{"id":5506,"date":"2022-10-31T15:21:00","date_gmt":"2022-10-31T15:21:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5506"},"modified":"2022-10-31T15:21:03","modified_gmt":"2022-10-31T15:21:03","slug":"ar-mercedes-w213-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-w213-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes W213 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W213 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015. W213 fick en rej\u00e4l uppdatering i mitten av cykeln f\u00f6r ungef\u00e4r 2 \u00e5r sedan vilket nu g\u00f6r att W213 ligger i linje med BMW 5-serien och Audi A6. S\u00e5 \u00e4r Mercedes W213 en bra bil? Mercedes W213 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil, l\u00e4s g\u00e4rna artikeln f\u00f6r att f\u00e5 reda p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst kommer W213 med massor av effektiva, sofistikerade och kraftfulla motorer som sannolikt kommer att tillfredsst\u00e4lla alla typer av k\u00f6pare. F\u00f6r det andra ser W213 imponerande ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut och den kommer inte att se daterad ut ens efter 20 \u00e5r. W213 \u00e4r en av de b\u00e4st designade moderna Mercedes-modellerna eftersom den \u00e4r perfekt proportionerad b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

W213 \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt bekv\u00e4m bil att k\u00f6ra och en riktigt trevlig plats att tillbringa tid i. E63 S AMG \u00e4r verkligen stel, men modellen efter faceliftet \u00e4r mycket b\u00e4ttre. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte perfekt och det finns en del problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om, tack och lov \u00e4r de inte alltf\u00f6r allvarliga.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt har W213 minskat ganska mycket i v\u00e4rde och \u00e4r nu en riktigt popul\u00e4r bil p\u00e5 andrahandsmarknaden. Praktiken \u00e4r bra eftersom detta \u00e4r en mellanstor bil vilket inneb\u00e4r att du kan f\u00e5 plats med fem vuxna i W213 utan problem. Bagageutrymmet \u00e4r stort, sikten \u00e4r bra och bilen \u00e4r l\u00e4tt att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W213 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W213:s motorupps\u00e4ttning \u00e4r riktigt stor och det finns motorer d\u00e4r som sannolikt kommer att tillfredsst\u00e4lla alla. Bensinuppst\u00e4llningen b\u00f6rjar med E200 som f\u00e5r 184\/197 hk i modellerna f\u00f6re och efter facelift. E300 \u00e4r n\u00e4sta i raden med 245\/258 hk medan E350 f\u00e5r 300 hk och endast finns tillg\u00e4nglig p\u00e5 pre-facelift-modellen. Alla modeller under E400 f\u00e5r den 4-cylindriga 2,0 l turboenheten med 4 cylindrar.<\/p>\n\n\n\n

E450 f\u00e5r en 6-cylindrig 3,0 liter med 367 hk. Instegsmodellen 43AMG f\u00e5r samma motor, men med 400 hk, E53 erbjuder 435 hk. Toppmodellen E63 f\u00e5r en 4,0L BiTurbo V8 med upp till 612 hk. E 300 e \u00e4r hybridmodellen av W213 som kommer med en elmotor och den 4-cylindriga 2,0L-motorn f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 mellan 286 och 320 hk.<\/p>\n\n\n\n

W213 finns ocks\u00e5 i olika dieselmodeller. E200d \u00e4r instegsmodellen med 150 hk\/160 hk, E220d har 195 hk medan E300d har 245 hk\/265 hk. Sortimentet best\u00e5r ocks\u00e5 av E350 och E450 som erbjuder en st\u00f6rre 258hp-340hp 3,0L V6 med 3,0L V6 i motsats till instegsdieseln 2,0L.<\/p>\n\n\n\n

Bilen levereras uteslutande med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da och vissa modeller finns \u00e4ven med Mercedes egenutvecklade AWD 4MATIC-system.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W213 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 W213 \u00e4r verkligen lyxig och attraktiv, b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 starkt beroende av vilka tillval du v\u00e4ljer och AMG-paketet och LED Multibeam-str\u00e5lkastarna \u00e4r ett m\u00e5ste. Interi\u00f6ren \u00e4r underbar, men du m\u00e5ste betala mer f\u00f6r \u00e4kta l\u00e4der, och det fullstora Mercedes Command System med ambientljus och Burmester-ljud \u00e4r ocks\u00e5 ett m\u00e5ste.<\/p>\n\n\n\n

Bilen k\u00f6r otroligt bra eftersom den kommer med antingen standardfj\u00e4drar eller luftfj\u00e4dring. AMG-modellerna \u00e4r m\u00e4rkbart styvare men \u00e4r fortfarande ganska bekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W213 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Mercedes W213 hyfsad, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. Dessa bilar \u00e4r komplexa och stora s\u00e5 det finns m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel om du inte underh\u00e5ller bilen anst\u00e4ndigt. De vanligaste problemen \u00e4r relaterade till motorn, oljef\u00f6rbrukningen, elen, fj\u00e4dringen, NOx-sensorn och bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas enkelt och snabbt, men vissa, som problem med motorkolvarna, kan orsaka ett fullst\u00e4ndigt motorhaveri som kan kosta tiotusentals dollar att \u00e5tg\u00e4rda. Tack och lov finns detta mestadels p\u00e5 tidigare Mercedes W216 dieselmodeller.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W213 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W213 har skrivits ned en hel del sedan den f\u00f6rst kom ut, men modellen efter faceliftet kan fortfarande k\u00f6pas fr\u00e5n ny. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att leta efter en modell fr\u00e5n 2016-2017 eftersom dessa \u00e4r riktigt p\u00e5litliga och ger b\u00e4st v\u00e4rde f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 stor eftersom W213 \u00e4r en mellanstor lyxsedan. Det inneb\u00e4r att den har mycket utrymme b\u00e5de inne och ute som r\u00e4cker f\u00f6r upp till fem vuxna. Bagageutrymmet \u00e4r stort, bilen \u00e4r l\u00e4tt att komma in i och k\u00f6ra och sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W213?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa W213 Mercedes om du \u00e4r intresserad av att f\u00f6rv\u00e4rva en l\u00e4tt begagnad, premium mellanstor sedan som kan konkurrera med v\u00e4rldens nyaste och mest avancerade mellanstora sedaner. W213 \u00e4r en riktigt bra begagnad bil att k\u00f6pa just nu eftersom det finns massor av dessa och de kan nu f\u00e5s till ett riktigt bra pris.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W213 inte en gammal bil eftersom den \u00e5ldrats ganska bra genom \u00e5ren. Modellen f\u00f6re facelift \u00e4r den du ska k\u00f6pa enligt min mening eftersom den ger b\u00e4st v\u00e4rde av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W213 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W213 \u00e4r en riktigt bra familjebil eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor, tillr\u00e4ckligt s\u00e4ker och en riktigt bekv\u00e4m bil \u00f6verlag. Medelstora lyxsedaner \u00e4r en vanlig syn i m\u00e5nga f\u00f6rortsomr\u00e5den och m\u00e5nga m\u00e4nniskor vill att dessa ska vara deras familjevagnar eftersom de \u00e4r s\u00e5 bra i allt de g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om W213 kommer med mycket interi\u00f6rutrymme kan du alltid g\u00e5 f\u00f6r en kombiversion som \u00f6kar bagagekorgen med en hel del.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Mercedes E-klass ut?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4sta generations Mercedes E-Klass kommer troligen att sl\u00e4ppas n\u00e5gon g\u00e5ng under det h\u00e4r \u00e5ret. Enligt de flesta k\u00e4llor kommer bilen inte att n\u00e5 marknaden f\u00f6rr\u00e4n i slutet av 2023. Hur som helst kommer den nya E-klassen att anta nedbantade motorer, hybridisering och elektrifiering.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt kommer den nya E-klassen att l\u00e5na det mesta av sin designinspiration fr\u00e5n den nya C-klassen och den nya S-klassen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W213 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015. W213 fick en rej\u00e4l uppdatering i mitten av cykeln f\u00f6r ungef\u00e4r 2 \u00e5r sedan vilket nu g\u00f6r att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5507,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5506"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5506"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5506\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5508,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5506\/revisions\/5508"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5507"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5506"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5506"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5506"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}