{"id":5378,"date":"2022-10-21T10:36:26","date_gmt":"2022-10-21T10:36:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5378"},"modified":"2022-10-21T10:36:29","modified_gmt":"2022-10-21T10:36:29","slug":"ar-citroen-e-c4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-e-c4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2021 som en Citro\u00ebn C4 baserad p\u00e5 den nuvarande elektriska plattformen fr\u00e5n Stellantis. Denna EV-plattform anv\u00e4nds f\u00f6r m\u00e5nga andra Stellantis-bilar som Citro\u00ebn e-Berlingo, Citro\u00ebn e-Spacetourer och m\u00e5nga andra bilar fr\u00e5n Peugeot, Opel\/Vauxhall och Fiat. \u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en snygg elektrisk crossover\/SUV f\u00f6r familjen \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 faktiskt ett riktigt bra val. Drivlinem\u00e4ssigt f\u00e5r den ett v\u00e4lbekant batteri med hyfsad r\u00e4ckvidd och tillr\u00e4cklig effekt. Citro\u00ebn \u00e4r ett av de m\u00e4rken som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00f6ra sl\u00e5ende bilar vilket inneb\u00e4r att \u00eb-C4 \u00e4r en snygg bil b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r bekv\u00e4m och avslappnad, men \u00eb-C4 kan ocks\u00e5 h\u00e4vda sig i kurvorna ocks\u00e5. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r det fortfarande lite f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om \u00eb-C4 \u00e4r tillf\u00f6rlitlig eller inte eftersom den \u00e4r s\u00e5 ny. Hur som helst kommer vi att n\u00e4mna vissa problem som verkar vara vanliga med \u00eb-C4 och andra bilar baserade p\u00e5 Stellantis-plattformen.<\/p>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r \u00eb-C4 \u00e4r relativt h\u00f6gt, men det \u00e4r v\u00e4ntat eftersom det \u00e4r en EV. Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom \u00eb-C4 erbjuder tillr\u00e4ckligt med sittplatser f\u00f6r fyra vuxna och ett relativt rymligt bagageutrymme. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att \u00eb-C4 inte erbjuder n\u00e5gon bagageutrymme framtill.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Med ett 50 kWh-batteri erbjuder \u00eb-C4 cirka 218 mils r\u00e4ckvidd i teorin, men den verkliga r\u00e4ckvidden \u00e4r n\u00e4rmare 200 mil vilket ocks\u00e5 \u00e4r ett riktigt bra resultat. \u00eb-C4 f\u00e5r en enda motorkonfiguration \u00f6ver framhjulen vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en permanent FWD-bil med 136 hk och 191 lb-ft vridmoment. 0-60mph tar cirka 9 sekunder medan toppfarten \u00e4r 93mph\/150kph.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ladda \u00eb-C4 fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 23 minuter om du hittar en 100 kW DC-snabbladdare. \u00c5 andra sidan tar l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning i hemmet cirka 5 timmar f\u00f6r samma laddningsm\u00e4ngd. Allt som allt kan du r\u00e4kna med att f\u00e5 cirka 70 mils r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 10 minuters snabbladdning.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-C4:s drivlina tillr\u00e4cklig. Kanske skulle en modell med 70 kWh+ vara ett bra val f\u00f6r en toppmodell, men detta \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

\u00eb-C4 ser dj\u00e4rv, ungdomlig och finurlig ut, vilket \u00e4r precis vad de flesta f\u00f6rv\u00e4ntade sig av Citro\u00ebn. Frontljusen g\u00f6r en riktigt attraktiv och autentisk X-form och karossen ser ut som n\u00e5got mellan en coup\u00e9-SUV och en vanlig familjecrossover. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 snyggt inredd med allt du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rm\u00e4ssigt \u00e4r \u00eb-C4 bekv\u00e4m, smidig och v\u00e4lisolerad, vilket g\u00f6r den perfekt f\u00f6r b\u00e5de l\u00e5ng- och kortdistansresor. Det \u00e4r inte en bil som \u00e4r utformad f\u00f6r att prestera, men tack vare en relativt l\u00e5g tyngdpunkt kan \u00eb-C4 h\u00e5lla sig framme i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Eftersom Citro\u00ebn \u00eb-C4 f\u00f6rst s\u00e5g dagens ljus f\u00f6r n\u00e5gra m\u00e5nader sedan kan vi inte bed\u00f6ma hur tillf\u00f6rlitlig den verkligen \u00e4r, men vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss att den \u00e4r likartad med befintliga Stellantis-baserade elbilar och andra Citro\u00ebn-modeller. \u00eb-C4 \u00e5terkallades dock redan en g\u00e5ng p\u00e5 grund av vissa problem med de bakre spiralfj\u00e4drarna. Det verkar som om dessa kan falla av bilen och orsaka en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Andra potentiella problem \u00e4r bland annat problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena, luftkonditioneringen, utrustningen och styrsystemet. Stellantis 50kWh-plattformen har visat sig vara ganska p\u00e5litlig, och om alla tidigare modeller \u00e4r n\u00e5got att g\u00e5 p\u00e5 b\u00f6r \u00eb-C4 vara ganska p\u00e5litlig p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En \u00eb-C4 i instegsutf\u00f6rande kommer att kosta dig n\u00e5gonstans runt 40 000 euro, medan modeller med h\u00f6gre trimning kommer att l\u00e4gga till n\u00e5gra tusen euro ovanp\u00e5 det. Begagnatv\u00e4rdena verkar vara ganska stabila f\u00f6r tillf\u00e4llet, men det beror sannolikt p\u00e5 att \u00eb-C4 fortfarande \u00e4r en relativt f\u00e4rsk bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller utrymmet \u00e4r \u00eb-C4 en riktigt rymlig bil baktill, men utrymmet i frams\u00e4tet \u00e4r inte lika stort. Bagageutrymmet \u00e4r riktigt bra, men avsaknaden av ett bagageutrymme framtill \u00e4r verkligen en nackdel i detta segment d\u00e4r m\u00e5nga bilar har ett bagageutrymme framtill.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citro\u00ebn \u00eb-C4?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en familjebil och vill spara milj\u00f6n samtidigt \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 ett riktigt bra val. Ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 40 000 euro \u00e4r inte n\u00e5got man f\u00f6rv\u00e4ntar sig av en Citro\u00ebn, men vi kan s\u00e4ga att \u00eb-C4 \u00e4r v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan, om du inte \u00e4r s\u00e5 intresserad av att leva med en elbil kan prislappen p\u00e5 40 000 euro vara lite f\u00f6r mycket. Om du har m\u00f6jlighet b\u00f6r du provk\u00f6ra \u00eb-C4 och se om det verkligen \u00e4r en bil du kan leva med.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-C4 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-C4 m\u00e5 vara ganska v\u00e4lutrustad med all n\u00f6dv\u00e4ndig teknik och s\u00e4kerhetsfunktioner, men lyxiga elbilar \u00e4r n\u00e5got helt annat. Vi kan med s\u00e4kerhet konstatera att \u00eb-C4 \u00f6verbryggar klyftan mellan elbilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 och lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Lyxfordon tenderar att vara mycket mer polerade \u00e4n \u00eb-C4, samtidigt som de kostar mycket mer pengar. Om du v\u00e4ljer \u00eb-C4 kommer du sannolikt att gilla den. Men om du \u00e4r van vid att k\u00f6ra lyxbilar kan \u00eb-C4 k\u00e4nnas lite f\u00f6r vanlig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ett batteri p\u00e5 50 kWh tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en daglig f\u00f6rare?<\/h3>\n\n\n\n

Tja, det beror p\u00e5. Om dina dagliga pendlingsresor inte \u00e4r l\u00e4ngre \u00e4n n\u00e5gra tiotals mil per dag \u00e4r \u00eb-C4 mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. De h\u00e4r bilarna \u00e4r egentligen inte utformade f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor eftersom du d\u00e5 m\u00e5ste ladda \u00eb-C4:an v\u00e4ldigt ofta.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du har bilen i garaget och har ett eluttag l\u00e4tt tillg\u00e4ngligt \u00e4r ett batteri p\u00e5 50 kWh mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Tanken \u00e4r att bilen alltid ska vara ansluten n\u00e4r den st\u00e5r i garaget. Att h\u00e5lla den p\u00e5 ungef\u00e4r 80 % av laddningen \u00e4r dock troligen det b\u00e4sta f\u00f6r batteriets h\u00e4lsa p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-C4 introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2021 som en Citro\u00ebn C4 baserad p\u00e5 den nuvarande elektriska plattformen fr\u00e5n Stellantis. Denna EV-plattform anv\u00e4nds f\u00f6r m\u00e5nga andra Stellantis-bilar som Citro\u00ebn e-Berlingo, Citro\u00ebn<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5242,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5378"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5378"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5378\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5379,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5378\/revisions\/5379"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5242"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5378"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5378"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5378"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}