00e4r en av de mest kraftfulla diesel-4-cylindriga motorerna genom tiderna, men den lyckas ocks\u00e5 erbjuda imponerande MPG.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten och de totala driftskostnaderna \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Volkswagen Passat en riktigt bra bil eftersom den erbjuder en v\u00e4l avrundad upplevelse som sannolikt kommer att tillfredsst\u00e4lla 99 % av k\u00f6parna d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Arteon och Volkswagen ID. AERO v\u00e4rdiga ers\u00e4ttare till Passat sedan?<\/h2>\n\n\n\n

Enligt VW \u00e4r de det definitivt. Vi m\u00e5ste dock inse att Volkswagen inte skulle upph\u00f6ra med en bil som har funnits sedan 70-talet om de inte \u00e4r 100 procent s\u00e4kra p\u00e5 dess ers\u00e4ttare. Arteon \u00e4r en av de snyggaste bilarna som VW n\u00e5gonsin tillverkat fr\u00e5n utsidan, men p\u00e5 insidan \u00e4r den praktiskt taget identisk med Passat, vilket ocks\u00e5 \u00e4r anledningen till att detta \u00e4r logiskt.<\/p>\n\n\n\n

Arteon och Passat delar en massa delar med varandra, bland annat motorerna, v\u00e4xell\u00e5dan, chassit och i stort sett alla andra mekaniska komponenter som finns. Arteon ser helt annorlunda ut, men underifr\u00e5n \u00e4r det bara en vanlig Passat.<\/p>\n\n\n\n

VW ID. AERO d\u00e4remot \u00e4r en bil som tillverkas p\u00e5 den nya elbilsplattformen MEB och \u00e4r d\u00e4rmed en helt separat produkt. VW vet att det inte \u00e4r vettigt att ha tre sedvaner i sitt sortiment samtidigt, s\u00e4rskilt n\u00e4r sedvaner inte \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra till att b\u00f6rja med.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r f\u00f6rs\u00e4ljningen av sedaner p\u00e5 v\u00e4g att minska?<\/h2>\n\n\n\n

Ja, f\u00f6rs\u00e4ljningen av sedaner minskar snabbt \u00f6ver hela linjen, vilket lockat m\u00e5nga stora biltillverkare att minska sitt utbud av sedaner till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r SUV:er och crossovers. Ford Mondeo var en av de viktigaste rivalerna till Volkswagen Passat, men den lades ned tillsammans med alla andra sedaner som Ford tillverkar.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att sedans minskar \u00e4r dels att folk helt enkelt tycker mer om SUV:er och crossovers, dels att de inte \u00e4r lika s\u00e4kra som SUV:er. Visst \u00e4r alla bilar i dag mycket s\u00e4krare \u00e4n vad de var f\u00f6r n\u00e5gra decennier sedan, men det \u00e4r mer \u00e4n sju g\u00e5nger st\u00f6rre risk att d\u00f6 i en bil \u00e4n i en SUV.<\/p>\n\n\n\n

SUV:er, crossovers och elbilar h\u00e5ller p\u00e5 att bli de mest popul\u00e4ra bilarna p\u00e5 planeten, vilket \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga biltillverkare (inklusive VW) m\u00e5ste ompr\u00f6va sina sortiment. VW gjorde det och beslutade att dumpa Passat-sedanen eftersom det helt enkelt inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt ekonomiskt f\u00f6rnuftigt att h\u00e5lla fast vid tre liknande sedans samtidigt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Erbjuder Volkswagen n\u00e5gra andra sedans \u00e4n Arteon, Passat och ID? AERO?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, du kan k\u00f6pa Volkswagen Jetta som \u00e4r den minsta VW-sedanen p\u00e5 marknaden, men f\u00f6rutom Jetta finns det inga andra tillg\u00e4ngliga sedans med VW-m\u00e4rke. VW brukade erbjuda Phaeton som firade sin 20-\u00e5rsdag i \u00e5r. VW planerade till och med att \u00e5teruppliva Phaeton eftersom de gjorde en fungerande och k\u00f6rbar prototyp som ocks\u00e5 skrotades.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om du inte kommer att kunna k\u00f6pa m\u00e5nga sedans fr\u00e5n VW \u00e4r VW fortfarande ett av de m\u00e4rken som erbjuder sedans \u00f6verhuvudtaget, medan m\u00e5nga amerikanska biltillverkare helt och h\u00e5llet har dumpat sedans.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en begagnad Volkswagen Passat?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, en begagnad Volkswagen Passat \u00e4r alltid ett bra val av n\u00e5gra olika sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med, om du k\u00f6per den sista VW Passat-sedanen kommer du sannolikt att se att dess v\u00e4rde \u00e4r stabilt under l\u00e5ng tid eftersom det \u00e4r den sista Passat du kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom erbjuder VW Passat det b\u00e4sta f\u00f6rh\u00e5llandet mellan v\u00e4rde f\u00f6r pengarna av alla befintliga familjeledans d\u00e4r ute. En relativt ny begagnad WV Passat kostar en hel del mindre \u00e4n sina andra tyska rivaler.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r erbjuder VW fortfarande Passat Variant Estate?<\/h4>\n\n\n\n

Tro det eller ej, men de flesta familjer i Europa \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa kombiversionen av Passat i st\u00e4llet f\u00f6r sedanvarianten, vilket \u00e4r anledningen till att kombiversionen av Passat kommer att leva vidare. Arteon finns ocks\u00e5 i en kombiversion\/skjutbromsform, men den s\u00e4ljer inte alls lika bra som kombiversionen av Passat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Passat \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra Volkswagen-modellerna och en av de b\u00e4sta familjebilarna man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Den allra f\u00f6rsta Passat-modellen introducerades 1973 och har sedan dess<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4197,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5529"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5529"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5529\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5530,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5529\/revisions\/5530"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4197"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5529"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5529"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5529"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}