{"id":543,"date":"2021-05-07T12:59:16","date_gmt":"2021-05-07T12:59:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=543"},"modified":"2021-05-07T12:59:16","modified_gmt":"2021-05-07T12:59:16","slug":"vad-ar-skillnaden-mellan-en-mercedes-e300-och-en-e350","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-skillnaden-mellan-en-mercedes-e300-och-en-e350\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r skillnaden mellan en Mercedes E300 och en E350?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz E-klass \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra Mercedes-modellerna genom tiderna. Denna mellanstora lyxsedan har tillverkats kontinuerligt sedan 1953, och E-klassbeteckningen antogs officiellt 1993.<\/p>\n\n\n\n

Redan 2017 fick den nya E-klassens instegsmodell namnet E300, som ersatte den \u00e4ldre E350. Den st\u00f6rsta skillnaden \u00e4r drivlinan. Den \u00e4ldre E350 anv\u00e4nde en V6-motor med 303 h\u00e4stkrafter och 2017 \u00e5rs E300 anv\u00e4nde en fyrcylindrig turbo med 241 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det nyaste modell\u00e5ret 2021 \u00e5terinf\u00f6rde Mercedes modellbeteckningen E350 som ing\u00e5ngsmodell i E-klassen utrustad med en 2,0-liters 4-cylindrig turbomotor med 255 h\u00e4stkrafter. E300 och E350 har alltid fungerat som E-Klass-modeller p\u00e5 instegsniv\u00e5 utan n\u00e5gon st\u00f6rre skillnad j\u00e4mf\u00f6rt med modeller med h\u00f6gre trim.<\/p>\n\n\n\n

2021 Mercedes E350<\/h2>\n\n\n\n

2021 Mercedes E350 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 54 000 dollar f\u00f6r den bakhjulsdrivna modellen. Om du vill ha 4MATIC-versionen f\u00e5r du betala cirka 2 500 dollar mer. E350 anv\u00e4nder en smidig och effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar och 255 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 9G-TRONIC 9-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som g\u00f6r att E350 kan ge en hygglig br\u00e4nsleekonomi p\u00e5 22MPG US vid stadsk\u00f6rning och 31MPG US vid landsv\u00e4gsk\u00f6rning. E350 kan sprinta fr\u00e5n 0 till 100 km\/h p\u00e5 cirka 6 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r E350 v\u00e4lutrustad som standard med tv\u00e5zons klimatkontroller, en 12,3-tums infotainmentsk\u00e4rm, Android Auto, Apple Car Play, stereo med 15 h\u00f6gtalare, Bluetooth, tv\u00e5 USB-portar, soltak, keyless go och keyless entry.<\/p>\n\n\n\n

Toppmodellen i icke-AMG E-klass f\u00f6r 2021 \u00e4r E450 4MATIC-sedanen, utrustad med en 3,0-liters sexcylindrig inline-motor erbjuder denna lyxsedan imponerande 362 h\u00e4stkrafter och en 0-60-tid p\u00e5 under 5 sekunder. E450 kostar runt 62 000 dollar och erbjuder standardfunktioner som liknar E350, den st\u00f6rsta skillnaden \u00e4r drivlinan.<\/p>\n\n\n\n

2017 Mercedes E300<\/h2>\n\n\n\n

Sista g\u00e5ngen Mercedes anv\u00e4nde modellbeteckningen E300 var n\u00e4r 2017 \u00e5rs Mercedes E-klass sl\u00e4pptes. Mercedes erbj\u00f6d tv\u00e5 varianter av E300, RWD-modellen och 4MATIC-modellen, som b\u00e5da hade ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 50-55 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

2017 \u00e5rs Mercedes E-klass signalerade en ny gryning f\u00f6r den mellanstora lyxiga limousinen som fick en stor m\u00e4ngd nya funktioner och uppgraderingar. Designen av 2017 \u00e5rs Mercedes E-klass var grundlig och v\u00e4l genomt\u00e4nkt. Interi\u00f6ren var l\u00e5ngt ifr\u00e5n den tidigare generationen och liknade mer den fullstora lyxiga S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

2017 \u00e5rs E300 var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta E-klass som erbj\u00f6d en 2,0-liters fyrcylindrig motor med 241 h\u00e4stkrafter. Den h\u00e4r generationen av E-klass var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta som anv\u00e4nde den numera v\u00e4lk\u00e4nda 9G TRONIC 9-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan. 0-60-tiden f\u00f6r 2017 \u00e5rs Mercedes E300 \u00e4r ganska j\u00e4mf\u00f6rbar med den nya E350, p\u00e5 cirka 6 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes modellbeteckningar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes modellbeteckning best\u00e5r av bokst\u00e4ver och siffror d\u00e4r bokst\u00e4verna representerar modellen i fr\u00e5ga och siffrorna representerar drivlinan i den specifika bilen. Dessa modellbeteckningar har \u00e4ndrats otaliga g\u00e5nger under Mercedes historia och endast n\u00e5gra f\u00e5 aspekter har alltid varit desamma.<\/p>\n\n\n\n

En av dessa \u00e4r det faktum att det h\u00f6gre numret vanligtvis representerar en kraftfullare version. Om du ser en Mercedes E450 bredvid en Mercedes E350 \u00e4r 450:an den kraftfullare, h\u00f6gre utrustade modellen av de tv\u00e5. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan var Mercedes Benz-m\u00e4rkena f\u00f6rknippade med motorns cylindervolym, och numera \u00e4r de det inte l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen \u00e4r att de nuvarande trenderna f\u00f6r utsl\u00e4ppsreglerna har tvingat m\u00e5nga tillverkare att anv\u00e4nda tv\u00e5ngsinduktion, vilket innebar att m\u00e5nga modeller anv\u00e4nde exakt samma drivlina i olika stadier av inst\u00e4llning. S\u00e5 Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att det nyare beteckningsschemat fr\u00e4mst f\u00f6rknippas med modeller med h\u00f6gre h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes E-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes E-klass var och kommer f\u00f6rmodligen att f\u00f6rbli en av de mest popul\u00e4ra Mercedes-sedanerna av flera sk\u00e4l. BMW och Audi har ocks\u00e5 erbjudit exceptionella mellanstora sedans som kan konkurrera med E-klassen. Men om du vill ha komfort och inte har n\u00e5got emot en alltf\u00f6r mjuk fj\u00e4dring \u00e4r E-klassen den b\u00e4sta av alla.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en sportigare sedan som ocks\u00e5 erbjuder stor komfort b\u00f6r du kolla in BMW 5-serien. Om du vill ha det b\u00e4sta av tv\u00e5 v\u00e4rldar verkar Audi A6 vara det b\u00e4sta allroundpaketet. E-klassen \u00e4r den mest bekv\u00e4ma, 5-serien \u00e4r den sportigaste och A6 \u00e4r den b\u00e4sta allroundbilen.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att f\u00f6rs\u00e4kra en Mercedes-Benz E-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Bilf\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna beror p\u00e5 m\u00e5nga olika faktorer, bland annat typ av f\u00f6rs\u00e4kring, t\u00e4ckningsniv\u00e5 eller dina sj\u00e4lvrisker. Dessutom kan ditt k\u00f6n, din \u00e5lder, din plats, ditt k\u00f6rkort eller din kreditv\u00e4rdighet ocks\u00e5 spela en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller bilf\u00f6rs\u00e4kringar.<\/p>\n\n\n\n

E-klassen \u00e4r en ganska dyr bil, vilket inneb\u00e4r att premierna inte kommer att vara billiga. Men E-klassen f\u00e5r ocks\u00e5 ett 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg \u00f6ver hela linjen och \u00e4r generellt sett en ganska p\u00e5litlig modell, vilket borde fungera gynnsamt f\u00f6r dina premier.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa E53 AMG- eller E63 AMG-modellerna?<\/h4>\n\n\n\n

Om du tycker att E450 \u00e4r ganska l\u00e5ngsam, underdrivet och att den saknar punch kan du alltid g\u00e5 via AMG-divisionen och v\u00e4lja en av de mest kraftfulla E-class-sedanerna som g\u00e5r att k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Dessa modeller \u00e4r utrustade med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner, och tillvalsutrustningen i dessa \u00e4r oftast f\u00f6rknippad med lyxiga eller sportiga uppgraderingar.<\/p>\n\n\n\n

53 AMG s\u00e4ljs f\u00f6r cirka 74 000 dollar och erbjuder en mild-hybridmotor med 430 h\u00e4stkrafter, prestandabroms, sportanpassad fj\u00e4dring, AMG-sportavgassystem, AMG-karosstil och hjuluppgraderingar. E53 \u00e4r gener\u00f6st utrustad som standard, men du kan fortfarande v\u00e4lja bort ett g\u00e4ng ytterligare lyxfunktioner som till exempel Burmester-hifi-anl\u00e4ggningen i toppklass eller tillvalet mjukt st\u00e4ngda d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta E-Klass-sedanen \u00e4r E63 AMG som s\u00e4ljs f\u00f6r 107 000 dollar. Denna raket \u00e4r utrustad med en 4,0-liters BiTurbo V8-motor som ger 603 h\u00e4stkrafter. E63:s 0-60-tid uppges vara 3,3 sekunder, men m\u00e5nga biltidningar och andra medier har bekr\u00e4ftat att E63 sprintar 0-60 p\u00e5 mindre \u00e4n 3 sekunder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz E-klass \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra Mercedes-modellerna genom tiderna. Denna mellanstora lyxsedan har tillverkats kontinuerligt sedan 1953, och E-klassbeteckningen antogs officiellt 1993. Redan 2017 fick den nya<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/543"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=543"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/543\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=543"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=543"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=543"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}