{"id":5405,"date":"2022-10-23T11:40:42","date_gmt":"2022-10-23T11:40:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5405"},"modified":"2022-10-23T11:40:45","modified_gmt":"2022-10-23T11:40:45","slug":"nya-citroen-e-dispatch-electric-vs-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-e-dispatch-electric-vs-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch electric vs liknande Elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Den nya Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (\u00e4ven kallad e-Jumpy) introducerades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och \u00e4r nu en av de mest popul\u00e4ra elektriska sk\u00e5pbilarna p\u00e5 marknaden. Det \u00e4r dock inte den enda elektriska sk\u00e5pbilen p\u00e5 marknaden eftersom m\u00e5nga andra konkurrerande elektriska sk\u00e5pbilar ocks\u00e5 sl\u00e5ss om k\u00f6parna eftersom detta segment fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r ungt f\u00f6r att vara stort.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch f\u00e5r tv\u00e5 olika batteristorlekar och kan ha plats f\u00f6r upp till nio personer samtidigt. Plattformen som den sitter p\u00e5 delas med m\u00e5nga andra elbilar inom Stellantis paraply, varav n\u00e5gra \u00e4r direkta konkurrenter till Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch.<\/p>\n\n\n\n

Dessa \u00e4r Opel\/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller och Toyota PROACE Electric. Alla dessa \u00e4r ganska lika varandra n\u00e4r det g\u00e4ller batteristorlek, utrymme och r\u00e4ckvidd. Dessutom delar Peugeot och Opel samma Stellantis-plattform, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r riktigt lika, n\u00e4stan identiska.<\/p>\n\n\n\n

Toyota PROACE electric delar ocks\u00e5 samma plattform som dessa \u00e4ven om Toyota inte alls \u00e4r ett Stellantis-m\u00e4rke. P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa fyra sk\u00e5pbilar\/MPV:er mer eller mindre likadana och vinnaren kommer sannolikt att avg\u00f6ras beroende p\u00e5 din m\u00e4rkeslojalitet.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy \u00e4r en riktigt rymlig MPV\/van eftersom den har plats f\u00f6r upp till nio personer i alla konfigurationer. \u00eb-Dispatch b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 50 000 euro f\u00f6r den mindre 50kw-versionen som kan ge dig en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 180 km. H\u00f6gre modeller med 75 kWh-batteri kostar cirka 56 000 euro och ger dig en r\u00e4ckvidd p\u00e5 \u00f6ver 260 km.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch intressant ut, men \u00e4r inget speciellt, vilket \u00e4r fallet med de flesta sk\u00e5pbilar i detta segment. Du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 storlekar av \u00eb-Dispatch, den mellanstora M-modellen eller den stora XL-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller bygger ocks\u00e5 p\u00e5 samma plattform som Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (e-Jumpy). Detta inneb\u00e4r att den delar samma batteristorlekar som \u00e4r ett mindre 50 kWh-batteri och ett st\u00f6rre 75 kWh-batteri med identisk r\u00e4ckvidd. I alla versioner av e-Traveller kan upp till nio personer sitta samtidigt utan n\u00e5gra som helst problem.<\/p>\n\n\n\n

Startpriset f\u00f6r e-Traveller \u00e4r cirka 63 000 euro, vilket \u00e4r ganska mycket mer \u00e4n \u00eb-Dispatch som den delar de flesta av sina delar med. Peugeot ser lite b\u00e4ttre ut och anv\u00e4nder vissa material av h\u00f6gre kvalitet i hela kup\u00e9n. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en riktigt trevlig sk\u00e5pbil\/MPV som borde vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e bygger ocks\u00e5 p\u00e5 samma plattform som alla de andra sk\u00e5pbilarna\/MPV:erna som listas h\u00e4r. Du kan f\u00e5 en 50 kWh-modell f\u00f6r cirka 51 000 euro medan den st\u00f6rre 75 kWh-modellen kostar minst 57 000 euro. Detta g\u00f6r Vivaro-e n\u00e4stan likadan som Citro\u00ebn e-Jumpy, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 troligen \u00e4r de mest likartade sk\u00e5pbilarna p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

Vivaro-e finns i mellanstor och extra stor storlek beroende p\u00e5 vad du f\u00f6redrar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att b\u00e5da har plats f\u00f6r upp till 9 personer \u00e5t g\u00e5ngen. R\u00e4ckvidden ligger mellan 180 km och 260 km vilket \u00e4r exakt samma som med e-Jumpy\/\u00eb-Dispatch.<\/p>\n\n\n\n

Toyota PROACE electric<\/h2>\n\n\n\n

Den sista sk\u00e5pbilen\/MPV:n som vi ska n\u00e4mna idag \u00e4r Toyota Proace electric, en helt och h\u00e5llet Toyota-designad och byggd sk\u00e5pbil som ocks\u00e5 delar plattform med alla andra sk\u00e5pbilar p\u00e5 den h\u00e4r listan. \u00c4ven om Toyota \u00e4r ett av de m\u00e4rken som tenderar att utveckla bilar sj\u00e4lva, valde de att k\u00f6pa Stellantis plattform eftersom det snarare \u00e4r en mer ekonomiskt f\u00f6rdelaktig sak att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att PROACE kan f\u00e5s med antingen ett 50kWh-batteri eller ett 75kWh-batteri medan r\u00e4ckvidden \u00e4r mer eller mindre densamma som f\u00f6r alla andra alternativ h\u00e4r. PROACE finns i fler trimniv\u00e5er och konfigurationer, b\u00e5de inte alla kommer med 9 s\u00e4ten med s\u00e4kerligen \u00e4r en nackdel. Startpriserna ligger runt 50 euro medan 9-sitsiga 75kWh-batterimodeller med batteri kostar n\u00e4rmare 60 000 euro.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elektriska sk\u00e5pbilar v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

Vid en f\u00f6rsta anblick kanske en eldriven sk\u00e5pbil inte verkar vara den b\u00e4sta id\u00e9n, men det \u00e4r ganska vettigt att k\u00f6pa en eftersom de kan spara dig mycket pengar genom bilfinansiering och leasing av fordonsparker. Vissa marknader, som den brittiska marknaden, erbjuder dig betydande rabatter om du v\u00e4ljer PHEV:er eller EV:er som flotta fordon.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan, om du k\u00f6per dessa som l\u00e5ngdistansbilar och transportbilar kan det vara lite b\u00e4ttre att bara v\u00e4lja en dieselvariant om du inte \u00e4r alltf\u00f6r f\u00e4st vid smutsig gammal diesel. Oavsett vad n\u00e5gon s\u00e4ger s\u00e5 \u00e4r dieseldrivna sk\u00e5pbilar fortfarande det fr\u00e4msta valet v\u00e4rlden \u00f6ver eftersom de \u00e4r billigare, l\u00e4ttare att leva med, kan tankas p\u00e5 n\u00e5gra minuter och har mycket l\u00e4ngre r\u00e4ckvidd p\u00e5 en full tank.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Stellantis bra elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Tro det eller ej, men Stellantis elbilar verkar vara mer popul\u00e4ra \u00e4n de flesta andra elbilar p\u00e5 marknaden, s\u00e5 mycket att Stellantis s\u00e4ljer fler elbilar i Europa per \u00e5r \u00e4n vad Tesla g\u00f6r. Verkligheten \u00e4r att det redan finns dussintals elbilar som tillverkas inom Stellantis paraply vilket g\u00f6r dem riktigt vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom verkar det som om dessa bilar lyckas vara riktigt p\u00e5litliga ocks\u00e5, vilket \u00e4r n\u00e5got av en positiv v\u00e4ndning f\u00f6r m\u00e4rken som Citro\u00ebn och Peugeot. S\u00e5, ja, Stellantis tillverkar konkurrenskraftiga, effektiva, v\u00e4l avrundade och relativt prisv\u00e4rda elbilar som har sin egen plats i den nuvarande v\u00e4rlden av elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Vilka Citro\u00ebn-modeller liknar Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande har Citro\u00ebn tre elektriska MPV:er\/vanbilar i sitt sortiment, n\u00e4mligen \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy, Citro\u00ebn e-Berlingo och Citro\u00ebn e-SpaceTourer. e-Berlingo \u00e4r den minsta av de tre, men ocks\u00e5 den mest popul\u00e4ra eftersom den \u00e4r perfekt f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

e-SpaceTourer liknar egentligen \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy eftersom b\u00e5da har plats f\u00f6r upp till nio passagerare totalt. Citro\u00ebn utformade e-SpaceTourer f\u00f6r att vara en mer familjeorienterad elbil medan \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy \u00e4r mer inriktad p\u00e5 aff\u00e4rsanv\u00e4ndning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den nya Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (\u00e4ven kallad e-Jumpy) introducerades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och \u00e4r nu en av de mest popul\u00e4ra elektriska sk\u00e5pbilarna p\u00e5 marknaden. Det \u00e4r dock inte den enda<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5406,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5405"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5405"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5405\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5407,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5405\/revisions\/5407"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5406"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5405"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5405"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5405"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}