{"id":5518,"date":"2022-11-02T15:19:24","date_gmt":"2022-11-02T15:19:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5518"},"modified":"2022-11-02T15:19:26","modified_gmt":"2022-11-02T15:19:26","slug":"ar-citroen-e-dispatch-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-e-dispatch-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, \u00e4ven k\u00e4nd som \u00eb-Jumpy, \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda dig alla funktioner som du \u00e4r van vid fr\u00e5n en sk\u00e5pbil, men med till\u00e4gg av en elektrisk drivlina. Elektriska sk\u00e5pbilar kan lika g\u00e4rna vara viktigare \u00e4n bilar n\u00e4r det g\u00e4ller att minska den totala f\u00f6roreningen, vilket \u00e4r anledningen till att \u00eb-Dispatch hoppas bli standarden i sitt segment. \u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en eldriven sk\u00e5pbil med plats f\u00f6r upp till 9 personer, en sk\u00e5pbil som kan anv\u00e4ndas b\u00e5de f\u00f6r kommersiellt och privat bruk, \u00e4r \u00eb-Dispatch definitivt ett bra val. Med en v\u00e4lk\u00e4nd elbilsplattform fr\u00e5n Stellantis delar \u00eb-Dispatch sitt underlag med m\u00e5nga andra v\u00e4lk\u00e4nda elektriska sk\u00e5pbilar fr\u00e5n Toyota, Vauxhall\/Opel och Peugeot.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt f\u00f6rs\u00f6ker \u00eb-Dispatch h\u00e5lla allting l\u00e5gt, men eftersom de flesta Citro\u00ebns tenderar att se mer v\u00e5gade ut \u00e4r \u00eb-Dispatch den mer attraktiva sk\u00e5pbilen j\u00e4mf\u00f6rt med sina fr\u00e4msta rivaler. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget speciellt eftersom \u00eb-Dispatch k\u00f6rs som vilken annan eldriven sk\u00e5pbil som helst.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r fortfarande ett mysterium, \u00e5tminstone n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet, men det finns n\u00e5gra fr\u00e5gor som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Det \u00e4r ocks\u00e5 en ganska dyr sk\u00e5pbil, men elektriska sk\u00e5pbilar har en betydande premie. Med plats f\u00f6r upp till nio personer och mycket tillg\u00e4ngligt lastutrymme \u00e4r \u00eb-Dispatch ett riktigt praktiskt fordon.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 batteristorlekar med \u00eb-Dispatch, den f\u00f6rsta \u00e4r 50 kWh och den andra 75 kWh. Det mindre batteriet p\u00e5 50 kWh r\u00e4cker f\u00f6r att ge dig en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 175-180 km medan den st\u00f6rre batterimodellen p\u00e5 75 kWh ger dig n\u00e4rmare 260 km.<\/p>\n\n\n\n

Du kan snabblada \u00eb-Dispatch med hj\u00e4lp av en DC 100kW-laddare fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 38 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning tar 11 timmar. Den mindre batterimodellen med 50 kWh batteri kan ocks\u00e5 laddas upp till 100 kW och snabbladdning tar 28 minuter. L\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning tar 7-8 timmar respektive.<\/p>\n\n\n\n

Alla versioner av \u00eb-Dispatch har en enda elmotor monterad p\u00e5 framaxeln f\u00f6r en permanent FWD-konfiguration och 136 hk. 10 minuters snabbladdning ger dig en extra r\u00e4ckvidd p\u00e5 80 km, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen anv\u00e4nder \u00eb-Dispatch det v\u00e4lk\u00e4nda Citro\u00ebn-designspr\u00e5ket, vilket inneb\u00e4r att den ser relativt v\u00e5gad ut f\u00f6r en sk\u00e5pbil, men inte s\u00e4rskilt vacker. Citro\u00ebn har inte f\u00e5tt \u00eb-Dispatch att se speciell ut som elbil, vilket \u00e4r en st\u00e4ndigt v\u00e4xande trend med de flesta elbilar. Interi\u00f6ren skriker inte heller elbil, men \u00e4r \u00e4nd\u00e5 snyggt upplagd och mycket l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte s\u00e4rskilt speciell eftersom \u00eb-Dispatch inte f\u00f6rs\u00f6ker vara speciell. Det \u00e4r en sk\u00e5pbil som de flesta m\u00e4nniskor kommer att anv\u00e4nda f\u00f6r antingen familj eller kommersiellt bruk, och som s\u00e5dan \u00e4r den utformad f\u00f6r att vara f\u00f6ruts\u00e4gbar och stabil.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas \u00eb-Dispatch beh\u00e5lla alla de egenskaper som du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av Stellantis-baserade fordon. Visst fanns det n\u00e5gra \u00e5terkallelser, men ingen av dem var s\u00e4rskilt sv\u00e5r att l\u00f6sa. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig vissa problem fr\u00e5n laddningssystemen eller elutrustningen.<\/p>\n\n\n\n

Andra potentiella problem \u00e4r olika utrustningsproblem, problem med krockkuddarna och potentiella problem med den maximala r\u00e4ckvidden d\u00e4r kallt v\u00e4der och tung last kan s\u00e4nka din totala r\u00e4ckvidd med ganska stor marginal.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r den medelstora \u00eb-Dispatch med 50 kW ligger p\u00e5 cirka 51 000 euro, medan de mer avancerade XL-versionerna med 75 kWh kostar cirka 60 000 euro. Detta g\u00f6r \u00eb-Dispatch billigare \u00e4n Peugeot e-Traveller, men dyrare \u00e4n Vivaro-e. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det ett pris man f\u00e5r betala f\u00f6r en eldriven sk\u00e5pbil eftersom alla dessa fordon kostar mer \u00e4n 50 000 euro.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper finns det verkligen inte mycket att klaga p\u00e5 eftersom \u00eb-Dispatch erbjuder plats f\u00f6r upp till 9 personer och ett riktigt stort lastutrymme. Du kan packa \u00eb-Dispatch till br\u00e4dden, men tack vare massor av teknik kommer det inte att p\u00e5verka din sikt, vilket \u00e4r en riktigt viktig sak n\u00e4r du k\u00f6r en s\u00e5 stor bil som den h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, det beror p\u00e5 ditt anv\u00e4ndningsscenario och vilken typ av k\u00f6rning du tenderar att g\u00f6ra mest. S\u00e5 om du bara planerar att anv\u00e4nda sk\u00e5pbilen som en daglig pendlare, som inte k\u00f6r alltf\u00f6r m\u00e5nga mil varje dag, \u00e4r \u00eb-Dispatch mycket vettig. Om du dessutom har en plats d\u00e4r du kan f\u00f6rvara den p\u00e5 laddning n\u00e4r du inte anv\u00e4nder den kan det vara det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra med den.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot planerar att k\u00f6ra m\u00e5nga motorv\u00e4gsmil och inte har ett garage d\u00e4r du kan ha den p\u00e5 laddning \u00e4r det b\u00e4ttre att investera i en dieselvariant, eftersom dieseldrivna sk\u00e5pbilar fortfarande \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngv\u00e4ga resor.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch sig i j\u00e4mf\u00f6relse med Peugeot e-Traveller, Toyota PROACE och Vauxhall\/Opel e-Vivaro?<\/h4>\n\n\n\n

Alla tre \u00e4r baserade p\u00e5 en identisk plattform, vilket inneb\u00e4r att alla tre kommer med antingen ett 50kWh- eller ett 75kWh-batteri. Peugeot \u00e4r den dyraste medan \u00eb-Dispatch och Vivaro-e \u00e4r n\u00e4stan identiska. Proace \u00e4r den billigaste av dem alla, men det g\u00e4ller bara modellen som har plats f\u00f6r 8 personer, och inte 9 som alla andra sk\u00e5pbilar h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Jag skulle s\u00e4ga att \u00eb-Dispatch eller Proace Verso \u00e4r b\u00e4st eftersom \u00eb-Dispatch ser snyggast ut och representerar det b\u00e4sta v\u00e4rdet medan Proace Verso finns i m\u00e5nga undervarianter, varav n\u00e5gra kan vara precis vad du letar efter.<\/p>\n\n\n\n

Finns Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch som laddhybridmodell?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Citro\u00ebn Dispatch finns nu endast i elektrisk form, vilket inneb\u00e4r att du snart inte kommer att kunna k\u00f6pa en helt ny \u00eb-Dispatch som inte \u00e4r elektrisk. Plug-in Dispatch-modeller har aldrig ens varit tillg\u00e4ngliga eftersom Citro\u00ebn bara verkar vara intresserade av att g\u00f6ra helt elektriska sk\u00e5pbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, \u00e4ven k\u00e4nd som \u00eb-Jumpy, \u00e4r en eldriven sk\u00e5pbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda dig alla funktioner som du \u00e4r van vid fr\u00e5n en sk\u00e5pbil, men med till\u00e4gg<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5518"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5518"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5518\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5519,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5518\/revisions\/5519"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5518"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5518"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5518"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}