{"id":5493,"date":"2022-10-30T08:12:55","date_gmt":"2022-10-30T08:12:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5493"},"modified":"2022-10-30T08:12:58","modified_gmt":"2022-10-30T08:12:58","slug":"ar-mercedes-ml-270-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-ml-270-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes ML 270 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes ML 270 CDI (W163) \u00e4r den f\u00f6rsta ML-klass som n\u00e5gonsin kom ut och m\u00e5nga anser ocks\u00e5 att den \u00e4r den allra f\u00f6rsta riktiga lyxiga mellanstora SUV:n. ML 270 CDI \u00e4r ocks\u00e5 den billigaste och minst kraftfulla versionen av W163 vilket ocks\u00e5 g\u00f6r den till den billigaste och minst kraftfulla Mercedes ML-modellen som n\u00e5gonsin kommit ut. S\u00e5 \u00e4r Mercedes ML 270 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

ML 270 CDI \u00e4r en bra bil och det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n det. Det kanske inte \u00e4r den nyaste och mest kapabla SUV:n som finns d\u00e4r ute, men kostnaderna g\u00f6r verkligen att den f\u00e5r mycket valuta f\u00f6r pengarna. Detta \u00e4r dock bara meningsfullt om du kan hitta en som har h\u00e5llits i gott skick och en som inte kommer att torka ut din pl\u00e5nbok p\u00e5 service- och underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r ML-modellen har en femcylindrig dieselmotor i rad som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge. Den \u00e4r ocks\u00e5 kopplad till en 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och 4MATIC AWD direkt fr\u00e5n fabriken. Designen p\u00e5 W163 \u00e4r daterad, men den ser fortfarande bra ut. Interi\u00f6ren i ML 270 \u00e4r verkligen daterad, men vissa m\u00e4nniskor \u00e4lskar fl\u00e4rden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet har ML 270 en av de mest p\u00e5litliga MB-motorerna n\u00e5gonsin, men den lider av andra problem som upph\u00e4ngningsproblem, elproblem, rostproblem, problem med v\u00e4xell\u00e5dan och problem med servostyrningen. V\u00e4rdet p\u00e5 dessa \u00e4r stort, och det g\u00e4ller \u00e4ven den praktiska anv\u00e4ndbarheten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML 270 CDI – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes ML 270 CDI har en 2,7 liters dieselmotor med 5 cylindrar i linje med 163 hk och 295 lb-ft vridmoment. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att ML 270 CDI ska kunna sprinta fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 12 sekunder, vilket inte \u00e4r s\u00e4rskilt snabbt p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. ML 270 CDI \u00e4r dock utformad f\u00f6r cruising, inte f\u00f6r racing.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som inte \u00e4r den snabbaste eller mest avancerade automatl\u00e5dan som finns. Kraften skickas permanent till alla fyra hjulen vilket g\u00f6r ML 270 CDI till en relativt kapabel SUV, \u00e4ven med en relativt svag motor.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r relativt d\u00e5lig f\u00f6r en 2,7 l 5-cylindrig dieselmotor i linje eftersom 270 CDI kan ge cirka 25MPG. Detta beror p\u00e5 att Mercedes inte var h\u00e5rt ansatt i att g\u00f6ra de mest effektiva motorerna i slutet av 90-talet och att tekniken inte heller till\u00e4t det.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 270 CDI – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 270 CDI W163 \u00e4r nu en 25 \u00e5r gammal bil vilket inneb\u00e4r att den ser daterad ut och att den inte \u00e5tnjuter n\u00e5gon modern teknik. Detta \u00e4r uppenbart b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan, men vissa m\u00e4nniskor gillar att k\u00f6ra en \u00e4ldre bil eftersom de k\u00e4nns mer mekaniska och mer bundna till v\u00e4gen. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W163 ingen klassisk SUV, men enbart utseendet kan definitivt r\u00e4ttf\u00e4rdiga detta.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassiavst\u00e4mningen i W163 \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 komfort och det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n det. Karossen rullar mycket i kurvorna och bilen dyker och dyker vid acceleration och h\u00e5rda inbromsningar. W163 k\u00e4nns som en b\u00e5t att k\u00f6ra eftersom den inte alls \u00e4r dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 270 CDI – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W163 kan vara en p\u00e5litlig bil, men bara om den underh\u00e5llits v\u00e4l under sin livstid. Det finns m\u00e5nga av dessa runtomkring som praktiskt taget d\u00f6r av bristande sk\u00f6tsel, men om du lyckas st\u00f6ta p\u00e5 ett v\u00e4lsk\u00f6tt exemplar kommer den sannolikt att tj\u00e4na dig l\u00e4nge. De vanligaste 270 CDI-problemen \u00e4r relaterade till v\u00e4xell\u00e5dan, rostfl\u00e4ckar, elen, servostyrningen och fj\u00e4dringen.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en begagnad ML 270 CDI kan b\u00e5de vara en riktigt rolig upplevelse och en som kommer att hindra dig fr\u00e5n att k\u00f6pa en begagnad lyxbil f\u00f6r livet. En inspektion f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r ett m\u00e5ste, liksom omfattande servicehistorik och underh\u00e5llsjournaler.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 270 CDI – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en W163 270 CDI f\u00f6r lite eller inga pengar eftersom dessa har skrivits ned mycket sedan de kom ut. D\u00e4remot \u00e4r driftskostnaderna fortfarande j\u00e4mf\u00f6relsevis h\u00f6ga eftersom ML anv\u00e4nder sig av biffiga d\u00e4ck, f\u00f6rst\u00e4rkt fj\u00e4dring och ibland till och med sv\u00e5rfunna delar. Detta inneb\u00e4r att de totala kostnaderna f\u00f6r service och byte av delar \u00e4r h\u00f6ga.<\/p>\n\n\n\n

W163 \u00e4r en riktigt praktisk bil eftersom den erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r upp till fem personer. Bagageutrymmet \u00e4r enormt, vilket \u00e4r fallet med alla bilar fr\u00e5n detta segment. ML 270 CDI \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att kliva in och ut ur och sikten \u00e4r ocks\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes ML270 CDI v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes ML 270 CDI kan vara v\u00e4rd det om du kan hitta en i hyfsat skick och en som har h\u00e5llits i goda h\u00e4nder genom \u00e5ren. Eftersom dessa \u00e4r billiga \u00e4r det m\u00e5nga som k\u00f6per dem och k\u00f6r dem, men som inte riktigt underh\u00e5ller dem och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som begagnatmarknaden \u00e4r full av skrotbilar.<\/p>\n\n\n\n

En av anledningarna till att ML 270 CDI \u00e4r s\u00e5 billig \u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa 25 \u00e5r gamla lyxiga SUV:ar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes ML270 CDI inte tillr\u00e4ckligt kraftfull?<\/h3>\n\n\n\n

Vi lever i en tid d\u00e5 mellanstora familje-SUV:ar kan erbjuda uppemot 700 hk vilket \u00e4r rent ut sagt galet. De 163 hk som ML 270 CDI erbjuder \u00e4r dock mer eller mindre samma sak, men p\u00e5 motsatt sida. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r ML 270 CDI inte tillr\u00e4ckligt kraftfull och de flesta som k\u00f6r moderna bilar kommer att s\u00e4ga att ML 270 CDI \u00e4r riktigt l\u00e5ngsam.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha en cruiser och inte bryr dig om snabba accelerationer och dynamisk k\u00f6rning i allm\u00e4nhet r\u00e4cker ML 270 CDI.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes ML 270 CDI s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

ML 270 CDI \u00e4r en 25 \u00e5r gammal bil vilket inneb\u00e4r att den inte kan m\u00e4ta sig med moderna bilar n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet. Mercedes har dock alltid varit noga med att g\u00f6ra s\u00e4kra bilar, oavsett hur gamla de \u00e4r. Detta inneb\u00e4r att W163 \u00e4r s\u00e4ker och visar att en utsedd och erfaren f\u00f6rare \u00e4r mycket viktigare \u00e4n massor av aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner i programvaran.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W163 robust och byggd som en stridsvagn. Det som \u00e4r bra \u00e4r att det ocks\u00e5 \u00e4r en tung SUV, vilket inneb\u00e4r att krocktesterna har visat att W163 \u00e4r en riktig femstj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsklassad bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes ML 270 CDI (W163) \u00e4r den f\u00f6rsta ML-klass som n\u00e5gonsin kom ut och m\u00e5nga anser ocks\u00e5 att den \u00e4r den allra f\u00f6rsta riktiga lyxiga mellanstora SUV:n. ML 270 CDI<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5494,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5493"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5495,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493\/revisions\/5495"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5494"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5493"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5493"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5493"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}