{"id":5466,"date":"2022-10-29T06:09:40","date_gmt":"2022-10-29T06:09:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5466"},"modified":"2022-10-29T06:09:43","modified_gmt":"2022-10-29T06:09:43","slug":"ar-hyundai-i40-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-i40-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai i40 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i40 \u00e4r en stor familjebil\/bil som i f\u00f6rsta hand \u00e4r avsedd f\u00f6r den europeiska marknaden. Den avsl\u00f6jades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2011 och var i kontinuerlig produktion fram till 2019. I40 \u00e4r inte perfekt p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, men den lyckas erbjuda en relativt sammanh\u00e4ngande upplevelse f\u00f6r de flesta. S\u00e5 \u00e4r Hyundai i40 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i40 \u00e4r s\u00e4kert en bra bil om den h\u00e4r typen av bilar \u00e4r vad du vill ha. Hyundai i40 har ett ganska stort antal motorer att erbjuda vilket g\u00f6r att det inte \u00e4r n\u00e5gra problem att hitta en som passar dina behov. Designen \u00e4r inte n\u00e5got s\u00e4rskilt speciellt som \u00e4r fallet med Hyundai-modeller fr\u00e5n den h\u00e4r tiden. Interi\u00f6ren ser bra ut och den kan vara riktigt v\u00e4lutrustad om du v\u00e4ljer en h\u00f6gt specificerad modell.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning k\u00e4nns i40 definitivt st\u00f6rre \u00e4n de flesta andra Hyundai-modeller, vilket g\u00f6r att bilen k\u00e4nns lite bekv\u00e4mare. Det \u00e4r ingen sportsedan och det \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i bilen. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte lika bra som de flesta Hyundai-modeller och vi kommer att n\u00e4mna de vanligaste problemen med Hyundai i40.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan i40 nu f\u00e5s till ett riktigt l\u00e5gt pris vilket mer eller mindre motiverar att man k\u00f6per en. Den kanske inte \u00e4r den b\u00e4sta av prisv\u00e4rda familjebilar, men f\u00f6r priset \u00e4r det verkligen sv\u00e5rt att sl\u00e5 den. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra, s\u00e4rskilt med kombiversionen som kan packa in ganska m\u00e5nga personer och saker i bagageluckan.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i40 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller drivlinor \u00e4r i40 riktigt bra eftersom den erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av motoralternativ. Ing\u00e5ngsmotorn \u00e4r den fyrcylindriga gasmotorn p\u00e5 1,6 liter med 135 h\u00e4stkrafter. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja den kraftfullare 4-cylindriga 2,0L-motorn med 200 hk eller den n\u00e5got avst\u00e4mda 4-cylindriga 2,0L-motorn med 177 hk. De h\u00e4r bensinmotorerna \u00e4r bra, men i40 \u00e4r i f\u00f6rsta hand utformad f\u00f6r dieselmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorpaletten best\u00e5r av 4-cylindriga 1,7L-motorer i olika tuningstadier. Du kan f\u00e5 1,7L med antingen 116 hk, 136 hk eller 140 hk. Alla i40-modeller \u00e4r framhjulsdrivna och du kan v\u00e4lja mellan en vanlig manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en automat med enkelkoppling.<\/p>\n\n\n\n

Effektivitetsm\u00e4ssigt kan i40 klara maximalt cirka 45-50MPG med dieselmodellerna medan bensinmodellerna ska kunna ge upp till 35MPG.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i40 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i40 ser ganska anspr\u00e5ksl\u00f6s ut vilket inneb\u00e4r att den inte kommer att vinna n\u00e5gra priser, n\u00e5gonsin. Hyundai brukade g\u00f6ra riktigt tr\u00e5kiga bilar fram till de allra senaste modellerna som faktiskt ser mycket b\u00e4ttre ut p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt. N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren \u00e4r i40 trevlig, men inget kommer att imponera p\u00e5 dig, s\u00e4rskilt om du \u00e4r van vid premiumsegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Chassim\u00e4ssigt \u00e4r i40 en genom och genom bekv\u00e4mlighet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet typ av bil. Detta inneb\u00e4r att ingen i40 f\u00f6rs\u00f6ker vara \u00f6verdrivet sportig av olika sk\u00e4l. Det \u00e4r verkligen en no-nonsense familjebil som g\u00f6r vad den ska g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i40 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet erbjuder i40 inte lika lovande resultat som i de flesta andra Hyundai-modeller. B\u00e5de i30 och till och med i20 \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n i40, vilket \u00e4r en \u00f6verraskning eftersom i40 \u00e4r toppmodellen fr\u00e5n ”i”-modellserien.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Hyundai i40-problemen inkluderar olika problem med DPF-filtret, problem med elen, problem med trim och utrustning samt problem med styrsystemet. P\u00e5 det hela taget kan i40 h\u00e5lla m\u00e5ttet n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla den ofta och enligt alla Hyundais servicebulletiner.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i40 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt har i40 skrivits ned en hel del vilket inneb\u00e4r att den kan f\u00e5s till ett riktigt \u00f6verkomligt pris. F\u00f6r priset \u00e4r det sv\u00e5rt att sl\u00e5 i40, men om du planerar att k\u00f6pa den ska du se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet. Nya i40-modeller \u00e4r inte tillg\u00e4ngliga p\u00e5 ganska m\u00e5nga \u00e5r vilket inneb\u00e4r att begagnatmarknaden \u00e4r ditt enda alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra med i40 eftersom den \u00e4r ganska stor. Bakluckan \u00e4r ocks\u00e5 stor, s\u00e4rskilt p\u00e5 kombiversionen som packar fyra vuxna utan problem. Sikten \u00e4r lite begr\u00e4nsad p\u00e5 grund av bilens storlek, men inget \u00e4r ovanligt f\u00f6r storleken.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Hyundai i40 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Att korrekt f\u00f6ruts\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla \u00e4r en extremt sv\u00e5r uppgift eftersom det finns m\u00e5nga variabler som i slut\u00e4ndan p\u00e5verkar detta. I40 b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 200 000 mil om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, vilket inneb\u00e4r att du servar den regelbundet. Den kanske inte \u00e4r lika p\u00e5litlig som de flesta Hyundai-modeller \u00e4r, men det \u00e4r inte ett alltf\u00f6r stort problem j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att det \u00e4r relativt l\u00e4tt att f\u00e5 tag p\u00e5 reservdelar eftersom i40 anv\u00e4nder mer eller mindre samma grundstomme som m\u00e5nga andra modeller i serien.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i40 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i40 \u00e4r en stor familjesedan\/stat\u00e5 vilket inneb\u00e4r att den delar vissa likheter med stora premiumbilar fr\u00e5n olika lyxm\u00e4rken. Hur som helst \u00e4r den enda likheten mellan dessa bilar och i40 begr\u00e4nsad till storleken.<\/p>\n\n\n\n

I40 \u00e4r inte tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m eller lyxig f\u00f6r att kallas en lyxbil och det \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i i40. Det betyder inte att i40 \u00e4r obekv\u00e4m, utan snarare att riktiga lyxbilar befinner sig p\u00e5 en helt annan niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Hyundai att tillverka i40?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i40 lades ned eftersom den aldrig riktigt blev framg\u00e5ngsrik. De flesta k\u00f6pare av stora sedaner i Europa v\u00e4ljer antingen lyxm\u00e4rken eller s\u00e5 v\u00e4ljer de inte stora sedaner alls. I40 kom aldrig till USA p\u00e5 grund av Sonata, som \u00e4r den mest popul\u00e4ra Hyundai-sedanen n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Nya Zeeland och Australien fick ocks\u00e5 i40, men Hyundai beslutade att erbjuda Sonata i st\u00e4llet f\u00f6r i40 ungef\u00e4r ett \u00e5r innan i40 helt lades ned. P\u00e5 det hela taget var i40 aldrig s\u00e5 popul\u00e4r eftersom f\u00f6rs\u00e4ljningssiffrorna var hyfsade i b\u00e4sta fall.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i40 \u00e4r en stor familjebil\/bil som i f\u00f6rsta hand \u00e4r avsedd f\u00f6r den europeiska marknaden. Den avsl\u00f6jades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2011 och var i kontinuerlig produktion fram till 2019.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5467,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5466"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5466"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5466\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5468,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5466\/revisions\/5468"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5467"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5466"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5466"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5466"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}