{"id":546,"date":"2021-05-07T13:01:19","date_gmt":"2021-05-07T13:01:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=546"},"modified":"2021-05-07T13:01:19","modified_gmt":"2021-05-07T13:01:19","slug":"vilka-ar-de-basta-dacken-for-mercedes-c300","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-ar-de-basta-dacken-for-mercedes-c300\/","title":{"rendered":"Vilka \u00e4r de b\u00e4sta d\u00e4cken f\u00f6r Mercedes C300?"},"content":{"rendered":"\n

Att v\u00e4lja r\u00e4tt d\u00e4ck till din C300 \u00e4r av yttersta vikt eftersom felaktiga d\u00e4ckval kan allvarligt \u00e4ventyra komfort, livsl\u00e4ngd eller till och med s\u00e4kerhet. Utan r\u00e4tt d\u00e4ck kommer din bil inte heller att kunna uppn\u00e5 de prestandaniv\u00e5er som du har kommit att f\u00f6rv\u00e4nta dig av en modern Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4ckstorleken \u00e4r extremt viktig, och 2021 \u00e5rs Mercedes C300-modeller anv\u00e4nder antingen en d\u00e4ckstorlek 225\/45R17, 225\/50R17 eller 225\/45R18 fram, 245\/40R18 bak. Dessa d\u00e4ckstorlekar passar alla C300-modeller, men de specifika d\u00e4ckblandningarna och slitbanestorlekarna \u00e4r vanligtvis f\u00f6rknippade med sommar- eller vinterk\u00f6rningsperioder.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och d\u00e4ckverkst\u00e4der rekommenderar d\u00e4cktillverkare som Michelin, Pirelli, Dunlop, Continental, Bridgestone eller Dunlop, eftersom dessa tillverkare har en l\u00e5ng historia av korrekt d\u00e4cktillverkning.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta sommard\u00e4ck f\u00f6r en C300<\/h2>\n\n\n\n

Sommard\u00e4ck tillverkas annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck eftersom sommard\u00e4ck vanligtvis \u00e4r mycket mjukare och tillverkas med st\u00f6rre slitbaneblock. Syftet med sommard\u00e4ck \u00e4r att erbjuda h\u00f6gsta m\u00f6jliga grepp p\u00e5 varma solbelysta v\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

Sommard\u00e4ck har smalare slitbanor eftersom det inte finns n\u00e5got behov av att samla upp sn\u00f6 eller stora m\u00e4ngder vatten. Sommard\u00e4ck har dessutom en st\u00f6rre d\u00e4ckyta vilket g\u00f6r att bilen kan h\u00e5lla kontakten med v\u00e4gen genom en st\u00f6rre del av sj\u00e4lva d\u00e4cket.<\/p>\n\n\n\n

Sommard\u00e4ck har vanligtvis en bokstavsbeteckning A, B eller C som \u00e4r f\u00f6rknippad med d\u00e4ckets motst\u00e5ndskraft mot v\u00e4rmebildning. Om ditt d\u00e4ck b\u00e4r bokstaven A betyder det att d\u00e4cket \u00e4r klassat f\u00f6r extremt varma temperaturer. Om det \u00e4r bokstaven C erbjuder d\u00e4cket minst motst\u00e5ndskraft mot v\u00e4rmeuppbyggnad.<\/p>\n\n\n\n

Specifika sommard\u00e4ck 225\/45R17 som rekommenderas f\u00f6r C300 \u00e4r Bridgestone Potenza S-04 Pole Position, Dunlop Direzza DZ102 och guldstandarden Michelin Pilot Super Sport. Specifika rekommendationer f\u00f6r sommard\u00e4ck 225\/50R17 best\u00e5r av Continental ExtremeContact Sport, Dunlop Direzza DZ102 eller Pirelli P Zero Nero GT.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta vinterd\u00e4ck f\u00f6r C300<\/h2>\n\n\n\n

Vinterd\u00e4ck tillverkas annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med sommard\u00e4ck eftersom de m\u00e5ste beh\u00e5lla specifika m\u00e4ngder mjukhet \u00e4ven i de kallaste f\u00f6rh\u00e5llanden f\u00f6r att kunna ge hyfsat mycket grepp. Vanliga sommard\u00e4ck blir mycket h\u00e5rdare p\u00e5 vintern och att k\u00f6ra en bil med sommard\u00e4ck mitt i vintern inneb\u00e4r allvarliga s\u00e4kerhetsrisker.<\/p>\n\n\n\n

Vinterd\u00e4ck har djupare sk\u00e4rningar och sp\u00e5r f\u00f6r b\u00e4ttre grepp p\u00e5 sn\u00f6 och is, och de har ocks\u00e5 mindre slitbaneblock vilket g\u00f6r dem mindre kapabla till atletisk kurvtagning j\u00e4mf\u00f6rt med sommard\u00e4ck. Du b\u00f6r heller aldrig k\u00f6ra en bil med vinterd\u00e4ck p\u00e5 sommaren eftersom de flesta vinterd\u00e4ck \u00e4r mycket mindre sportiga och mycket bullrigare.<\/p>\n\n\n\n

Specifika d\u00e4ck som passar till C300 och som ger mycket grepp i kylan \u00e4r Bridgestone Blizzak WS80, Michelin X-Ice Xi3, Pirelli Winter Sottozero 3, Firestone Winterforce 2, Goodyear Ultra Grip WRT, Yokohama iceGUARD iG52c eller guldstandarden Continental Wintercontact SI.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta alternativen f\u00f6r \u00e5retruntd\u00e4ck och prestandad\u00e4ck f\u00f6r C300<\/h2>\n\n\n\n

Ett hel\u00e5rsd\u00e4ck \u00e4r n\u00e5got av en allkonstn\u00e4rlig kille, men ingen m\u00e4stare i n\u00e5got. De fungerar hyfsat i de flesta situationer, men de \u00e4r inte det b\u00e4sta alternativet f\u00f6r inte ens ett enda k\u00f6rscenario. Hel\u00e5rsd\u00e4ck \u00e4r oftast klassade f\u00f6r lite eller ingen sn\u00f6, men de \u00e4r inte en l\u00e4mplig konkurrent till dedikerat vintergummi.<\/p>\n\n\n\n

Hel\u00e5rsd\u00e4ck kan inte heller ge samma niv\u00e5er av grepp som dedikerade sommard\u00e4ck. Hel\u00e5rsd\u00e4ck rekommenderas inte f\u00f6r seri\u00f6s k\u00f6rning med h\u00f6g prestanda, terr\u00e4ngk\u00f6rning eller k\u00f6rning p\u00e5 is eller djup sn\u00f6. De fungerar som ett perfekt alternativ f\u00f6r d\u00e4ck \u00e5ret runt f\u00f6r regioner med ett ganska milt klimat b\u00e5de under vinter- och sommardagar.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta \u00e5retruntd\u00e4cken f\u00f6r C300 \u00e4r Michelin Premier A\/S-d\u00e4ckserien, Pirelli Cinturato P7 All Season Plus, Dunlop Signature HP eller till och med n\u00e5gra av Michelin Pilot Sport S\/S3-d\u00e4cken.
Prestandad\u00e4ck \u00e4r s\u00e4rskilt utformade f\u00f6r att ge h\u00f6gsta m\u00f6jliga grepp, men de brister n\u00e4r det g\u00e4ller d\u00e4ckslitage och kallt v\u00e4der. De b\u00e4sta prestandad\u00e4cken f\u00f6r C300 \u00e4r Michelin Pilot Sport 4S-d\u00e4ck eller Pirelli P Zero-d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Slitsar sommard\u00e4ck snabbare j\u00e4mf\u00f6rt med hel\u00e5rsd\u00e4ck eller vinterd\u00e4ck?<\/h4>\n\n\n\n

Sommard\u00e4ck \u00e4r vanligtvis de som slits snabbast p\u00e5 grund av den mjukare blandningen och den mer prestationsinriktade k\u00f6rningen. Hel\u00e5rsd\u00e4ck kan ibland h\u00e5lla s\u00e5 mycket som dubbelt eller tre g\u00e5nger s\u00e5 m\u00e5nga mil som sommard\u00e4ck vanligtvis klarar av att h\u00e5lla ut.<\/p>\n\n\n\n

Vinterd\u00e4ck \u00e5 andra sidan h\u00e5ller inte lika l\u00e4nge om man t\u00e4nker p\u00e5 den k\u00f6rstr\u00e4cka man kan f\u00e5 ut av en vanlig vinterd\u00e4ckssats. Vinterd\u00e4ck anv\u00e4nds mindre ofta, men om du anv\u00e4nder vinterd\u00e4ck under sommaren kan du f\u00f6rkorta d\u00e4ckets livsl\u00e4ngd med s\u00e5 mycket som 60 procent.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag alltid byta alla fyra d\u00e4ck p\u00e5 en g\u00e5ng?<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r rekommenderat att du alltid byter alla fyra d\u00e4cken eftersom olika slitbanegrad kan rubba bilens balans och ge mer eller mindre grepp p\u00e5 den ena eller andra sidan. Detta rekommenderas s\u00e4rskilt f\u00f6r prestandabilar eftersom det \u00e4r dessa bilar som vanligtvis upplever det mest extrema d\u00e4ckslitaget.<\/p>\n\n\n\n

Vissa m\u00e4nniskor utrustar bara delvis sina bilar med vinterd\u00e4ck, s\u00e4rskilt om de bara anv\u00e4nder dem p\u00e5 l\u00e4ttare sn\u00f6 eller inte s\u00e5 ofta. Men detta rekommenderas inte heller, eftersom alla d\u00e4ckens prestanda-specifika egenskaper endast \u00e4r meningsfulla om bilen \u00e4r utrustad med alla fyra d\u00e4ck av samma modell.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r hjul- och d\u00e4ckstorlekarna f\u00f6r Mercedes C-klass-modeller?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta moderna Mercedes-modeller erbjuder 17 eller 18 tum som minimum och hela v\u00e4gen upp till 20+ tum f\u00f6r prestandamodellerna. Numera finns det en st\u00e4ndigt v\u00e4xande trend med bredare och st\u00f6rre hjul och d\u00e4ck av estetiska och prestandask\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

St\u00f6rre hjul och d\u00e4ck med liten profil kan ge upphov till mycket mer buller j\u00e4mf\u00f6rt med kraftigare d\u00e4ck, och de kan ocks\u00e5 ge underm\u00e5lig komfort eftersom det finns mycket mindre d\u00e4ck f\u00f6r att absorbera alla gupp, gropar och oj\u00e4mna ytor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att v\u00e4lja r\u00e4tt d\u00e4ck till din C300 \u00e4r av yttersta vikt eftersom felaktiga d\u00e4ckval kan allvarligt \u00e4ventyra komfort, livsl\u00e4ngd eller till och med s\u00e4kerhet. Utan r\u00e4tt d\u00e4ck kommer din bil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/546"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=546"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/546\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=546"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=546"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=546"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}