{"id":539,"date":"2021-05-07T12:57:25","date_gmt":"2021-05-07T12:57:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=539"},"modified":"2021-05-07T12:57:25","modified_gmt":"2021-05-07T12:57:25","slug":"mercedes-benz-sl500-problemer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-benz-sl500-problemer\/","title":{"rendered":"Mercedes-Benz SL500 Problemer"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes SL500 \u00e4r en toppmodell av Mercedes med hardtop och grand tourer. SL tillverkades kontinuerligt fr\u00e5n 1954 till 2020. SL presenterades som en cabriolet f\u00f6r kustkryssare med m\u00e5nga lyx- och komfortfunktioner.
Men SL var inte utan sina problem. De vanligaste problemen med SL-modellerna inkluderar upph\u00e4ngningsproblem, fel p\u00e5 elsystemen, servicebromsar, problem med br\u00e4nslesystemet och flera olika problem med krockkuddar och drivlinor.
Vissa modeller som 2003-2004 eller modellerna f\u00f6r produktions\u00e5ren 2008-2012 var de modeller som var mest pl\u00e5gade av problem. Modellerna fr\u00e5n 1999-2001 har haft minst antal rapporterade problem, vilket \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom dessa \u00e5r var Mercedes \u00f6vermaskineringens gyllene \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdet p\u00e5 en Mercedes SL500<\/h2>\n\n\n\n

Det finns ingen billig Mercedes SL500, oavsett produktions\u00e5r. Den har alltid varit extremt dyr ny, men SL500 blir mer prisv\u00e4rd med \u00e5ren. De f\u00f6rlorar alltid massor av v\u00e4rde efter n\u00e5gra \u00e5r. En s\u00e5dan v\u00e4rdeminskning g\u00f6r dessa bilar tillg\u00e4ngliga f\u00f6r m\u00e4nniskor som inte hade r\u00e5d med en ny SL500.
Men problemet \u00e4r att de underh\u00e5lls- och servicekostnader som \u00e4r f\u00f6rknippade med dessa modeller inte minskar i v\u00e4rde. Faktum \u00e4r att vissa \u00e4ldre modeller till och med \u00e4r dyrare att underh\u00e5lla nu. Mercedes avvecklade SL eftersom modellen led av en intensiv popularitetsnedg\u00e5ng, och f\u00f6rs\u00e4ljningen var ocks\u00e5 i konstant nedg\u00e5ng.
I takt med att folk tappade intresset f\u00f6r SL b\u00f6rjade bilarna depreciera \u00e4nnu mer kraftigt. SUV:er b\u00f6rjade bli allt popul\u00e4rare, och Mercedes beslutade att det var dags att avveckla SL. Konkurrensen hj\u00e4lpte inte heller, eftersom Porsche Boxter\/Cayman-modellerna alltid var mycket mer p\u00e5litliga \u00e4n en SL500.<\/p>\n\n\n\n

1972-1989 Mercedes Benz SL500 (R107)<\/h2>\n\n\n\n

R107-generationen av SL var f\u00f6rmodligen den l\u00e4gsta punkten i SL:s livsl\u00e4ngd eftersom dessa modeller var rena besvikelser fr\u00e5n n\u00e4stan alla aspekter. De flesta SL-entusiaster \u00e4r inte heller f\u00f6rtjusta i den h\u00e4r modellens design, s\u00e4rskilt inte de amerikanska versionerna, som var utrustade med fula fr\u00e4mre och bakre st\u00f6tf\u00e5ngare i plast.
Prestandan hos R107 var underm\u00e5lig och ganska skrattretande, eftersom till och med toppmodellen SL560 var kraftigt underm\u00e5lig. Men det st\u00f6rsta problemet med dessa bilar \u00e4r det stora antalet problem som dessa bilar hade och fortfarande har. P\u00e5 grund av detta sj\u00f6nk v\u00e4rdet p\u00e5 R107:an kraftigt, och en s\u00e5dan kan l\u00e4tt k\u00f6pas f\u00f6r sm\u00e5pengar nu.
Vanliga problem med R107 varierar fr\u00e5n \u00f6verhettningsproblem \u00e4nda upp till timingproblem, rost eller elektroniska fel. Det l\u00e5ga v\u00e4rdet hj\u00e4lper inte alls R107:an, eftersom de flesta m\u00e4nniskor inte betraktar dessa som v\u00e4rdefulla. P\u00e5 grund av detta f\u00f6rsummas m\u00e5nga av dem.<\/p>\n\n\n\n

2001-2007 Mercedes SL500 (R230)<\/h2>\n\n\n\n

R230 Mercedes SL var en ganska popul\u00e4r bil n\u00e4r den kom ut, men efter ett tag b\u00f6rjade \u00e4ven dessa modeller uppvisa en hel del problem. De tidiga versionerna var utrustade med 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och senare versioner erbj\u00f6d en 7-v\u00e4xlad som var ganska op\u00e5litlig. Mercedes lyckades dock l\u00f6sa problemen n\u00e5got i de senare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem som pl\u00e5gade dessa modeller var m\u00e5nga l\u00e4ckor, elektronikproblem, upph\u00e4ngningsproblem, fel p\u00e5 motorf\u00e4sten, pumpar f\u00f6r intercooler med mera. De senare modellerna var lite mer tillf\u00f6rlitliga, men R230-generationen kommer f\u00f6rmodligen alltid att bli ih\u00e5gkommen som den som orsakade mest huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

Problemet med dessa bilar \u00e4r att de \u00e4r otroligt komplexa, och m\u00e5nga av de elektriska problemen var verkligen sv\u00e5ra att diagnostisera. Kostnaderna f\u00f6r att reparera SL500:or har alltid varit exceptionellt h\u00f6ga, eftersom de kr\u00e4ver ganska avancerad diagnostikutrustning och en avancerad erfaren mekaniker.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r v\u00e4rderas Mercedes SL-modeller s\u00e5 snabbt?<\/h4>\n\n\n\n

Generellt sett f\u00f6rlorar Mercedes SL-modeller s\u00e5 mycket som 61 % i v\u00e4rde under de f\u00f6rsta fem \u00e5ren. Om man tar h\u00e4nsyn till ing\u00e5ngspriset, som vanligtvis ligger \u00f6ver 100 000 dollar, \u00e4r dessa siffror extremt ogynnsamma. De nyare versionerna v\u00e4rderas s\u00e4rskilt snabbt eftersom folk inte \u00e4r lika intresserade av att k\u00f6pa dem j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre SL-modeller.
Dessa bilar v\u00e4rdeminskar kraftigt p\u00e5 grund av bristande popularitet, dyra ink\u00f6pspriser, h\u00e5rd konkurrens och tvivelaktig tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes att \u00e5teruppliva SL?<\/h3>\n\n\n\n

Nyligen utf\u00e4rdade Mercedes ett uttalande d\u00e4r man bekr\u00e4ftade en n\u00e4ra f\u00f6rest\u00e5ende lansering av den helt nya 2022 \u00e5rs Mercedes SL. Mercedes f\u00f6retag beslutade att ta ett annorlunda grepp med den nya SL-modellen, och m\u00e5nga tror att den nya Mercedes SL kommer att inneb\u00e4ra ett stort steg fram\u00e5t j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre SL-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vissa rapporter tyder p\u00e5 att den nya SL inte kommer att erbjudas som hardtop, utan endast som softtop. Vidare s\u00e4ger m\u00e5nga rapporter att den nya SL kommer att erbjudas med en AMG-f\u00f6rb\u00e4ttrad BiTurbo V8-motor med mer \u00e4n 600 hk.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes SL500 genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga kunder anser att R129-generationen av SL500 var en av de b\u00e4sta SL500-modellerna som n\u00e5gonsin tillverkats. R129 var i produktion mellan 1989-2001, och dessa \u00e5r betraktas ofta som Mercedes teknikens gyllene \u00e5r, eftersom m\u00e5nga av de modeller som tillverkades under den h\u00e4r perioden var extremt \u00f6verkonstruerade.<\/p>\n\n\n\n

R129 SL500 drivs av en 5,0-liters V8-motor med 320 hk, vilket var en enorm effekt\u00f6kning j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare R107-besvikelsen. Designen p\u00e5 R129 ans\u00e5gs ocks\u00e5 vara modern p\u00e5 den tiden, och m\u00e5nga anser att R129 ocks\u00e5 \u00e5ldrades b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare R107.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes SL-modellen genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en SL500 representerar R129 det b\u00e4sta v\u00e4rdet f\u00f6r pengarna i Mercedes SL500-historien. Men om du \u00e4r intresserad av den b\u00e4sta m\u00f6jliga modell som Mercedes n\u00e5gonsin erbjudit med beteckningen ”SL” i allm\u00e4nhet, \u00e4r 1954 \u00e5rs 300SL utan tvekan den modell du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga.
Mercedes 300SL fr\u00e5n 1954-1957 \u00e4r en bilikon som m\u00e5nga anser vara den vackraste bil som n\u00e5gonsin tillverkats. V\u00e4rdet p\u00e5 dessa bilar har skjutit i h\u00f6jden p\u00e5 grund av den \u00f6kade efterfr\u00e5gan. S\u00e5 om du vill ha en Mercedes 300SL fr\u00e5n 1950 m\u00e5ste du vara beredd att spendera upp\u00e5t en miljon dollar, eller till och med n\u00e5gra miljoner dollar f\u00f6r de b\u00e4sta exemplen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes SL500 \u00e4r en toppmodell av Mercedes med hardtop och grand tourer. SL tillverkades kontinuerligt fr\u00e5n 1954 till 2020. SL presenterades som en cabriolet f\u00f6r kustkryssare med m\u00e5nga lyx- och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":540,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/539"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=539"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/539\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/540"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=539"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=539"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=539"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}