{"id":5401,"date":"2022-10-23T11:05:42","date_gmt":"2022-10-23T11:05:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5401"},"modified":"2022-10-23T11:05:46","modified_gmt":"2022-10-23T11:05:46","slug":"vanliga-problem-med-ford-fiesta-ecoboost-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-fiesta-ecoboost-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Fiesta EcoBoost-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Ford Fiesta \u00e4r en av de minsta och mest popul\u00e4ra Ford-modellerna sedan \u00e5rtionden tillbaka. Fiesta sl\u00e4pptes f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1976 och har varit i kontinuerlig produktion sedan dess. Under denna tid har Fiesta gett upphov till sju olika generationer, vilket g\u00f6r den till en av de mest l\u00e5nglivade Ford-modellerna i produktion, \u00f6vertr\u00e4ffad endast av Mustang och n\u00e5gra andra modeller.<\/p>\n\n\n\n

Motorm\u00e4ssigt har Fiesta antagit tv\u00e5 EcoBoost-motorer f\u00f6r de tv\u00e5 senaste generationerna. De flesta Fiesta-modeller kommer med Fords 1,0 EcoBoost-motor medan den heta hatchbacken Fiesta ST kommer med Fords 1,5 l EcoBoost-motor. 1.0L EcoBoost-motorn ger mellan 100 och 125 hk medan 1.5L EcoBoost-motorn ger 200 hk.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar b\u00e5da dessa motorer klara sig bra, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla dem om du vill att de ska h\u00e5lla l\u00e4nge. Tack och lov \u00e4r dessa inte s\u00e5 dyra att underh\u00e5lla vilket inneb\u00e4r att de flesta \u00e4gare tenderar att ta hand om dem. De vanligaste problemen med Ford 1.0 EcoBoost-motorn \u00e4r relaterade till h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpar och oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Ford 1.5 EcoBoost-motorn \u00e4r f\u00f6rknippade med kylsystemet och kolbildning. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa motorer bra, 1,0L EcoBoost r\u00e4cker till i 99 % av situationerna medan 1,5L EcoBoost i ST \u00e4r gjord f\u00f6r entusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.0 EcoBoost problem med h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump<\/h2>\n\n\n\n

Den 3-cylindriga 1.0 EcoBoost-motorn som finns i Ford Fiesta \u00e4r en motor med direktinsprutning, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e4ttare och effektivare \u00e4n en liknande motor med indirekt insprutning. Detta medf\u00f6r en m\u00e4ngd f\u00f6rdelar, men ocks\u00e5 vissa nackdelar som kolbildning och framf\u00f6r allt problem med h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att den pump som anv\u00e4nds i 1.0 EcoBoost-motorn arbetar med en extremt snabb kolv som m\u00e5ste trycka in br\u00e4nsle i motorn riktigt aggressivt. Som s\u00e5dan \u00e4r pumpen, motsvarande br\u00e4nsleventiler och br\u00e4nsleregleringsventilen alla ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder eftersom de t\u00e5l h\u00f6ga niv\u00e5er av stress under vardagliga till\u00e4mpningar.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.0 EcoBoost oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Ford 1.0 EcoBoost-motorerna levereras med m\u00e4ngder av t\u00e4tningar, packningar och o-ringar, som alla \u00e4r tillverkade av plast. Med tiden tenderar dessa att slitas ut snabbt, s\u00e4rskilt om de \u00e4r monterade p\u00e5 betydligt h\u00e5rdare material som aluminium eller st\u00e5l. N\u00e4r detta oundvikligen h\u00e4nder kommer du att uppleva oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Nyckeln till att undvika eventuella skador orsakade av oljel\u00e4ckage \u00e4r att inspektera dessa komponenter n\u00e4r du servar bilen. Brist p\u00e5 motorolja kan orsaka en m\u00e4ngd skadliga motorproblem som till och med kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn helt och h\u00e5llet. Se ocks\u00e5 till att leta efter synliga oljel\u00e4ckage, oljelukt eller r\u00f6k som kommer fr\u00e5n motorrummet.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.5 EcoBoost kylningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost-motorn \u00e4r l\u00f6st baserad p\u00e5 sin st\u00f6rre bror, 1.6 EcoBoost. Ford inf\u00f6rde 1,5-motorn f\u00f6r att uppfylla skattegrupperna i vissa l\u00e4nder. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att Ford lyckades g\u00f6ra 1.5 EcoBoost lika kraftfull, om inte till och med kraftfullare \u00e4n sin st\u00f6rre 1.6 motsvarighet, vilket verkligen \u00e4r fantastiskt. B\u00e5da dessa lider dock av kylningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att kylv\u00e4tskan p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt lyckas hitta sin v\u00e4g in i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren vilket oundvikligen leder till l\u00e5ga kylv\u00e4tskeniv\u00e5er vilket kan \u00f6verhetta motorn om inte till och med f\u00f6rst\u00f6ra den. Detta har orsakat en enorm grupptalan mot Ford som fortfarande verkar vara aktuell.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.5 EcoBoost problem med kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan talat om att motorer med direktinsprutning p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n motorer med indirekt insprutning. Ett utm\u00e4rkt exempel p\u00e5 det \u00e4r att en motor med direktinsprutning tenderar att vara kraftfullare, effektivare och b\u00e4ttre f\u00f6rpackad \u00e4n en motor med indirekt insprutning av samma storlek. Kolbildning \u00e4r dock sannolikt det vanligaste problemet med motorer med direktinsprutning.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r br\u00e4nslet passerar in i motorn kan det ofta leda till att kolavlagringar byggs upp p\u00e5 motorns ventiler, vilket kan begr\u00e4nsa luftfl\u00f6det in i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren. Detta leder till oj\u00e4mna br\u00e4nsle- och luftblandningar som oundvikligen kommer att resultera i mindre effekt. F\u00f6r en prestandabil som Fiesta ST \u00e4r brist p\u00e5 kraft det sista du vill ha. S\u00e5 se till att betala n\u00e5gra hundra dollar och reng\u00f6ra motorn med Walnut blasting-metoden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford 1.0 EcoBoost en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ford 1.0 EcoBoost \u00e4r en riktigt bra motor ur m\u00e5nga olika perspektiv. Till att b\u00f6rja med \u00e4r det bara en 3-cylindrig motor p\u00e5 1,0 liter, men den ger 125 hk, en effekt som vissa tillverkare bara klarar av med 4-cylindriga motorer p\u00e5 2,0 liter. Dessutom \u00e4r 1.0 EcoBoost-motorn extremt effektiv eftersom den kan ge upp till 50MPG, vilket \u00e4r en seri\u00f6st bra siffra f\u00f6r en bensinmotor.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Fiesta \u00e4r en av de minsta och mest popul\u00e4ra Ford-modellerna sedan \u00e5rtionden tillbaka. Fiesta sl\u00e4pptes f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1976 och har varit i kontinuerlig produktion sedan dess. Under denna tid<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5401"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5401"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5401\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5402,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5401\/revisions\/5402"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5401"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5401"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5401"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}