{"id":5390,"date":"2022-10-21T12:35:34","date_gmt":"2022-10-21T12:35:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5390"},"modified":"2022-10-21T12:35:37","modified_gmt":"2022-10-21T12:35:37","slug":"vanliga-problem-med-ford-1-6-ecoboost-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-1-6-ecoboost-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 1.6 EcoBoost-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Ford EcoBoost-motorfamiljen introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010 med 1.6L EcoBoost-motorn som ger mellan 148 och 197 hk. Den h\u00e4r motorn finns i m\u00e5nga Volvo- och Ford-modeller och \u00e4r en av de mest spridda Ford EcoBoost-motorerna n\u00e5gonsin. Med tanke p\u00e5 att 1,6L EcoBoost har funnits i 12 \u00e5r kan vi bed\u00f6ma dess tillf\u00f6rlitlighet ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Kort sagt \u00e4r 1,6L EcoBoost en ganska p\u00e5litlig motor som kan h\u00e5lla ganska l\u00e4nge. Ford har gjort en del justeringar av den under \u00e5ren f\u00f6r att g\u00f6ra den mer i linje med bilindustrins nuvarande era. Ford introducerade ocks\u00e5 1.5L EcoBoost n\u00e5gra \u00e5r senare som var l\u00f6st baserad p\u00e5 1.6L vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att den delar vissa tillf\u00f6rlitlighetsegenskaper med 1.6L-motorn.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller vanliga problem med Ford 1.5 EcoBoost-motorn m\u00e5ste vi n\u00e4mna problem med tandremmen, problem med kylsystemet, problem med kolbildning samt problem med t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar. 1.6L EcoBoost \u00e4r en motor med direktinsprutning vilket inneb\u00e4r att en del av dessa problem \u00e4r direkt f\u00f6rknippade med detta.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 1,6L EcoBoost en riktigt bra motor och den b\u00f6r tj\u00e4na dig v\u00e4l under m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. Tidigare 1,6L-enheter var mycket mer problematiska, men Ford har lyckats l\u00f6sa de flesta problem fram till nu. Ingen motor \u00e4r dock perfekt, och vi ska ber\u00e4tta vad som \u00e4r fel med 1.6L EcoBoost i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Problem med tandremmen<\/h2>\n\n\n\n

1,6L EcoBoost har inga problem med tandremmen i sig, utan problemet h\u00e4r \u00e4r hur motorn \u00e4r konstruerad. Det finns en viss \u00f6verlappning i hur ventilerna och kolvarna r\u00f6r sig vilket kan bli ett stort problem om remmen g\u00e5r s\u00f6nder. Om remmen verkligen g\u00e5r s\u00f6nder kommer det att leda till att kolvarna och ventilerna kommer i kontakt med varandra och det kan l\u00e4tt leda till allvarliga motorskador.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att undvika detta m\u00e5ste du byta ut tandremmen vart 10:e \u00e5r eller 150 000 miles. Detta \u00e4r ett ganska l\u00e5ngt bytesintervall vilket inneb\u00e4r att Ford verkligen \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 sin tandremskonstruktion. Hur som helst m\u00e5ste du inspektera tandremmen d\u00e5 och d\u00e5 eftersom alla 1,6L-enheter inte \u00e4r perfekt byggda. Nyckeln h\u00e4r \u00e4r att m\u00e4rka problem med tandremmen tillr\u00e4ckligt tidigt s\u00e5 att du kan undvika eventuella problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Problem med kylsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Det v\u00e4rsta problemet som kan drabba 1,6L EcoBoost \u00e4r det som har med kylsystemet att g\u00f6ra. Det h\u00e4r problemet har till och med orsakat en massa \u00e5terkallelser, servicebulletiner och till och med en grupptalan mot Ford. Det verkar som om problemet beror p\u00e5 att cylinderhuvudet har spruckit och att kylv\u00e4tskan kan flyta ut och senare orsaka mycket l\u00e5ga kylv\u00e4tskeniv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan orsaka korrosion, motorfel eller till och med fullst\u00e4ndigt motorhaveri, vilket verkligen \u00e4r n\u00e5got att oroa sig f\u00f6r. Ford uppdaterade 1,6L-motorn under dess livsl\u00e4ngd och bytte ut en rad delar f\u00f6r att f\u00f6rhindra att detta intr\u00e4ffar. Vi \u00e4r dock inte 100 % om detta problem \u00e4r helt l\u00f6st eftersom st\u00e4mningar fortfarande forts\u00e4tter att komma.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

Motorer med direktinsprutning har n\u00e5gra betydande f\u00f6rdelar, t.ex. ett mer exakt system f\u00f6r br\u00e4nsletillf\u00f6rsel som gynnar b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet och mer kraft. Detta g\u00f6r det ocks\u00e5 m\u00f6jligt f\u00f6r biltillverkaren att g\u00f6ra en mindre och l\u00e4ttare motor och ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttra bilens dynamik och effektivitet. Direktinsprutningsmotorer \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r milj\u00f6n eftersom mindre br\u00e4nsle g\u00e5r till spillo.<\/p>\n\n\n\n

Denna konstruktion har dock ocks\u00e5 n\u00e5gra nackdelar, eftersom motorer med direktinsprutning tenderar att orsaka att kolavlagringar byggs upp p\u00e5 ventilerna och begr\u00e4nsar luftfl\u00f6det som g\u00e5r in i motorn. Detta kommer sannolikt inte att orsaka allvarliga motorproblem, men det kommer att s\u00e4nka din totala effekt. F\u00f6r att klara av detta b\u00f6r du se till att betala n\u00e5gra hundra dollar f\u00f6r en reng\u00f6ringsteknik med valn\u00f6tsstr\u00e5lning av motorn.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Problem med t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspole<\/h2>\n\n\n\n

Alla gasmotorer kr\u00e4ver underh\u00e5ll av t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspole vilket inneb\u00e4r att detta inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r ett problem. Men eftersom 1,6L EcoBoost \u00e4r b\u00e5de en turboladdad och en motor med direktinsprutning uts\u00e4tts b\u00e5de t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar f\u00f6r st\u00f6rre p\u00e5frestningar j\u00e4mf\u00f6rt med icke-turboladdade motorer med indirekt insprutning.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen kr\u00e4ver en starkare gnista och g\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r att dessa tv\u00e5 viktiga komponenter slits snabbare. Ford s\u00e4ger att du m\u00e5ste byta ut dessa ungef\u00e4r var 90 000:e mil eller s\u00e5, men m\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 att de bytte ut dem redan efter 50 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Ford EcoBoost 1.6L-motorn h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Tidigare Ford 1.6 EcoBoost-motorer \u00e4r inte lika tillf\u00f6rlitliga som senare enheter, vilket inneb\u00e4r att dessa troligen kommer att h\u00e5lla n\u00e5gonstans mellan 100 000 och 200 000 mil i b\u00e4sta fall utan att beh\u00f6va n\u00e5gon st\u00f6rre \u00f6versyn. Senare enheter har uppgraderade system som skyddar motorn fr\u00e5n m\u00e5nga problem fr\u00e5n tidigare produktionsmodeller och d\u00e4rmed kan dessa h\u00e5lla l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Allt beror p\u00e5 hur v\u00e4l du tar hand om motorn och om du missbrukar den eller inte. Om du \u00e4r f\u00f6rsiktig och servar bilen ordentligt och regelbundet b\u00f6r du vara mer problemfri under riktigt l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag trimma Ford 1.6L EcoBoost-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar faktiskt som om det finns m\u00e5nga som tunar 1,6L EcoBoost-motorn, ibland upp till 400 hk eller s\u00e5. Detta m\u00e5ste g\u00f6ras p\u00e5 ett riktigt sofistikerat s\u00e4tt eftersom s\u00e5dana effektuttag kan allvarligt skada 1,6L-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att EcoBoost kan t\u00e5la upp till 25 PSI boost i standardutf\u00f6rande, allt \u00f6ver det kommer att kr\u00e4va mer omfattande uppgraderingar som sannolikt kommer att kosta mycket pengar. Dessutom kommer v\u00e4xell\u00e5dan ocks\u00e5 att beh\u00f6va f\u00f6rst\u00e4rkas f\u00f6r att klara av s\u00e5dana vridmoment\u00f6kningar.<\/p>\n\n\n\n

Hur effektiv \u00e4r Ford EcoBoost 1.6L-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Ford EcoBoost-motorer lovar upp till 30 % b\u00e4ttre utsl\u00e4pp j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre Ford-luftdrivna motorer med stor cylindervolym. Ford s\u00e4ger att 1,6L EcoBoost-motorn kan ge upp till 46 MPG, men tester i verkligheten har visat att den verkliga genomsnittliga MPG-niv\u00e5n ligger n\u00e5gonstans mellan 35 MPG och 40 MPG kombinerat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford EcoBoost-motorfamiljen introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010 med 1.6L EcoBoost-motorn som ger mellan 148 och 197 hk. Den h\u00e4r motorn finns i m\u00e5nga Volvo- och Ford-modeller och \u00e4r en av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5390"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5390"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5390\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5391,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5390\/revisions\/5391"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5390"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5390"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5390"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}