{"id":5388,"date":"2022-10-21T12:29:12","date_gmt":"2022-10-21T12:29:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5388"},"modified":"2022-10-21T12:29:15","modified_gmt":"2022-10-21T12:29:15","slug":"vanliga-problem-med-ford-1-5-ecoboost-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-1-5-ecoboost-motorn\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 1.5 EcoBoost-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Ford 1.5 EcoBoost \u00e4r en av de nyaste Ford EcoBoost-motorerna eftersom den f\u00f6rst presenterades 2014 som en n\u00e5got mindre version av den tidigare 1.6L EcoBoost-motorn. Enligt n\u00e5gra k\u00e4llor gjorde Ford detta f\u00f6r att f\u00f6lja de kinesiska skatterna som \u00e4r mycket l\u00e4gre f\u00f6r 1,5L-motorer j\u00e4mf\u00f6rt med 1,6L-motorer.<\/p>\n\n\n\n

Ford gjorde dock detta perfekt eftersom 1,5L-motorn \u00e4r lika kraftfull som 1,6L-motorn med 181 hk. Som s\u00e5dan erbjuder den h\u00e4r motorn en riktigt bra balans mellan p\u00e5litlighet, br\u00e4nsleeffektivitet, driftskostnader och effekt. Ingen motor \u00e4r perfekt eftersom alla drivlinor har vissa begr\u00e4nsningar och tillf\u00f6rlitlighetsproblem, och det kommer att vara \u00e4mnet f\u00f6r den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Ford 1.5 EcoBoost-motorn inkluderar problem med kylsystemet, problem med kolansamling, problem med tills\u00e4ttning av br\u00e4nsleinsprutare samt problem med t\u00e4ndstift och spolar. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att den h\u00e4r motorn har en turboladdare som oftast \u00e4r orsaken till att 1,5L kan erbjuda 181hk.<\/p>\n\n\n\n

Om du tar v\u00e4l hand om den h\u00e4r motorn kommer den sannolikt att h\u00e5lla l\u00e4nge. Om du \u00e5 andra sidan inte \u00e4r konsekvent med ditt underh\u00e5ll kommer 1,5L att lida s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Problem med kylsystemet<\/h2>\n\n\n\n

1.6L EcoBoost lider av relativt allvarliga kylningsrelaterade problem som till och med startade en stor grupptalan mot Ford. Eftersom 1.5L \u00e4r l\u00f6st baserad p\u00e5 1.6L, omfattar dessa problem \u00e4ven 1.5L-motorn, men inte i samma utstr\u00e4ckning. Hur som helst \u00e4r 1,5L EcoBoost ocks\u00e5 inkluderad i denna st\u00e4mning. Det verkar som om kylningsproblemet \u00e4r f\u00f6rknippat med motorblockets och huvudets utformning, men detta \u00e4r inte 100 procent bekr\u00e4ftat.<\/p>\n\n\n\n

Vissa k\u00e4llor uppger att kylv\u00e4tskan kan leta sig in i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren, och efter ett tag blir kylv\u00e4tskeniv\u00e5erna f\u00f6r l\u00e5ga och g\u00f6r att motorn \u00f6verhettas, korroderar, f\u00e5r fel t\u00e4ndning och ibland till och med helt slutar fungera. Det finns inga enkla s\u00e4tt att \u00e5tg\u00e4rda detta, varf\u00f6r vi m\u00e5ste v\u00e4nta innan denna grupptalan slutar, men m\u00e5nga \u00e4gare l\u00f6ste problemet genom att byta ut hela motorn under garanti.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – problem med kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

Ford 1.5L EcoBoost \u00e4r en motor med direktinsprutning, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r ben\u00e4gen att kolavlagringar byggs upp p\u00e5 ventilerna och d\u00e4rmed begr\u00e4nsar luftfl\u00f6det till motorn. Detta kommer att orsaka en viss belastning p\u00e5 motorn, men det \u00e4r inte troligt att det kommer att orsaka n\u00e5gra allvarliga problem. Hur som helst \u00e4r det b\u00e4ttre att reng\u00f6ra ventilerna n\u00e4r det beh\u00f6vs, eftersom det kommer att bevara motoreffekten f\u00f6r gott.<\/p>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker n\u00e5gon effektf\u00f6rlust, grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning eller motorfel \u00e4r chansen stor att dina ventiler \u00e4r t\u00e4ckta av kolavlagringar. Enligt Ford-mekaniker \u00e4r det inte troligt att detta problem uppst\u00e5r mer \u00e4n en g\u00e5ng p\u00e5 cirka 100 000 mil eller s\u00e5, vilket inneb\u00e4r att detta inte \u00e4r n\u00e5got du beh\u00f6ver g\u00f6ra ofta. Hur som helst \u00e4r det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra att anv\u00e4nda valn\u00f6tsstr\u00e5lning f\u00f6r att reng\u00f6ra ventilerna, vilket sannolikt kommer att kosta dig n\u00e5gra hundra dollar.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Br\u00e4nsleinsprutare som \u00e4r igensatta<\/h2>\n\n\n\n

Direktinsprutningsmotorer har otaliga f\u00f6rdelar f\u00f6r vardagliga till\u00e4mpningar, men de har ocks\u00e5 vissa inneboende brister som m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt. Vi har redan talat om problem med kolavlagringar, men vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna alla de problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med igensatta br\u00e4nsleinjektorer som ocks\u00e5 \u00e4r vanliga p\u00e5 motorer med direktinsprutning.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att din 1,5L-motor vevar l\u00e4nge, g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng, har fel t\u00e4ndning eller helt enkelt har en usel br\u00e4nsleekonomi, \u00e4r det stor chans att detta orsakas av igensatta br\u00e4nsleinjektorer. F\u00f6r att l\u00f6sa detta m\u00e5ste du antingen reng\u00f6ra insprutarna, byta ut insprutart\u00e4tningarna eller byta ut insprutarna helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Problem med pluggar och spolarer<\/h2>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndspolar och t\u00e4ndstift \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis tillf\u00f6rlitlighetsproblem eftersom dessa \u00e4r vanliga underh\u00e5llsbehov. Vi kommer dock att n\u00e4mna dem h\u00e4r eftersom de \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r motorns l\u00e5ngsiktiga prestanda. Eftersom 1,5L EcoBoost \u00e4r en turboladdad motor kr\u00e4ver den starkare gnistor f\u00f6r att f\u00e5 ig\u00e5ng den.<\/p>\n\n\n\n

Detta orsakar oundvikligen st\u00f6rre belastning p\u00e5 propparna och spolarna vilket g\u00f6r att de slits ut snabbare j\u00e4mf\u00f6rt med andra motorer som inte \u00e4r turboladdade. Dessa ”problem” \u00e4r inte lika vanliga som p\u00e5 st\u00f6rre EcoBoost-motorer eftersom 1,5 liter inte \u00e4r en s\u00e4rskilt kraftfull motor och inte anv\u00e4nds p\u00e5 tyngre bilar som tenderar att dra och bogsera ofta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Ford 1.5 EcoBoost h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Om du tar v\u00e4l hand om den och g\u00f6r alla underh\u00e5llstj\u00e4nster n\u00e4r det beh\u00f6vs b\u00f6r du l\u00e4tt kunna njuta av din 1,5L EcoBoost-motor \u00f6ver 100-150 000 mil. Se bara till att regelbundet och korrekt serva bilen och missbruka inte motorn.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att korrekt bed\u00f6ma hur l\u00e4nge en motor kan h\u00e5lla eftersom det helt enkelt finns alldeles f\u00f6r m\u00e5nga variabler som spelar in. Vissa 1,5L EcoBoost-enheter kommer troligen att h\u00e5lla 200k om inte ens 300k miles medan andra kan g\u00e5 s\u00f6nder redan vid 50k miles. Det finns ingen \u00f6verenskommen konsensus i det h\u00e4r \u00e4mnet, och det kommer sannolikt att f\u00f6rbli s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford EcoBoost 1.5 en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ford EcoBoost-motorn p\u00e5 1,5 liter \u00e4r en riktigt bra motor av flera olika sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med \u00e4r det en motor med liten cylindervolym som ger mer effekt \u00e4n m\u00e5nga betydligt st\u00f6rre motorer. F\u00f6r det andra \u00e4r det en riktigt effektiv motor som inte f\u00f6rbrukar mycket br\u00e4nsle och som inte f\u00f6rbr\u00e4nner n\u00e5gon extra olja, vilket i sig g\u00f6r den billigare att driva.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje \u00e4r den h\u00e4r motorn ocks\u00e5 riktigt p\u00e5litlig och kommer inte ofta att kr\u00e4va reparationer. N\u00e4r den g\u00f6r det tenderar dessa reparationer att vara ganska prisv\u00e4rda med tanke p\u00e5 den effekt som du f\u00e5r fr\u00e5n denna motor.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kraft kan 1,5L Ford EcoBoost hantera?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om 1,5L Ford EcoBoost-motorn kan hantera upp till 400 hk enligt n\u00e5gra trov\u00e4rdiga tuningk\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet. Detta \u00e4r en extremt h\u00f6g siffra f\u00f6r en s\u00e5 liten motor vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga saker m\u00e5ste g\u00f6ras f\u00f6r att se till att motorn faktiskt klarar av 400 hk utan att spr\u00e4ngas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford 1.5 EcoBoost \u00e4r en av de nyaste Ford EcoBoost-motorerna eftersom den f\u00f6rst presenterades 2014 som en n\u00e5got mindre version av den tidigare 1.6L EcoBoost-motorn. Enligt n\u00e5gra k\u00e4llor gjorde Ford<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5388"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5388"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5388\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5389,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5388\/revisions\/5389"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5388"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5388"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5388"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}