{"id":5408,"date":"2022-10-24T13:33:08","date_gmt":"2022-10-24T13:33:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5408"},"modified":"2022-10-24T13:33:10","modified_gmt":"2022-10-24T13:33:10","slug":"vanliga-problem-med-ford-3-5-v6-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-3-5-v6-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 3.5 V6-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Ford 3.5 V6-motorn sl\u00e4pptes 2007 och \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nd som ”Cyclone” eller ”Duratec 3.5”. Denna 3,5-enhet anv\u00e4ndes f\u00f6rst i Ford Edge och Lincoln MKZ men har senare hittat in i m\u00e5nga andra modeller. Med mindre \u00e4n 300 hk p\u00e5 kranen kommer 3,5L V6:an s\u00e4kerligen inte att imponera p\u00e5 n\u00e5gon eftersom vissa EcoBoost Ford-motorer kan g\u00f6ra mer \u00e4n s\u00e5 med halva storleken.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst introducerades 3,5L inte f\u00f6r att anv\u00e4ndas i en prestandabil, utan snarare f\u00f6r att vara effektiv och p\u00e5litlig. Som s\u00e5dan \u00e4r 3,5L en hyfsat p\u00e5litlig motor som kan h\u00e5lla l\u00e4nge utan problem, men ingen motor \u00e4r perfekt, och nu ska vi lista vanliga Ford 3.5 V6-motorproblem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med vattenpumpen, oljeutsp\u00e4dning, kamvridningsfasor och intercoolerkondensering. Innan vi g\u00e5r djupare in p\u00e5 dessa problem m\u00e5ste vi ta upp det faktum att 3,5L \u00e4r en sund och p\u00e5litlig motor som helhet. Dessa \u00e4r bara vanliga problem men \u00e4r inte vanliga f\u00f6r alla 3,5-enheter.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill att den h\u00e4r motorn ska h\u00e5lla hela livet m\u00e5ste du ta v\u00e4l hand om den. Den goda nyheten \u00e4r att den h\u00e4r motorn inte \u00e4r s\u00e5 dyr att driva som vissa kanske f\u00f6rv\u00e4ntar sig med tanke p\u00e5 dess storlek. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det ett bra, p\u00e5litligt och effektivt kraftverk som inte kommer att imponera eller f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon.<\/p>\n\n\n\n

Ford 3.5 V6 motorproblem – Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller motorns kylsystem \u00e4r vattenpumpar en k\u00e4nd felpunkt. Vattenpumpen har till uppgift att cirkulera kylv\u00e4tskan \u00f6ver hela motorn, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r att h\u00e5lla motortemperaturen p\u00e5 en s\u00e4ker niv\u00e5. Detta g\u00f6r vattenpumpsproblem till br\u00e5dskande reparationer eftersom de snabbt kan f\u00f6rst\u00f6ra en motor.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r 3,5L V6 Ford-motorn k\u00e4nd f\u00f6r att ha en relativt defekt vattenpump vilket inneb\u00e4r att detta problem kan hota hela drivlinan. Vattenpumpen drivs av styrkedjan vilket g\u00f6r den mycket mer riskfylld och sv\u00e5rare att reparera. Om du ser att temperaturen i motorn stiger b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r se till att st\u00e4nga av bilen och kontrollera vattenpumpen.<\/p>\n\n\n\n

Ford 3.5 V6 motorproblem – problem med oljeutsp\u00e4dning<\/h2>\n\n\n\n

Tidigare har vi talat om att Ford 3.5 lider av fel p\u00e5 vattenpumpen, vilket ocks\u00e5 kan leda till att kylv\u00e4tskan blandas med motoroljan och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt sp\u00e4da ut den rej\u00e4lt. Detta \u00e4r inte lika vanligt som problemet med vattenpumpen, men det f\u00f6rekommer. Om detta g\u00e5r obem\u00e4rkt f\u00f6rbi ett tag kommer den kraftigt utsp\u00e4dda oljan att f\u00f6rlora sin f\u00f6rm\u00e5ga att sm\u00f6rja motorn ordentligt och kan d\u00e4rmed orsaka katastrofala motorskador.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar ocks\u00e5 som om det finns n\u00e5gra st\u00e4mningar som \u00e4r direkt kopplade till dessa tv\u00e5 problem. Motorolja \u00e4r f\u00f6rmodligen den viktigaste v\u00e4tskan en bil har, vilket inneb\u00e4r att den alltid m\u00e5ste fyllas p\u00e5 ordentligt och \u00e4ven bytas ut med korrekta intervall f\u00f6r att skydda motorn fr\u00e5n en m\u00e4ngd olika problem.<\/p>\n\n\n\n

Ford 3.5 V6 motorproblem – problem med kamvridningsfasern<\/h2>\n\n\n\n

Ford 3.5L V6-motorn finns i tv\u00e5 olika varianter. Den f\u00f6rsta anv\u00e4nder en enda kamaxel medan den andra anv\u00e4nder tv\u00e5 oberoende variabla kamaxeltider. Denna distinktion \u00e4r viktig eftersom problem med kamvridningsphaser endast p\u00e5verkar den senare varianten. Tanken med en dubbelt oberoende kamaxelstyrning \u00e4r att korrekt synkronisera insugnings- och avgasstyrningen f\u00f6r b\u00e4ttre prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Dessa vridmomentkamfaser \u00e4r utformade f\u00f6r att rotera dessa tv\u00e5 kamaxlar i enlighet med motorens timing. N\u00e4r dessa slutar att fungera korrekt kommer de att orsaka grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, kontrollampa f\u00f6r motorn, effektf\u00f6rlust och kraftiga motorskrammel. Detta \u00e4r inte det billigaste eller l\u00e4ttaste att \u00e5tg\u00e4rda, s\u00e5 se till att inspektera dessa komponenter n\u00e4r du servar bilen.<\/p>\n\n\n\n

Ford 3.5 V6 motorproblem – Kondensation i kylaren<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r din 3,5L V6 Ford-motor i s\u00e4rskilt fuktiga omr\u00e5den som Florida kan du f\u00e5 problem med att vatten fastnar i mellankylaren i motsats till att det f\u00f6r\u00e5ngas bort. \u00d6verskottsvatten i intercoolern kan inte f\u00f6r\u00e5ngas och orsakar motorst\u00f6rtning och tvekan, s\u00e4rskilt vid tunga belastningar som bogsering, sl\u00e4pning eller motorv\u00e4gsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem kan l\u00f6sas med olika eftermarknadskomponenter, t.ex. en s\u00e5 kallad ”catch can”. En catch can f\u00f6rlitar sig p\u00e5 ett vakuum som h\u00e4rr\u00f6r fr\u00e5n turboladdaren f\u00f6r att f\u00e5nga upp \u00f6verskottsvatten och hindra det fr\u00e5n att fastna i intercoolern. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa problem endast drabbar tidigare 3,5L V6-motorer eftersom senare motorer omkonstruerades av Ford.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford 3.5L V6 en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du vill ha av en motor. Om du vill ha h\u00f6ga h\u00e4stkrafter, lyh\u00f6rdhet och h\u00f6gt vridmoment \u00e4r 3,5L V6 inte n\u00e5got f\u00f6r dig. M\u00e5nga tror att den h\u00e4r motorn \u00e4r riktigt kraftfull eftersom det \u00e4r en 6-cylindrig motor med ett relativt stort slagvolym, men det \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sanningen eftersom \u00e4ven vissa Ford EcoBoost 3-cylindriga motorer ger liknande effekt.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot vill ha en p\u00e5litlig, effektiv och p\u00e5litlig arbetsh\u00e4st av en motor kommer Ford V6 med 3,5 liter troligen att passa dig bra.<\/p>\n\n\n\n

Hur effektiv \u00e4r Ford 3.5L V6-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 hur stor den h\u00e4r motorn faktiskt \u00e4r \u00e4r det ganska imponerande att den kan ge upp till 20MPG i staden och upp till 26MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen. Dessa MPG-resultat kan \u00e4ndras p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt, fr\u00e4mst genom hur du k\u00f6r. Visst finns det m\u00e5nga mindre Ford-motorer som kan ge b\u00e4ttre MPG \u00e4n den h\u00e4r, men f\u00f6r en motor fr\u00e5n 2007 \u00e4r detta mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Om du j\u00e4mf\u00f6r den h\u00e4r V6:an med andra V6- och V8-motorer kommer du omedelbart att se att den h\u00e4r \u00e4r mycket effektivare och mer sofistikerad.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Ford 3.5L V6-motor h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Om du g\u00f6r din due diligence och tar hand om motorn p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer du troligen att uppleva mer \u00e4n 200 000 mil utan att beh\u00f6va n\u00e5gon st\u00f6rre motorrevision. M\u00e5nga saker p\u00e5verkar hur l\u00e4nge en motor kan h\u00e5lla vilket g\u00f6r att det \u00e4r sv\u00e5rt att bed\u00f6ma den ”sanna” gr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det m\u00e5nga 3,5L V6 Ford-\u00e4gare som med stolthet kan s\u00e4ga att deras motorer l\u00e4tt har passerat 250k eller till och med 300k miles, men det \u00e4r os\u00e4kert om dessa motorer byggdes om p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, i n\u00e5gon form.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford 3.5 V6-motorn sl\u00e4pptes 2007 och \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nd som ”Cyclone” eller ”Duratec 3.5”. Denna 3,5-enhet anv\u00e4ndes f\u00f6rst i Ford Edge och Lincoln MKZ men har senare hittat in i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5408"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5408"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5408\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5409,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5408\/revisions\/5409"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5408"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5408"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5408"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}