{"id":5421,"date":"2022-10-25T05:47:50","date_gmt":"2022-10-25T05:47:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5421"},"modified":"2022-10-25T05:47:53","modified_gmt":"2022-10-25T05:47:53","slug":"ar-bmw-e39-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-e39-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW e39 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW E39 \u00e4r en av de snyggaste bilarna som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat. Den n\u00e4rmaste rivalen n\u00e4r det g\u00e4ller utseendet \u00e4r BMW E46 3-serie sedanen. Bortsett fr\u00e5n utseendet \u00e4r BMW E39 en h\u00f6gpresterande och rolig bil att k\u00f6ra. Men \u00e4r BMW e39 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

BMW e39 \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5lig. Den \u00e4r bra p\u00e5 grund av sina exceptionella prestanda, sin enast\u00e5ende tillf\u00f6rlitlighet och sitt fantastiska utseende. Den kan dock vara d\u00e5lig p\u00e5 grund av den dyra underh\u00e5llskostnaden, den h\u00f6ga initialkostnaden och de kostsamma reparationerna. P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW e39 en utm\u00e4rkt BMW 5-serie och en av de b\u00e4sta BMW som n\u00e5gonsin tillverkats.<\/p>\n\n\n\n

BMW e39:s historia<\/h2>\n\n\n\n

BMW E39 \u00e4r en del av BMW 5-serien. Det \u00e4r den fj\u00e4rde generationen av BMW 5-seriens serie av ledarbilar. Dessutom tillverkades den mellan 1995 och 2004. \u00c4ven om BMW E39 f\u00f6rst lanserades i karosseristilen sedan introducerades en kombi senare 1996.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de saker som gjorde BMW e39 unik \u00e4r anv\u00e4ndningen av aluminium f\u00f6r alla st\u00f6rre delar i den fr\u00e4mre upph\u00e4ngningen och bakdelen. Dessutom var det ocks\u00e5 den f\u00f6rsta 5-serien som hade en fyrcylindrig dieselmotor. Den h\u00e4r bilen hade olika motorer, till exempel den 2,0-3,0-liters M52\/M54-r\u00e4tlinjemotorn med 6 cylindrar och den 3,5-4,9-liters M62\/S62 V8-motorn med 6 cylindrar.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos BMW e39<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 \u00e4r en av de snyggaste BMW-modellerna n\u00e5gonsin. Under lanseringen hyllades bilen av alla medier runt om i v\u00e4rlden. N\u00e5gra av de egenskaper som sticker ut fr\u00e5n den h\u00e4r bilen \u00e4r str\u00e5lkastaren med klarglas LED-bakljusen och de stora hjulen. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 mysig med massor av avancerade funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med bilarna i sin generation \u00e4r BMW e39 en av de bilar som presterar b\u00e4st. \u00c4ven om BMW e39 har olika trims \u00e4r M5 den trim som presterar b\u00e4st. Tack vare den kraftfulla 4,9-liters S62 V8-motorn som levererar upp till 394 hk och 369 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 finns i karossvarianterna sedan och kombi. B\u00e5da bilarna har fem sittplatser, vilket \u00e4r idealiskt f\u00f6r familjer. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 rymlig med mycket benutrymme. N\u00e4r det g\u00e4ller lastutrymme erbjuder den h\u00e4r bilen totalt 16 kubikfot utrymme, vilket \u00e4r ganska stort och idealiskt f\u00f6r att b\u00e4ra mycket bagage.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h4>\n\n\n\n

BMW bygger n\u00e5gra av de s\u00e4kraste bilarna p\u00e5 marknaden. Trots att BMW e39 \u00e4r en gammal bil \u00e4r den fortfarande mycket s\u00e4ker med m\u00e5nga avancerade s\u00e4kerhetsfunktioner. N\u00e5gra av de fr\u00e4msta s\u00e4kerhetsfunktionerna som den h\u00e4r bilen har \u00e4r stabilitetskontroll, antiblockeringssystem, f\u00f6rsp\u00e4nningsanordningar, ett s\u00e4kerhetssystem, krockkuddar fram, krockkuddar i sidled och krockkuddar \u00f6ver huvudet.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

BMW:s \u00e4r normalt sett inte br\u00e4nsleeffektiva bilar. BMW e39 \u00e4r inget undantag. Till exempel har 2003 \u00e5rs BMW 540i ett kombinerat EPA-v\u00e4rde p\u00e5 16 mpg, med 14 mpg i staden och 21 mpg i t\u00e4torten. Med ett s\u00e5dant EPA-betyg f\u00e5r du r\u00e4kna med att spendera lite mer p\u00e5 br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Priset f\u00f6r BMW e39 varierar fr\u00e5n ett st\u00e4lle till ett annat. Dessutom beror det p\u00e5 bilens skick. F\u00f6r n\u00e4rvarande s\u00e4ljs de flesta BMW e39-modeller mellan 6 000 och 12 000 dollar. Det \u00e4r dock viktigt att l\u00e5ta bilen inspekteras innan man betalar f\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

#### \u00c4r BMW e39 v\u00e4rd att k\u00f6pa?
Ja, BMW E39 \u00e4r v\u00e4rd att k\u00f6pa om du vill ha en h\u00f6gpresterande, snygg, kraftfull och p\u00e5litlig BMW-sedan. D\u00e4remot \u00e4r det inte en idealisk bil f\u00f6r en person som s\u00f6ker en underh\u00e5llsfattig och prisv\u00e4rd lyxsedan. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en utm\u00e4rkt bil och idealisk f\u00f6r en familj.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r BMW e39?<\/h4>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med sina rivaler vid byggnadstiden var BMW e39 en av de snabbaste bilarna p\u00e5 marknaden. Den snabbaste BMW e39-trimningen \u00e4r M5 med den 4,9-liters S62-motorn. Den h\u00e4r bilen producerar maximalt 394 hk och 369 lb-ft vridmoment. Den kan ocks\u00e5 accelerera fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 5,3 sekunder med en topphastighet p\u00e5 155 mph.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW e39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW e39 \u00e4r en p\u00e5litlig bil men har ocks\u00e5 flera problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r vara beredda att hantera. N\u00e5gra av de vanligaste problemen \u00e4r fel p\u00e5 kylsystemet, fel p\u00e5 dubbel-Vanos, problem med LCD-displayen, slang- och ledningsl\u00e4ckage, fel p\u00e5 f\u00f6nsterregulatorer och fel p\u00e5 bussningar f\u00f6r tr\u00f6starmar.<\/p>\n\n\n\n

Trots att det finns flera problem kan de flesta av dem undvikas genom att ta v\u00e4l hand om din BMW och f\u00f6lja BMW:s rekommenderade schemalagda underh\u00e5llsservice.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW e39?<\/h4>\n\n\n\n

BMW upph\u00f6rde med tillverkningen av BMW e39 \u00e5r 2004. Som ett resultat av detta \u00e4r det n\u00e4stan om\u00f6jligt att hitta en ny BMW e39 p\u00e5 marknaden. S\u00e5 om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad BMW e39 \u00e4r chansen stor att du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 BMW e39 med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Om du vill ha f\u00e4rre problem med s\u00e5 gamla BMW:er ska du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en med mindre \u00e4n 150 000 mil.
\u00d6verlag f\u00e5r de flesta BMW e39-modeller allvarliga problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 150 000 mil. Men om bilen \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen b\u00f6r du inte uppleva m\u00e5nga allvarliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Kommer BMW e39 att bli en klassiker?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW e39 har erk\u00e4nts som en klassisk BMW. Det \u00e4r en av de mest v\u00e4lpresterande bilarna och den ser extraordin\u00e4r ut. Den h\u00e4r bilen har alla indikationer p\u00e5 en klassisk bil. F\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan gjorde BMW E39:s status officiell genom att flytta e39-chassit fr\u00e5n reservdelskatalogen ”nuvarande” till katalogen ”arv” eller ”klassiker”.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

BMW E39 \u00e4r en av de finaste bilarna i sin generation. N\u00e4r den byggdes var den bland de mest moderna BMW-modellerna p\u00e5 marknaden med fantastisk hantering, kontroll och enast\u00e5ende prestanda. Men som m\u00e5nga BMW-modeller har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem att ta itu med. Trots detta f\u00f6rhindrar r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll de flesta av problemen.<\/p>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r BMW e39 h\u00e5ller p\u00e5 att bli en klassiker har dess pris stigit. Om n\u00e5gra \u00e5r kommer BMW e39 att vara en av de mest eftertraktade BMW-modellerna fr\u00e5n 90-talet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW E39 \u00e4r en av de snyggaste bilarna som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat. Den n\u00e4rmaste rivalen n\u00e4r det g\u00e4ller utseendet \u00e4r BMW E46 3-serie sedanen. Bortsett fr\u00e5n utseendet \u00e4r BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5422,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5421"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5421"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5421\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5423,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5421\/revisions\/5423"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5422"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5421"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5421"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5421"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}