{"id":5481,"date":"2022-10-30T06:34:02","date_gmt":"2022-10-30T06:34:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5481"},"modified":"2022-10-30T06:34:05","modified_gmt":"2022-10-30T06:34:05","slug":"helt-autonoma-elbilar-som-later-passagerarna-sova-horisontellt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/helt-autonoma-elbilar-som-later-passagerarna-sova-horisontellt\/","title":{"rendered":"Helt autonoma elbilar som l\u00e5ter passagerarna sova horisontellt"},"content":{"rendered":"\n

Sedan bilens tillkomst har inget st\u00f6rre f\u00f6r\u00e4ndrats eftersom vi fortfarande anv\u00e4nder bilar som drivs av motorer och kontrolleras av m\u00e4nniskor. Ja, elbilar b\u00f6rjar bli mer och mer popul\u00e4ra och den nuvarande tekniken i bilarna k\u00e4nns ibland som magi. Men autonoma bilar kommer troligen att bli den st\u00f6rsta revolutionen inom bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4rken skapar i dag vad de tror kommer att bli den b\u00e4sta versionen av en bil p\u00e5 n\u00e5gra decennier. VW har nyligen presenterat konceptbilen Gen.Travel som l\u00e5ter dig sova medan bilen k\u00f6r dig till din destination. Som s\u00e5dan handlar \u00e4mnet f\u00f6r den h\u00e4r artikeln om helt autonoma elbilar som l\u00e5ter passagerarna sova horisontellt.<\/p>\n\n\n\n

VW Gen.Travel \u00e4r dock inte den enda bilen som l\u00e5ter dig sova, eftersom NIO och Volvo ocks\u00e5 har kommit med sina egna id\u00e9er. Vi kommer att introducera dig till v\u00e4rlden av att sova i framtidens helt autonoma elbilar, s\u00e5 se till att l\u00e4sa artikeln f\u00f6r att ta reda p\u00e5 vad som v\u00e4ntar oss under de kommande decennierna.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att bilar som dessa nu bara finns i konceptform och d\u00e4rf\u00f6r inte kan k\u00f6pas eller lagligt k\u00f6ras n\u00e5gonstans i v\u00e4rlden. Hur som helst tror de flesta experter att framtiden ligger precis runt h\u00f6rnet.<\/p>\n\n\n\n

1. Volkswagen Gen.Travel<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e5gra dagar sedan bj\u00f6d Volkswagen oss p\u00e5 den allra f\u00f6rsta titten och en djupg\u00e5ende upplevelse av den helt nya konceptbilen VW Gen.Travel Concept. Denna futuristiska skapelse \u00e4r utformad f\u00f6r att l\u00e5ta dig slappna av medan den g\u00f6r allt arbete. Utrustad med ett enormt batteri ska den h\u00e4r bilen kunna ta dig med p\u00e5 l\u00e5ngdistansresor, och ja, du kan slappna av och sova i den horisontellt.<\/p>\n\n\n\n

Hela syftet med den h\u00e4r bilen \u00e4r att visa hur vi kan f\u00f6r\u00e4ndra v\u00e5r k\u00f6rupplevelse helt och h\u00e5llet, eftersom den h\u00e4r bilen inte kr\u00e4ver n\u00e5gon f\u00f6rare alls. VW tror att dessa bilar inte kommer att k\u00f6pas utan snarare hyras. VW hoppas ocks\u00e5 att bilar som dessa helt kommer att eliminera behovet av kortdistansflyg.<\/p>\n\n\n\n

2. Nio Eve<\/h2>\n\n\n\n

VW \u00e4r faktiskt inte det f\u00f6rsta m\u00e4rket att komma med den h\u00e4r id\u00e9n eftersom Nio Eve-projektet f\u00f6rst presenterades s\u00e5 tidigt som 2015. Det tog ganska m\u00e5nga \u00e5r innan Nio visade den ”f\u00e4rdiga” bilen i verkligheten, och tanken \u00e4r att du ska kunna sova medan denna konceptbil med autonomi p\u00e5 niv\u00e5 5 tar dig dit du beh\u00f6ver \u00e5ka.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det inte finns lika m\u00e5nga tekniska detaljer om Eve som med Gen.Travel vilket inneb\u00e4r att detta inte \u00e4r lika funktionellt i praktiken. Hur som helst \u00e4r interi\u00f6ren i Eve helt modul\u00e4r eftersom den g\u00f6r att du kan \u00e4ndra sittplatsen och g\u00f6ra dig en sk\u00f6n kuddeb\u00e4dd.<\/p>\n\n\n\n

3. Volvo 360c<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill maximera komfort, lyx och s\u00e4kerhet i framtiden kommer du att bli glad att veta att Volvo ocks\u00e5 har en bil som fyller detta tomrum, den kallas Volvo 360c. 360c \u00e4r utan tvekan den h\u00e4ftigaste bilen av de tre, och \u00e4r ocks\u00e5 den som gjort en hel del tester och ibland syns den testas p\u00e5 allm\u00e4nna v\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

360c finns i tre olika varianter, en lyxmodell utrustad med alla m\u00f6jliga prylar, en arbetsorienterad modell utrustad med en m\u00f6tesarbetsyta d\u00e4r du kan g\u00f6ra ditt m\u00f6te medan du \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g, och en s\u00f6mnvariant d\u00e4r du kan l\u00e4gga dig horisontellt och sova medan din 360c tar dig till din slutdestination.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Finns det helt autonoma bilar d\u00e4r du kan sova?<\/h4>\n\n\n\n

Bilar som dessa \u00e4r konceptbilar, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r testb\u00e4ddar f\u00f6r framtida iterationer och d\u00e4rf\u00f6r inte \u00e4r tillg\u00e4ngliga f\u00f6r k\u00f6p. Faktum \u00e4r att dessa bilar inte kommer att finnas tillg\u00e4ngliga p\u00e5 l\u00e4nge eftersom det kr\u00e4vs en fullst\u00e4ndig \u00f6versyn av det befintliga trafiksystemet f\u00f6r att g\u00f6ra en helt autonom niv\u00e5 5-bil med alla funktioner och s\u00e4kerhetsgarantier.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga biltillverkare uppger att vissa bilar redan \u00e4r utrustade med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga h\u00e5rd- och mjukvarufunktioner. Det \u00e4r \u00e4nnu inte lagligt eller funktionellt m\u00f6jligt att inf\u00f6ra dessa bilar i den befintliga trafiken eftersom det kan inneb\u00e4ra en enorm s\u00e4kerhetsrisk.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga fr\u00e5gor m\u00e5ste besvaras och m\u00e5nga problem m\u00e5ste l\u00f6sas innan dessa bilar till\u00e5ts p\u00e5 allm\u00e4nna v\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den nuvarande niv\u00e5n f\u00f6r autonoma bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Vi kan med s\u00e4kerhet s\u00e4ga att vi befinner oss n\u00e5gonstans i mitten mellan niv\u00e5 0 och niv\u00e5 3 av autonomi. De flesta bilar som finns \u00e4r fortfarande p\u00e5 niv\u00e5 0, vilket inneb\u00e4r att dessa bilar inte har n\u00e5gon som helst automatisering. Detta inneb\u00e4r inte att dessa bilar inte kan ha vissa ADAS-funktioner som AEB, ESP, lane keep assist eller blind spot assist eftersom dessa bara \u00e4r varningssystem, inte automationssystem.<\/p>\n\n\n\n

De mest avancerade bilarna p\u00e5 de allm\u00e4nna v\u00e4garna i dag har en autonominiv\u00e5 3, vilket inneb\u00e4r att bilen kan utf\u00f6ra praktiskt taget alla k\u00f6ruppgifter i en viss milj\u00f6, men att m\u00e4nniskan fortfarande m\u00e5ste styra i de flesta situationer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de sv\u00e5raste utmaningarna f\u00f6r en sj\u00e4lvk\u00f6rande bil?<\/h3>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta problemet \u00e4r att de flesta f\u00f6retag numera utvecklar sina egna system och d\u00e4rf\u00f6r inte samarbetar f\u00f6r att standardisera tekniken, vilket bromsar de \u00f6vergripande framstegen. Eftersom det finns m\u00e5nga skillnader mellan dessa system \u00e4r det extremt sv\u00e5rt f\u00f6r dessa bilar att arbeta tillsammans p\u00e5 samma niv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller kommunikation, s\u00e4kerhet och effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Andra stora problem \u00e4r m\u00f6jligheten att hacka en helt autonom bil \u00f6ver luften och ta full kontroll \u00f6ver en bil p\u00e5 distans. V\u00e4gf\u00f6rh\u00e5llandena skiljer sig avsev\u00e4rt \u00e5t, vilket inneb\u00e4r att systemet m\u00e5ste kunna anpassa sig till alla typer av v\u00e4gar, vilket \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt med tanke p\u00e5 den nuvarande infrastrukturen i vissa omr\u00e5den.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4dret i sig kan spela en stor roll, liksom radarst\u00f6rningar och vissa trafikf\u00f6rh\u00e5llanden. Den mest utmanande aspekten \u00e4r utan tvekan olycksansvaret och situationer d\u00e4r bilen st\u00e4lls inf\u00f6r sv\u00e5ra beslut i m\u00e5nga of\u00f6ruts\u00e4gbara situationer d\u00e4r m\u00e4nniskoliv st\u00e5r p\u00e5 spel.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sedan bilens tillkomst har inget st\u00f6rre f\u00f6r\u00e4ndrats eftersom vi fortfarande anv\u00e4nder bilar som drivs av motorer och kontrolleras av m\u00e4nniskor. Ja, elbilar b\u00f6rjar bli mer och mer popul\u00e4ra och den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5428,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5481"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5481"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5481\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5482,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5481\/revisions\/5482"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5428"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5481"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5481"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5481"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}