{"id":5459,"date":"2022-10-28T14:24:02","date_gmt":"2022-10-28T14:24:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5459"},"modified":"2022-10-28T14:24:06","modified_gmt":"2022-10-28T14:24:06","slug":"vanliga-problem-med-citroen-e-dispatch","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-e-dispatch\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy \u00e4r en relativt rymlig familjebuss\/aff\u00e4rsbil som f\u00f6rs\u00f6ker kombinera anv\u00e4ndbarheten hos en mellanstor 9-sitsig sk\u00e5pbil med elfordonens v\u00e4rld. Som s\u00e5dan f\u00f6rs\u00f6ker \u00eb-Dispatch tillgodose dagens milj\u00f6medvetna f\u00f6retag och privatpersoner som vill ha b\u00e5de en praktisk sk\u00e5pbil och en som inte f\u00f6rorenar milj\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Men innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att g\u00e5 ut och k\u00f6pa dig en ny \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy m\u00e5ste vi f\u00f6rst prata om tillf\u00f6rlitlighet. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r \u00eb-Jumpy\/\u00eb-Dispatch fortfarande ett ganska nytt fordon, vilket inneb\u00e4r att vi fortfarande inte riktigt kan bed\u00f6ma om det \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte. Vi m\u00e5ste v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r innan vi kan g\u00f6ra en giltig bed\u00f6mning p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst verkar vissa problem orsaka huvudv\u00e4rk f\u00f6r befintliga \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy-\u00e4gare, och dessa \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens el- och laddningssystem, bilens utrustning, problem med krockkuddarna och problem med den maximala r\u00e4ckvidd som anges.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget b\u00f6r \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy vara en betydligt mer tillf\u00f6rlitlig bil j\u00e4mf\u00f6rt med sin kusin med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eftersom elbilar i sig b\u00f6r vara mer tillf\u00f6rlitliga. Hur som helst f\u00e5r vi v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r och se hur v\u00e4l \u00eb-Dispatch klarar sig eftersom det fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga n\u00e5got s\u00e4kert.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy lider av vissa elektriska problem i samband med bilens drivlina. Vissa \u00e4gare har rapporterat om slumpm\u00e4ssiga str\u00f6mf\u00f6rluster som brukar f\u00f6rsvinna n\u00e4r man startar om bilen. Andra har p\u00e5pekat m\u00e5nga problem med bilens infotainmentsk\u00e4rm som ofta kan bli tom och frysa. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r backkameran.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r relaterade till bilens laddningssituation eftersom det verkar som om utomhustemperaturen kan spela en drastisk roll f\u00f6r hur m\u00e5nga mil du kommer att f\u00e5 ut av din laddare. Tyv\u00e4rr \u00e4r detta inte s\u00e5 s\u00e4llsynt i hela v\u00e4rlden av elbilar, men \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy lider av dessa problem oftare \u00e4n m\u00e5nga andra bilar fr\u00e5n detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de \u00e4ldre och nyare, b\u00e5de f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elektriska Citro\u00ebn sk\u00e5pbilar\/MPV:er tenderar att drabbas av olika utrustningsrelaterade problem. Till att b\u00f6rja med \u00e4r skjutd\u00f6rrarna ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder eftersom l\u00e5set\/l\u00e5set kan g\u00e5 s\u00f6nder, vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt att h\u00e5lla d\u00f6rrarna \u00f6ppna eller till och med att st\u00e4nga dem. Andra problem \u00e4r problem med centrall\u00e5set eftersom ledningarna och clipsen tenderar att vara br\u00e4ckliga.<\/p>\n\n\n\n

Var ocks\u00e5 noga med att uppm\u00e4rksamma kvaliteten p\u00e5 bilens inredningsdetaljer och hur v\u00e4l de klarar av \u00f6verdrivet slitage. Enligt n\u00e5gra \u00e4gare kan luftkonditioneringen g\u00e5 s\u00f6nder, vilket inneb\u00e4r att du inte kan v\u00e4rma upp eller kyla ner din kup\u00e9 n\u00e4r det beh\u00f6vs. P\u00e5 det hela taget tenderar dessa problem att vara sm\u00e5 och l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda, men de \u00e4r vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch har \u00e5terkallats tillsammans med m\u00e5nga andra moderna Citro\u00ebn-modeller p\u00e5 grund av problem med krockkuddar. Faktum \u00e4r att Citro\u00ebn tenderar att g\u00f6ra \u00e5terkallelser v\u00e4ldigt ofta, och \u00eb-Dispatch \u00e4r ocks\u00e5 ofta en del av dessa \u00e5terkallelser. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att \u00eb-Dispatch ocks\u00e5 \u00e5terkallades p\u00e5 grund av problem med den bakre fj\u00e4dringen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att veta om ditt fordon ber\u00f6rs av dessa \u00e5terkallelser eller inte b\u00f6r du ringa din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och fr\u00e5ga. Om din bil ing\u00e5r i en aktiv \u00e5terkallelse f\u00f6resl\u00e5r jag starkt att du l\u00e4mnar in bilen till \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren eftersom dessa \u00e5terkallelser brukar vara kostnadsfria. Om du missar dem \u00e4r chansen stor att Citro\u00ebn inte kommer att betala dig f\u00f6r n\u00e5gon av reparationerna.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Problem med r\u00e4ckvidden<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att detta inte \u00e4r ett problem i sig eftersom \u00eb-Dispatch maximala r\u00e4ckvidd kan \u00e4ndras av v\u00e4dret, din k\u00f6rstil och m\u00e5nga andra faktorer som spelar in f\u00f6r alla elbilar, inte bara \u00eb-Dispatch. Men de b\u00f6r \u00e4nd\u00e5 n\u00e4mnas eftersom de faktiskt orsakar problem, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer den mindre 50 kWw-modellen som har en mycket kortare r\u00e4ckvidd p\u00e5 170-180 km i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Om du bor i ett s\u00e4rskilt kallt klimat kan din maximala r\u00e4ckvidd dock potentiellt krympa till bara 100 km, vilket \u00e4r ganska lite j\u00e4mf\u00f6rt med vad du kan f\u00e5 fr\u00e5n vissa bilar. Om du dessutom l\u00e4gger till mycket vikt ovanp\u00e5 \u00eb-Dispatch under den kalla \u00e5rstiden kan din r\u00e4ckvidd sjunka till under 100 km vid full laddning, vilket \u00e4r riktigt d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt anv\u00e4ndningsscenario och om du anser att en eldriven sk\u00e5pbil \u00e4r en l\u00f6nsam investering. Om du tenderar att k\u00f6ra kortare str\u00e4ckor i stadsmilj\u00f6 varje dag och har tillg\u00e5ng till ett garage med eluttag \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa \u00eb-Dispatch eftersom elbilar har alla m\u00f6jliga f\u00f6rdelar som skattes\u00e4nkningar, billigare parkering och l\u00e4gre driftskostnader i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot tenderar att anv\u00e4nda dina sk\u00e5pbilar f\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l och om du vill g\u00f6ra l\u00e5ngv\u00e4ga resor \u00e4r verkligheten den att en eldriven sk\u00e5pbil helt enkelt inte \u00e4r den b\u00e4sta id\u00e9n. En dieseldriven sk\u00e5pbil kanske l\u00e5ter d\u00e5ligt, men diesel \u00e4r fortfarande b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngv\u00e4ga kommersiella fordon.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch b\u00e4ttre \u00e4n e-SpaceTourer?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy \u00e4r det b\u00e4ttre valet om du \u00e4r ute efter en kommersiell\/aff\u00e4rsbil\/MPV medan e-SpaceTourer \u00e4r mer anpassad f\u00f6r personligt bruk och familjeanv\u00e4ndning. \u00c4ven om de \u00e4r n\u00e4stan identiska \u00e4r de utformade f\u00f6r att utm\u00e4rka sig p\u00e5 olika omr\u00e5den. Men oavsett vilken du v\u00e4ljer kommer du inte att g\u00f6ra n\u00e5got stort misstag eftersom de i slut\u00e4ndan \u00e4r v\u00e4ldigt lika varandra.<\/p>\n\n\n\n

Erbjuder Citro\u00ebn fortfarande Dispatch\/Jumpy-modeller med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, du kan fortfarande k\u00f6pa en diesel- eller bensindriven Dispatch\/Jumpy-modell om du s\u00e5 \u00f6nskar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att b\u00e5da dessa \u00e4r betydligt billigare j\u00e4mf\u00f6rt med \u00eb-Dispatch och till och med \u00e4r lite mer praktiska ocks\u00e5. Dessutom \u00e4r alla tre n\u00e4stan identiska.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/\u00eb-Jumpy \u00e4r en relativt rymlig familjebuss\/aff\u00e4rsbil som f\u00f6rs\u00f6ker kombinera anv\u00e4ndbarheten hos en mellanstor 9-sitsig sk\u00e5pbil med elfordonens v\u00e4rld. Som s\u00e5dan f\u00f6rs\u00f6ker \u00eb-Dispatch tillgodose dagens milj\u00f6medvetna f\u00f6retag och privatpersoner som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5459"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5460,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459\/revisions\/5460"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5459"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5459"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5459"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}