{"id":5424,"date":"2022-10-25T05:48:20","date_gmt":"2022-10-25T05:48:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5424"},"modified":"2022-10-25T05:48:22","modified_gmt":"2022-10-25T05:48:22","slug":"vanliga-problem-med-bmw-e39","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-e39\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW e39"},"content":{"rendered":"\n

BMW E39 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra bilarna i slutet av 90-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet. Tack vare dess enast\u00e5ende utseende, prestanda och trevliga k\u00f6rning. Men precis som de flesta BMW:er kom BMW e39 ocks\u00e5 med flera problem som anv\u00e4ndare rapporterat under \u00e5ren. S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW E39?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW E39 \u00e4r fel p\u00e5 kylsystemet, fel p\u00e5 Dual-Vanos, slang- och ledningsl\u00e4ckage, problem med LCD-displayen, fel p\u00e5 bussningar f\u00f6r trissarmar och fel p\u00e5 f\u00f6nsterregulatorer. Trots att BMW E39 har flera problem \u00e4r den en av de mest tillf\u00f6rlitliga BMW 5-serien som n\u00e5gonsin byggts.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW e39?<\/h2>\n\n\n\n

Fel i kylsystemet<\/h3>\n\n\n\n

De flesta BMW-modeller har problem med kylsystemet. BMW e39 \u00e4r inget undantag eftersom den ocks\u00e5 har flera kylsystemfel. N\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW e39:s kylsystem \u00e4r fel p\u00e5 vattenpumpen och termostaten. I vissa fall kan \u00e4ven kylaren g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att veta om kylsystemet h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 s\u00f6nder \u00e4r att titta efter om lampan ”service engine soon” t\u00e4nds och kontrollera temperaturm\u00e4taren. Om temperaturen ligger \u00f6ver det normala intervallet \u00e4r det en indikation p\u00e5 att kylsystemet har ett problem. Fixa de felande delarna f\u00f6r att fixa kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Dubbla ventiler som inte fungerar<\/h3>\n\n\n\n

BMW e39 levereras med M52-motorn som har ett Dual-Vanos-system. Det h\u00e4r systemet styr tidpunkten f\u00f6r avgas- och insugningsnockorna. N\u00e5gra av symptomen p\u00e5 fel p\u00e5 Dual-Vanos \u00e4r grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, problem vid kallstart, effektf\u00f6rlust och en defekt man\u00f6verdon.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda en d\u00e5lig Dual-Vanos \u00e4r att byta ut hela enheten eller bygga om st\u00e4lldonet. Processen \u00e4r dock ganska besv\u00e4rlig och kostsam.<\/p>\n\n\n\n

Problem med LCD-displayen<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som anv\u00e4ndare av BMW e39-modeller upplever \u00e4r problem med LCD-sk\u00e4rmen. LCD-displayen p\u00e5 bilens instrumentbr\u00e4da \u00e4r en viktig del eftersom den f\u00f6rmedlar viktig information som t.ex. k\u00f6rstr\u00e4cka. I vissa fall kan datoravl\u00e4sningen tappa pixlar och f\u00f6rvandlas till en r\u00f6ra av siffror och bokst\u00e4ver.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem orsakas vanligtvis av ett d\u00e5ligt band eller av den inbyggda datorn. Om du m\u00e4rker ett s\u00e5dant problem b\u00f6r du l\u00e5ta mekanikern inspektera din bil. Du b\u00f6r ocks\u00e5 l\u00e5ta inspektera ledningar och s\u00e4kringar f\u00f6r att se till att de fungerar som avsett.<\/p>\n\n\n\n

Slangar och ledningar l\u00e4cker<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i h\u00f6gpresterande e39 5-serie-modeller. Flera delar kan b\u00f6rja l\u00e4cka efter en tid. Dessa inkluderar oljeventilk\u00e5pan, servostyrningsh\u00e5len och andra ledningar. Tecken p\u00e5 l\u00e4ckande slangar och ledningar \u00e4r l\u00e4ckage av v\u00e4tskor, felst\u00f6tningar, styrningssv\u00e5righeter och sv\u00e5righeter att hantera bilen.<\/p>\n\n\n\n

Ta bilen till mekanikern och l\u00e5t den inspektera. Om slangarna och ledningarna \u00e4r skadade ska du byta ut dem. Dessutom b\u00f6r du ocks\u00e5 inspektera t\u00e4ndstiften eftersom v\u00e4tskor och oljor kan st\u00f6ra dem.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6nsterregulatorer som inte fungerar<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r BMW e39 har g\u00e5tt \u00f6ver 100 000 mil \u00e4r det vanligt att f\u00f6nsterregulatorerna g\u00e5r s\u00f6nder. F\u00f6nsterregulatorerna g\u00e5r normalt s\u00f6nder p\u00e5 grund av slitage eller \u00e5lder. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du byta ut f\u00f6nsterregulatorerna. S\u00e5 innan du k\u00f6per en begagnad BMW E39 b\u00f6r du kontrollera om f\u00f6nsterregulatorerna \u00e4r i gott skick eller inte.<\/p>\n\n\n\n

Bussningar f\u00f6r trumpinnarmen g\u00e5r s\u00f6nder<\/h4>\n\n\n\n

Precis som t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar g\u00e5r \u00e4ven trusharm-bussningarna s\u00f6nder tidigt i BMW:er. Truskarmsbussningarna hj\u00e4lper till att kontrollera fj\u00e4dringens r\u00f6relse f\u00f6r en smidig \u00f6verf\u00f6ring av energi och tryck fr\u00e5n bilens hjul till ramen. Observera att tryckarmsbussningarna normalt g\u00e5r s\u00f6nder efter 40 000 mil. Men med r\u00e4tt underh\u00e5ll kan de g\u00e5 s\u00f6nder efter 75 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga tecken p\u00e5 d\u00e5liga eller sviktande tryckarmsbussningar \u00e4r l\u00f6s ratt, skramlande ljud och klonkande vid h\u00e5rda inbromsningar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

### \u00c4r BMW E39 tillf\u00f6rlitlig?
Ja, BMW E39 \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga BMW 5-serien. De flesta BMW e39-modeller p\u00e5 marknaden har g\u00e5tt \u00f6ver 200 000 mil. \u00c4ven om den sista e39-modellen tillverkades f\u00f6r n\u00e4stan 20 \u00e5r sedan finns det fortfarande flera bilar i gott skick. Icke desto mindre \u00e4r det ganska dyrt att underh\u00e5lla denna bil.<\/p>\n\n\n\n

BMW e39 \u00e4r tillf\u00f6rlitlig p\u00e5 grund av de exceptionella och h\u00e5llbara motorer som den har f\u00e5tt. N\u00e5gra av de motorer som finns i den h\u00e4r modellen \u00e4r den 2,0-liters M52 raka-6-motorn, 2,2-liters M54 raka-6-motorn och 3,5-liters M62 raka-6-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW E39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 kan h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil. De flesta BMW e39-modeller \u00e4r numera klassiker. Den h\u00e4r modellen \u00e4r mycket h\u00e5llbar och p\u00e5litlig. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan BMW e39 5-serien klara \u00f6ver 250 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Om du planerar att skaffa en BMW e39 bil, se till att den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen f\u00f6r att undvika frekventa bes\u00f6k hos mekaniker eller tekniker.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla BMW e39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 m\u00e5 vara mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta BMW 5-serie-modeller, men den \u00e4r fortfarande dyr att underh\u00e5lla. Och eftersom de flesta av dessa modeller \u00e4r gamla med \u00f6ver 150 000 mil, kan du r\u00e4kna med dyrt underh\u00e5ll och kostsamma reparationer. Med r\u00e4tt underh\u00e5ll och sk\u00f6tsel kan du dock minska reparationskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW E39 f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW E39 \u00e4r en av de mest BMW 5-serien p\u00e5 marknaden. Om den \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen kan den h\u00e4r bilen b\u00f6rja f\u00e5 mindre problem efter 80 000 mil. Icke desto mindre b\u00f6r anv\u00e4ndarna vara beredda p\u00e5 att hantera allvarliga problem n\u00e4r bilen n\u00e5r \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilken motor finns i BMW E39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 \u00e4r utrustad med en M52-motor. M52 \u00e4r en rak-6 DOHC bensinmotor som tillverkades mellan 1994 och 2000. BMW S52-motorn \u00e4r den h\u00f6gpresterande varianten av M52-motorn. Eftersom de flesta interna delar av BMW M52-motorn \u00e4r skotts\u00e4kra \u00e4r det en stark och h\u00e5llbar motor som klarar \u00f6ver 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW e39-anv\u00e4ndare m\u00f6ter kan du planera n\u00e4r du f\u00f6rbereder dig f\u00f6r att f\u00f6rv\u00e4rva en begagnad BMW e39, som sakta har f\u00f6rvandlats till en klassisk bil. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan BMW e39 k\u00f6ra \u00f6ver 150 000 mil utan st\u00f6rre reparationer.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att se till att din bil h\u00e5ller l\u00e4ngre och k\u00f6rs smidigt ska du f\u00f6lja BMW:s rekommenderade serviceunderh\u00e5llsschema.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E39 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra bilarna i slutet av 90-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet. Tack vare dess enast\u00e5ende utseende, prestanda och trevliga k\u00f6rning. Men precis som de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5422,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5424"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5424"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5424\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5425,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5424\/revisions\/5425"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5422"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5424"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5424"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5424"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}