{"id":5392,"date":"2022-10-21T13:47:02","date_gmt":"2022-10-21T13:47:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5392"},"modified":"2022-10-21T13:47:05","modified_gmt":"2022-10-21T13:47:05","slug":"ar-hyundai-i10-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-i10-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai i10 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai i10 \u00e4r en liten stadsbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att vara den Hyundai p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. I10 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och tillverkas fortfarande kontinuerligt. Under de senaste ett och ett halvt decenniet har i10 gett upphov till tre olika generationer, som alla fortfarande \u00e4r popul\u00e4ra. S\u00e5 \u00e4r Hyundai i10 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom du verkligen f\u00e5r mycket valuta f\u00f6r pengarna. Den senaste generationen av i10 finns endast i bensinmotorvarianter medan tidigare generationer \u00e4ven finns med dieselmotorer. Designen \u00e4r inte alls minnesv\u00e4rd, men den \u00e4r omissk\u00e4nnligt en Hyundai hatchback.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren \u00e4r det mer eller mindre samma historia eftersom i10 inte riktigt f\u00e5r s\u00e5 m\u00e5nga bekv\u00e4mligheter genomg\u00e5ende. Chassi- och fj\u00e4dringsavst\u00e4mningen \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet, vilket inneb\u00e4r att i10 inte riktigt \u00e4r en prestandabil, men den kan h\u00e5lla sig framme i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de tillf\u00f6rlitligheten och v\u00e4rdet \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom i10 lyckas h\u00e5lla sig problemfri under st\u00f6rre delen av sin livstid och eftersom den \u00e4r riktigt prisv\u00e4rd, b\u00e5de ny och begagnad. Praktiken \u00e4r lite av en kl\u00e4m eftersom i10 tekniskt sett \u00e4r en subkompakt hatchback som inte \u00e4r utformad f\u00f6r att ta med bakre passagerare s\u00e5 ofta.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den senaste generationen av i10 (2019 och upp\u00e5t) finns endast med bensindrivna motorer. Instegsmodellen i10 f\u00e5r en 3-cylindrig motor p\u00e5 1,0 liter med 67 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 70 lb-ft medan toppmodellen f\u00e5r en 3-cylindrig motor i linje med 100 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 126 lb-ft. B\u00e5da kommer med antingen en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Den tidigare generationen av i10 (2013-2019) finns ocks\u00e5 med diesel- och bensinmotorer. Effekten varierar mellan 66 hk och 90 hk och alla i10-versioner som finns kommer uteslutande med FWD. Effektiviteten \u00e4r utm\u00e4rkt d\u00e5 dessa ger upp till 56MPG vilket \u00e4r mer \u00e4n bra f\u00f6r en bensindriven motor.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt kan m\u00e5nga m\u00e4nniskor h\u00e4vda att i10 f\u00f6rtj\u00e4nar en ordentlig N-Line-behandling med en kraftfull motor. Men det \u00e4r trots allt en stadsbil, och du f\u00e5r allt du beh\u00f6ver f\u00f6r en bra stadsbil med i10.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r i10 inte riktigt speciell p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt, vilket generellt sett \u00e4r fallet med Hyundais design i tidigare generationer. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4ldigt likadan eftersom den inte har n\u00e5got speciellt att komma med. Den kan vara v\u00e4lutrustad om du v\u00e4ljer en h\u00f6gre modell, men \u00e4ven d\u00e5 har den absolut inget speciellt.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r relativt bekv\u00e4m, men i10 k\u00e4nns \u00e4nd\u00e5 ganska dynamisk. N-Line-modellen f\u00e5r \u00e4nnu styvare fj\u00e4drar som verkligen hj\u00e4lper i10 att h\u00e5lla sig b\u00e4ttre i kurvorna. Detta \u00e4r dock inte s\u00e5 sp\u00e4nnande eftersom motorn helt enkelt \u00e4r f\u00f6r svag.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r i10 riktigt bra, vilket de flesta moderna tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar visar. Detta beror p\u00e5 att i10 tillverkas av Hyundai, ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra sitt b\u00e4sta f\u00f6r att tillverka p\u00e5litliga bilar. Dessutom \u00e4r i10 verkligen en enkel bil som \u00e4r b\u00e5de l\u00e4tt och obehindrad, vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r mycket som kan g\u00e5 fel.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste i10-problemen \u00e4r problem med v\u00e4xell\u00e5dan, elen, bromsarna, luftkonditioneringen och fj\u00e4dringen. P\u00e5 det hela taget kommer i10 sannolikt att tj\u00e4na dig l\u00e4nge om du tar v\u00e4l hand om den.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r den billigaste och billigaste Hyundai att \u00e4ga som finns idag. Det inneb\u00e4r att n\u00e4stan alla med ett jobb har r\u00e5d att k\u00f6pa den. Begagnade modeller \u00e4r \u00e4nnu billigare \u00e4n s\u00e5 och s\u00e4ljer faktiskt riktigt bra p\u00e5 andrahandsmarknaden. V\u00e4rdem\u00e4ssigt finns det egentligen inget att kritisera med i10 eftersom den \u00e4r skitbillig.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e5 andra sidan \u00e4r mycket mer komplex. I10 \u00e4r en liten bil som inte \u00e4r avsedd att transportera bakre passagerare s\u00e5 ofta. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 riktigt begr\u00e4nsat, men den kan rymma dig och ytterligare en person f\u00f6r en weekendresa. Den goda nyheten \u00e4r att den \u00e4r liten och l\u00e4tt kan parkeras var som helst.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Hyundai i10 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att ange hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla eftersom m\u00e5nga variabler spelar in. Om du g\u00f6r allt underh\u00e5ll n\u00e4r det beh\u00f6vs kan du r\u00e4kna med att i10 h\u00e5ller minst 200 000 mil. Den goda nyheten \u00e4r att i10 inte alls \u00e4r dyr att underh\u00e5lla och att nyare i10-generationer \u00e4r \u00e4nnu b\u00e4ttre i det avseendet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det fanns n\u00e5gra modeller som verkar ha d\u00f6tt i tidig \u00e5lder, orsakades de flesta livshotande i10-problemen av \u00e4gare som inte tog ordentligt hand om sin bil. P\u00e5 det hela taget kommer din i10 sannolikt att h\u00e5lla l\u00e4nge om du g\u00f6r din due diligence.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 en bra landsv\u00e4gsbil?<\/h4>\n\n\n\n

Man skulle kunna tro att en s\u00e5 liten bil som i10 kommer att vara en mardr\u00f6m att k\u00f6ra p\u00e5 motorv\u00e4gen, men du skulle bli f\u00f6rv\u00e5nad om du fick reda p\u00e5 att den \u00e4r raka motsatsen till det. I10, s\u00e4rskilt den nyaste, \u00e4r utformad med aerodynamik i \u00e5tanke f\u00f6r att g\u00f6ra bilen stabil och v\u00e4lm\u00e5ende i h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kommer du inte att k\u00e4nna dig som om du k\u00f6r en cykel p\u00e5 motorv\u00e4gen, utan snarare en bil som ocks\u00e5 kan vara tyst och kontrollerad.<\/p>\n\n\n\n

Finns det en prestandaversion av Hyundai i10?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i10 finns inte i en riktig prestandavariant, vilket inneb\u00e4r att en riktig i10 N helt enkelt inte finns och inte kommer att finnas med tanke p\u00e5 att i10 snart kommer att upph\u00f6ra helt och h\u00e5llet. Det som dock ligger n\u00e4rmast en ”prestanda”-i10 \u00e4r i10 T-GDI som f\u00e5r en 100 hk stark 3-cylindrig motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai i10 \u00e4r en liten stadsbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att vara den Hyundai p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. I10 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och tillverkas fortfarande<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5392"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5392"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5392\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5394,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5392\/revisions\/5394"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5392"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5392"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5392"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}