{"id":5415,"date":"2022-10-24T17:32:36","date_gmt":"2022-10-24T17:32:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5415"},"modified":"2022-10-24T17:32:39","modified_gmt":"2022-10-24T17:32:39","slug":"vanliga-problem-med-hyundai-i20","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-hyundai-i20\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Hyundai i20"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i20 \u00e4r en liten stadsbil och en av de mest prisv\u00e4rda Hyundai-bilarna p\u00e5 marknaden. I20 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2008 och har varit i kontinuerlig produktion sedan dess. Under denna tid har Hyundai lyckats s\u00e4lja massor av dessa eftersom de \u00e4r effektiva, prisv\u00e4rda att k\u00f6pa, prisv\u00e4rda att driva och dessutom f\u00e5r man allt man beh\u00f6ver av denna typ av bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar i20 ocks\u00e5 vara ganska bra, men den \u00e4r verkligen inte i n\u00e4rheten av toppen. M\u00e5nga andra Hyundai-modeller \u00e4r betydligt b\u00e4ttre, bland annat i10. Hur som helst \u00e4r ingen Hyundai utan sin besk\u00e4rda del av fel och \u00e4ven i20 \u00e4r inget undantag. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista vanliga problem med Hyundai i20 och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver fokusera p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r de vanligaste problemen med Hyundai i20 relaterade till olika elektriska system, styrsystemet, vattenintr\u00e4ngning, trim och utrustning samt motorn. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att vissa av dessa \u00e4r riktigt vanliga medan andra inte \u00e4r det, men \u00e4r extremt farliga eller dyra att reparera.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa Hyundai i20 ska du se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet. Utan den riskerar du en massa problem som kan f\u00f6rst\u00f6ra din totala \u00e4garupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om m\u00e5nga Hyundai-modeller \u00e4r ben\u00e4gna att drabbas av olika elektriska problem och att Hyundai i20 inte \u00e4r annorlunda. Ett av de mest omtalade och \u00e4ven frustrerande problemen \u00e4r ett problem i samband med en trasig viknyckel. Det verkar som om Hyundai inte riktigt lagt ner s\u00e5 mycket arbete p\u00e5 att konstruera en robust viknyckelmekanism eftersom den som finns i i i20 \u00e4r notoriskt tunn och ben\u00e4gen att falla av helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att g\u00f6ra saken v\u00e4rre kan sj\u00e4lva nyckelknippan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder. De elektriska f\u00f6nsterrutorna \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 i stort sett alla i20-modeller. Den yttre belysningen \u00e4r en pl\u00e5ga p\u00e5 \u00e4ldre i20-modeller medan nyare i20-modeller ibland lider av problem med infotainmentsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20 – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagar p\u00e5 att i20 lider av en bullrig styrkolonn, s\u00e4rskilt om du ofta k\u00f6r p\u00e5 oj\u00e4mna v\u00e4gar. Detta problem beror dock fr\u00e4mst p\u00e5 bristande sm\u00f6rjning i de inre v\u00e4xlarna som kr\u00e4ver lite \u00f6mhet om du vill att de ska bli tystare. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att h\u00e5lla din styrkolonn smord och du borde vara redo att g\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r detta inte det allvarligaste problemet med i20-styrningen eftersom servostyrningen ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder. Sj\u00e4lva motorn kan \u00f6verhettas och den slutar d\u00e4rf\u00f6r att fungera f\u00f6r att inte brinna ut. Om detta verkligen h\u00e4nder b\u00f6r du ta din bil till bilhandlaren eftersom de \u00e4r de enda som har tillr\u00e4cklig erfarenhet f\u00f6r att hantera detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20 – Vattenintr\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest frustrerande problemen du kan uppleva med en Hyundai i10 \u00e4r f\u00f6rknippat med att vatten tr\u00e4nger in i bilens interi\u00f6r. Det verkar som om vindrutan och d\u00f6rrhandlarna f\u00f6rs\u00e4mras alldeles f\u00f6r snabbt och d\u00e4rmed sl\u00e4pper in vatten. Ibland kondenserar vindrutan bara lite f\u00f6r mycket vilket inneb\u00e4r att vatten inte tr\u00e4nger igenom \u00e4nnu, men det kommer det att g\u00f6ra n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat vattenrelaterat problem \u00e4r att dryckeskylaren i handskfacket b\u00f6rjar l\u00e4cka vatten under det fr\u00e4mre passagerarutrymmet. Det enklaste s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att helt enkelt st\u00e4nga av dryckeskylaren i handskfacket.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20 – Fr\u00e5gor om trim och utrustning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Hyundai i20-modeller tenderar att drabbas av ett stort antal trim- och utrustningsrelaterade problem, till exempel s\u00e5dana med spruckna instrumentpaneler och slitna s\u00e4ten. Dessa \u00e4r s\u00e4rskilt m\u00e4rkbara p\u00e5 bilar med en ljusare interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Andra utrustningsproblem inkluderar vissa slitna interi\u00f6rbrytare eller felaktiga l\u00e5s f\u00f6r bagageluckan. I stort sett alla dessa \u00e4r oftast f\u00f6rknippade med \u00e4ldre Hyundai-modeller, utom kanske slitna brytare som \u00e4r uppenbara \u00e4ven p\u00e5 nyare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Motorn i i20 verkar vara ganska p\u00e5litlig, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att g\u00e5 in n\u00e4rmare p\u00e5. Till att b\u00f6rja med har m\u00e5nga \u00e4gare klagat p\u00e5 problem med katalysatorn som kostar mycket pengar att \u00e5tg\u00e4rda. N\u00e5gra har klagat p\u00e5 att olja l\u00e4cker fr\u00e5n packningen och eventuellt till och med skadar generatorn.<\/p>\n\n\n\n

Insprutarna kan ibland vara ett problem, och det kan \u00e4ven t\u00e4ndspolarna vara. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r en v\u00e4l underh\u00e5llen motor vara fri fr\u00e5n alla dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Hyundai i20?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i20 \u00e4r en prisv\u00e4rd hatchback som kan uppfylla de flesta av dina behov n\u00e4r det g\u00e4ller att k\u00f6pa en mindre familjebil. Dessutom \u00e4r det ocks\u00e5 en p\u00e5litlig bil som \u00e4r billig i drift och mycket effektiv. Som s\u00e5dan offrar du egentligen ingenting om du v\u00e4ljer en Hyundai i20.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r van vid lyxbilar eller st\u00f6rre bilar i allm\u00e4nhet kommer du dock att uppskatta de l\u00e4gre kostnaderna, men i20 \u00e4r inte riktigt branschstandard n\u00e4r det g\u00e4ller komfort, lyx, teknik och utrymme.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai i20?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i20 befinner sig i ett ganska konkurrensutsatt segment som domineras av i stort sett alla vanliga ekonomiska biltillverkare. Detta inneb\u00e4r att i20 konkurrerar med Toyota Yaris, Ford Fiesta, Honda Civic, Kia Rio, Mazda 2, Mini Cooper, Peugeot 208, Renault Clio och Citroen C3.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa bilar \u00e4r utformade med ett liknande m\u00e5l att erbjuda dig mycket v\u00e4rde f\u00f6r dina pengar. De kanske inte \u00e4r lyxbilar som \u00e4r det b\u00e4sta av allt, eller bilar som v\u00e4cker behagliga k\u00e4nslor, men vissa m\u00e4nniskor vill bara ha transportmedel fr\u00e5n A till B, och dessa \u00e4r perfekta f\u00f6r s\u00e5dana m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

Finns Hyundai i20 i N-utf\u00f6rande?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. I den f\u00f6rra fr\u00e5gan sa vi att i20 \u00e4r en tr\u00e5kig bil, men om du vill piffa upp det hela rej\u00e4lt b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa i20 N. \u00c4ven om i20 N kostar mycket mer pengar \u00e4r den v\u00e4l v\u00e4rd det eftersom den beh\u00e5ller alla de goda sidorna som du vanligtvis f\u00e5r med i20 och kombinerar det med en motor p\u00e5 \u00f6ver 200 h\u00e4stkrafter som faktiskt v\u00e4cker trevliga k\u00e4nslor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i20 \u00e4r en liten stadsbil och en av de mest prisv\u00e4rda Hyundai-bilarna p\u00e5 marknaden. I20 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2008 och har varit i kontinuerlig produktion sedan dess.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5416,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5415"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5415"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5415\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5417,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5415\/revisions\/5417"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5416"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5415"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5415"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5415"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}