{"id":5380,"date":"2022-10-21T10:37:11","date_gmt":"2022-10-21T10:37:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5380"},"modified":"2022-10-21T10:37:13","modified_gmt":"2022-10-21T10:37:13","slug":"vanliga-problem-med-citroen-e-c4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-e-c4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-C4"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 \u00e4r en liten crossover f\u00f6r familjen som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda utrymme, teknik och s\u00e4kerhet i hela sortimentet. \u00eb-C4 \u00e4r den elektriska varianten av C4 och h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att bli den mest popul\u00e4ra av dem alla. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-C4 och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r \u00eb-C4 alldeles f\u00f6r ny f\u00f6r att vi ska kunna bed\u00f6ma ordentligt om det \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte. \u00c4garna b\u00f6rjar dock komma ut med vissa problem, som vi alla kommer att diskutera i just den h\u00e4r artikeln. Till att b\u00f6rja med \u00e5terkallade Citro\u00ebn n\u00e4stan 9 000 fordon, inklusive \u00eb-C4, p\u00e5 grund av vissa problem med det bakre upph\u00e4ngningssystemet.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r bland annat problem med styrsystemet, s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena och luftkonditioneringen. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna vissa utrustningsproblem som kan f\u00f6rsv\u00e5ra din totala upplevelse som \u00e4gare. P\u00e5 det hela taget m\u00e5ste vi v\u00e4nta ett tag innan det finns tillr\u00e4ckligt med information om \u00eb-C4, f\u00f6rst d\u00e5 kommer vi att kunna ber\u00e4tta mer.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r \u00eb-C4 en elbil och elbilar tenderar att vara mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n sina motsvarigheter med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer. D\u00e4rf\u00f6r kan vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att \u00eb-C4 kommer att vara en riktigt bra bil \u00f6verlag, vilket \u00e4r fallet med alla andra Stellantis-baserade elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Problem med bakre upph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Enligt Citro\u00ebn har \u00eb-C4 ett tillverkningsfel d\u00e4r de bakre spiralfj\u00e4drarna och deras f\u00e4sten kan lossna och falla av bilen helt och h\u00e5llet. Detta fick Citro\u00ebn att \u00e5terkalla mer \u00e4n 9 000 \u00eb-C4-modeller eftersom dessa problem kan leda till olyckor. \u00c5terkallelsen bestod i att ta tillbaka bilen till \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren d\u00e4r de kommer att byta ut spiralfj\u00e4drarna och deras f\u00e4sten p\u00e5 ungef\u00e4r 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte s\u00e5 f\u00f6rv\u00e5nande eftersom m\u00e5nga nya bilar genomg\u00e5r en m\u00e4ngd \u00e5terkallelser innan de \u00e4r 100 procent redo f\u00f6r anv\u00e4ndning p\u00e5 v\u00e4garna. Faktum \u00e4r att \u00eb-C4 endast har haft en enda \u00e5terkallelse hittills, vilket \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar i detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att din styrning blir riktigt tung, men det finns inga varningslampor som f\u00f6ljer med det, \u00e4r det troligt att det \u00e4r din elektriska servostyrning som b\u00e4r skulden. Dessa problem \u00e4r verkligen vanliga p\u00e5 vanliga Citro\u00ebn C4-modeller och det verkar som om \u00eb-C4 ocks\u00e5 f\u00f6rlitar sig p\u00e5 samma styrsystem.<\/p>\n\n\n\n

Elmotorn som styr systemet \u00e4r inte den mest tillf\u00f6rlitliga och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r verkligen f\u00f6rbrukningsbar. Dessutom kan servostyrningen i m\u00e5nga nyare modeller l\u00e4tt p\u00e5verkas av olika yttre f\u00f6roreningar som smuts, smuts och v\u00e4grester.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 verkar lida av vissa b\u00e4ltesrelaterade problem, varav vissa kan leda till betydande s\u00e4kerhetsrisker. N\u00e5gra \u00e4gare klagade \u00f6ver att s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena v\u00e4grar att l\u00e5sas fast n\u00e4r man k\u00f6r fram\u00e5t, vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena inte h\u00e5ller dig p\u00e5 plats vid en eventuell krock.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r naturligtvis en p\u00e5g\u00e5ende fr\u00e5ga s\u00e5 vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om det blir n\u00e5got av den. Hur som helst tenderar problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena att orsaka \u00e5terkallelser \u00f6ver hela linjen f\u00f6r de flesta m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Problem med luftkonditioneringen<\/h2>\n\n\n\n

A\/C-systemet p\u00e5 \u00eb-C4 och C4 i allm\u00e4nhet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att inte kunna v\u00e4lja en viss temperatur och h\u00e5lla den d\u00e4r. \u00c4gare har sagt att om man sl\u00e5r p\u00e5 maximal kylning s\u00e5 resulterade det inte i att bilen kyldes ner s\u00e5 effektivt som den borde.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r samma sak n\u00e4r det g\u00e4ller maximal uppv\u00e4rmning eftersom bilen tar l\u00e5ng tid innan den faktiskt v\u00e4rms upp. Hur som helst orsakas problem som dessa vanligtvis av termostatproblem eller problem med vissa sensorer som inte skickar r\u00e4tt data till bilens hj\u00e4rna.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla medvetna om att \u00eb-C4 inte \u00e4r en lyxbil, men den upplever ibland problem som inte \u00e4r vanliga p\u00e5 n\u00e5gon typ av bil. Till att b\u00f6rja med \u00e4r torkarna ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket kan f\u00f6rs\u00e4mra din sikt avsev\u00e4rt n\u00e4r det regnar. Enligt en \u00e4gare intr\u00e4ffar dessa problem b\u00e5de p\u00e5 de fr\u00e4mre och de bakre torkarna.<\/p>\n\n\n\n

Den pyttelilla lilla str\u00f6mbrytaren som anv\u00e4nds f\u00f6r att \u00f6ppna bagageluckan \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket inneb\u00e4r att den m\u00e5ste bytas ut. Vissa knakningar som kommer fr\u00e5n framd\u00f6rrarna rapporteras ocks\u00e5, men dessa beror troligen p\u00e5 slitna d\u00f6rrt\u00e4tningar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citro\u00ebn \u00eb-C4?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en relativt prisv\u00e4rd, men \u00e4nd\u00e5 kapabel och bekv\u00e4m elbil f\u00f6r familjen \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 ett bra val. Tack vare en snygg yttre och inre design f\u00f6ljer \u00eb-C4 en v\u00e4lk\u00e4nd modern coup\u00e9-liknande SUV-formgivning som s\u00e4kert kommer att locka k\u00f6pare fr\u00e5n alla kategorier.<\/p>\n\n\n\n

\u00eb-C4 kostar dock mer \u00e4n vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig att en Citro\u00ebn familjebil ska kosta. Detta beror p\u00e5 att \u00eb-C4 verkligen \u00e4r en mycket b\u00e4ttre bil \u00e4n tidigare Citro\u00ebn familjebilar fr\u00e5n detta segment, och p\u00e5 att den drivs av en elmotor och ett batteri.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn designade \u00eb-C4 f\u00f6r att i f\u00f6rsta hand vara en riktigt bra familjebil, och det \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i en s\u00e5dan. Till att b\u00f6rja med \u00e4r det en bil med 5 stj\u00e4rnor i s\u00e4kerhetsklass, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder ett omfattande krockskydd b\u00e5de p\u00e5 h\u00e5rdvaru- och mjukvarufronten.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna att den kommer med massor av familjev\u00e4nliga funktioner som enkel insteg, mycket f\u00f6rvaringsutrymme, l\u00e4tt\u00e5tkomliga IsoFix-monteringspunkter och USB-anslutningar f\u00f6r hela familjen.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa Citro\u00ebn \u00eb-C4 i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn l\u00e4mnade den amerikanska marknaden redan p\u00e5 1970-talet eftersom de inte kunde konkurrera med amerikanska inhemska biltillverkare eftersom europeiska bilar har h\u00f6gre prislappar i USA p\u00e5 grund av beskattning och andra tillh\u00f6rande kostnader. Detta \u00e4r anledningen till att Citro\u00ebn l\u00e4mnade landet och de planerar inte att komma tillbaka inom kort.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan du inte k\u00f6pa \u00eb-C4 i USA eftersom du inte kan k\u00f6pa en ny Citro\u00ebn i USA alls eftersom inga nya Citro\u00ebn-modeller s\u00e4ljs i USA.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-C4 \u00e4r en liten crossover f\u00f6r familjen som \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda utrymme, teknik och s\u00e4kerhet i hela sortimentet. \u00eb-C4 \u00e4r den elektriska varianten av C4 och h\u00e5ller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5381,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5380"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5380"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5380\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5382,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5380\/revisions\/5382"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5381"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5380"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5380"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5380"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}