{"id":5399,"date":"2022-10-22T08:30:26","date_gmt":"2022-10-22T08:30:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5399"},"modified":"2022-10-22T08:30:29","modified_gmt":"2022-10-22T08:30:29","slug":"vanliga-problem-med-ford-edge-ecoboost-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-edge-ecoboost-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Edge EcoBoost-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Ford Edge \u00e4r en mellanstor crossover som lanserades 2006 och har tillverkats kontinuerligt sedan dess. Det \u00e4r ocks\u00e5 en av de mest popul\u00e4ra och framg\u00e5ngsrika Ford crossoverna som n\u00e5gonsin kommit ut tack vare sin storlek, anv\u00e4ndbarhet och v\u00e4rde. Edge kommer med tv\u00e5 olika EcoBoost-motorer, en 4-cylindrig 2,0 l EcoBoost-motor och en 2,7 l V6 EcoBoost-motor f\u00f6r prestandavarianten ST.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar dessa tv\u00e5 motorer vara ganska p\u00e5litliga om du tar v\u00e4l hand om dem. 2,0L EcoBoost-motorn \u00e4r utformad f\u00f6r att ge dig en anstr\u00e4ngningsl\u00f6s upplevelse som inte \u00e4r tung i br\u00e4nslef\u00f6rbrukning och inte heller f\u00f6r dyr i drift. \u00c5 andra sidan \u00e4r 2,7L V6 EcoBoost-motorn mycket dyrare, men mycket roligare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Ford 2.0 EcoBoost-motorproblemen \u00e4r f\u00f6rknippade med ett sprucket avgasr\u00f6r och l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen, medan de vanligaste Ford 2.7L V6 EcoBoost-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorns ventilstyrningar och oljel\u00e4ckage som kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn om du inte m\u00e4rker dem i tid.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt har b\u00e5da dessa motorer vissa f\u00f6r- och nackdelar och allt kokar ner till vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest. Om du vill ha effektivitet, tillf\u00f6rlitlighet, l\u00e5ga driftskostnader och mindre milj\u00f6p\u00e5verkan ska du v\u00e4lja 2,0-litersmotorn. Om du vill ha kraft, sp\u00e4nning och l\u00e4tthet ska du v\u00e4lja 2,7 liters V6-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.0 EcoBoost problem med spruckna avgasr\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

Under utvecklingen av den h\u00e4r motorn beslutade Ford att det \u00e4r b\u00e4st att avgasgrenr\u00f6ret \u00e4r av rostfritt st\u00e5l och placeras direkt p\u00e5 cylinderhuvudet. Detta medf\u00f6r vissa prestanda- och f\u00f6rpackningsf\u00f6rdelar som g\u00f6r motorn kraftfullare och effektivare tack vare att den \u00e4r n\u00e5got l\u00e4ttare och mindre \u00e5terh\u00e5llsam.<\/p>\n\n\n\n

Men om du \u00e4r tung p\u00e5 gaspedalen eller om du tenderar att anv\u00e4nda den h\u00e4r motorn f\u00f6r bogsering och dragning kan du ofta f\u00e5 problem med att grenr\u00f6ret blir alldeles f\u00f6r varmt. Detta kommer i sin tur att dra ihop sig och expandera det rostfria st\u00e5lhuset och s\u00e5 sm\u00e5ningom orsaka h\u00e5rfina sprickor som till slut kan spr\u00e4nga turboladdaren helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.0 EcoBoost problem med l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen<\/h2>\n\n\n\n

Ford EcoBoost 2.0L-motorn har tv\u00e5 br\u00e4nslepumpar. Br\u00e4nslepumpen med l\u00e4gre tryck anv\u00e4nds f\u00f6r att pumpa br\u00e4nslet fr\u00e5n br\u00e4nsletanken till h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen som skickar br\u00e4nslet med extremt h\u00f6gt tryck till motorn. Detta system \u00e4r utformat f\u00f6r effektivitetens skull och f\u00f6r att en enda pump skulle arbeta alldeles f\u00f6r mycket f\u00f6r att g\u00f6ra detta p\u00e5 ett effektivt och konsekvent s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r dock att ett br\u00e4nslefilter \u00e4r placerat direkt mellan br\u00e4nsletanken och l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen. Om detta br\u00e4nslefilter t\u00e4pps till (vilket det s\u00e5 sm\u00e5ningom kommer att g\u00f6ra) kommer det att orsaka stor p\u00e5frestning p\u00e5 l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen som m\u00e5ste arbeta riktigt h\u00e5rt f\u00f6r att leverera det n\u00f6dv\u00e4ndiga br\u00e4nslet till h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen. Se till att byta ut detta br\u00e4nslefilter innan n\u00e5got av detta h\u00e4nder, eftersom detta kan orsaka ytterligare skador p\u00e5 resten av ditt br\u00e4nsleleveranssystem.<\/p>\n\n\n\n

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.7L V6 EcoBoost motor problem med ventilstyrning<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om m\u00e5nga Ford 2,7L V6-modeller som byggdes mellan 2016 och 2017 lider av ett fel i samband med cylinderhuvudets ventilguider. Problemet h\u00e4r \u00e4r att detta orsakar en motoroljel\u00e4cka som kommer in i f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och brinner av. Du kommer inte att kunna se n\u00e5gra oljep\u00f6lar p\u00e5 marken vilket \u00e4r d\u00e5ligt eftersom detta problem kan g\u00e5 obem\u00e4rkt f\u00f6rbi mycket l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer att \u00f6ka din totala oljef\u00f6rbrukning, s\u00e5 mycket att du kommer att g\u00e5 igenom en liter olja var 2000-3000 mil. Det tydligaste symptomet p\u00e5 detta problem \u00e4r bl\u00e5 r\u00f6k som kommer ut ur avgaserna. Den goda nyheten \u00e4r att Ford kommer att \u00e5tg\u00e4rda detta problem gratis, men bara om du m\u00e4rker det i tid.<\/p>\n\n\n\n

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.7L V6 EcoBoost oljel\u00e4ckage i oljepannan<\/h2>\n\n\n\n

Vissa Ford Edge ST-modeller tillverkade mellan 2015 och 2017 drabbades av ett problem i samband med oljepannan som inte var ordentligt f\u00f6rseglad med motorn. Detta orsakar en betydande oljep\u00f6l som knappast kan g\u00e5 obem\u00e4rkt f\u00f6rbi. Problemet h\u00e4r \u00e4r att oljepannan \u00e4r tillverkad av plast medan motorblocket \u00e4r tillverkat av aluminium och det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att f\u00f6rsegla dessa tv\u00e5 material helt och h\u00e5llet eftersom det ena \u00e4r betydligt mjukare.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att Ford kommer att \u00e5tg\u00e4rda detta problem gratis, s\u00e5 se till att hitta motsvarande Ford service bulletin f\u00f6r detta problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Edge 2.0L EcoBoost-motorn bra?<\/h4>\n\n\n\n

Ford 2.0L EcoBoost-motorn erbjuder 250 hk och 280 lb-ft vridmoment, vilket av m\u00e5nga anses vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Den h\u00e4r varianten av Ford Edge kan kopplas ihop med antingen Fords intelligenta AWD-system eller det vanliga FWD-systemet. En \u00e5ttav\u00e4xlad automat \u00e4r ocks\u00e5 med i mixen och hela paketet \u00e4r riktigt bra f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

250 hk \u00e4r verkligen mycket f\u00f6r en 2,0L-motor nuf\u00f6rtiden s\u00e5 du borde inte sakna n\u00e5gon kraft p\u00e5 dina dagliga pendlingsresor. Om du d\u00e4remot vill ha mer kraft kan du v\u00e4lja Ford Edge ST-modellen med sin 2,7L V6 EcoBoost-motor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Edge 2.7L EcoBoost V6 en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Den 2,7L V6-motor som finns i Ford Edge \u00e4r en mycket mer kapabel motor \u00e4n den 2,0L-motor som finns i instegsmodellen Edge. V6:an har 335 hk och 380 lb-punkts vridmoment, vilket \u00e4r 100 lb-punkts vridmoment mer \u00e4n 2.0L EcoBoost.<\/p>\n\n\n\n

V6:an l\u00e5ter ocks\u00e5 mycket b\u00e4ttre och \u00e4r en \u00f6verlag mjukare motor. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det verkligen sv\u00e5rt att kritisera 2,7L V6 eftersom det \u00e4r en riktigt bra motor. Men med 335 hk och 380lb-ft vridmoment ska du inte f\u00f6rv\u00e4nta dig effektivitetsresultat p\u00e5 toppniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Ford Edge EcoBoost-motor \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Om du v\u00e4rderar kostnader, br\u00e4nsleeffektivitet och utsl\u00e4pp ska du v\u00e4lja 2,0L EcoBoost som inte \u00e4r svag i sig, men den \u00e4r definitivt inte lika kraftfull som 2,7L EcoBoost V6. Om du d\u00e4remot v\u00e4rdes\u00e4tter kraft, snabbhet, smidighet och att ha toppmodellen \u00e4r Ford Edge ST med sin 2,7L EcoBoost V6 entusiastens val genom och genom.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Edge \u00e4r en mellanstor crossover som lanserades 2006 och har tillverkats kontinuerligt sedan dess. Det \u00e4r ocks\u00e5 en av de mest popul\u00e4ra och framg\u00e5ngsrika Ford crossoverna som n\u00e5gonsin kommit<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5399"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5399"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5399\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5400,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5399\/revisions\/5400"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5399"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5399"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5399"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}