{"id":5403,"date":"2022-10-23T11:16:44","date_gmt":"2022-10-23T11:16:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5403"},"modified":"2022-10-23T11:16:46","modified_gmt":"2022-10-23T11:16:46","slug":"vanliga-problem-med-ford-super-duty-10-vaxlad-vaxellada","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-super-duty-10-vaxlad-vaxellada\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da"},"content":{"rendered":"\n

Ford F150 har varit den mest popul\u00e4ra bilen p\u00e5 den amerikanska marknaden i \u00e5rtionden, och den senaste F150 lyckas forts\u00e4tta den trenden. Detta betyder dock inte att F150 och dess st\u00f6rre tunga br\u00f6der \u00e4r helt utan fel, f\u00f6r det \u00e4r de inte. Dessa lastbilar har m\u00e5nga brister, en del av dem beror p\u00e5 bristande underh\u00e5ll, en del av dem beror p\u00e5 bristande teknisk kunskap.<\/p>\n\n\n\n

Detta har resulterat i tre olika grupptalan mot Ford som endast g\u00e4ller F150, och en av dem \u00e4r inriktad p\u00e5 den 10-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5dan. M\u00e5nga av de klagande menar att den 10-v\u00e4xlade automatl\u00e5dan helt enkelt \u00e4r alldeles f\u00f6r ryckig, h\u00e5rd och aggressiv, s\u00e5 pass mycket att den ger ”livshotande” problem, s\u00e4rskilt p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Ford har ocks\u00e5 utf\u00e4rdat en omfattande \u00e5terkallelse av praktiskt taget alla F250- och F600-modeller p\u00e5 grund av ett problem med den f\u00f6rsta planetariska ringenheten. Andra problem \u00e4r bland annat problem med pumpens kugghjulsdrift och vridmomentomvandlaren, som b\u00e5da kan p\u00e5verka din totala upplevelse av att \u00e4ga bilen avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget gjorde Ford inte riktigt 10R140-transmissionen lika tung som vissa av sina lastbilar. Detta har resulterat i m\u00e5nga \u00e5terkallelser och vissa uppger till och med att ytterligare \u00e5terkallelser ocks\u00e5 kan komma senare i \u00e5r. Detta \u00e4r dock inte helt ovanligt eftersom m\u00e5nga av v\u00e4rldens b\u00e4sta v\u00e4xell\u00e5dor har g\u00e5tt igenom \u00e5r av problem innan de blev s\u00e5 bra som vi k\u00e4nner dem nu.<\/p>\n\n\n\n

Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da problem – Grova och aggressiva v\u00e4xlingar<\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rmodligen mest omtalade problemet med 10R140-transmissionen \u00e4r dess brist p\u00e5 sofistikering som ofta kan g\u00f6ra bilen otroligt obekv\u00e4m att k\u00f6ra. Detta har resulterat i n\u00e5gra olika grupptalan mot Ford. \u00c4ven om n\u00e5gra av dessa st\u00e4mningar delvis har avvisats betyder det fortfarande inte att den 10-v\u00e4xlade transmissionen \u00e4r fri fr\u00e5n alla problem.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare som inte har n\u00e5got att g\u00f6ra med klassr\u00e4tteg\u00e5ngen har sagt att 10R140 helt enkelt inte lever upp till modern standard och att vissa v\u00e4xell\u00e5dor som \u00e4r ett eller tv\u00e5 decennier \u00e4ldre \u00e4nd\u00e5 lyckas vara mer livliga. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa problem inte finns st\u00e4ndigt, de tenderar att dyka upp och f\u00f6rsvinna av ok\u00e4nd anledning.<\/p>\n\n\n\n

Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da – problem med f\u00f6rsta planetariska ringenheten<\/h2>\n\n\n\n

Redan 2021 utf\u00e4rdade Ford en massiv \u00e5terkallelse som omfattade praktiskt taget alla Ford F250 och F600 Super Duty lastbilar p\u00e5 grund av problemet med ringmonteringen. Lagret inuti den h\u00e4r ringen kontaminerar sig sj\u00e4lvt och g\u00f6r att v\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4xlar p\u00e5 ett riktigt grovt s\u00e4tt, s\u00e5 mycket att det ofta kan k\u00e4nnas som om v\u00e4xell\u00e5dan vill slita sig loss fr\u00e5n resten av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer att leda till att nyckellampan t\u00e4nds och att lastbilen g\u00e5r in i 7:e v\u00e4xeln och v\u00e4grar att fungera. N\u00e4r detta problem forts\u00e4tter att h\u00e4rja p\u00e5 insidan av v\u00e4xell\u00e5dan kommer bilen att helt koppla ur v\u00e4xell\u00e5dan, vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att kunna v\u00e4lja backv\u00e4xel eller n\u00e5gon annan v\u00e4xel f\u00f6r den delen.<\/p>\n\n\n\n

Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da problem – fel p\u00e5 pumpv\u00e4xeln<\/h2>\n\n\n\n

Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da tycks ocks\u00e5 drabbas av fel p\u00e5 pumpkugghjulet som av n\u00e5gon anledning verkar vara mer uppenbart p\u00e5 dieselmodeller. Detta problem kan l\u00e4tt m\u00e4rkas om du st\u00e4ndigt h\u00f6r n\u00e5gra gn\u00e4llande ljud fr\u00e5n v\u00e4xell\u00e5dan. Ford s\u00e4ger att detta \u00e4r helt normalt eftersom dessa kugghjul \u00e4r ”rakskurna” och i sig \u00e4r mer bullriga \u00e4n i andra v\u00e4xell\u00e5dor.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har dock rapporterat att de har hittat skr\u00e4p och smuts inuti pumpens drivkugghjul, vilket inte alls \u00e4r normalt. Oavsett vilket, se till att inspektera dessa komponenter om du h\u00f6r n\u00e5gra konstiga ljud eftersom ingen v\u00e4xell\u00e5da ska l\u00e5ta som en operas\u00e5ngare.<\/p>\n\n\n\n

Ford Super Duty 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da problem – problem med vridmomentomvandlare<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta den h\u00e4r listan kommer vi att n\u00e4mna problem med vridmomentomvandlare som ocks\u00e5 verkar stressa m\u00e5nga Ford-lastbils\u00e4gare. Omvandlarkopplingarna verkar tr\u00f6ttna och b\u00f6jas med tiden, vilket oundvikligen leder till att de till slut g\u00e5r s\u00f6nder. M\u00e5nga tror att dessa problem p\u00e5verkar v\u00e4xell\u00e5dans livsl\u00e4ngd eftersom de helt enkelt tenderar att intr\u00e4ffa om och om igen p\u00e5 vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat problem som kan skada vridmomentomvandlaren allvarligt med tiden \u00e4r \u00f6verdriven v\u00e4rme som tenderar att byggas upp n\u00e4ra omvandlarens ing\u00e5ngsaxel. V\u00e4rme \u00e4r den tysta m\u00f6rdaren av alla k\u00e4nsliga mekaniska komponenter, vilket inneb\u00e4r att detta ocks\u00e5 kan f\u00f6rst\u00f6ra din omvandlare efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r erbjuder Ford 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dor?<\/h4>\n\n\n\n

Till en b\u00f6rjan verkar det \u00f6verfl\u00f6digt att anv\u00e4nda en 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da eftersom 10 v\u00e4xlar \u00e4r lite f\u00f6r mycket. Ford gjorde dock detta av en rad olika sk\u00e4l som f\u00f6rb\u00e4ttrar prestanda och effektivitet. Till att b\u00f6rja med f\u00f6rs\u00f6ker man genom att g\u00f6ra v\u00e4xlarna kortare och ha fler v\u00e4xlar i huvudsak att h\u00e5lla motorn i sitt optimala effektband hela tiden, vilket inneb\u00e4r att motorn alltid reagerar och att lastbilen alltid \u00e4r redo att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Men n\u00e4r du kommer till en motorv\u00e4g och aktiverar farth\u00e5llaren kommer v\u00e4xell\u00e5dan troligen att v\u00e4xla in i h\u00f6gsta m\u00f6jliga v\u00e4xel f\u00f6r att h\u00e5lla varvtalsniv\u00e5erna p\u00e5 en optimal niv\u00e5. Detta kommer oundvikligen att maximera din br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 l\u00e5nga str\u00e4ckor eftersom varvtalen alltid \u00e4r perfekta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r introducerade Ford den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Ford introducerade den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2017, men anv\u00e4nde den inte som standard f\u00f6r F-seriens lastbilar f\u00f6rr\u00e4n 2021. Det betyder att Ford \u00e4r \u00f6vertygad om att den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en utm\u00e4rkt v\u00e4xell\u00e5da och att alla problem som pl\u00e5gar den nu snart kommer att vara borta n\u00e4r allt detta \u00e4r l\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Ford anser att den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en bra utg\u00e5ngspunkt f\u00f6r framtida uppgraderingar av v\u00e4xell\u00e5dan, vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan kommer att prestera p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Ford v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Ford har byggt bra v\u00e4xell\u00e5dor genom \u00e5ren vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r sv\u00e5rt att v\u00e4lja den b\u00e4sta av dem alla. Vi vill dock peka ut n\u00e5gra av Fords st\u00f6rsta hits. Med b\u00f6rjan p\u00e5 1960-talet hyllades Ford C4-transmissionen som den b\u00e4sta transmissionen i v\u00e4rlden. Spola fram 60 \u00e5r och den \u00e4r fortfarande lika bra som den var p\u00e5 60-talet.<\/p>\n\n\n\n

C6-transmissionen \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd som en legend, och det \u00e4r AOD-transmissionen ocks\u00e5. AOD-transmissionen och 4R70W \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda som n\u00e5gra av de b\u00e4sta Ford-transmissionerna genom tiderna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford F150 har varit den mest popul\u00e4ra bilen p\u00e5 den amerikanska marknaden i \u00e5rtionden, och den senaste F150 lyckas forts\u00e4tta den trenden. Detta betyder dock inte att F150 och dess<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5403"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5403"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5403\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5404,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5403\/revisions\/5404"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5403"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5403"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5403"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}